Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Rowerek Wheeler Protron 500 29 Aniversary. Hamulce shimano BL/BR-M395L (w/g opisu).

Rower użytkuje do amatorskiego XC po Mazowieckich traskach 30km/tydzień.

Przez 3 sezony przejeździłem bez większych problemów. Był deszcz, było błoto, była myjka ciśnieniowa na stacjach, był zielony smar łańcuchowy co chwila (teraz przezroczysty, silikonowy?) 😉

Ostatni sezon jeżdżony na wymienionych okładzinach na hybrydowe. Rower całkiem fajnie hamował z tym że koleś wymieniający ustawił przód słabiej a tył hamował z piskiem (tak miało być)

Po ostatniej trasie mliga-zabierzki zauważyłem że nie mam hamulców na zjazdach! Po czym na rzeczkę Świder celem testów i hamulce piszczą niemiłosiernie, hamują ale właśnie na zjazdach brakuje im mocy. Jeszcze jakiś czas temu na Puławskich wąwozach dawały radę 🙄

Jest problem a więc należy wymienić klocki, podpowiedzcie na jakie aby nie piszczały!

Wizyta dzisiaj w dobrym serwisie i diagnoza: tłuste tarcze!!!??, szlifowanie tarcz, wymiana klocków mimo że się nie zużyły!

Słuchajcie co jest nie tak!

Lałem wszędzie i za dużo oliwki (serwisant stwierdził że łańcuch brudzi po całości a więc za dużo)?

Czas na wymianę wcześniejszą klocków, ew. przeszlifowanie papierem ściernym?

Serwis hampli j.w. ok. 300zł?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Smarowanie łańcucha powinno wyglądać tak ze dajesz po kropelce na ogniwo, kręcisz korba tak z 50 razy i wycierasz nadmiar oleju, on ma być tylko w środku. Tarcze przemyj wodą z płynem do naczyń, czy klocki da się odratować zależy jak bardzo nasiąkły, na 100% do uratowania są tylko metaliki. Po czyszczeniu tarcz i klocków hamulce trzeba no nowo dotrzeć.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, sznib napisał:

Smarowanie łańcucha powinno wyglądać tak ze dajesz po kropelce na ogniwo, kręcisz korba tak z 50 razy i wycierasz nadmiar oleju, on ma być tylko w środku.

Klocki były wymienione na nie żywiczne.

Tak właśnie robię. Po mniejszej lub większej kropelce na ogniwo, kręcę korbą aby łańcuch pare razy obrócił i wycieram szmatą ala szajbajk.

Tak sobie przypominam że smarując daję wszędzie 2-3 krople gdzie się kręci. Pedały, 2 ośki, przeżytka tylna. Może z ośki poszło na tarcze 😀

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK! zanim coś zrobię sprawdzę.

Słuchajcie do przemyciła / odtłuszczenia tarcz wystarczy IPA lub aceton czy kupić jakiegoś wurta??

 

Co do piast to już wiem że jak to wyjąć ośkę i coś tam w środku jak już 🙄 Z zewnątrz ta kropelka nie dochodzi do łożyska.

Oj nie posłucham więcej szajka :)

A w pedała mogę zakropić?

Edytowane przez pierotez
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nigdzie na zewnątrz oliwą nie krop (poza łańcuchem ale tylko z konieczności wyższje) bo to będzie miało skutek odwrotny od zamierzonego. Będzie kleiło kilogramy syfu z drogi i częściowo ten syf będzie migrował głębiej (przy dalszym kropieniu). Raz/dwa razy na sezon piasty, pedały czy stery warto rozkręcić, wyczyścić i nasmarować dobrym smarem.

Do odtłuszczania tarcz aceton jest miodzio - ale uważaj bo niszczy lakier, część tworzyw i zmywa napisy z anodowanego alu. IPA pod warunkiem, że mocna (nie jakiś szuwaks 60%) też się nada ale jako drugi etap (bo słabo sobie radzi z częścią smarów i olejów). Najpierw zgrubnie przetrzeć benzyną ekstrakcyjną, potem IPA. No i klocków żywicznych nie da się odtłuścić.

Edytowane przez Dokumosa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK! klocki 3- krotnie wypalone ipa. przetarte. Tarcze porządnie przeleciane acetonem, na koniec ipa przy pomocy ręczników papierowych. Wszystko przy zdjętych kołach oczywiście.

Zaciski wypędzlowane ipa.

Sprawdzenie tłoczków i:

Przód ładnie reaguje przy delikatnym naciskaniu, pokazują się i od razu chowają.

Z tyłu niestety zero reakcji. Za którymś razem prawy klocek wyszedł za daleko i już tak pozostał. Przy wciskaniu go do środka śrubokrętem sam wychodzi na zewnątrz 🥺. Mokrego wycieku nie stwierdziłem.

No to zakładam koła.

Przód hamuje, jest opór na klamce. Tył nie hamuje wcale i zero oporu na klamce

- a więc załatwiłem tylny zacisk 😀

Wyskok na Meran gdzie tydzień temu odbywała się m-liga i podczas dojazdu 5-6km nie piszczą. Z górki na meranie odzywają się piski 😠

Może nie tak przeraźliwie jak było ale raz ciszej raz głośniej i z przerwami!

Wkurzony słabym hamowaniem (tylko przód) zrobiłem pare hopek/dropów i przeskoków na dechach, zniesmaczony wróciłem do domu.

Qiuwa! jutro Wawer 😭

 

Edytowane przez pierotez
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Odświeżę ponieważ dopiero teraz biorę się za tył.

Chcę przeserwisować tylny zacisk z wyjęciem tłoczków (patrz wyżej) i wyczyszczeniem w środku..

Mam do Was 2 pytania, jak mam te tłoczki wyjąć z zacisków? Wyciskać strzykawką z wodą jak Szaj, czy da się je złapać i wyjąć po rozkręceniu zacisku?

Drugie to co zrobić z przewodem w którym jest olej?

Może macie jakiś tutek na YT jak odkręcić i z powrotem przykręcić te przewody do zacisku?

 

Edytowane przez pierotez
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutorial jak odkręcić kluczem płaskim śrubę mocującą przewód do zacisku? W środku jest olej więc pracujesz nad powierzchnią która może być zabrudzona olejem.  Sensownie jest serwisować zacisk przy całym hamulcu zdjętym z roweru. 

Tłoczki wypychasz klamką. Najmniej finezyjny sposób ale działający to przytrzymanie jednego i wypchnięcie drugiego. Warto mieć też torxa t30 żeby rozkręcić zacisk i mieć dostęp do środka. Czyścisz jedną stronę, składasz odpowietrzasz, wyciągasz drugi tłoczek. Tracisz trochę oleju i czas na dwa demontaże zacisku i odpowietrzania ale nic poza tym.

Ja wodą bym niczego nie robił. Potem trzeba dobrze wysuszyć zacisk. Inna opcja to sprężone powietrze. 

Oczywiście możesz też oba tłoki mocno wysunąć operując dźwignią a gdy się wysuną to delikatnie je pociągnąć, najlepiej po rozpołowieniu zacisku. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super, dzięki!

Jeszcze nie widzę tego odpowietrzania pojedynczo?!

Jeden tłoczek już siedzi po serwisie a drugiego nie ruszam, odpowietrzam a nie leci druga stroną?

Widzę jeszcze że mam 2 strzykawki 100ml. Chyba wygodniejsze będą 20-stki.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak, jasne i proste. Robie tłoczek ten co stanął, zalewam (pewnie płyn już dawno uciekł) i odpowietrzam.

Teraz rozumiem że zacisk wyżej niż klamka bo właśnie będzie powódź i robię 2 tłoczek, odpowietrzam. Uff.

Teraz sobie przypominam że myjąc myjka pod ciśnieniem! myłem też od tyłu kasetę i pewnie ciśnienie poszło w zaciski. Pewnie od tego walnął ten tłoczek a i woda mogła wbić jakiś brud. 🙄

 

Biorę się bo i tak już zima mnie zastała a i piasty do sprawdzenia.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i po akcji! Oliwka shimanowska przelana, odpowietrzanie metodą z 2 stron, zaciski ustawione wzg. tarczy, klocki wymienione (przednie półmetaliki poszły na tył ;), przód nowe)

Kto by pomyślał że to takie proste 😆

Z rzeczy dziwnych to tył gdzie rozszczelniłem tłoczek to jakieś rozszczelnienie jest na klamce (2 małe bąbelki i jakiś ślad że ciutke pociekło) a nie na zacisku który suchy cały czas.

Z przodu miałem tarcze ewidentnie po stronie wewnętrznego tłoczka a więc pewnie przyczyna przeraźliwego piszczenia też - często zdejmowałem koło przewożąc rower w tym roku.

 

OK, lece na Wawerskie przetestować hampelki i dotrzeć klocki 🙂🙃

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Do tego czasu 395 hamują jednak klamka tylna traci twardość a tył zaczyna tylko spowalniać.

Chyba znalazłem przyczynę. Przy naciskaniu ze zbiorniczka wychodzą 2-3 bąbelki, nawet się chowają jak odpuszczam 🙄 

Mam jeszcze cierpliwość, słuchajcie jest jeszcze dostęp tych uszczelek i membran - polecaliscie zdaje się w GG trading koło wawy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...