Fafor Napisano 14 Sierpnia 2022 Napisano 14 Sierpnia 2022 Cześć, Posiadam Eskera 6.0 z obręczami/oponami tymi co w zestawie DT SWISS R500 / WTB RIDDLER 700x37 COMP TAN 35 - 65 PSI (2,4 - 4,5 bar) Trasy, które robie są albo całkowicie szosowe albo szosowo/leśno/szutrowe. Z tego co rozumiem, na trasę wyłącznie szosową mógłbym napompowywac bardziej opony by uzyskiwać lepsze wyniki. 1. Bardzo bym was prosił o podanie ciśnienia w przednej i tylenj oponie na takie okoliczności oraz o informację jak bardzo trzeba uważać przy takim ciśnieniu na krawężniki czy tym podobne by nie przebić dętki. 2. Prosiłbym też o podanie preferowanego ciśnienia na jazdę mieszaną szutry/lasy/szosa. Każda strona internetowa niestety mówi coś innego. 3. Zakładając, że przez jakiś czas chciałbym tylko robić szosowe trasy jakie opony byście polecili, które by pasowały do moich obręczy. No i przedewszytkim pytanie czy jest sens to robić. Przykładowo 10% różnicy mnie nie zbawi ale 20% to już coś innego. Budżet też tutaj nie jest zbyt duży. Myślałem, że coś w cenie opon, które już posiadam? 150-200zł. Prosiłbym o jakąś propozycję. Na pewno zakup nowych obręczy odpada. 4. Zakupiłem przejściówki na wentyl samochodowy by pompować opony na stacji. Pompki dużej na razie nie chcę kupować ale interesuje mnie taka mała, którą można doczepić do roweru. Zakładając, że zmieniałbym ciśnienie w oponach chciałbym by ta pompka miała manometr. Co mnie dziwi to, że prawie w ogóle nikt tych pompek nie poleca ani o nich nie mówi. Czy te małe manometry dają złe odczyty? Znalazłem takie cudo - https://www.centrumrowerowe.pl/pompka-do-amortyzatorow-i-kol-giyo-gs-41e-pd31411/ Myślicie, że da radę by w miarę precyzyjnie tym pompować do określonych wartości?
KrisK Napisano 14 Sierpnia 2022 Napisano 14 Sierpnia 2022 I jak my mamy ci poradzić? Nawet nie wiemy ile ważysz i jak jeździsz. Ja latam na 30c schwalbe g-one speed ciśnienie jak się zdarzy. Raz większe raz mniejsze. Manometr w pompce🤣 No bez żartów to nie peleton. A chyba nie będziesz stawał przed 300m szutry żeby spuścić powietrze a potem pompował 🤣 przecież się wściekniesz. Jak jadę na asfalt nabijam na max jak się pojawi szuterek to cierpię albo spuszczam a potem jest trochę trudniej. Ale to wszystko bez manometru w trasie. Pompka służy do wymiany dętki a to jest zło w czystej postaci więc nie chce jej dotykać. Ciśnienie dobierasz pod siebie swoją wagę i wygodę. Jazdy tu będzie miał swój typ co jest najlepsze
chrismel Napisano 14 Sierpnia 2022 Napisano 14 Sierpnia 2022 Mnie 0,2 bara już robi różnicę. Ponieważ powietrze schodzi z dętek żeby utrzymać ciśnienie w wąskim, ulubionym, zakresie trzeba koła pompować co kilka dni. Nie wyobrażam sobie tego nie posiadając pompki stacjonarnej z manometrem. Dlatego doradzam zakup takiej. Odnośnie opon i ich oporów toczenia polecam lekturę strony: https://www.bicyclerollingresistance.com/ Kopalnia wiedzy. Wyniki które prezentują są realne ale jedna uwaga. Testy są przeprowadzane w idealnych, laboratoryjnych, warunkach. W realiach życiowych, czyli na drogach o różnym stopniu nierówności, okazuje się że szersze opony z niższym ciśnieniem wcale nie są wolniejsze a często wręcz szybsze. Odnośnie ciśnienia proponuję zacząć od: https://axs.sram.com/guides/tire/pressure a potem już samemu eksperymentować. Mi dobranie idealnego pod swoje potrzeby zajęło kilka miesięcy. Jako ciekawostkę mogę podać. Opony Panaracer Gravelking SS+ 43C, przód 2,6 bara, tył 2,8 bara. Ale dla Ciebie nic z tego nie wynika. Równie dobrze mogę napisać że moim ulubionym kolorem jest niebieski. Czy to znaczy że Tobie też powinien się podobać ?
Fafor Napisano 15 Sierpnia 2022 Autor Napisano 15 Sierpnia 2022 Przepraszam. Ważę 85 kg przy 178 cm (+ ubranie). Styl jazdy? Nie wiem za bardzo co napisać. Staram się jechać z prędkością jaką mogę a co do tras to mówiłem wcześniej. Nie chce roweru pompować co chwilę na trasie. Bardziej miałem na mysli, że jadę np. 40km tylko szutrem i 40km tylko drogą to tu chyba mógłbym w trasnie zmienić ciśnienie. Dzięki za link do kalkulatora. Nie wiem niestety co to za parametry Front Tire Casing / Rear Tire Casing / Rim Type Pokazuje, że Single-ply 60tpi a takiej opcji nie ma Wpisałem 2x standard i tubular. Wyszło mi 3.24 bar / 3.45 bar przy gravel oraz 3.6 bar / 3.83 bar przy road. Czy ma to sens wdg was? No i ponawiam pytanie. Jadąc z oponami napompowanymi pod szosę jak bardzo ryzykuję pęknięcie dętki przy jakimś krawężniku?
chrismel Napisano 15 Sierpnia 2022 Napisano 15 Sierpnia 2022 Naucz się robić Bunny Hop-a albo zwalniaj (prawie do zera) przejeżdżając przez krawężniki. Robienie tego na pełnej prędkości lub zwalnianie niewiele spowoduje na pewno zniszczenie opony, dętki i koła. To tylko kwestia czasu. Ciśnienie nie ma znaczenia. Co do zmiany ciśnienia podczas jazdy. Nikt tego nie robi. Ustawiasz optymalne pod daną trasę wyjeżdżając z domu. Albo w ogóle ustawiasz sobie jedno ulubione i tylko pilnujesz żeby było zawsze takie samo. Zysk 1-2 minut na kilkudziesięciu kilometrowej trasie dla amatora jest pomijalny.
Fafor Napisano 15 Sierpnia 2022 Autor Napisano 15 Sierpnia 2022 Ok. A co z tymi ciśnieniami podanymi w poście powyżej?
KrisK Napisano 15 Sierpnia 2022 Napisano 15 Sierpnia 2022 Godzinę temu, Fafor napisał: Jadąc z oponami napompowanymi pod szosę jak bardzo ryzykuję pęknięcie dętki przy jakimś krawężniku? Jak w niego wjedziesz to nasz bankowego kapcia 🤣🤣🤣 niezależnie od ciśnienia. 🙃 nie no pękniętej dętki to jeszcze nie miałem nigdy. Snake się pojawiały... powiem tak... jesteś na granicy wagi przy której muszę na gravelach mocno uważać po czym jadę żeby nie dobić i nie rozwalić dętki. Tak poniżej 83 problem już jest o wiele mniejszy. I teraz tak... jak jest miękka detka grubsza to nawet dobicie jej nie ugryzie często. Jak jest leciutka cienka to każde dobicie to łatanie... jak grubsza mięsista to nie. Ja wolę.miec twarde (koło 5bar) nawet na gruzie i o wiele mniej je uszkadzam ale ja staram się jechać lekko a nie zwalać na koła amortyzacji. No i ja używam opon 30c na gravel.
Fafor Napisano 15 Sierpnia 2022 Autor Napisano 15 Sierpnia 2022 No ale wracając do tematu. Te 3.6 bar / 3.83 przy szosie będzie ok? : )
modrzew Napisano 15 Sierpnia 2022 Napisano 15 Sierpnia 2022 Będzie ok, bo dlaczego nie? Bijesz się o jakieś wyniki czy cuś? IMHO wiadomo, że masz okres podniecenia nową zabawką, ale nie warto przesadzać. Jeździj i eksperymentuj jak chcesz. A przy okazji podłap trochę techniki i zdrowego rozsądku, bo takich co po szczeniacku wjeżdżają na rympał w przeszkodę, a potem jojczą, że się zepsuło i muszą teraz co najmniej zjazdówkę kupić, to jest na pęczki
Fafor Napisano 15 Sierpnia 2022 Autor Napisano 15 Sierpnia 2022 Bić nie biję ale oglądałem to oto video https://www.youtube.com/watch?v=TCrL7yHPMqo&t=351s&ab_channel=GCNTech gdzie porównują przy 70 psi oponę gravelową i szosową. Z tego filmiku wynika, że na gravelowej trezeba kręcic 40% mocniej by uzyskać ten sam wynik. Rozumiem, że są to warunki laboratoryjne ale daje to trochę do myślenia. Jeśli wybierając się na wycieczkę stricte szosową to czemu by nie podbić ciśnienia? A pytania do wytrzymałości biorą się z niewiedzy. Nie wiem czy przy na maxa napompowanej oponie wystarczy kamyk by ją rozwalić czy trzeba bardziej się postarać. Na chwilę obecną nie wiem ile mam ciśnienia bo czekam na resztę sprzętu ale domyślam się, że pewnie około 3 bara, ale np już sunąc z górki 60km/h przy małych nierównościach na drodze sram w gacie, boje się co będzie jak podbiję o jeszcze jednego bara.
modrzew Napisano 15 Sierpnia 2022 Napisano 15 Sierpnia 2022 Mniej oglądać filmików a więcej jeździć! ładna pogoda, ja zaraz idę na rower, a Ty nadal z nosem w jutubie i z oczekiwaniem na manometr?
PJ4cK Napisano 15 Sierpnia 2022 Napisano 15 Sierpnia 2022 8 godzin temu, Fafor napisał: Nie wiem czy przy na maxa napompowanej oponie wystarczy kamyk by ją rozwalić czy trzeba bardziej się postarać. A jaką siłę musi pokonać kamyk żeby przebić oponę (i dętkę)? Im wyższe ciśnienie tym większą. Chociaż to takie trochę akademickie gadanie bo sytuacje są różne ale teoretycznie trudniej przebić mocniej napompowaną oponę, przy niskim ciśnieniu łatwiej o snake'a (zwłaszcza jeśli się jeździ po krawężnikach). Pompka stacjonarna to mus, kup sobie jakiegoś SKS i będziesz zadowolony. Mała pompka służy do pompowania opony po awarii, dlatego też rzadko kiedy mają manometr bo zazwyczaj pompujesz max ile się da a i tak trzeba dopompować dużą. Co do ciśnień, masz podane max na oponach - testuj. Nikt Ci nie powie na jakich Ci będzie wygodnie bo ludzie są różni i jednemu będzie pasowało 2,5 a innemu 4,5. Zasadę znasz - miękkie podłoże - niskie ciśnienie, twarde - wysokie. Wyznacz sobie jakąś trasę mieszaną, przejedź na 3 bar, później na 4 bar i będziesz wiedział więcej. Jeszcze co do filmu GCN, patrząc na te procenty zerknij też na waty
JWO Napisano 16 Sierpnia 2022 Napisano 16 Sierpnia 2022 Ja pompuje swojego gravela na maxa 100psi(7bar) . Jeżdzę po asfalcie, ale często mam w poprzek "sklawiszowane" betonowe płyty na mostkach, więc trzeba poderwać kierownicę. Powietrza trzeba dopompowywać co jakiś czas, bo przy takim ciśnieniu spada. Jest duża, odczuwalna w nogach, różnica pomiędzy 4.5 bara a 7 barów.
chrismel Napisano 16 Sierpnia 2022 Napisano 16 Sierpnia 2022 Proponuję też obejrzeć: https://www.youtube.com/watch?v=ugQj0bLK8mc
KrisK Napisano 16 Sierpnia 2022 Napisano 16 Sierpnia 2022 20 godzin temu, Fafor napisał: ale np już sunąc z górki 60km/h przy małych nierównościach na drodze sram w gacie, boje się co będzie jak podbiję o jeszcze jednego bara. To może zamiast doktoryzować się z ciśnienia zacznij jeździć żeby nabrać doświadczenia i nie wracać z brązowymi gaciami... albo obniż ciśnienie będzie ciężej i się nie rozpędzisz aż tak... Kwestia ciśnienia i kamyczka to akademickie gadanie. Bo to zależy od wielu czynników już pisałem o tym choćby o rodzaju dętki. I teraz dowalę z grubej rurry 🙃 mleko se nalej. Ciśnienie zanikowe możesz mieć i będzie dobrze. Jeszcze proponuję stacje ze sobą wozić żeby był manometr w kompresorze 🙃😉
Fafor Napisano 16 Sierpnia 2022 Autor Napisano 16 Sierpnia 2022 Filmik spoko. Pozostaje pytanie. Czy mój rower ma dętki? 😂😂😂
modrzew Napisano 16 Sierpnia 2022 Napisano 16 Sierpnia 2022 Jeśli nie poprosiłeś o zrobienie tubelessa przed wydaniem, to na 99,9999999% ma.
Fafor Napisano 16 Sierpnia 2022 Autor Napisano 16 Sierpnia 2022 Czyli wdg tego co wszyscy mówią powiniennem wyjąć dętki wlać tam jakiś roztwór i niby będzie lepiej?
Chociemir Napisano 16 Sierpnia 2022 Napisano 16 Sierpnia 2022 Nie wyjmuj dętek i nie wlewaj tam jakiegoś roztworu - będzie zdecydowanie gorzej...
modrzew Napisano 16 Sierpnia 2022 Napisano 16 Sierpnia 2022 @Fafor tak, roztwór nadmanganianu potasu A tak serio, to no nieeee, z taką wiedzą na to możesz sobie tylko zaszkodzić Ale jak chcesz to wystarczy poszukać, znajdziesz stos poradników czy filmów na yt na ten temat.
Fafor Napisano 16 Sierpnia 2022 Autor Napisano 16 Sierpnia 2022 Nie wiem jak to się robi i na razie się za to nie będę zabierał. Pytanie czy warto? Z tego co wszędzie czytam to wszyscy jeżdżą tuebeless, chyba tak lepiej? : )
modrzew Napisano 16 Sierpnia 2022 Napisano 16 Sierpnia 2022 Czasem warto a czasem nie, nie wszyscy jeżdżą tubeless. Powiedziałbym nawet, że gros rowerzystów do tej pory w ogóle nie słyszała o czymś takim. Czego sam chyba jesteś dobrym przykładem Chyba najlepiej będzie jak zaznajomisz się z tematem i wrócisz z ewentualnymi konkretnymi pytaniami, bo póki co "wyjęcie dętek i wlanie roztworu" nie wróży zbyt dobrze...
KrisK Napisano 16 Sierpnia 2022 Napisano 16 Sierpnia 2022 4 godziny temu, Fafor napisał: Czyli wdg tego co wszyscy mówią powiniennem wyjąć dętki 😱😭 wsiadz na ten rower i wypad od koputera. Zaczynam sądzić że jesteś zwykłym trolem. A mleko Ci potrzebne jak dziura w oponie. Wielu już sobie dało spokój jak musieli to spierać z ubrań
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.