marcesco Napisano 7 Września 2022 Udostępnij Napisano 7 Września 2022 Cześć i czołem, niejako w kontynuacji do mojego starego wątku o kołach carbon/alu postanowiłem zbudować sobie nowe koła do Ruuta ST. Koła chciałbym zapleść sam i oddać (ew. wysłać) do kołodzieja na dociągnięcie szprych itd. Obręcze: Newmen Advanced XA 25 Piasty: DT Swiss 240, straightpull i centerlock Szprychy: Sapim D-Light Nyple: Sapim Polyax Alu 16mm Z wyżej wymienionych komponentów nie mam jeszcze szprych bo mam pewien zgryz i tu proszę o pomoc, mile widziane opinie od ludzi obytych w temacie. Otóż w dokumentacji producenta obręczy jest napisane, że nie są wymagane podkładki pod nyple. Napisałem w tej sprawie zapytanie bezpośrednio do centrali Newmen i potwierdzili, że podkładki nie są wymagane (wręcz przeciwnie do ich obręczy alu). Oczywiste jest, że z podkładkami długość szprych musi być inna... Pozwolę sobie przywołać dwóch specjalistów @Punkxtr @Dokumosa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Punkxtr Napisano 7 Września 2022 Udostępnij Napisano 7 Września 2022 Podkładek w przypadku użycia obręczy z włókna i aluminiowych nypli używa się z tego powodu, że jest to połączenie generujące korozję (analogicznie gdy włożymy alu sztycę do carbonowej ramy i długo nic nie będziemy tam robić). W niesprzyjających warunkach nyple mogą pękać. Z drugiej strony wielu producentów węglowych obręczy nie widzi potrzeby stosowania podkładek i to info bezpośrednio od nich. Dobre aluminiowe nyple (DT, Sapim, Pillar) mają anodę wysokiej jakości i są wykonane ze stopów mniej podatnych na korozję czy pękanie co nie znaczy, że ich ten problem nie dotyczy. Osobiście stosuję podkładki i uważam, że to najlepsze rozwiązanie. Oprócz metalowych można zastosować lżejsze, plastikowe. Niemniej budowałem również koła bez nich na wyraźne życzenie kupującego. Ale to najczęściej dzieje się w przypadku ultralekkich zestawów poniżej 1kg komplet, gdzie walczymy o każde gramy. Z tego co wiem, problemów nie było ale nikt nie zagwarantuje, że się nie pojawią. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcesco Napisano 7 Września 2022 Autor Udostępnij Napisano 7 Września 2022 Dzięki wielkie! Poszukam dla spokoju ducha plastikowych podkładek i przeliczę na nowo długość szprych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcesco Napisano 7 Września 2022 Autor Udostępnij Napisano 7 Września 2022 Nie zdążyłem edytować a mam jeszcze jedno pytanie. Słyszałem, że gwinty szprych można przesmarować olejem lnianym, który z jednej strony ułatwia naprężanie a gdy zjełczeje działa jak klej na gwinty. Wydaje się to być jakimś miejskim mitem ale słyszałem o tym z kilku niezwiązanych ze sobą źródeł i zacząłem w to wierzyć 😁 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Punkxtr Napisano 7 Września 2022 Udostępnij Napisano 7 Września 2022 Temat rzeka; jest wiele zmiennych i w zależności od nich ideałem jest wybierać właściwy środek. Osobiście oleju nie stosuję i nie miałem z tym styczności, wolę inne specyfiki. Ale na połączeniu gwintowanym musi się coś znaleźć jeśli użyjesz aluminiowych nypli. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
siejak1 Napisano 8 Września 2022 Udostępnij Napisano 8 Września 2022 (edytowane) Karbonowe obręcze nie wymagają podkładek. Polecam zastosowanie nypli mosiężnych najlepiej sapim. Przy budowie można pomóc sobie olejem. Edytowane 8 Września 2022 przez siejak1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcesco Napisano 9 Września 2022 Autor Udostępnij Napisano 9 Września 2022 Zamówiłem już poliamidowe podkładki, na zagranicznych forach również przewija się temat korozji na styku aluminium i włókna węglowego, a aluminiowe nyple mam już na biurku, także będę szedł tą drogą. Dzięki za wkład. Za jakiś czas pochwalę się efektem końcowym 🙂 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcesco Napisano 18 Września 2022 Autor Udostępnij Napisano 18 Września 2022 Odkopuję temat, bo w wolny wieczór złożyłem przednie koło. Muszę przyznać, że to przyjemna praca, poszło łatwo, chcę oddać koło do serwisu na dociągnięcie szprych ale zauważyłem, że wszystkie 3 krzyże mijają się bez kontaktu (zaznaczyłem trzeci krzyż ołówkiem). Kierunek szprych narzuca piasta więc aby szprychy się stykały będą musiały być wygięte w banan, główka szprychy w gnieździe też nie będzie siedzieć idealnie... Mimo to zastanawiam się czy nie przepleść szprych, tak aby stykały się w trzecim krzyżu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wildix Napisano 19 Września 2022 Udostępnij Napisano 19 Września 2022 Dla 28 szprych wychodzą ,,tylko'' dwa krzyże Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
siejak1 Napisano 19 Września 2022 Udostępnij Napisano 19 Września 2022 Bzdura piasty dt 28h mają 3 krzyże. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wildix Napisano 19 Września 2022 Udostępnij Napisano 19 Września 2022 Ciekawe, że moje koło na dt 28h (R1850) ma dwa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
siejak1 Napisano 19 Września 2022 Udostępnij Napisano 19 Września 2022 Piasty szosowe to nie mtb Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcesco Napisano 20 Września 2022 Autor Udostępnij Napisano 20 Września 2022 Skonsultowałem się w DT4You i wygląda to tak, że trzeci krzyż (powyższą zbędną dyskusję ignoruję) powinien się zapierać wzajemnie aczkolwiek nie jest to punkt wagi krytycznej, ponieważ na serwisie zaplatają też koła ze szprychami nie-stykającymi się w krzyżach. Przednie koło zostawię jak jest a tylne zaplotę tak aby szprychy faktycznie się krzyżowały. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcesco Napisano 20 Października 2022 Autor Udostępnij Napisano 20 Października 2022 Tak to ostatecznie wygląda. Mam nadzieję, że tym razem tubeless będzie bezproblemowy 😏 A na marginesie to w związku ze składaniem kół mam gorszą opinię o naszych serwisantach niż wcześniej 🙃 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TheJW Napisano 20 Października 2022 Udostępnij Napisano 20 Października 2022 (edytowane) yyyy... Poproś obecnego składacza o zwrot kasy i oddaj te koła do zrobienia komuś, kto się zna... 😅 Edytowane 20 Października 2022 przez TheJW 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
siejak1 Napisano 20 Października 2022 Udostępnij Napisano 20 Października 2022 Totalna amatorka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcesco Napisano 20 Października 2022 Autor Udostępnij Napisano 20 Października 2022 Ale o co chodzi? Wentyl 44 mm, tylko nakrętka długa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TheJW Napisano 20 Października 2022 Udostępnij Napisano 20 Października 2022 Przyjrzyj się jeszcze raz. Lub popatrz w sieci na zdjęcia kół i porównaj z nimi zaznaczone miejsce. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcesco Napisano 20 Października 2022 Autor Udostępnij Napisano 20 Października 2022 (edytowane) Uuuuuf, ale się zestresowałem, że coś zje*ałem, koła zaplatałem i centrowałem sam. Dziwaczny układ szprych to efekt szerokiego kąta w telefonie i perspektywy. Szprychy są ułożone poprawnie 🙂 Edytowane 20 Października 2022 przez marcesco Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Punkxtr Napisano 20 Października 2022 Udostępnij Napisano 20 Października 2022 (edytowane) Ale te koła są źle zaplecione. Zdjęcie malciupkie, niemniej widać to przynajmniej w przednim. W tylnym zasłania część kaseta choć można się domyślić. Zacząłeś dobrze (chyba, bo nie widzę wszystkiego na tych fotach) pierwszą stronę. Z drugiej strony popełniłeś błąd. Spójrz na zdjęcie (mówią teraz o przodzie) - pierwszą szprychę z prawej strony wentyla dałeś źle. Powinieneś wsunąć ją jak gdyby od tyłu korpusu, a wsunąłeś z przodu. Przez to powstał zły kąt przy wentylu, ale i złe podparcie dla obręczy. Ew. podeślij lepsze fotki, może będzie lepiej widać. Edytowane 20 Października 2022 przez Punkxtr 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abdesign Napisano 20 Października 2022 Udostępnij Napisano 20 Października 2022 26 minut temu, marcesco napisał: Uuuuuf, ale się zestresowałem, że coś zje*ałem, koła zaplatałem i centrowałem sam. niestety stres jest zasadny... przy okazji przyjrzyj się zdjęciom kół w takim zaplocie - jak się plecie koła na 3x to wentyl powinien wypadać pomiędzy "równoległymi" szprychami a nie pomiędzy czwórką która się schodzi "w słoneczko" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leejoonidas Napisano 20 Października 2022 Udostępnij Napisano 20 Października 2022 (edytowane) Ogólnie to przesunięcie szprych względem wentyla w obu kołach jest o jeden otwór w obręczy za daleko, pomarańczowymi kreskami zaznaczyłem gdzie powinien znajdować się wentyl. Nie jest to jakiś poważny błąd ale potrafi być upierdliwy w trakcie pompowania małą podręczną pompką. Póki co zrób zdjęcia pojedynczych kół bo na razie to wszyscy "gdybamy" co jest źle, gdyż niewiele widać na tym zdjęciu które zamieściłeś. Edytowane 20 Października 2022 przez leejoonidas Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcesco Napisano 21 Października 2022 Autor Udostępnij Napisano 21 Października 2022 (edytowane) Dziękuję za liczny odzew. Oto tylne koło, na obu zdjęciach stoi z wentylem u góry i w pionie, naklejka z modelem piastu zwrócona ku wentylowi. Piasty straight pull. Oraz przednie, układ jak powyżej tj. wentyl u góry i naklejka z modelem piastu zwrócona ku wentylowi. Kurła, widzę teraz miejsce gdzie powinien być wentyl 😞 Tylko o co chodzi z naklejką na piaście? Przecież powinna być zwrócona ku wentylowi... Edytowane 21 Października 2022 przez marcesco Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abdesign Napisano 21 Października 2022 Udostępnij Napisano 21 Października 2022 wentyl... to nie jest największym problemem tego koła.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Punkxtr Napisano 21 Października 2022 Udostępnij Napisano 21 Października 2022 Jest jak pisałem. Klasyczny przypadek początkującego (nie obraź się ale tak jest, każdy przez to przechodził). Czyli jedną stronę zaplotłeś pewnie dobrze, a drugą zacząłeś źle i tak poszło. Przyjmuje się, że napis na piaście idzie od strony wentyla ale kiedy zaplotłeś jedną stronę i obróciłeś koło, włożyłeś pierwszą szprychę źle. Obrazowo mówiąc powinna iść równolegle do pierwszej przy wentylu z drugiej strony, trzeba było włożyć ją po przeciwnej stronie kołnierza (mowa cały czas o jednym kołnierzu z tej samej strony). 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.