Skocz do zawartości

[hamulce] Jakie hamulce MTB ze średniej półki wybrać?


MikeSkywalker

Rekomendowane odpowiedzi

Sprawa jest skomplikowana - po dobrych paru latach potrzebuję kupić jakieś mocniejsze hamulce :D 

Na co dzień używam MT200/M275 i jestem zadowolony. Teoretycznie też, skoro w fullu zadowalają mnie Deorki M615 powinienem pójść do sklepu i kupić aktualny model z tego segmentu. 

Ale - z jednej strony mam w głowie niekończącą się opowieść o spadającej jakości hamulców Shimano, do tego pamiętam ile cieknących zacisków widziałem sam - ale głównie podstawowych, w modelach MT200/MT500, choć kojarzę też jakieś cyrki z SLX/XT. 

Z drugiej z kolei - chciałbym spróbować czegoś innego. Mam wrażenie że podstawowe hamulce działają jakoś płynniej, a w Deorkach jest strzał na początku a potem trzeba je mocniej dociskać. 

Początkowo chciałem spróbować Magury - ale z jednej strony sporo osób zaleca przejście na Shigurę, i zmianę klamek, dwa - czytam właśnie opinie ze klocki są w nich blisko tarczy - a dźwięku ocierającej nie zniosę. 

SRAM - kusi żeby spróbować, ale DB8 albo coś innego na oleju, na który chyba powoli przechodzą. 

Budżet - plus minus 1000 zł, ale może inaczej - chcę kupić coś co mnie zadowoli, i będzie hamowało mniej więcej na poziomie Deorek, niezależnie od ceny. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A widzisz, to ja przy shimano miałem już 3 cieknące klamki, podczas gdy z zaciskami nie dzieje się absolutnie nic - najpierw poszły obie XTR 985, teraz zaczęła mi się pocić jedna klamka Zee, obstawiam że druga do niej dołączy niedługo. Zaciski ciągle te same, niezniszczalne XTR 985. 

W fullu poszedłem w Magury MT5 i nie żałuję, chociaż przelewanie i odpowietrzanie wymaga zdecydowanie więcej cierpliwości niż w przypadku shimano, to odwdzięczają się stałą i przewidywalną pracą i mocą przez cały sezon. Jeszcze ich nie przegrzałem, mocy też mi nie brakło :) w połączeniu z klockami EBC gold mam na razie zestaw idealny. 

Dodatkowo charakter Magur jest zupełnie inny niż shimano, bo mają super modulację. Co do klamek - ja nie miałem z nimi żadnego problemu, nie robię Shigury bo patrz wyżej ;) 
Jedyne co bym zmienił to może dźwignie na wersję 1-palczastą, ale tak jak jest też nie jest źle. 


Srama nigdy nie miałem, bo ja jestem #teammineraloil

Do czego te hamulce potrzebujesz? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do Marina Bobcata, do jazdy po okolicznych lasach i górkach.

I kurde, Twoja opinia przekonuje mnie żeby właśnie tych MT5 spróbować, bo miałem je na oku dopóki nie przeczytałem opinii nt. plastikowych klamek, no i dzwonienia tarczy. 

Nie masz z tym problemu, że tarcza się gnie a potem obciera? Tarcze Magury? 

Cierpliwości nauczyły mnie XT M785, też dość kapryśne, więc z tym nie będzie problemu. Tylko odpowiedni zestaw do Magur i można się uczyć. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

48 minut temu, MikeSkywalker napisał:

Do Marina Bobcata, do jazdy po okolicznych lasach i górkach.

Ja zmieniłem BR-M7000 na  BB7+Avid FR5  , jak dopuszczasz opcję mechaniczną  to  polecam taki zestaw, a jeszcze lepiej pewnie z klamkami Avid Speed Dial 7 .

U mnie zmiana hydro na linkę to wynik kombinacji z klamkami barankowymi  (gdzie hydro było mi dużo trudniej zdrutować) , w sensie nie miałem problemów nigdy z BR-7000.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi  o Magury, to do Bobcat Traila zamiast MT5, brałbym MT Trail Sport. Z przodu zacisk z MT5, a tył lżejszy bo nie aż tak potrzebny. Do tego mniejsza waga i klameczki na jeden palec w zestawie.

https://www.bikester.pl/magura-mt-trail-sport-hamulec-tarczowy-M458175.html?vgid=G648704&_cid=21_1_-1_9_29_648704_324496311358_pla&ef_id=EAIaIQobChMI95Sw9OWl-QIVPkiRBR2Y-wLBEAQYASABEgIptfD_BwE&ev_chn=shop&campaign_detail=smart_shopping&gclid=EAIaIQobChMI95Sw9OWl-QIVPkiRBR2Y-wLBEAQYASABEgIptfD_BwE

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cena w sumie ta sama a nie wiem czy odnalazłbym się z jednopalcowymi. Klamki Deore bardzo mi pasują, powiedziałbym nawet że są idealne. 

@RafalxM mechaniki odpadają.

@Tomek595 razem z Deorkami są po drugiej stronie szali. Ale jak wspomniałem - Shimano to loteria, choć z moich prywatnych wszystkie działają. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nowe deorki jak mają cieknąć to zaciski (ale to juz w pudełku widać) albo klamka.podczas nieumiejętnego odpowietrzania. Generalnie po to jest gw żeby z niej korzystać. Po gw nie ma też żadnego prob żeby dokupić zacisk czy klamkę. Sam mam zawsze pod ręką jakiś zacisk na ew. podmianę na szybko i jakieś klamki też się poniewierają. Osobiście nigdy mi nie były potrzebne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, MikeSkywalker napisał:

I kurde, Twoja opinia przekonuje mnie żeby właśnie tych MT5 spróbować, bo miałem je na oku dopóki nie przeczytałem opinii nt. plastikowych klamek, no i dzwonienia tarczy. 

Nie masz z tym problemu, że tarcza się gnie a potem obciera? Tarcze Magury? 

Klamki są zrobione z plastiku, ale jak już się z tym faktem wewnętrznie pogodzisz, to nie ma z tego powodu absolutnie żadnych problemów.
tarcze mam shimano rt66, coś tam czasem brzęczy, ale ja tak często zdejmuję koła z roweru do transportu, że gdybym miał się takimi pierdołami przejmować to bym nigdy frajdy z jazdy nie miał ;) 

Tak jak @Brombosz pisze, weź pod uwagę MT Trail, bo nie sądzę żeby na zadku był Ci czterotłok potrzebny, a ta dźwignia krótsza jest fajniejsza po prostu, a nie są to hamulce, do których używa się więcej niż jednego palca na klamce. 

I jeśli je kupisz, to obejrzyj sobie na YT jak się je odpowietrza, bo procedura jest nieco zagmatwana. I jak już będziesz myślał, że odpowietrzone, to zrób to jeszcze dwa razy, dla pewności. A potem idź się karnąć, żeby stwierdzić że nadal to nie to, odpowietrz jeszcze raz i wtedy będzie już doskonale :D

XT785 kapryśne? Bicz plis. 

@Dokumosa moje klameczki zawsze tak samo umierały, to znaczy wyciek z tłoczka w klamce po kilku latach używania, w obu przypadka najpierw padała przednia (lewa). Być może mam za długie interwały serwisowe, bo hamulce przelewam raz na sezon i może się syf jakiś zbiera i uszkadza uszczelki - nie wiem, nie analizowałem. Faktem jest, że klamki shimano są wg producenta nieserwisowalne i to jest smutne, bo XTR985 to są najładniejsze heble zaraz po trickstuffach i hołpach (ale to nieco inna liga) a niestety klameczki poszły do kartonu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj gdyby to był tylko mój przypadek, tych starych XT-ków, to bym tak na pewno nie napisał. Ale śmiali się koledzy z serwisu jak walczyłem z nimi w rowerze którym jeździłem do pracy, że "ten typ tak ma". Swoje lata już wtedy miały, bo nie u siebie to może raz je robiłem, ale coś było na rzeczy. 

Kurcze, żeby tak dało się organoleptycznie te Magury sprawdzić - a to egzotyka. Może jakiś sklep który ma je na półce znajdę coby choć klamki dotknąć. 

Niemniej jednak - dla mnie hamulce Shimano, od Deorek w górę są najładniejsze. Rzeczone XTki, XTRy to już w ogóle. Hope to bym z dopłatą nie chciał, nawet jakby rower unosiły nad ziemię :D

No i jeśli chodzi o moje doświadczenia z Shimano - to przypadki kiedy zeszczały się po jakimś czasie były znacznie rzadsze - zwykle wychodziło to na samym początku. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Sam jestem na zakupie Magur MT8 Pro. O brzęczeniu tarcz naczytałem się mnóstwo komentarzy, głównie od osób, które z Magurą nie miały raczej nigdy do czynienia. Z mojej obecnej wiedzy wynika, że wszystko jest kwestią ustawienia i podobno hamulce Magury lubią się raczej z ich tarczami i wtedy nie ma problemów z dzwonieniem. Czterotłoczki zwykle częściej dzwonią niż dwu. Ponadto jeśli chcemy mieć ciszę to wybieramy tarcze Storm HC a nie SL, bo te drugie są mniej sztywne i mogą się poddawać po nagrzaniu i szybciej deformować.

Tyle się naczytałem z wiedzy na forach, od samego producenta i z testów. Mam nadzieję, że wybierzesz dobrze i ja też będę z Magury zadowolony 😁

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja do Deorek (M6000) się zraziłem. Nie szło ustawić przodu, by miał modulację i hamował. Brakowało mu bardzo dużo na przodzie do skutecznego hamowania. Było tak jakoś miękko i czułem, że coś nie tak.

Poszedłem zatem w M7100 i tutaj mimo komentarzy, że są mocne, też czegoś mi brakowało. Mimo, że niewiele różnią się od M8000/M8100 ( tylko klamką ) zdecydowałem się sam sprawdzić. I to było to. M8000 są żyletą. Bez większych kombinacji hamują mega mocno, a po zabawach z ustawieniem jest ideał ( dla mnie ).

Waga zestawu to okolice 120 kg. Jazda 70% po szutrach, 20% zrywkowe mocno zryte drogi, 10 % asfalt. Średnie trasy to 40 km, z czego 20km zjazdów, 12-13km podjazdów. Z reguły na trasie mam 2-3 zjazdy długie bo 3 km, czasami 1-2 nawet po 5-6 km, więc jest gdzie hamować.

Teraz mam porównanie "z marszu" bo w jednym leży M7100, w drugim M8000 i czuć różnicę.

Z chęcią spróbował bym Magury, żeby mieć szerszy pogląd, ale przy obecnych cenach odpuszczę.

Gdybym miał kupować drugi raz to od razu poszedłbym w M8000/8100 ( ale ceny zabójcze, niestety - ja za swoje M7100 dałem 450 zł w czerwcu 2020, za M8000 używki 450 zł w tamtym roku ). Tarcze to SM-rt81, klocki Shimano żywiczne.

 

EDIT: Zapomniałem dodać, że w M6000 po 2 odpowietrzaniach w klamce poszedł gwint. Na szczęście dostałem zwrot kasy za cały przedni hamulec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta różnica w działaniu wynika wyłacznie z niedokładnego odpowietrzenia układu oraz ew. delikatnie innych klocków i tarcz, potencjalnego zatłuszczenia klocków itp. Nie ma możliwości, żeby hydraulicznie m8 i m7x00 działały w inny sposób. Jest jeezcze zapomniana kwestia pracy na innej części charakterystyki klamki (ilość oleju, regulacje zakresu pracy itd.) servo wave są klamkami nieliniowymi.

Co do deorek to ciekawą opcją są 4-tłoczkowce m6120. Zaciski hydraulicznie i mechanicznie 1:1 w stosunku do m7/8120. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cena prawie jak za XT. 

No i ciekawe czy w przypadku Shimano potwierdzałoby się że cztery tłoczki to większa szansa na dzwonienie tarczy. 

1 godzinę temu, Q_u napisał:

EDIT: Zapomniałem dodać, że w M6000 po 2 odpowietrzaniach w klamce poszedł gwint. Na szczęście dostałem zwrot kasy za cały przedni hamulec.

To jest jakieś nieporozumienie co się dzieje z jakością ich hamulców... Jak się okazuje nie tylko ciekną. A ludzie psioczą na klamki Magury - które pewnie rozwalają dokręcając zbyt dużym momentem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@MikeSkywalker Zgadza się. Jakość Deorki poszła w dół strasznie. Do mojego przypadku tylko czytałem o tym, potem sam doświadczyłem. Na szczęście to było jakoś 2019-2020 gdzie były jeszcze relatywnie tanie ( chyba 420 zł dałem za P+T ), teraz płacąc 600 zł pewnie bym się wkurzył.

Godzinę temu, Dokumosa napisał:

Nie ma możliwości, żeby hydraulicznie m8 i m7x00 działały w inny sposób.

A jednak. Zapraszam do porównania w Bieszczady. Oba są zamontowane na tych samych tarczach i działają zupełnie inaczej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wspomniałem przecież, że różnica wynika z czynników zewnęrrznych i ew. ewgulacji. Za dużo w tych hamulcach siedzę, żeby mnie ktoś był w stanie przekonać ;)

Godzinę temu, MikeSkywalker napisał:

No i ciekawe czy w przypadku Shimano potwierdzałoby się że cztery tłoczki to większa szansa na dzwonienie tarczy. 

To akurat domena wszystkich 4-tłokowców. Szczelina na tarczę nominalnie jest mniejsza niż w 2-tłokowcach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piszę o sowich doświadczeniach z M8000 i M7100, którymi jeźdżę po tych samych trasach i mam bezpośrednie porównanie. Nie o tym, że wyregulowałem komuś w serwisie i chwilowo miałem jakieś odczucia takie a nie inne.

Zjadłem zęby na ustawieniach M7100 i nigdy nie było dobrze, w końcu postanowiłem na drugim założyć M8000 by sprawdzić czy będą tak samo lipne. To był strzał w 10, na M8000 czuje hamulce, mam pewność kiedy i jak zareagują i zdecydowanie są mocniejsze, na M7100 nie jest tak jak na tych pierwszych. Może to kwestia danej sztuki, na pewno nie regulacji, a na 100% nie czynników zewnętrznych. Fakt jest taki, że i M7100 pójdą na sell i będą zakładane M8100, tylko czekam na okazję cenową.

P.S. Opinie są jak D, każdy ma swoją. Czemu różną, nie wiem. Przedstawiłem swoją po ok. 2500 km na M8000 i jakiś 8000 km na M7100

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W cenie Deorek, czy nawet poniżej jest Magura MT Sport, jak sam producent pisze "entry level" żeby spróbować ich hamulców - myślałem żeby zaryzykować ale jak widzę opinie o pękających mocowaniach zacisku, plastikowych śrubach odpowietrznika, czy wyciekach to przestałem myśleć. 

Powoli dochodzę też do wniosku że Shi(t)mano jak mawiają niektórzy jest... kijowe ale stabilne, parafrazując pewnego mema :D No i lubię ich klamki, cóż zrobić - leżą mi wybitnie, i podobają się. 

Owszem, parę hamulców które zrobiły się całkowicie miękkie spotkałem, ale zwykle albo lały (piszczały, były słabe, ale działały), albo klamka się jakaś gumowata robiła - ale działały. Skrajnych przypadków nie kojarzę. Takich, żeby klamka pękła po wywróceniu się roweru również (a takie opinie nt. Magury spotkałem). 

Całkiem nieźle hamowały MT400 z którymi miałem krótki romans, ale z racji wyższego klocka pasują do wyższych tarcz Shimano. A tarcze na pająku podobają mi się tak samo jak klamki Shimano. 

Koniec końców wygra pewnie opcja CCC - skoro i tak jest średnio, to kupić niedrogie i się nie rozczulać. Z takich też powodów w "niegórskich" rowerach są tanie MT200, nawet do klamek się przyzwyczaiłem. Ale, na górkach jednak trochę im brakuje, jak raz spróbowało się hamulca z górnej półki (wspomniane stare XTki). Jak je teraz wspominam to owszem, z którymś był problem z odpowietrzaniem, nie pamiętam też jakie klocki tam siedziały, ale hamulce były żyleta. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

widzę opinie o pękających mocowaniach zacisku, plastikowych śrubach odpowietrznika, czy wyciekach to przestałem myśleć. 

To takie same opinie jak o 1.9 TDi... Że wiocha, że w większości zatarte, że żłopie olej itp... A jeździ tego miliony i większość właścicieli nie narzeka, a wręcz chwali.

Ze znajomym mamy łącznie pięć rowerów na Magurze MT5/MT7/MT Trail Sport i wszystko bezawaryjne już kilka lat. Trzeba tylko stosować się do instrukcji, a szczególnie momentów z jakimi dokręca się poszczególne śrubki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...