marcesco Napisano 7 Września 2022 Napisano 7 Września 2022 Cześć i czołem, niejako w kontynuacji do mojego starego wątku o kołach carbon/alu postanowiłem zbudować sobie nowe koła do Ruuta ST. Koła chciałbym zapleść sam i oddać (ew. wysłać) do kołodzieja na dociągnięcie szprych itd. Obręcze: Newmen Advanced XA 25 Piasty: DT Swiss 240, straightpull i centerlock Szprychy: Sapim D-Light Nyple: Sapim Polyax Alu 16mm Z wyżej wymienionych komponentów nie mam jeszcze szprych bo mam pewien zgryz i tu proszę o pomoc, mile widziane opinie od ludzi obytych w temacie. Otóż w dokumentacji producenta obręczy jest napisane, że nie są wymagane podkładki pod nyple. Napisałem w tej sprawie zapytanie bezpośrednio do centrali Newmen i potwierdzili, że podkładki nie są wymagane (wręcz przeciwnie do ich obręczy alu). Oczywiste jest, że z podkładkami długość szprych musi być inna... Pozwolę sobie przywołać dwóch specjalistów @Punkxtr @Dokumosa
Punkxtr Napisano 7 Września 2022 Napisano 7 Września 2022 Podkładek w przypadku użycia obręczy z włókna i aluminiowych nypli używa się z tego powodu, że jest to połączenie generujące korozję (analogicznie gdy włożymy alu sztycę do carbonowej ramy i długo nic nie będziemy tam robić). W niesprzyjających warunkach nyple mogą pękać. Z drugiej strony wielu producentów węglowych obręczy nie widzi potrzeby stosowania podkładek i to info bezpośrednio od nich. Dobre aluminiowe nyple (DT, Sapim, Pillar) mają anodę wysokiej jakości i są wykonane ze stopów mniej podatnych na korozję czy pękanie co nie znaczy, że ich ten problem nie dotyczy. Osobiście stosuję podkładki i uważam, że to najlepsze rozwiązanie. Oprócz metalowych można zastosować lżejsze, plastikowe. Niemniej budowałem również koła bez nich na wyraźne życzenie kupującego. Ale to najczęściej dzieje się w przypadku ultralekkich zestawów poniżej 1kg komplet, gdzie walczymy o każde gramy. Z tego co wiem, problemów nie było ale nikt nie zagwarantuje, że się nie pojawią.
marcesco Napisano 7 Września 2022 Autor Napisano 7 Września 2022 Dzięki wielkie! Poszukam dla spokoju ducha plastikowych podkładek i przeliczę na nowo długość szprych.
marcesco Napisano 7 Września 2022 Autor Napisano 7 Września 2022 Nie zdążyłem edytować a mam jeszcze jedno pytanie. Słyszałem, że gwinty szprych można przesmarować olejem lnianym, który z jednej strony ułatwia naprężanie a gdy zjełczeje działa jak klej na gwinty. Wydaje się to być jakimś miejskim mitem ale słyszałem o tym z kilku niezwiązanych ze sobą źródeł i zacząłem w to wierzyć 😁
Punkxtr Napisano 7 Września 2022 Napisano 7 Września 2022 Temat rzeka; jest wiele zmiennych i w zależności od nich ideałem jest wybierać właściwy środek. Osobiście oleju nie stosuję i nie miałem z tym styczności, wolę inne specyfiki. Ale na połączeniu gwintowanym musi się coś znaleźć jeśli użyjesz aluminiowych nypli.
marcesco Napisano 9 Września 2022 Autor Napisano 9 Września 2022 Zamówiłem już poliamidowe podkładki, na zagranicznych forach również przewija się temat korozji na styku aluminium i włókna węglowego, a aluminiowe nyple mam już na biurku, także będę szedł tą drogą. Dzięki za wkład. Za jakiś czas pochwalę się efektem końcowym 🙂
marcesco Napisano 18 Września 2022 Autor Napisano 18 Września 2022 Odkopuję temat, bo w wolny wieczór złożyłem przednie koło. Muszę przyznać, że to przyjemna praca, poszło łatwo, chcę oddać koło do serwisu na dociągnięcie szprych ale zauważyłem, że wszystkie 3 krzyże mijają się bez kontaktu (zaznaczyłem trzeci krzyż ołówkiem). Kierunek szprych narzuca piasta więc aby szprychy się stykały będą musiały być wygięte w banan, główka szprychy w gnieździe też nie będzie siedzieć idealnie... Mimo to zastanawiam się czy nie przepleść szprych, tak aby stykały się w trzecim krzyżu.
wildix Napisano 19 Września 2022 Napisano 19 Września 2022 Dla 28 szprych wychodzą ,,tylko'' dwa krzyże
wildix Napisano 19 Września 2022 Napisano 19 Września 2022 Ciekawe, że moje koło na dt 28h (R1850) ma dwa
marcesco Napisano 20 Września 2022 Autor Napisano 20 Września 2022 Skonsultowałem się w DT4You i wygląda to tak, że trzeci krzyż (powyższą zbędną dyskusję ignoruję) powinien się zapierać wzajemnie aczkolwiek nie jest to punkt wagi krytycznej, ponieważ na serwisie zaplatają też koła ze szprychami nie-stykającymi się w krzyżach. Przednie koło zostawię jak jest a tylne zaplotę tak aby szprychy faktycznie się krzyżowały.
marcesco Napisano 20 Października 2022 Autor Napisano 20 Października 2022 Tak to ostatecznie wygląda. Mam nadzieję, że tym razem tubeless będzie bezproblemowy 😏 A na marginesie to w związku ze składaniem kół mam gorszą opinię o naszych serwisantach niż wcześniej 🙃
TheJW Napisano 20 Października 2022 Napisano 20 Października 2022 yyyy... Poproś obecnego składacza o zwrot kasy i oddaj te koła do zrobienia komuś, kto się zna... 😅
marcesco Napisano 20 Października 2022 Autor Napisano 20 Października 2022 Ale o co chodzi? Wentyl 44 mm, tylko nakrętka długa.
TheJW Napisano 20 Października 2022 Napisano 20 Października 2022 Przyjrzyj się jeszcze raz. Lub popatrz w sieci na zdjęcia kół i porównaj z nimi zaznaczone miejsce.
marcesco Napisano 20 Października 2022 Autor Napisano 20 Października 2022 Uuuuuf, ale się zestresowałem, że coś zje*ałem, koła zaplatałem i centrowałem sam. Dziwaczny układ szprych to efekt szerokiego kąta w telefonie i perspektywy. Szprychy są ułożone poprawnie 🙂
Punkxtr Napisano 20 Października 2022 Napisano 20 Października 2022 Ale te koła są źle zaplecione. Zdjęcie malciupkie, niemniej widać to przynajmniej w przednim. W tylnym zasłania część kaseta choć można się domyślić. Zacząłeś dobrze (chyba, bo nie widzę wszystkiego na tych fotach) pierwszą stronę. Z drugiej strony popełniłeś błąd. Spójrz na zdjęcie (mówią teraz o przodzie) - pierwszą szprychę z prawej strony wentyla dałeś źle. Powinieneś wsunąć ją jak gdyby od tyłu korpusu, a wsunąłeś z przodu. Przez to powstał zły kąt przy wentylu, ale i złe podparcie dla obręczy. Ew. podeślij lepsze fotki, może będzie lepiej widać.
abdesign Napisano 20 Października 2022 Napisano 20 Października 2022 26 minut temu, marcesco napisał: Uuuuuf, ale się zestresowałem, że coś zje*ałem, koła zaplatałem i centrowałem sam. niestety stres jest zasadny... przy okazji przyjrzyj się zdjęciom kół w takim zaplocie - jak się plecie koła na 3x to wentyl powinien wypadać pomiędzy "równoległymi" szprychami a nie pomiędzy czwórką która się schodzi "w słoneczko"
leejoonidas Napisano 20 Października 2022 Napisano 20 Października 2022 Ogólnie to przesunięcie szprych względem wentyla w obu kołach jest o jeden otwór w obręczy za daleko, pomarańczowymi kreskami zaznaczyłem gdzie powinien znajdować się wentyl. Nie jest to jakiś poważny błąd ale potrafi być upierdliwy w trakcie pompowania małą podręczną pompką. Póki co zrób zdjęcia pojedynczych kół bo na razie to wszyscy "gdybamy" co jest źle, gdyż niewiele widać na tym zdjęciu które zamieściłeś.
marcesco Napisano 21 Października 2022 Autor Napisano 21 Października 2022 Dziękuję za liczny odzew. Oto tylne koło, na obu zdjęciach stoi z wentylem u góry i w pionie, naklejka z modelem piastu zwrócona ku wentylowi. Piasty straight pull. Oraz przednie, układ jak powyżej tj. wentyl u góry i naklejka z modelem piastu zwrócona ku wentylowi. Kurła, widzę teraz miejsce gdzie powinien być wentyl 😞 Tylko o co chodzi z naklejką na piaście? Przecież powinna być zwrócona ku wentylowi...
abdesign Napisano 21 Października 2022 Napisano 21 Października 2022 wentyl... to nie jest największym problemem tego koła....
Punkxtr Napisano 21 Października 2022 Napisano 21 Października 2022 Jest jak pisałem. Klasyczny przypadek początkującego (nie obraź się ale tak jest, każdy przez to przechodził). Czyli jedną stronę zaplotłeś pewnie dobrze, a drugą zacząłeś źle i tak poszło. Przyjmuje się, że napis na piaście idzie od strony wentyla ale kiedy zaplotłeś jedną stronę i obróciłeś koło, włożyłeś pierwszą szprychę źle. Obrazowo mówiąc powinna iść równolegle do pierwszej przy wentylu z drugiej strony, trzeba było włożyć ją po przeciwnej stronie kołnierza (mowa cały czas o jednym kołnierzu z tej samej strony).
marcesco Napisano 21 Października 2022 Autor Napisano 21 Października 2022 @abdesign@Punkxtr dzięki za rady 👍 W weekend rozbiorę koła i zacznę od nowa, a póki co staram się zrozumieć jak nie popełnić znowu tego samego błędu.
Punkxtr Napisano 21 Października 2022 Napisano 21 Października 2022 Przy czym jeśli dociągnąłeś aluminiowe nyple powyżej 100 kg, to osobiście po rozpleceniu założyłbym nowe.
marcesco Napisano 21 Października 2022 Autor Napisano 21 Października 2022 Naciąg był robiony w serwisie. Potem jeszcze wracałem do nich bo szprychy się luzowały, dwie straciły napięcie całkowicie. W związku z tym kupiłem tensometr. Odczyt wartości dla strony napędowej jest następujący: 19,5 (tylne koło) i 20,5 (przednie), co wg tablicy podaje wartości powyżej 100 kgf. To już jest ten moment, że żałuję iż nie oddałem kół do daveo czy innego lemona 😕
leejoonidas Napisano 21 Października 2022 Napisano 21 Października 2022 No co Ty Chłopie piszesz? Że żałujesz, że spartoliłeś własne kółka? Dzieki temu dowiedziałeś się czegoś, nabyłeś trochę nowej wiedzy o tym jak prawidłowo poskładać do kupy koła rowerowe. Fakt że nauczyłeś się czegoś na własnych błędach, ale tak nabyta wiedza bardziej utrwala się w pamięci. Ja ze swojej strony mogę tylko pogratulować Ci tego że podjąłeś się chyba najtrudniejszego zadania jakie można wykonać przy rowerze. Jeszcze ciekawiej mogłoby być gdybyś poszedł dalej i spróbował byś zrobić geometrię koła i odpowiedni naciąg szprych, no chyba po coś w końcu kupiłeś sobie ten tensometr. Tylko następnym razem zadaj pytanie na forum jak to zrobić aby nie było wpadki. Jeszcze raz gratuluję odwagi.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.