Skocz do zawartości

[retro mtb] kupiłem i co teraz?


Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie,

Przedstawiam Wam mój nowy nabytek - Scott Impulse 1994 - kupiony - a jakże - impulsywnie - trochę jako zachcianka na coś w stylu retro, trochę jako staroć do wożenia w samochodzie bez stresu o lakier na ramie czy nagłe zniknięcie.

Ponieważ zakup tego roweru bez elementarnej wiedzy o rowerowych rupieciach to jedna z wielu głupich rzeczy, jakie zrobiłem, proszę o pomoc w ocenie jego stanu i pomysły, co zrobić dalej. Na pewno będę na nim jeździł, zabieram go na urlop. Ale może ten rower zasługuje na coś więcej jak dalsza dekapitalizacja i wreszcie - bilet do huty?

Na ten moment przeczyściłem trochę łańcuch i resztę napędu ale chcę to jeszcze dokładniej wyczyścić i naoliwić. O dziwo mój tani przymiar nie wykazuje zużycia łańcucha. Zapewne został wymieniony, jak opony, kierownica, siodło i gripy; reszta wygląda na oryginalną. Zacznijmy od specyfikacji fabrycznej:

katalog.thumb.png.e5599607129aab56421fbb72426a2a2e.png

 

I trochę dokumentacji z dzisiejszej inwentaryzacji:

scott.thumb.JPG.7635ac9f1f36fd5feb97f8067ce40a34.JPG

podsiodl.thumb.JPG.8f201bd24ab0d79b3a9cc98a7ab51bf8.JPG

cromo.thumb.JPG.12eeec17f040c871573b72909ae239cd.JPG

widelc.thumb.JPG.054272c657d405e0250ede3b74873f4b.JPG

widelc2.thumb.JPG.90718cd6146fa6ae1eba5c17d80e83d2.JPG

tarcze.thumb.JPG.b24f44b835df9c1ff609cc1599087e9a.JPG

1252154140_kierasc.thumb.JPG.d2ae318ce5faf12bc6066875f54b9352.JPG

1787047857_tarcze4.thumb.JPG.3373348974f2af74e276cfeac2518b83.JPG

2130842920_tarcze3.thumb.JPG.193873c0e982e77a1d7548a67d75e22b.JPG

1218348378_tarcze2.thumb.JPG.94590638443b803a456307638262ed3c.JPG

308762143_korbasc.thumb.JPG.c7e0f994c97f007a34be344d621a7acd.JPG

oslona.thumb.JPG.8343bf56d70c57c39c5becb4a647ee65.JPG

1704065868_ostyl.thumb.JPG.10c635cd07a1aa23ea1c9b03e1c9a7e7.JPG

1404207584_piastaprzod2.thumb.JPG.df25a3675a5513a862555a818a3d70ec.JPG

obrecz.thumb.JPG.f8b37a7f49c67f8c84ff16e10236a99b.JPG

piasta przod.JPG

Proszę o uwagi :)

Edytowane przez spidelli
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uwaga taka, że przypominają mi się czasy dzieciństwa/ wczesnej młodości kiedy śliniło się w sklepie na takie sprzęty,a sprzedawca bił po łapach za dotykanie...scott na stx to było marzenie jak człowiek przesiadał się z SISa na altusa😀. Ciekawy zakup, wyregulować, dobrze wyczyścić-szczególnie te rdzawe plamki i tyle.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@nossy Ja mam takie retrospekcje, jak słucham muzyki "80" ;) W czasach świetności tego Scotta niestety byłem nierowerowy zupełnie, dopiero w drugiej młodości zapałałem miłością do rowerów :D

Plamki oczywiście jakoś zabezpieczę żeby rurek nie żarło ale myślę też, że te otarcia to taka patynka miła dla oka. Na pewno nie mam zamiaru go lakierować :D

@Sobek82 Piękny okaz. Widziałem kilka takich na tym portalu ogłoszeniowym, zarówno Peżoty, jak i ichnie Puchy - marka u nas nie znana, chyba że w świecie off-roadu 4x4 ;)

Niestety o tego typu rowerach nie wiem też zupełnie nic od strony sprzętowej, a chciałem tez jakiegoś uratować. MTB są bardziej popularne i wciąż w użyciu jako tzw. Bahnhof Rad czyli rower do przypięcia na dworcu. Są więc w miarę sprawne, chociaż takie za 50 - 100 ojro to już dogorywają (później pokażę Wam Treka żony). Można wyłowić też takie w lepszym stanie albo zupełne cukiereczki ale 450 ojro i więcej to dla mnie - granica psychologiczna... Może kiedyś? A może jednak szoska? ;)

Można też trafić na rowery odnowione, na nowszych częściach, gdzie smaczkiem pozostaje tylko rama ale jakoś tego nie czuję.

@Dokumosa Oj, piasty i stery to będzie prawdziwa lekcja dla mnie. Już widzę te kulki, które ganiam po garażu ;) Najpierw trochę poczytam i pooglądam, postaram się też zaopatrzyć w jakieś części zamienne. Liczę też na Waszą pomoc, stąd ten wątek ;)

Pozdrawiam i dziękuję za rady :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy to warto się tak cackać na raty. Ja mam w zwyczaju rozbierać takie zakupy na części pierwsze, wszystko czyścić, wymieniać co potrzebne, smarować i składać. Dopiero wtedy wiesz czym jeździsz. ;) Pytania w takim trybie same po kolei będą się nasuwać. Poza tym taki rower naprawdę fajnie jeździ jak można deptać i być w miarę spokojnym o eksploatację, bo przecież ma być tanio. :) Jeżeli to nie musi być koniecznie oryginał, to ja bym założył jakieś niezniszczalne, używane 1x9 z OLX, normalną kierownicę ze zwykłymi rogami i używał, polując na retro amor za 100zł... nawet niech później skrzypi.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Brombosz   Istnieje realne prawdopodobieństwo materializacji ryzyka określonego jako "jak to teraz ***** wszystko do kupy poskładać" 🤣

Na razie chcę zrobić taki serwis minimalny bo nieco ponad tydzień został do urlopu, a Trek żony jest bardziej zapuszczony. Muszę więc na już ogarnąć jako tako dwa rowerki.

Muszę też koniecznie kupić jakąś dętkę na zapas no i przede wszystkim - druciany koszyk na bidon 😁👍

Plan jest taki, żeby zostało w miarę oryginalnie. Podobają mi się te rogi ale nie są zbyt wygodne, więc jak garażowy fitting nie pomoże to trzeba będzie kierownicę wymienić.

 

Edytowane przez spidelli
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Scott ogarnięty w zakresie najbardziej podstawowego serwisu - kapnięte oliwą wszędzie tam, gdzie nie trzeba nic rozkręcać. Grubsze sprawy dopiero po urlopie :)

Do Scotta dokupię jeszcze druciane koszyki, takie rustykalne ;) Jakąś dętkę, czy dwie - na zapas. Opon nie ruszam na razie ale zanim całkiem wyparują z rynku 26", to kupię jakieś zwijane.

 

Dziś pora na Treka. Taki to piękniś:trek.thumb.JPG.29184aff8fac214aa8a83fb447c3fd54.JPG

podsiodl.thumb.JPG.f2af4c78b093bf794763bcc104072833.JPG

1606187777_przerzprzod.thumb.JPG.53d94fe12e891afea5cd31bd9cec0ef3.JPG

kiera.thumb.JPG.4d530ab4caf1c44f0f968e93fe7d330b.JPG

klamka.thumb.JPG.8fa59d9d9760afed39ddd8b0f267050f.JPG

griip3.thumb.JPG.dedea35cdc36a45018e18495f7b2e378.JPG

grip2.thumb.JPG.d4403c2b7c18702bbd6f9d118d8abac1.JPG

grip.thumb.JPG.7e321dd78ccfab3056fba5654907fafc.JPG

 

przod.thumb.JPG.cda1f65f033f062f55f8d2bfda45a809.JPG

przod2.thumb.JPG.1c4f0d26493b64a8d287a600f3e51e88.JPG

piasta.thumb.JPG.2a738609d9cc573cc862c2be4ee20dd8.JPG

tyl.thumb.JPG.48bd1f39e0e5ad9dfcc07aaee22f94ff.JPG

przerzutka.thumb.JPG.f86fb45edabe6ba6673e1f0a1a584b5e.JPG

kaseta.thumb.JPG.5c9cacfdb0e26c75bd81cb104ec3cce7.JPG

lancuch.thumb.JPG.59b7cf812a3bc4f97a89acc597edf1b6.JPG

siodlo.thumb.JPG.2fb32b88933d0fecb37cfad07beecea2.JPG

 

Ten jest mocniej zmęczony życiem. Na szybko muszę ogarnąć gripy - chyba pójdę w owijkę, będzie mniej szukania, przydałyby się też jakieś sensowne korki.

 

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Panowie, nie zrobiwszy nic poza przesmarowaniem napędów i weryfikacją ciśnienia w kołach, zabrałem rowery na urlop.

Lekko nie miały, bo piach i słona woda. Mój Scott miał już wcześniej kilka rdzawych plamek. Teraz jest ich nieco więcej.

Powoli będę brał się za konserwację tych rowerów, raczej oszczedzę im ciężkiej harówki.

Tymczasem mam pytanie, jak zabezpieczyć ramę?

Umyłem ją w warunkach polowych z grubsza ze słonej wody, trochę pomógł deszcz a teraz woda z węża, potem wiadro z autoszamponem i miękka szczotka.

Co dalej?

Jak zabezpieczyć taką korozję powierzchniową? Ja bym ją lekko odczyscil - jak i czym? Plan jest taki, żeby te odpryski zostawić - taka patynka - tylko zabezpieczyć i zostawić - taki ich urok.

Drugi krok to zalanie ramy od środka jakimś środkiem do balsamowania. Jakim? Czym najpierw odszczurzyć wnętrze ramy, bo tam pewnie też jest korozja, przy otworach technologicznych....

No i jak zrobić dobrze pedałom ...

Fotki po urlopie:

DSC_4194_polarr.thumb.jpg.b32acfd6709f0a8aad1929e1eff24a54.jpg

DSC_4191_polarr.thumb.jpg.3108dca2154ae7dba1d40417f0ff3ac1.jpg

DSC_4192_polarr.thumb.jpg.1cab507154f4e44018eead71f99f306f.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rdzę z odprysków usunąć np. drobnym papierem ściernym wodnym. Jak chcesz je zabezpieczyć to chyba lakierem, ale czy to ma sens? Stal cro-mo nie jest tak mocno podatna na rdzę żeby to teraz żarło na wylot. Do środka ramy polecam Noxudol 700.

Edytowane przez mihau000
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poleruj ramę pastą Turbo kiedy pokazuje się rdza, ale z … litością dla lakieru troszeczkę, potem można pertraktować z  K2 speed wax z Boedronki  to lekko ogranicza osiadanie brudu w czasie jazdy…  

wnętrze rur planuję pierwszy raz w historii psikać preparatem K2,do profili zamkniętych ale to dlatego że trawiłem sztycę alu wodorotlenkiem i potem wiele razy płukałem wnętrze ramy. Mam wyrzuty sumienia. W innych ramach czasem podaję trochę wd 40 i tyle, ale nie stoją w zimnym garażu…. 
dbać smarem szczególnie trzeba na połączeniu sztyca alu rama stal.

chyba dlatego musiałem trawić sztycę 26 godzin bo ktoś nie dbał i zapiekł na amen.

Araya świetne obręcze!!! Chroń panie przed ich rozbiciem, trzymaj ciśnienie prawidłowe. 
są jeśli dobrze mniemam w kształcie C eownika bez wzmocnień,  i komór, lekkie i naprawdę dobre.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Thomass13 napisał:

Te stare rowery sa 100 razy wytrzymalsze jak to nowe co nam producenci wciskaja

Udało mi się ujechać na jednym łańcuchu i wolnobiegu z epoki (Sedis +Sachs) ok. 15 tys. nie licząc tego co przejechali poprzednicy. Łańcuch poza przymiarem ;) Tu też widzę takie kasety i łańcuchy - więc szerokości  :) fajne sprzęty.

Cytat

Ja teraz też mam wyrzuty sumienia  że te rowery przeczołgaliśmy plażą i po dziurach :) a to prawie eksponaty ;)

Bez przesady ale trochę musisz go ogarnąć jak chcesz się nacieszyć jazdą nimi. Pierwsze to myślę piasty (nie chcesz chyba szybko szukać nowych STX i zaplatać ;) ) Łańcuch mozna wymienić ale piast raczej nikt nie ruszał, po nich widać przebieg oraz kulturę serwisową poprzedników.

Edytowane przez xgrzehoox
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Thomass13 Te rowery naprawdę fajnie jeżdżą. Nie jeździłem na współczesnym MTB i porównuję tylko do trekinga, którego miałem i do graveli, ale całkiem dobrze radzą sobie na asfalcie mimo opon 1,95 i 2.0 i całkiem dobrze poza nim. Przejechaliśmy na nich trasę wokół Jeziora Sarbsko - szlakiem R10 (leśny droga, miejscami piach), powrót szutrówką i asfaltem, około 24 km oraz wokół Jeziora Łebsko. Ta druga trasa to już był lekki hardcore, bo z Łeby do Latarni w Czołpinie wyszło jakieś 20 km po plaży - generalnie gładki, twardy piach ale sporo słonej wody, potem trochę asfaltu ale i za Klukami wpadliśmy na fragment Wanogi Gravel - szutry, błoto, kałuże... Rowery oblepione piachem, potem błotem....

Nie powiem, że było komfortowo, bo w moim rowerze jest nieoryginalna kierownica, co prawda też Scott ale inny model niż w katalogu, na której trudno mi było znaleźć wygodną pozycję dla rąk. No i trochę plecy bolały. Ale 67 km i kilka godzin zrobiło swoje :)

@xgrzehoox Dzięki, na te rowery nawet przyjemnie się patrzy ;) Muszę je jak najszybciej ogarnąć, żeby trwały jak najdłużej, bo części napędu czy piasty to raczej wyłącznie z dawców...

Myślę, że jeszcze upoluję jakiś fajny rower w tym typie :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Aktualizacja - zrzut w pierwszym linku to katalog z 1996. Tymczasem bez problemu na forum o rowerach retro ;) mtb znalazłem katalog z 1994 r. a tam takie cacuszko:

Scott.png.f4a87ce980f8027cf668e9c17ff057e9.png

Czyli kierownica w moim rowerze też jest oryginalna, w 1996 r. była już prosta, z grip-shiftem (stąd błąd w moim pierwszym wpisie) ale w 1994 - rogata AT-2. Dokładnie taka jak moja :D 

Dla porównania - rower ze szwajcarskiego internetu:

can01.anibis_ch1.thumb.jpeg.571db9b55f05fb33113ea9ae16ceb95e.jpeg

Edytowane przez spidelli
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak se pomyślę, że musiałem sprzedać mojego starego retro mtb, sztywniaka crmo, którego miałem od nowości, bo żona stwierdziła, że trzy rowery to przesada i jak chcę kupić nowego mtb to starego muszę sprzedać - nie przekonały ją niestety moje tłumaczenia, że to klasyk, retro, itp. ☹️

Czasami jeżdżąc na nowym 29-erze wydaje mi się, że na starym jeździło mi się lepiej. Mam ochotę go odnaleźć i odkupić 😁

IMG_20211112_143545_copy_1245x906.thumb.jpg.4282fd0af9583bb9fc68fc99e06cbb9d.jpg

IMG_20211112_143706_copy_1177x1218.thumb.jpg.7030d06aab9f92a45fc874aecc3dd602.jpg

  • +1 pomógł 1
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...