Skocz do zawartości

[pozycja na rowerze] Prośbą o ocenę i porady


Rekomendowane odpowiedzi

Jedną z głównych przyczyn tego ze drętwieją paluchy nie jest agresywna bądź wyluzowana pozycja a ustawienie... siodełka. Którego jak zawsze przy ilustrowaniu pytania nie widać... bo masz na nim doopę.

Jak masz za nisko nos siodła to Ci doopa się zsuwa a przeciwdziałasz temu nadmiernie obciążając nadgarstki bo się zapierasz o kierownicę. 

A rama jest za mała dla Ciebie a Ty dodatkowo jak zauważył kolega siedzisz na tym jak na... no niech będzie stołku barowym. 

  • +1 pomógł 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23. Pytanie jak by pozycja wyglądała gdybym położył mostek bardziej poziomo. Taki Tabou jest dłuższy, ale na wysokość ramy wszystkie rowery są podobne. Czy to ghost, unibike. Najwyżej różni się trochę geometria i całościowo kształt. 

Tak szczerze jak popatrzeć jak wszyscy jeżdżą, to niekoniecznie ludzie mają jakieś dłuższe ramy, bo niewiele takich. 

Edytowane przez adrianoz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na ostatnich zdjęciach jest ok. Widać to najlepiej kiedy masz korbę równolegle do rury podsiodłowej - kąt zgięcia kolana jest mniej-więcej dobry. Zrób jeszcze fotkę albo lepiej sam zmierz, kiedy korba jest w poziomie - czy kolano masz wysunięte przed oś pedałów, nie powinno być w tym przypadku. Opuść obciążoną linkę w dół od kolana do osi. To nie jest i tak prawidłowa metoda, ale w warunkach amatorskich najbliższa temu co trzeba wstępnie osiągnąć. Szkoda że fotki w kurtce, ale wydaje się że ugięcie pleców masz prawidłowe. Jeżeli chcesz tak wyprostowaną pozycję to jest w miarę ok, tzn. wygląda to lepiej niż 3/4 rowerów rekreacyjnych które widzę na drogach :)

 

Edytowane przez Nial
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o kolano... Siodełko mam na sztycy przesunięte niemalże do przodu. Został może 1 cm możliwego przesunięcia siodełka do przodu, ale wtedy już te pręciki siodełka będą maksymalnie z tyłu, ale jak patrzę z góry to i tak kolano do osi pedała nie dosięga. Z drugiej strony kupiłem specjalnie dłuższy rower, a teraz mam na siłę przesuwać do przodu za wszelką cenę? 🤔

Widzę, że jesteś w temacie obeznany. Dlaczego ta linia kolano, środek pedałów jest tak ważna? 

Edytowane przez adrianoz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tamte zdjęcia ze sklepu, teraz zamieszczam już ostateczne zdjęcia po zakupie, model wyżej, ale ta sama wielkość ramy. W takiej pozycji teraz jeżdżę, jeśli chodzi o odczucia wydaje mi się ze jest ok, ewentualnie jeszcze spróbuję dać mostek o jedną pozycję niżej, ale ogólnie lubię taką dość wyprostowaną pozycję na 50%.Prośba o Waszą ocenę to będę miał wskazówki przydatne. Dzięki. 

IMG_20220918_073844.jpg

IMG_20220918_073758.jpg

IMG_20220918_073714.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o tą linkę od kolana. Patrzyłem na oko, po tych zdjęciach wziąłem sznurek z ciężarem, się okazało że wychodzą za os i srodek pedałów, więc siodełko po tych zdjęciach poszło 1-2 cm do tyłu. Ja patrzyłem na oko ze nie sięga i przesunąłem siedzisko do tyłu praktycznie maksymalnie co też widać na zdjęciach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 17.09.2022 o 21:58, adrianoz napisał:

Widzę, że jesteś w temacie obeznany. Dlaczego ta linia kolano, środek pedałów jest tak ważna? 

Bo jest to jedyny stały punkt odniesienia - pozycja względem środka osi suportu. Jak to jest źle ustawione, to dalsze ustawienia kierownicy czy czegokolwiek innego mają mały sens. I dlatego że zaskakująco łatwo jest sobie załatwić kolana albo kontuzji nabyć, albo szukać czemu tyłek boli przez pół roku zmieniając siodełka bez sensu, albo dlaczego bolą mnie plecy lub kark (a mam zły kąt pochylenia miednicy i co za tym idzie wygięcia kręgosłupa) :) Że o efektywności pedałowania nie wspominajac, bo tu piszemy o jako-takim ustawieniu żeby Ci było wygodnie i nie bolało. Musisz mieć najpierw ustawioną równowagę przód-tył na siodełku (m.in. żeby nie obciążać zbytnio rąk), kąt obrotu miednicy (żeby siedzieć na właściwym miejscu kości i pod odpowiednim kątem i żeby plecy i kark nie bolał od nieprawidłowego wygięcia kręgosłupa), wyprost (tzn. odpowiedni kąt) kolana przy pedałowaniu... Opisuję to w bardzo uproszczony sposób żeby wytłumaczyć koledze, więc proszę żeby znający temat nie krytykowali.

Ta linia nie jest tak naprawdę tak ważna, ale w amatorskich domowych warunkach, pozwala mniej-więcej ocenić albo chociaż znaleźć pozycję wyjściową do dalszych ustawień, pozycję Twojej miednicy względem środka osi suportu. Taką metodą poleca np. Tamara Górecka-Werońska w swojej książce "Bike fitting MTB", ale tej reklamowanej przez m.in. znaną influencerkę książki nie polecam, bo kosztuje chyba ze 120 zł za PDF-a, nie ma tam dużo więcej niż się z neta nie dowiesz, a jest do tego nafaszerowana reklamami głównie Specialized. Nie polecają tej metody znani na świecie bike fitterzy jak np. Neill Stanbury (https://neillsbikefit.com.au/) jako że nie ma ona uzasadnienia w nauce.

Uwaga - rozmiar i długość ramy ma niewiele wspólnego z ustawieniem siodełka względem środa osi suportu. Jeśli mamy dwa rowery, w których efektywny kąt rury podsiodłowej jest taki sam, sztycę z takim samym offsetem i można ją wysunąć na taką samą wysokość, to nie ma znaczenia czy to rama S czy L, o ile ten kąt się nie zmienia wraz z rozmiarami - a zazwyczaj się nie zmienia. Po prostu na zbyt małej ramie nie wysunie się wystarczająco sztycy do góry, a ustawienie jej góra-dół oczywiście przesuwa też siodełko w przód lub w tył.

Generalnie możesz też zrobić prosty test, ale potrzebny jest trenażer żeby wpiąć rower. Powinieneś pedałując być w stanie podnieść ręce z kierownicy tak, żeby móc się utrzymać samymi mięśniami tułowia, bez opadnięcia twarzą na kierownicę i obsunięcia się na przód siodełka :) Wtedy doświadczony bike fitter obserwując widzi czy masz odpowiednio rozłożoną równowagę.

Tak w ogóle to nie powinniśmy Ci tu robić bike fittingu przez neta na podstawie fotek i to w kurtce, można komuś w ten sposób bardziej zaszkodzić niż pomóc...

Temat jest piekielnie złożony, a najlepiej udać się do kogoś kto wie co robi. Zrobisz bike fitting raz i możesz go mniej-więcej potem przenosić na inne rowery, będziesz wiedział czego szukać.

Jeśli chcesz się czegoś więcej dowiedzieć sam, polecam kanały na YT:

1. Bike Fit Adviser: https://www.youtube.com/channel/UCr43Lgwqryq_QM00L1xJb4A

2. Can Nicholls u którego udziela się Neill - tu opowiada o tym teście:

3. Francis Cade u którego udziela się bike fitter James:

4. Kinetic Cycle Coaching: https://www.youtube.com/c/KineticCycleCoaching

5. No i mój skromny kanał, gdzie dowiesz się co nieco o geometrii i jak jej znajomość wykorzystać w praktyce, ale pamietaj że to amatorskie podejście:

https://www.youtube.com/watch?v=TE-ZyosKdXc

 

Edytowane przez Nial
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...