Skocz do zawartości

[Napęd] Zmiana 3x8 na 1x1x


piotr465pl

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, zastanawiam się nad wymianą napędu z 3x8 na 1x1? i właśnie nie wiem na który lepiej, 10, 11 czy 12. Ogólnie to mam problem z kompatybilnością, można wyjaśnić co bym musiał wymienić? Wiem, że suport, korba, łańcuch, kaseta, przerzutka, manetka, ale ciekawi mnie czy koło z piastą też? Czy nowa przerzutka będzie pasowała do obecnego haku? Osprzęt shimano.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powinieneś napisać jaki to rower i gdzie , jak będzie używany . Napędy 1x10 czy 1x11 będą dużo bardzie ,,wyspecjalizowane " niż 3x8 . Nie uzyskasz takiej rozpiętości przełożeń jak w starym . Czyli albo zestawisz miękki napęd górski albo twardy ,,szosowy " . Tzn nie traktuj tego dosłownie , policz sobie jakie teraz masz przełożenia , a jakie możesz mieć w 1x , no i jakie potrzebujesz .  Jeśli zastosujesz kasetę z dużą rozpiętością  to przy 11 a tym bardziej 10 s  duże będą też przeskoki miedzy biegami . Marin stosuje napędy z kasetą 9 czy nawet 8 s o sporych rozpiętościach . Mnie to nie przekonuje . Napęd 1x12 może mieć dużą rozpiętość ale z kasetą zaczynającą się od 10 , a taka wymaga innego bębenka , i koszt takiego napędu jest nie mały .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmiana całkowicie bez sensu, zwłaszcza z myślą jazdy głównie po asfalcie. Zmarnowany tysiąc złotych.

Za tą kasę to możesz sobie kupić dwie szybkie opony z najwyższej półki (np. Speed King Race Sport), lekkie dętki, bardziej szosową kasetę (11-28 zamiast oryginalnej 11-34) i jeszcze coś zostanie na lepszą przerzutkę tylną (ten zakres obsłuży szosowa 105-ka 5701 GS).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nie wiem . Są co prawda zagorzali zwolennicy napędów 1x ale ty wyznaczasz szeroki zakres zastosowań .  Kaseta jest ok ale korba 32 to na płaskim asfalcie może być ciut za mało . Chyba że potrafisz jeździć z wysoką kadencją , właściwie ze średnią , albo nie zależy ci na dużych prędkościach , >30km/h .

http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=26,39&RZ=11,13,15,17,19,21,24,28,32,36&UF=2126&TF=90&SL=3.5&UN=KMH

Mówiąc szczerze w tym rowerze można by wymienić wszystko : hamulce , amor ... napęd 1x12 wyglądał by tu jak kwiatek do kożucha .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napęd 12s może być z obecnym kołem jeśli wybierze się kasetę na zwykły bębenek co oznacza minimum 11 zębów (do 10 potrzebny inny bębenek). Ja jestem ultrafanem 1x12 ale nie przy zastosowaniu na szosę, bo wtedy trudniejszy kompromis co do zakresu. Ale jak pisali wyżej - poobserwuj jakich biegów używasz. Są kolarze, którym 1x8 starczy,  o tylko na środkowej tarczy jeżdżą. Niektórym zaś twój obecny napęd będzie zbyt wolny albo zbyt twardy. Np. Tam gdzie ja mielę 30/51, lepszy zawodnik pociśnie 32/42 i tylko mi mignie a kto inny będzie pchał. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Jeżeli masz korbę z wymiennymi zębatkami to możesz tylko założyć nową 32t ( koszt zębatki 40 zł)

2. Jak nie masz są oferty na OLX korba XT + zębatka w granicach 150 zł.

3. Jak chcesz wszystko nowe to korba i zębatka 12s Shimano lub Sram (w sram jest większa dostępność zębatek o rożnej liczbie zębów i offsecie)

3. Na tył kasetę Sunrace 12s 11-51t albo SRAM GX lub NX 11-51t lub 11-50t.


4. Manetka i przerzutka Shimano albo Sram 12s

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja zmieniając rower przesiadłem się z 3x8 na 1x11. 12 rzędów lepiej nie kupuj, bo jeśli robisz duże przebiegi, to będzie to dużo droższe w utrzymaniu. 1x12 też pasuje na klasyczny bębenek Shimano HG, tylko trzeba odpowiednią kasetę zakupić. Ale mimo wszystko moim zdaniem nie warto. Co warto, to użyć kalkulatora, tutaj masz moje kalkulacje: 

 

http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=34&RZ=11,13,15,17,19,21,24,28,32,37,42&UF=2194&TF=82&SL=2.6&UN=KMH&GR2=DERS&KB2=24,32,42&RZ2=11,13,15,17,19,21,24,28&UF2=2107

 

Ustaw pod swój rower jeden wiersz, pod drugi planowany zakup. Uwzględnij rozmiar koła, bo ja mam dwa inne - przesiadłem się z 26" na 27,5". Kadencję możesz łatwo ustalić - po prostu pomyśl na którym biegu jedziesz najczęściej jaką prędkością i w ten sposób ustawisz swoją średnią kadencję.

 

Jak widać na moim kalkulatorku - pod górę mam o włos łatwiej niż miałem na 3x8, za to na prostej i z góry straciłem najszybszy bieg, którego w sumie nigdy nawet nie używałem.

Ja dużo dojazdów na asfalcie robię i jestem z 1x11 bardzo zadowolony.

 

Kasetę warto wziąć SLX lub XT, bo jak się najszybsze biegi zużyją, to możesz dokupować pojedyncze koronki, nie musisz od razu kupować całej kasety. Ja na swojej zrobiłem już 22000km. Na pięć najmniejszych koronek wydasz stówę i masz praktycznie nową kasetę, bo większe zębatki się prawie nie zużywają.

 

No i łańcuch. Kup dobry - HG701 jest ok. Im będzie trwalszy - tym więcej kilometrów natrzaskasz do remontu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za pomoc, jeszcze tak końcowo, czy będzie ok?

https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/deore-m5100/RD-M5120-SGS.html
https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/deore-m5100/FC-M5100-1.html
https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/deorext-m8000/BB-MT800.html
https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/deorext-m8000/CS-M8000.html [ wersja 46T ]
+ ten łańcuch HG701

będzie ok? Tej przerzutki trochę nie rozumiem, w specyfikacji na dole pisze dla 1x11 max 46T

Największa zębatka_Maks. 46T (1x11/1x10 rzędów), 42T (2x11/2x10 rzędów)

, a w sklepach i opisie na stronie shimano 

  • Maks. największa zębatka
  • 42T (2x11/10-rzędowa), 46T (1x10-rzędowa)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...