Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Właściwie w swoich rowerach nie korzystam. Rotuję łańcuchami do zajeżdżenia napędu. Przymiarów używam tylko okazjonalnie. Kiedyś używałem przed każdym smarowaniem (po oczyszczeniu łańcucha) czyli co 100-150km w zależności od warunków.

Napisano

Czesc

Ostatnio coś dużo o łańcuchach i ich wydłużaniu.

Oczywiści kazdy ma prawo bawić się w co chce ale czy to narawdę tak interesujący temat aby rozwodzić się tak szeroko?

Mając na uwadze ile wydajemy na swoje rowery, jakie modyfikacje wprowadzamy śmiem sądzić, że to niezbyt istotny wątek eksploatacji roweru pod kątem finansowym.

Może po prostu łatwiej co miesiąc/dwa ewetualnie co tysiąc/dwa tysiące kilometrów zmienić łańcuch i nie zastanawiać się nad jego własciwościami? Wtedy wystarczy nawet ten najtańszy a napęd będzie służył bardzo długo. Z moich doswiadczeń wynika,że w ten sposób napęd nawet po 20000 km nadal działa i nie ma wielu oznak zuzycia ani na kasecie ani na korbie. Piszę o rowerze mtb, trasach w lasach oraz maratonach.

Napisano
13 godzin temu, Dokumosa napisał:

Właściwie w swoich rowerach nie korzystam. Rotuję łańcuchami do zajeżdżenia napędu. Przymiarów używam tylko okazjonalnie. Kiedyś używałem przed każdym smarowaniem (po oczyszczeniu łańcucha) czyli co 100-150km w zależności od warunków.

Czyli w praktyce jak to wygląda? Masz np. 3 (?) łańcuchy, które zmieniasz co X kilometrów i kiedy decydujesz, że czas zmienić łańcuchy albo napęd? I co rozumiesz przez zajechany napęd? Napęd czyli co? Korba też? Pytam z ciekawości bo mi przymiar pokazuje rozciągnięcie łańcucha często po kilkuset kilometrach i nawet przy tanich łańcuchach to trochę kasy jest...

Napisano

Co jakieś generalne mycie roweru (czyli kilkaset km) zdejmuję łańcuch i wieszam na gwoździu na którym wiszą 2 inne jeżdżące w tym rowerze. Wybieram najkrótszy. Jak napęd zaczyna już dogorywać (przeskakiwanie albo kaseta ma zęby rekina) to wymieniam kasetę + komplet łańcuchów i w zależności który rower i jaka korba to ew. zębatkę korby.

  • +1 pomógł 1
Napisano (edytowane)
W dniu 24.02.2023 o 19:45, Nial napisał:

To jeszcze nadmienię, że robię właśnie 8-my tysiąc km na jednym łańcuchu 12rz. XT.

Ja tez dociągam do 8 000km. A potem cały napęd X01 do kosza . I u ciebie tez tak będzie , choć byś woda święconą pomieszaną z kawiorem smarował 🤣

Edytowane przez Tomek595
  • Haha 1
Napisano

Na jednym łańcuchu XT M8100 udało mi się w zeszłym sezonie zrobić ponad 2 tys. km. Łańcuch wykazywał już oznaki rozciągnięcia (jakoś przegapiłem kontrolowanie wymian co max 1000 km). 8 tys. km to raczej już mocno wyciągnięty łańcuch, a co za tym idzie kaseta będzie miała trudności z przyjęciem nowego łańcucha (przynajmniej u mnie tak by to wyglądało).

Napisano
49 minut temu, Dokumosa napisał:

Zależy jak się jeździ. U mnie osiągalne są przebiegi w okolicach 4k (na m6100 i m8100).

Jak tylko z górki to i w okolicach 10 tys. km się obkręci 😉

Napisano (edytowane)
W dniu 24.02.2023 o 19:45, Nial napisał:

To jeszcze nadmienię, że robię właśnie 8-my tysiąc km na jednym łańcuchu 12rz. XT. Kaseta SLX, korba 2x12, cały przebieg na wosku Bike 7 Pro Wax w warunkach.... ultramaratonowych. Właśnie miałem go mierzyć, ostatni pomiar przy 7 tyś. km. Mogę tylko wysnuć popartą tylko domysłem hipotezę, że to dzięki woskowi (nie łapie brudu) i napędowi 2x10 (mniejsze przekosy łańcucha)

Czyli co ? Wosk cudownie sprawił, że na tak długim dystansie łańcuch się nie wyciągnął, czy po prostu już zajechałeś kasetę rozciągniętym łańcuchem i łudzisz się że przyjmie ona następny łańcuch ? Nader wątpliwym jest, że po 8000 kilometrów przyjmie... I równie wątpliwym jest żeby łańcuch nie rozciągnął się na tak długim dystansie.

A te warunki ultramaratonowe to Transcontinental czy raczej coś w stylu Wisła 500 ?

Edytowane przez KNKS
Napisano
3 godziny temu, KNKS napisał:

Czyli co ? Wosk cudownie sprawił, że na tak długim dystansie łańcuch się nie wyciągnął, czy po prostu już zajechałeś kasetę rozciągniętym łańcuchem i łudzisz się że przyjmie ona następny łańcuch ? Nader wątpliwym jest, że po 8000 kilometrów przyjmie... I równie wątpliwym jest żeby łańcuch nie rozciągnął się na tak długim dystansie.

A te warunki ultramaratonowe to Transcontinental czy raczej coś w stylu Wisła 500 ?

Dużo zależy od nóżki, jak lekka to i na długo styknie, a jak jeszcze napęd jest dbany, to nawet jestem wstanie uwierzyć że tyle może wytrzymać. Napęd x2 też w tym pomoże, jeszcze jak dobrze operujemy biegami to tym bardziej. 

Napisano (edytowane)

@Mandoleran A ja myślałem, że to dzięki cudownym właściwościom wosku 🤪

To że napęd wytrzyma to jest oczywiste, tylko wiara w to że 8000km łańcuch nie objechał kasety i że będzie ona w stanie przyjąć kolejny łańcuch zakrawa na gusła i zabobony.

Sam kiedyś zrobiłem 6000km (GX Eagle) na jednym łańcuchu i do końca pracował prawidłowo (w sumie kaseta miała 8600km, czyli wcześniej kręciły się na niej 3 łańcuchy wymieniane co +/- 850km.), niemniej jednak gołym okiem widać było jego zużycie. No ale nie miałem tych cudownych środków smarnych ze świeczek 🙄 ani tez możliwości wymiany poszczególnych koronek 😉 Bo jeśli ktoś zajeżdza trzy najmniejsze koronki to oznacza że albo wybrał zły rower, albo żle dobrał przelożenia.

Czekam z niecierpliwością az kolega- jutuber @Nial, w przerwię między ultramaratonami, wrzuci nowy łańcuch.

Edytowane przez KNKS
  • 1 miesiąc temu...
Napisano

Z ciekawości pomierzyłem trzema przymiarami łańcuchy, które mam obecnie w rowerach:

 

Łańcuch Przebieg Park tool Przymiar za "dychę" przymiar p. Bronisława
1x12       0      0                  0                0
1x11 ~500km                                0 wszedł ~ do połowy 0,75                     0,1
3x10 powyżej 1000km                  0 wszedł ~ do połowy 0,75             0,3

 

Przebiegi są w dużym przybliżeniu, nie notuję takich rzeczy. Powyżej wszystko jako ciekawostka. I proszę o wyrozumiałość, jeśli chodzi o schludność "tabelki" :)

 

 

  • 3 tygodnie później...
Napisano

Czemu miałoby służyć mierzenie szczelinomierzem w przypadku łańcucha Connex Wipperman w tym przypadku (opinia z allegro)?

capture_001_15052023_130545.jpg.d2371f2963b61ca78d246a93dbf04980.jpg

Napisano

Nikt tego nie mierzy (i nie ma wytycznych dot. progowego zużycia) ale to wskazuje na ile łańcuch traci swoją sztywność boczną. Jak jest za bardzo rozchrobotany na boki to np. kółko prowadzące przerzutki się przesuwa a łańcuch nie ma ochoty przemieszczać się po koronkach czy to w górę czy w dół.

Odnośnie "lepu na muchy" to zawsze dobrze jest to przetrzeć szmatą namoczoną w benzynie ale nigdy nie płukać łańcucha.

  • +1 pomógł 2
  • 2 miesiące temu...
Napisano

Mała informacja odnośnie miernika wydłużenia Pana Bronisława, wersja 03 różni się od wersji 02 tym, że skala wydłużenia łańcucha została skrócona. Dzięki czemu najbardziej wystający element jest krótszy o kilka mm. Poniżej zdjęcie przedstawiające różnice obu narzędzi. Moim zdanie kierunek zmiany poszedł w dobrym kierunku, gdyż nikt nie potrzebuje tak długiej skali. Model 02 nie jest już dostępny.

Osoby zainteresowane kupnem mogą wysyłać smsa o treści 'MW-03-005%, nick z forum, imię i nazwisko' na numer 697565001.

miernik2.jpg

  • +1 pomógł 1
Napisano

Witam wszystkich Forumowiczów zainteresowanych zakupem miernika od Pana Bronisława. Na jego prośbę chciałbym przekazać informację z danymi do zamówienia gdyż jego numer jest zaszyty głębiej na forum. Prosił mnie o to aby watek z danymi był na szczycie,  aby zamówić miernik należy wysłać sms na nr. 697 565 001 o treści: MW-02-0,05% (swoje imię i nazwisko)

Ja swój miernik odebrałem dziś i muszę przyznać że jest to porządnie wykonane narzędzie. 

Witam wszystkich Forumowiczów zainteresowanych zakupem miernika od Pana Bronisława. Na jego prośbę chciałbym przekazać informację z danymi do zamówienia gdyż jego numer jest zaszyty głębiej na forum. Prosił mnie o to aby watek z danymi był na szczycie,  aby zamówić miernik należy wysłać sms na nr. 697 565 001 o treści: MW-02-0,05% (swoje imię i nazwisko)

Ja swój miernik odebrałem dziś i muszę przyznać że jest to porządnie wykonane narzędzie. 

Napisano (edytowane)

@Mentos możesz wysłać MW-02-005% ale zalecane jest wysłać o treści MW-03-005%, bo tak jak pisałem wersja 02 jest nie dostępna (informacja od Pana Bronisława).

Edytowane przez my_bike

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...