Skocz do zawartości

[przerzutka] Serwis sprzęgła Shimano


Wojcio

Rekomendowane odpowiedzi

Wygląda na to, że dwóch rowerach mamy problemy ze sprzęgłami w przerzutkach 7100 - są jednocześnie na tyle sztywne, że utrudniają zmianę biegów, a jednocześnie pojawił się pewien zakres luzu i tłucze łańcuch. Z jednym rowerem byłem na gwarancji - mechanik przeczyścił, przesmarował sprzęgło. Było lepiej, a niedługo potem gorzej. W drugim (gdzie problem wystąpił później) sam przeczyściłem i nasmarowałem sprzęgło - jest tylko ciut lepiej niż w tym pierwszym. A teraz pytanie:

Shimano zaleca użycie specjalnego smaru i to w małej ilości, by nie dostał się on do rolek sprzęgła. Mechanik w serwisie nawalił jakiegoś smaru (może specjalnego - nie wiem) tak, że praktycznie sprzęgło nim pływa. Ja zaś dałem smaru malutko i tam gdzie trzeba, ale nie zauważyłem, że to ma być specjalny smar i użyłem takiego do łożysk.

Czy ktoś stosuje ten super smar Shimano, czy inny?

Czy mechanik popełnił błąd dając smaru na bogato (tak, że jednokierunkowe sprzęgło rolkowe jest całe w smarze)?

Problemy ze zmianą biegów są jednocześnie trzy - w górę wchodzą z oporem (opór sprzęgła - jak wyłączone to jest super), w dół z największej zębatki spadają z bardzo dużym opóźnieniem po zrzuceniu o 2-4 kliki (też tylko przy zapiętym sprzęgle), w okolicach 5 biegu jest problem z indeksowaniem (nie można tak ustawić by szybsze biegi schodziły w dół a na środkowych nie zaczepiały o większą tarczę - niezależnie od ustawienia sprzęgła - tu może być inna przyczyna). Linka i pancerz wymienione. Stawiam na to sprzęgło - czy słusznie? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Czy ktoś stosuje ten super smar Shimano, czy inny?

Ja mam, ale bez porównania do innych. 

Smaru używa się tyle ile pokazuje instrukcja. Jak otworzyć plik "Dealer's Manual" dla Twojej przerzutki, to zobaczysz gdzie i w jakiej ilości powinien być smar.

No i ważna jest regulacja sprzęgła. Ja polecam ustawić na absolutne minimum, a potem w miarę potrzeb zwiększyć opór. Instrukcja także pokazuje jak to dokładnie zmierzyć, jeżeli posiadasz klucz dynamometryczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprzęgło nie może być wysmarowane na grubo, nie może też być smaru na jego wewnętrznej części. Co do samego smaru, to oczywiście pewnie najlepiej byłoby używać dedykowanego Shadow RD+ Grease, ale z relacji znajomych wiem, że zwykły smar dobrej jakości też się sprawdza. Może nie towot, ale jakiś BikeGrease 2000 powinien być ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

46 minut temu, Wojcio napisał:

są jednocześnie na tyle sztywne, że utrudniają zmianę biegów, a jednocześnie pojawił się pewien zakres luzu i tłucze łańcuch.

a regulowałeś sobie siłę naciągu i jesteś pewien że masz łańcuch o długości zgodnej z manualem oraz prawidłowo ustawioną śrubę B?

Problemy z zmianą biegów można rozwiązać zmniejszając siłę tarcia w sprzęgle, natomiast luz wg mojego doświadczenia wskazuje na zbyt małe napięcie śruby B (to ta, którą justuje się górne kółko przerzutki to oznaczenia "51T"), lub na zbyt długi łańcuch.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za powyższe. Łańcuch na pewno OK, bo wcześniej było idealnie. Na śrubę B popatrzę. Porozmawiam z serwisem o tym jak zamazali smarem sprzęgło.  Mam klucz dynamometryczny - po swoim serwisie sprawdzałem. Drugi rower po serwisie gwarancyjnym nie. Sprawdzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W konstrukcji Shimano zawsze jest pewien luz (obejma na rolce z hamulcem jednolierunkowym ma pewien stopień swobody). Odnośnie dedykowanego smaru to stosuję go zamiennie z mobilem xhp albo shc i nie ma zauważalnej różnicy. Pomimo sprawnie działających sprzegieł w moich rowerach i tak stosuję neopren.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Byłem w serwisie - po sprawdzeniu haka przyrządem, gruntownym czyszczeniu, regulacji sprzęgła i B-tension jest lepiej, bo biegi spadają bez problemu i bez zacięć, ale nadal jest problem z indeksacją i na środkowych koronkach terkocze - jutro wleci nowa przerzutka i zobaczymy co dalej bo mechanik podejrzewa krzywy wózek. Przy okazji 3 łańcuchy XT kupiłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wózek w tych przerzutkach jest intencjinalnie krzywy. IMHO to nadal problem ze zrzucaniem z dużych koronek tylko linką.nieco poluzowana. Sprawdziłbym czy linka swobodnie się przemieszcza w pancerzu, dl. łańcucha oraz ustawienie srubą.B na znak na wózku. Zakładam, że kaseta shimano 10-51 jak również łańcuch. Aa i manetki XTX12Ts zdarzaja się wadliwe a dibre szybko padają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I już mamy - nowa przerzutka pokazała, że stara ma wygięty wózek „bardziej niż fabryka wygięła”. Było to widoczne okiem przy porównaniu sztuka do sztuki. Zmiana przerzutki rozwiązała problemy. Głupio zrobiłem, że wcześniej nie porównałem krzywizny przerzutek między rowerami - mamy 3 takie same, tylko dopiero z nową po demontażu starej. 
 

Przy okazji łańcuch został zmieniony na nowy. Wydłużenie starego po porównaniu na gwoździu z nowym wyniosło 0,27%, choć przymiar wpadał na 0,75% (co dowodzi tezy, że przymiary nie kompensujący luzu na rolkach są złem).

Ostatecznie - nowy łańcuch (w ramach rotacji, stary wróci), nowa linka i nowa przerzutka (może uda mi się kupić nowe płytki wózka). Efekt - rower jak nowy. W drugim rowerze tylko wszedł łańcuch i była regulacja sprzęgła - to wystarczyło. Linka poczeka na po jesiennych słotach. 
 

Jedziemy na wycieczkę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...