Skocz do zawartości

[Amortyzator] Rock Shox Reba RL. Za twarda praca.


Tetrovsky

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć! Kupiłem niedawno Treka 9.5 z Rock Shox Judy i zmieniłem go na Reba RL. Serwis w którym go zmieniałem jest dosyć ograniczony bo ustawili mi według tabelki na ladze PSI i to jest świętość. Problem w tym, że jazda jest dramatyczna, jest bardzo sztywno, w ogóle niekomfortowo w porównaniu z Judy jest dramat. Nie jeżdżę wyczynowo, w większości jest to miasto. Rozumiem, że Reba może być bardziej "wyścigowa" przez co bardziej sztywniejsza, ale bez przesady. Ważę 83 kg dmuchnięte 100psi ugięcie ok. 10% z tego co sprawdzałem. Jak uzyskać choć trochę komfortu? Czy wyjęcie tokena przyniesie trochę ulgi? Czy lepiej dołożyć tokena I zmniejszyć psi. 

 

Zmiana na rebę z powodu chęci zejścia z wagi. Co z tym idzie jeżeli mogę dorzucić w tym poście czy podpowie/poleci ktoś jaki setup mogę wrzucić, aby zejść z wagi. Trek 9.5 z 2021. W miarę zachowany jakiś stosunek cena/waga/jakość. 

Amor zmieniony na Reba

Sztycę chcę na karbonową XLC ewentualnie Sztyca Force TEAM 2.0 carbo

Kokpit póki co zintegrowany z alli Toseek daje radę. 

Koła celuję w Bontrager Kovee Elite 23 TLR Boost z Race King 2.2 

Do reszty nie mam pomysłów.

Z chęcią posłucham czegoś mądrego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ustawić odpowiedni SAG i tłumienie odbicia.

Pompkę masz? Jak nie, to nie mamy o czym rozmawiać, bo to podstawa. Do odpowiedniego ciśnienia i ustawień tłumienia dochodzi się poprzez godziny spędzone na rowerze, a nie jakieś magiczne wzory czy tabelki.

Jak jeździsz w mieście i chcesz zrzucać wagę, to chyba zły rower wybrałeś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdaję sobie sprawę, że do ideału dochodzi się godzinami. ;) Ale szukam punktu zaczepienia. Pompkę mam, spoko w takim razie skupię się na sagu. Ewentualnie wyjmę jednego tokena. 

Nie próbuj zrozumieć zakupu typu roweru do rodzaju przeznaczenia. Po prostu to jak z zakupem kabrioletu w rejonie gdzie ciągle pada. Co z tego, że nie pasuje tam, ale jest po prostu śliczny. To, że jeżdżę głównie po mieście nie znaczy, że jeżdżę ulicami. Również nie oznacza, że nie zjeżdżam z drogi utwarzonej. A grawel czy Inne wymysły mi się po prostu nie podobają. Zejście z wagi ma raczej tylko być zaspokojeniem ego, zabawą czy po prostu poczuciem, że początkowo ważył 11.75, a finalnie xx.xx (:.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Była to używka po serwisie, więc uznaję że jest ok.

Dobra czyli fabrycznie są wsadzone 2 tokeny. 

Czyli w sumie rozumując teoretycznie jeśli np. zostawię dwa tokeny lub dołożę kolejnego tokena I zejdę z ciśnienia to będzie mi wybierał liście bez obawy o dobijanie.

A co da mi wyjęcie tokena I odpowiedni sag. Większy zakres pracy amorka? Bo w sumie z tokenami pracuje w mniejszym zakresie 🤨.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każdy amortyzator powietrzny jest tym "twardszy" im głębiej w skoku się znajduje.
Dołożenie tokenów powoduje, że "utwardzanie" w głębi skoku jest jeszcze większe.

Dokładając tokenów i zachowując ciśnienie będzie Ci trudniej dobić amortyzator, co ma sens na większych hopkach, ale na normalnych trasach będziesz miał efektywnie mniej skoku.
Dokłądając tokenów i zmniejszając ciśnienie będziesz mógł mieć duży sag, mięciutko jak kaczuszka, a mimo to nie będziesz dobijał na normalnych trasach. Oczywiście im większy SAG tym mniej efektywnie skoku masz.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okej, dziękuję bardzo za wszystkie odpowiedzi, w sumie już sporo więcej wiem i jest jakiś plan działania.

Na pierwszą próbę i wydaje mi się, że to będzie dla mnie idealne wyjmę jednego tokena (zostawiając jednego w środku) i ustawie saga na 20%. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Duży sag nie oznacza miękkiej jazdy. Oznacza miękkie uginanie na początku , jak się naciska rękami na kierownicę, ale po obciążeniu roweru i uzyskaniu wstępnego ugięcia, uginanie dalej (na przeszkodach) jest tym twardsze, im sag jest większy - "Każdy amortyzator powietrzny jest tym "twardszy" im głębiej w skoku się znajduje." W stanie ustalonym ciśnienie wynika z nacisku na tłok i powierzchni tego tłoka, a siła potrzebna do dalszego ugięcia zależy od objętości dostępnej na kompresję - czyli czym głębiej tym dalej trudniej.

"Wygoda amortyzatora" to 3 czynniki (chodzi o konkretną sztukę a nie różne widelce):

1. Płynność pracy - brak oporów związanych z tarciem, szczególnie przełamaniem tarcia statycznego - smarowanie, czystość, stan goleni, prawidłowy montaż.

2. Charakterystyka ugięcia sprężyny powietrznej - przede wszystkim dostępna objętość na sprężanie ze stanu równowagi (po osiągnięciu SAG) - i tu większe wstępne ciśnienie i brak tokenów pomaga.

3. Działanie tłumików w tym tłumika powrotu - za małe tłumienie powrotu powoduje wrażenie odbijania widelca - powrót po ugięciu jest brutalny i odczuwany jako twardość, mimo, że na przeszkodzie widelec się ugiął. Większe tłumienie powrotu (bez przesady) poprawia to odczucia. Tłumienie ugięcia natomiast musi być jak najmniejsze - jak nie starcza regulacji to można myśleć o mniej lepkim oleju.

Powyższe dotyczy tylko komfortu i często te rady działają na szkodę innych, kluczowych cech widelca - mały sag pogarsza przyczepność, brak tokenów powoduje dobicia, duże tłumienie powrotu powoduje "packing" (widelec nie nadąża za terenem przy szybko nastepujących wymuszeniach"), a małe tłumienie ugięcia powoduje bujanie. Tylko punkt pierwszy jest bezwzględnie pozytywny - zawsze dobry stan techniczny jest pożądany. 

Edytowane przez Wojcio
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
43 minuty temu, KSikorski napisał:

Oczywiście im większy SAG tym mniej efektywnie skoku masz.

Nieprawda. Skoku jest wciąż tyle samo. Po prostu część skoku wystająca z goleni dolnych służy do tłumienia przeszkód typu korzenie czy muldy, czyli takich na które najeżdżamy, a część skoku schowana w dolnych goleniach słuzy do tłumienia wszelakich dziur na drodze/ścieżce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim jeśli to używka to nie wiesz ile jest obecnie tokenów i co gorsza nie wiesz na jakiej chemii był zrobiony serwis. Tlumik w rebie jest mega wrażliwy na lepkość oleju. Dół też pracuje optymalnie na 15wt. Do tego nie wiadomo co za smar w sprężynie i czy drożna przetoką do komory negatywnej. No i oczywiście rebę da się ustawić pod wyrównywanie kocich łbów ale wtedy strasznie pompuje przy pedałowaniu. Dlatego konieczny jest kompromis (odpowiednie tłumienie również kompresji).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, sznib napisał:

Ja bym zaczął od wywalenia tokenów, ustawienia sagu jak Bozia przykazała na 20-25% i testy. Jak będzie przelatywał przez skok przy byle zjeździe z większego krawężnika wtedy dopiero jest potrzeba dołożenia tokena.

Dokładnie. REBA bardzo ładnie pracuje "w standardzie". Tokeny to temat na póżniej. Ustawić SAG na 20%, tłumienie w połowie zakresu i test drive. 

Edytowane przez KNKS
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciśnienie w sprężynie powietrznej jest kompletnie niedostosowane do Twojej wagi i stylu jazdy.

Wywal wszystkie tokeny i ustaw SAG na 20% w pozycji siedzącej. 

Jeśli amortyzator dalej będzie niedostatcznie czuły, to dobrym pomyslem może być pełny serwis widelca (dolne golenie, sprężyna i tłumik). 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam po krótkiej przerwie! Niestety służba nie drużba. 🥲 Okazało się, że w środku nie było już tokenów, z ciśnieniem zszedłem do 70psi. No i jest ewidentnie poprawa! Szkoda, że na blokadzie ma bardzo duże ugięcie, ale z tego czytałem to ten typ tak ma. Po kilku jazdach próbnych dobiłem do 75 psi i jest ideolo. Wielkie dziękuję za wszystkie odpowiedzi! 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...