Skocz do zawartości

[opona] Jak zmierzyć obwód opony do licznika rowerowego?


chiz1611

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć.

Posiadam rower szosowy, z tyłu opona Continental GP5000, z przodu Vittoria Rubino Pro. Chciałbym dla przedniej opony (Vittoria) zmierzyć obwód do wprowadzenia do licznika rowerowego. Podjąłem próbę zmierzenia, robiąc to tak, że idealnie przez środek opony, po całej długości nakleiłem, bez naciągania, taśmę izolacyjną, do momentu, aż końce taśmy zetknęły się ze sobą. Następnie odkleiłem ten pasek taśmy, ułożyłem go równo na podłodze i zmierzyłem długość. Wyszła mi zaskakująco niska wartość: 1835 mm. Pytanie, czy coś robię źle? Zakładam, że wartość nie jest prawidłowa, ponieważ, przykładowo, obwód opony Continental GP5000 wynosi 2145 mm - tak podaje producent na opakowaniu. Czyli jest to zupełnie inny rząd wielkości. Rozumiem, że między różnymi oponami mogą być różnice, ale czy aż 31 cm różnicy jest możliwe?

Pozdrawiam,

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kropka jakiegoś kremu czy olejku do opalania na oponę (cokolwiek co zostawi ślad) po czym wsiadasz na rower i przetaczasz się żeby zrobić przynajmniej 1 obrót koła. Mierzysz odległość między 2 śladami na ziemi, proste szybkie i w miarę dokładne bo opona jest ugięta pod twoim ciężarem.

Edytowane przez keltu
  • +1 pomógł 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale się odkształca. Zdjęcie poniżej jest poglądowe, bo pokazuje skrajnie niskie ciśnienie, ale podczas jazdy opona przyjmuje podobny kształt. W zależności od objętości opony i preferowanego ciśnienia, będzie to mniejsza lub większa różnica.

compressed-tire11.jpg?fit=1024,576&ssl=1

Jeżeli opon się ugina w tym miejscu, to automatycznie zmniejsza się dystans do osi piasty. A jeżeli się zmniejsza, to "wirtualnie" zmniejsza się także obwód.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, JWO napisał:

Nie zmniejsza się. Opona to nie dętka ona się nie rozciaga ani kurczy (przynajmniej nie powinna).

Ale tak jak pisze ChuChu, odkształca się. Jeżeli złapiesz gumę, to jedziesz praktycznie na obręczy, czyli w przypadku opon crossowych średnicę masz mniejszą o jakieś 6cm (z kół 28" robi się 26").

Jak w mieszczuchu mam już dosyć miękko z przodu i dopompuję, to widzę na liczniku, że do pracy nabija mi mniejszy dystans. Nie jest to jakaś duża różnica ale widoczna - gdzies około 1%.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...