holdegron Napisano 10 Września 2022 Udostępnij Napisano 10 Września 2022 Otóż, kolego Mentos, to nie są bzdury, a udokumentowane fakty. Ale jak wiesz lepiej, to spoko. Rozsiewaj swe teorie radośnie po forum. 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mentos Napisano 13 Września 2022 Udostępnij Napisano 13 Września 2022 To sobie rozkujcie mądrale końcówkę nowego łańcucha który został po docince i zmierzciepłytkę suwmirką, a potem zróbcie to samo z płytką ze zużytego. Macie pecha że powyrzucałem stare. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 13 Września 2022 Udostępnij Napisano 13 Września 2022 Płytki pochodzą z tego samego łańcucha. Jedna przed montażem, druga po wyciągnięciu łańcucha ponad 0,7% wg przymiaru PT CC-4... 7 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cervandes Napisano 13 Września 2022 Udostępnij Napisano 13 Września 2022 1 godzinę temu, Mentos napisał: To sobie rozkujcie mądrale końcówkę nowego łańcucha który został po docince i zmierzciepłytkę suwmirką, a potem zróbcie to samo z płytką ze zużytego. Macie pecha że powyrzucałem stare. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Eathan Napisano 13 Września 2022 Udostępnij Napisano 13 Września 2022 1 godzinę temu, Mentos napisał: Macie pecha że powyrzucałem stare. Może lepiej, że ich nie masz... 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nctrns Napisano 13 Września 2022 Udostępnij Napisano 13 Września 2022 Wszyscy inżynierowie na świecie badający przekładnie łańcuchowe z łańcuchami rolkowymi z jakiegoś powodu skupiają się na zużyciu pinów i rolek, ale na forum rowerowym powstała nowa teoria, gdzie rolki i piny nie mają znaczenia, a wydłużają się płytki 🙃 https://www.researchgate.net/publication/239408358_Evaluation_of_Wear_between_Pin_and_Bush_in_Roller_Chain https://diamondchain.com/understanding-wear-life/ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojcio Napisano 13 Września 2022 Udostępnij Napisano 13 Września 2022 (edytowane) Czytałeś te artykuły? Przecież one jasno potwierdzają, że zużycie następuje między pinem a tuleją (bush), ale nie chodzi tu o rolkę, a o powierzchnię wytworzoną w wewnętrznych płytkach, na której pin pracuje. Zużycie rolek nie wydłuża łańcucha. W łańcuchach przemysłowych tuleja to oddzielny element. W rowerowych jest wytłoczona z wewnętrznej płytki. To pin i wewnętrzne płytki się wycierają i owalizują. Poniższy obrazek pokazuje, jak się co nazywa. Dlatego luz na rolce nie przeszkadza, bo nie zmienia podziałki napiętego łańcucha i nie zakłóca rozkładu nacisków na zęby i wiarygodny pomiar zużycia wymaga wyeliminowaniu wpływu luzu na rolkach. Edytowane 13 Września 2022 przez Wojcio 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nctrns Napisano 13 Września 2022 Udostępnij Napisano 13 Września 2022 Ok, ale dalej nie wydłuża się płytka, jak niektórzy tu twierdzą. Co do wyeliminowania luzu na rolkach się zgadzamy, bez tego nie mierzymy tego, co powinniśmy mierzyć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
schwinn0 Napisano 13 Września 2022 Udostępnij Napisano 13 Września 2022 To Ziemia nie jest płaska 😵 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojcio Napisano 13 Września 2022 Udostępnij Napisano 13 Września 2022 Godzinę temu, nctrns napisał: Ok, ale dalej nie wydłuża się płytka, jak niektórzy tu twierdzą. Co do wyeliminowania luzu na rolkach się zgadzamy, bez tego nie mierzymy tego, co powinniśmy mierzyć. Oczywiście. Nie wydłuża się płytka ale efektywnie powiększa się odległość między środkami otworów w niej bo te otwory zmieniają kształt na owalny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marvelo Napisano 13 Września 2022 Udostępnij Napisano 13 Września 2022 (edytowane) W dniu 9.09.2022 o 14:06, Mentos napisał: A co to za bzdury piszesz? Rozciągają się też i same płytki. Oczywiście że to zjawisko jest możliwe, bo w końcu płytki łańcucha są ze stali, a ta ma właściwości elastyczne, ale po przekroczeniu pewnego obciążenia zaczyna się odkształcać plastycznie. 21.15 Chain elongation as a result of tensile overload - John King Chains 2.1.1 Elastic Stretch, Plastic Deformation, and brakeage (chain-guide.com) Gdyby jednak tak było w normalnym użytkowaniu, oznaczałoby to, że łańcuch jest źle zaprojektowany, czyli ze złych materiałów lub przekrój elementów (grubość płytek) jest zbyt mały w stosunku do występujących obciążeń. Może do tego dojść w wyniku nieoczekiwanego przeciążenia. Np. w przypadku zaklinowania łańcucha i dodatkowego ponadnormatywnego wygięcia może się to zdarzyć (np. w maszynie przemysłowej gdy jakiś solidny metalowy element wpadnie w przekładnię), a czy w rowerze? Być może też, np. gdy łańcuch zaklinuje się pomiędzy zębatką a ramą, ale na pewno płytki łańcucha nie powinny się wyciągać (czyli ulegać plastycznej deformacji) pod wpływem sił występujących podczas normalnej eksploatacji, nawet przez jakiegoś "konia" podczas siłowej jazdy na stojąco. Chyba że w dzisiejszych czasach faktycznie jakość materiałów w tanich łańcuchach jest tak niska, że nawet niewielkie przeciążenie ponad zakładane siły może doprowadzić do trwałej, plastycznej deformacji. O właściwościach sprężystych i plastycznych stali fajnie opowiada John Cadogan w tym filmie (od 2min25s): Przy okazji, film ten dedykuję też tym, którzy zostawiają przerzutkę na najmniejszych zębatkach, żeby im się sprężyna w wózku nie naciągała. Ciekaw jestem, czy jak parkują samochód to też stawiają go za każdym razem na kołkach, albo czy demontują wałek rozrządu i odciążają sprężyny zaworowe, żeby im się nie ugniatały? Edytowane 13 Września 2022 przez marvelo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leejoonidas Napisano 14 Września 2022 Udostępnij Napisano 14 Września 2022 (edytowane) Co do sprężyny naciągającej wózek to mógłbym podyskutować. Przekonałem się sam jak duża różnica naciągu potrafi być w dwóch tych samych przerzutkach ( Shimano M7000) po roku intensywnego użytkowania w dwóch różnych ustawieniach. W jednej z dwóch tych samych przerzutek zmieniłem naciąg przez przełożenie końcówki sprężyny do drugiego istniejącego otworu, przez co wzrósł naciąg wózka. Plus tego rozwiązania jest taki że sprzęgło jest po tym zabiegu prawie zbędne bo tak mocno sprężyna ciągnie wózek i w konsekwencji sam łańcuch, minus tego rozwiązania jest taki że łańcuch szybko zjada dolne kółko przerzutki. Po roku użytkowania obu przerzutek rozebrałem je, wyczyściłem i w tej w której wcześniej zmieniłem naciąg sprężyny wózka powróciłem do fabrycznego ustawienia. Po złożeniu i porównaniu pracy obu przerzutek ku mojemu zdziwieniu okazało się że jedna z przerzutek ma dużo słabszy naciąg wózka i była to przerzutka w której wcześniej był zmieniony naciąg. Edytowane 14 Września 2022 przez leejoonidas Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 14 Września 2022 Udostępnij Napisano 14 Września 2022 Dobra, gdzieś było, że szejkowanie skraca żywotnośc łańćucha, skoro tak to proszę o naukowe dowody. Jeżdżę w 99.5% asfaltem na MTB, i po prostu co szejk złego zrobi czego nie zrobi czyszczenie go szmatą nasączoną benzyną ekstrakcyjną. To w takim razie te wszystkie drobinki piasku albo coś od asfaltu cały czas tam tkwią.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
schwinn0 Napisano 14 Września 2022 Udostępnij Napisano 14 Września 2022 Ale to chyba nie o tym jest ten temat 😉 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 14 Września 2022 Udostępnij Napisano 14 Września 2022 Póki te drobinki o których piszesz nie dostaną się pomiędzy piny i tulejki wytłoczone na blaszkach wewnętrznych to nie mają wpływu na zużycie. Robiłem wiele sekcji zwłok łańcuchów w różnym stadium i generalnie tego piachu nawet pod rolkami specjalnie nie ma. Jest on przylepiony do łańcucha od zewnątrz i co nieco pomiędzy blaszkami zewnętrznymi i wewnętrznymi. Smar pełni rolę takiego właśnie wypełniacza po części chroniącego te newralgiczne połączenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 14 Września 2022 Udostępnij Napisano 14 Września 2022 Godzinę temu, schwinn0 napisał: Ale to chyba nie o tym jest ten temat 😉 Chodziło o tę teorię, że nowe i zużyte płytki nie mają tej samej długości, więc już wiem gdzies co wchodzi a się ściera. Ludzie przed woskowaniem myją napęd na błysk. Chyba @cervandes pisał że raz a) szejki są be b) wosk to zw zasadzie nie smaruje. Nie wiem czy te dwa poglądy na żywotnośc łańcucha się wiążą, w każdym razie im częstszy szejk, tym może wpychać tam za chwilę mocno penetrujący smar typu Rohloff od czasu do czasu.... Ok, bo się offtop robi, a im więcej będzie użytkowników przymiaru p. Bronisława, tym zweryfikuje się wartośc CC-4? Żeby znowuż dokładnośc przymiaru nie była sztuką dla sztuki.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cervandes Napisano 14 Września 2022 Udostępnij Napisano 14 Września 2022 6 godzin temu, Dokumosa napisał: Póki te drobinki o których piszesz nie dostaną się pomiędzy piny i tulejki wytłoczone na blaszkach wewnętrznych to nie mają wpływu na zużycie. Robiłem wiele sekcji zwłok łańcuchów w różnym stadium i generalnie tego piachu nawet pod rolkami specjalnie nie ma. Jest on przylepiony do łańcucha od zewnątrz i co nieco pomiędzy blaszkami zewnętrznymi i wewnętrznymi. Smar pełni rolę takiego właśnie wypełniacza po części chroniącego te newralgiczne połączenia. Konstrukcja łańcucha rowerowego ma właściwości samooczyszczające. Nacisk i praca elementów sprawia, że wszystko co złe jest wyciskane poza ogniwo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 14 Września 2022 Udostępnij Napisano 14 Września 2022 No tak nie do końca. Bym pokazał jak to wygląda ale mam zly okular do kamery mikroskopowej. Przede wszystkim piach się kruszy na coraz mniejsze fragmenty i zmieszany z olejem nadal wędruje gdzie nie powinien. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
holdegron Napisano 16 Września 2022 Udostępnij Napisano 16 Września 2022 Generalnie czynnikiem niszczącym łańcuch jest tworzenie się pasty ściernej ze smaru i pyłów (zanieczyszczeń drogowych). Taka pasta przyspiesza wycieranie kluczowych punków obrotu ogniwa. Niestety, praktycznie wszystkie smary i oleje są lepkie, przez co wraz z pyłem z automatu produkują ścierającą maź. Osobiście używam suchego wosku. Jako, że jest on praktycznie niełapiący brudu, to i łańcuch ściera bardzo powoli. Mam odniesienie do olejów, które stosowałem wcześniej. Łańcuch na oleju wyciągał się zauważalnie już po 400-500km. Teraz, po jakiś 4000km, łańcuch mam dłuższy o ~2mm na całej długości. Jest to chyba dość konkretny dowód. Wadą wosku jest jego słaba odporność na mokre warunki. Dlatego polecany jest głównie do szosy, lub grawela w suchych warunkach. Oczywiście sprawdzi się w każdym rowerze, jeśli nie będzie nadmiaru wilgoci w trasie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mentos Napisano 16 Września 2022 Udostępnij Napisano 16 Września 2022 (edytowane) W dniu 13.09.2022 o 13:10, Eathan napisał: Może lepiej, że ich nie masz... A może lepiej że jakieś jednak mam? Niedowiarku. Nie mam tak czasu co dzień siedzieć i klepać na internetach, ale widzę profesorów się zleciało jak much od liku 😉. Do rzeczy i advocem. Całkiem zużyta 12kowa Deorka z elektrycznej ędurówki wprawdzie poszła w kosz, ale teraz jeżdżę w niej na 3ech łańcuchah i specjalnie dla niedowiarków, ten teraz czekający łańcuch nr1 , ściągnięty po 500km mogłem skrócić, bo i tak zmieniłem blat z 34 na 32 i porównać do kawałka jaki z niego mi pozostał. I proszę bardzo. Nawet taka sama suwmiarka ;-). Ta nowa płytka często pokazywala 20,95. By nie było, że manipulacje suwmiarka zaciśnięta tak by obie płytki trzymały się same nad stołem. I co? Po 500km płytka zużyta o 2 setne milimetra dłuższa. Oooo???? Lepiej było by śrubą mikrometryczną ale nie mogę znaleźć. W każdym razie z tak 20 pomiarów ¾ pokazało 2 setne, ¼ 1 setną. Ale zawsze było to in plus dla używanej płytki! Niech będzie nawet, że to jest 1 setna, ale to jest po 500km. Łańcuch do wyrzucenia jaki mierzyłem jakiś czas temu i stąd wspomniałem że płytki się rozciągają, coś po 2500km miał na poziomie między 3 a 4 setne. Owszem 3 albo 4 setne milimetra nadal wydaje się pomijalne, ale dla jednego ogniwa. Mnożąc x ilość ogniw w łańcuchu kilka milimetrów na całej jego długości wychodzi. OK, mój błąd /skrót myślowy, bo napisałem też, iż wiszące 2 łańcuchy nowy i stary mają różne długości a to wynika z rozciągnięcia płytek. Powinno być "też z rozciągnięcia płytek". Kwestia ile procentowo wynika to ze zużycia połaczenia pin/gniazdo pina w płytce wewnętrznej (jak ktoś wspomniał rozwalcowanie rolki nie zmienia długości, przymiar dla 2 rolek to zużycie uwzględnia) a ile z wyciągnięcia płytek to pewnie zależy od wielu czynników, i to pierwsze zawsze więcej, ale nie 100%. Nie wątpię też, że w przemysłówce czy w łańcuchach motocyklowych to zjawisko nie ma miejsca czy jest napradę pomijalne bo łańcuchy są o wiele grubsze/trwalsze. Pewnie i dawniej w rowerowych tak było. Ale obecnie myślę wynika to z zastosowania miększych bardziej rozciągliwych materiałów (zapewne bardziej w łańcuchah tańszych), z tego że są coraz węższe/cieńsze, płytki są bardziej taliowane czy są rampy, jest więc i mniej "mięsa" do rozciągania itp. No i elektryki swoją siłą dowalają zapewne najwięcej. W dniu 13.09.2022 o 13:06, cervandes napisał: W dniu 13.09.2022 o 14:29, schwinn0 napisał: To Ziemia nie jest płaska 😵 Edytowane 16 Września 2022 przez Mentos Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 16 Września 2022 Udostępnij Napisano 16 Września 2022 W granicach błędu pomiarowego. Żaden dowód. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przemeg Napisano 16 Września 2022 Udostępnij Napisano 16 Września 2022 Żeby wyłapać na lakierze setne milimetra to się używa specjalnych czujników a pomiar robi w kilku miejscach, Ty chcesz łapać setne milimetrów na leżącym luzem ogniwie... dobre. Parkuję już kwestię, że nawet te 1 czy 2 setne razy ilość ogniw to na całym łańcuchu jest tyle, co nic. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 16 Września 2022 Udostępnij Napisano 16 Września 2022 (edytowane) Nawet nie setne bo wyciągnięty łańcuch 110 ogniw o 0,7% to okolice 0,1mm na ogniwie. Edytowane 16 Września 2022 przez Dokumosa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ChuChu Napisano 16 Września 2022 Udostępnij Napisano 16 Września 2022 Ja tam o zużyciu się nie wypowiadam, ale 0.02 mm a pewnie nawet i więcej, to kwestia tłoczenia płytek. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cervandes Napisano 16 Września 2022 Udostępnij Napisano 16 Września 2022 @Mentos - rozpisałeś się, narobiłeś pomiarów i... udowodniłeś, że nie masz racji. Gratuluję. Ja jeszcze jedną rzecz zauważyłem, co pozostali pominęli. 'elektryczna ędurówka' to co to jest? Silnik centralny, może jeszcze odblokowany? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.