Skocz do zawartości

[Hamulce] Problem z hamulcami


Rekomendowane odpowiedzi

Mam problem z hamulcem tarczowym hydraulicznym przednim. Zaczął jakiś czas temu piszczeć i słabo hamować, więc zabrałem się za serwisowanie.

Na początku odtłuściłem tarcze i wymieniłem klocki bez efektu.

Następnie było wielokrotne odpowietrzanie bez rezultatu.

Potem idealnie ułożyłem klocki względem tarczy, dalej nic.

Wymieniłem klamkę na nową bo miałem wrażenie, że nie jest szczelna.

Rozłożyłem hamulec, wyczyściłem tłoczki i uszczelki, zero efektu.

Spuściłem olej, przedmuchałem pancerz no i dalej nic.

Już mi się skończyły pomysły. Całość jest szczelna, olej nigdzie nie kapie. Klamka jest wystarczająco twarda. Tłoczki się ładnie, równo zaciskają i ładnie chwytają tarczę. Ale siły hamowania nie ma. Tarcza hamulcowa jest w miarę nowa kupiona w tamtym roku wygląda na nie zniszczoną, ma 2mm szerokości a próg producenta wynosi 1.5mm.

Czy macie jakiś pomysł co jeszcze można spróbować poza wymianą wszystkiego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piszczenie i brak siły to dla mnie oznaka zatłuszczenia . Tak, czytałem że już z tym walczyłeś ale czy skutecznie ? Napiszę jak wyglądało za pierwszym razem w moim przypadku . Rower ( nie mój zresztą ) wrócił z serwisu właśnie z takimi objawami . Odtłuściłem tarcze i przetarłem klocki przetarłem bo wyglądały zdrowo . Nie pomogło . Wymieniłem klocki i było trochę lepiej ale nie dobrze . Gdzie błąd ? Stare klocki zatłuściły ponownie tarczę , a ona nowe klocki . Po ponownym umyciu tarcz i założeniu kolejnych nowych klocków zrobiło się ok .

Edytowane przez WaGiant
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
W dniu 23.08.2022 o 18:39, Haiel napisał:

Na początku odtłuściłem tarcze i wymieniłem klocki bez efektu

Jesteś pewny ze odtłuściłeś ją poprawnie? Czym i jak to robiłeś, ktor po kroku. 

W dniu 23.08.2022 o 18:39, Haiel napisał:

Następnie było wielokrotne odpowietrzanie bez rezultatu.

Jeżeli po zaciśnięciu klamki, jest ona twarda i nie da się jej docisnąć do kierownicy, odpowietrzanie jest zbędna procedurą aaaale podnosi LVL :D

W dniu 23.08.2022 o 18:39, Haiel napisał:

Potem idealnie ułożyłem klocki względem tarczy, dalej nic.

To poza tym że tarcza nie dzwoni podczas jazdy nie daje nic więcej. Zacisk musiał by być na prawdę przekoszony względem tarczy bo zaczęło to robić problem a nie da sie tak ustawić. 

W dniu 23.08.2022 o 18:39, Haiel napisał:

Wymieniłem klamkę na nową bo miałem wrażenie, że nie jest szczelna.

Ponownie jeżeli klamka twarda, czynność była zbędna. jeżeli miękła to prawdopodobnie albo ciekła albo główny tłok przepuszczał. Jest jeszcze opcja ze na przewodzie z oliwki cieknie ale było by to bardzo wyraźnie widoczne. 

W dniu 23.08.2022 o 18:39, Haiel napisał:

Rozłożyłem hamulec, wyczyściłem tłoczki i uszczelki, zero efektu.

Po raz kolejny, jeżeli hamulec był twardy czynność zbędna, choć czyszczenie nie zaszkodzi a i nowy LVL sie nabił. Ja osobiście po wyczyszczeniu i nasmarowaniu zacisku, czyszczę zmywaczem uszczelki i osadzam tłoki na sucho. 

W dniu 23.08.2022 o 18:39, Haiel napisał:

Spuściłem olej, przedmuchałem pancerz no i dalej nic.

Po raz "N" ty czynność zbędna jeżeli hamulec był twardy czyli sprawny. Ale wiadomo lvl sam sie nie nabije :P 

 

Jest kilka powodów dla kotnych hamulec nie hamuje. Robiłem o tym mały poradnik ale w skrócie:

Hamulec ma zamieniać tarcie na energie cieplną. Jak nie ma dobrego tarcia to i energia nie jest dobrze przetwarzana przez co energia zostaje w układzie czyli w rowerze czyli nie hamujemy po prostu mówiąc. 

Alby hamulec działał prawidłowo klamka musi być , tak jest, musi być twarda. Znaczy zależy bo np w sramach nie jest, w shimano z servo tez nie jest za twarda. Musi stawiać zdecydowany opór. 

Jeżeli klamka a co za tym idzie cały hamulec działa a dalej ... nie hamuje to wina tarczy  klocków. 

Jeżeli nie było wycieków z zacisku lub okoli a klocki sa nowe i popiskują czy tam jęczą, przetrzeć je należy papierem tak 120g. Tarczę należy umyć porządnie. Najpierw otwory oczyścić z zalegającego tam błota - brudu. Następnie pod bieżącą wodą z płynem do naczyń gąbką porządnie odtłuścić. Wypłukać pod spora ilością wody. Tarcze przeżreć w koło papierem ściernym 100-120g. Jeżeli na papierze zostanie tylko metalowy pyl kory zniknie po dmuchnięciu - jest ok. Ja pojawią sie czarne, lub ciemne znaki wklejone w papier - znaczy to że nie umiemy umyć tarczy i należy proces powtarzać do skutku aż będzie czysta. Albo kupić nową. 

Nowa tarcza plus nowe klocki hamują już niemal od razu. Ale to zależy. Np klocki shimano b05s + rt56/54 tak mają z racji ze tarcza jest z miękkiej stali i niemal od razu sie dociera. W każdym razie należy złozyc hamulec rozpędzić sie do ok 25-30kmh i wyhamować do 0. Czynność powtórzyć ok 5 razy. Za każdym razem dobrze studząc hamulec. Po takim zabiegu hamulec jest wstępnie dotarty i ma ok 80% swojej siły. 

Jeżeli pomimo tego ze klamka jest twarda, tłoki się ruszają, klocki i tarcza były nowe i nadal nie hamuje, polecam udać się do najbliższego kościoła w celu zamówienia egzorcyzmów. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...