Skocz do zawartości

[korba] odchudzanie napędu 1x12


il.ek.tro

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Elo, potrzebuję odchudzić napęd 1x12 w rowerze MTB i na początku myślę o wrzuceniu nowej lekkiej korby. Ponieważ nie haratam po skałach, kamieniach rozważam korbę karbonową MTB. Potrzebuję kilku Waszych porad jak się za to zabrać. Poniżej parę istotnych informacji wyjściowych:

Rama jest boost (tylne koło 12x148). Mufa suportowa jest w standardzie BB92 PressFit.
Napęd idąc od tyłu:

 - kaseta jest Shimano 10-51 na bębenku Microspline (na razie chciałbym tak pozostawić)
 - łańcuch jest Shimano 12s (na razie chciałbym tak pozostawić)
 - suport jest pod korby Shimano (24 mm) - w zależności od korby będzie wymieniony
 - korba jest 170 mm, tarcza jest 34T - te parametry pozostają

Co bym chciał mieć:

- ma być lekko (chcę urwać jak najwięcej masy) i w miarę sztywno
- zębatka 34T ma być typu Direct Mount
- myślę o zakupie korby w opcji ramiona+oś, a zębatkę dobiorę sobie już do wybranej korby (aby było lekko)

Z tego co się rozejrzałem już to mamy lekkie korby SRAM (XX1, X01), Race Face (Nexty i sixC), E*13 (XCX, TRS, LG1), Rotor (Kapic).

Od czego polecacie zacząć szukać i wybierać. Na co zwrócić uwagę przy wyborze - chodzi mi o konfigurację parametrów samej korby (długość osi, linie łańcucha, offsety zębatek do zastosowania w mojej ramie itp.), zady i walety różnych standardów osi/suportów, kompatybilność z łańcuchami, dostępnością zębatek pod dany sposób montażu itp).

Napisano

Gdybyś jeszcze napisał jaką masz aktualnie... Może się okazać, że zysk wagowy będzie zbyt niski, żeby sobie tym w ogóle zawracać głowę.

  • Mod Team
Napisano

Po pierwsze to co napisał @skom25.

Po drugie określ budżet.

osobiście nie szedłbym w nic poza Sram lub Shimano. Z korb karbonowych masz jeszcze GX, który waży z tego co się orientuję tyle co XTR.

Jest jeszcze jeden problem zębatka Sram nie zagra z łańcuchem Shimano...

Napisano

Pewnie ma korbę shimano,  a konkurencja robi lżejsze korby . Tylko w tym,że te konkurencyjne korby mają oś 30, a on ma mufe w standardzie shimano. Da się zainstalować korbe 30 zmieniając suport ale trawłość jego łożysk będzie gorsza wporównaniu jakby to było wszysto w stadardzie pod oś 30mm.

Napisano

budżet sprawa drugorzędna (ca. 2500-3000).

Z zębatkami to mam taki plan - szybko je zajeżdzam, właściwie sezon i do kosza, więc najczęściej biorę nasze polskie Banlessy, są w miarę tanie i lekkie. Widziałem też że są dostępne pod różne mocowania poza DM Shimano. Wiec będą Banlessy a one są kompatybilne z łańcuchami różnymi chyba (na pewno Shimano i KMC). Dlatego chcę kupić tylko korbę bez zębatek, ale chcę sensowny ich montaż, żeby coś z zębatek sobie dobierać.

 

Napisano
5 minut temu, luker7 napisał:

Pewnie ma korbę shimano,  a konkurencja robi lżejsze korby wagowo. Tylko w tym,że te konkurencyjne korby mają oś 30, a on ma mufe w standardzie shimano. Da się zainstalować korbe 30 zmieniając suport ale trawłość jego łożysk będzie gorsza wporównaniu jakby to było wszysto w stadardzie pod oś 30mm.

obrzydlistwo :), poza tym chcę montaż zębatek direct mount

8 minut temu, luker7 napisał:

Pewnie ma korbę shimano,  a konkurencja robi lżejsze korby wagowo. Tylko w tym,że te konkurencyjne korby mają oś 30, a on ma mufe w standardzie shimano. Da się zainstalować korbe 30 zmieniając suport ale trawłość jego łożysk będzie gorsza wporównaniu jakby to było wszysto w stadardzie pod oś 30mm.

Dlaczego gorsza? W sensie dlatego że łożyska są jak to powiedzieć - "chudsze"?

10 minut temu, luker7 napisał:

Pewnie ma korbę shimano,  a konkurencja robi lżejsze korby wagowo. Tylko w tym,że te konkurencyjne korby mają oś 30, a on ma mufe w standardzie shimano. Da się zainstalować korbe 30 zmieniając suport ale trawłość jego łożysk będzie gorsza wporównaniu jakby to było wszysto w stadardzie pod oś 30mm.

Dlaczego gorsza? W sensie dlatego że łożyska są jak to powiedzieć - "chudsze"?

jezu coś żle mi sie wysłało :)

 

Napisano

ło ta? https://r2-bike.com/SHIMANO-XTR-Crank-1-speed-FC-M9100-1-without-Chainring-170-mm

Słucajcie, powiedzcie mi proszę - ten mechanizm preload co jest przy jednym z ramion - do czego to pieroństwo służy?

 

27 minut temu, luker7 napisał:

Pewnie ma korbę shimano,  a konkurencja robi lżejsze korby . Tylko w tym,że te konkurencyjne korby mają oś 30, a on ma mufe w standardzie shimano. Da się zainstalować korbe 30 zmieniając suport ale trawłość jego łożysk będzie gorsza wporównaniu jakby to było wszysto w stadardzie pod oś 30mm.

A jakby daćjakiś lepszy suport. Jakiś Token skręcany albo Kogel, z odporniejszymi łożyszkami? Bo rozumiem, że przy pressficie łożyska idą domufy, one nie mogą być na zewnątrz mufy?

Napisano

Likwidacja luzu wzdłużnego. Nie da się zrobić takiej korby, żeby pasowała idealnie do każdej ramy. Zawsze będą jakieś ułamki milimetra, które w jakiś sposób trzeba zniwelować.

Napisano

W zasadzie w aktualnej Deore masz to samo, tylko rozwiązane w nieco inny sposób. 

Każdy producent ma na to jakiś sposób. Chyba najgorsze rozwiązanie to podkładka falista. 

Napisano
22 minuty temu, luker7 napisał:

FC-M9100-1 jest DM, ale wiem że nie jest z carbonium i jest ciężka.

wydaje mi się, że z karbonitem uzyskam większe ucięcie wagi

 

1 minutę temu, skom25 napisał:

W zasadzie w aktualnej Deore masz to samo, tylko rozwiązane w nieco inny sposób. 

Każdy producent ma na to jakiś sposób. Chyba najgorsze rozwiązanie to podkładka falista. 

to ta plastikowa pierdółka co ją od nienapędowej wkręcam? to ona to robi?

Napisano

Tak, ta śruba z gniazdem w kształcie "gwiazdki".

Napisano

no są lżejsze korby, ale ze względu na oś 30 masz mniej miejsca na łożysko. mniejsze łożysko  mniejsza trwałość. Mufa shimano ma 41mm, a ta pod oś 30mm(pf30) ma 46mm. Nie wiem czy odchudzać rower kosztem trwałości. ja bym kupił xtr'a

Napisano

 Zestaw dobrze dobrany. Ciekawe czy waga korby na stronie podana jest bez zębatek. Bo jeśli tak to chyba nie będzie dużego zysku wagowego nad xtr. Ciekwiej wygląda korba rotor którą wymieniłeś w pierwszym poście.

Napisano

waga jest z zębatkami około 422 g: https://r2-bike.com/SRAM-XX1-Eagle-DUB-Crank-1x12-X-SYNC-2-SL-Direct-Mount-Chainring-34-teeth

zębatka około 60 g https://r2-bike.com/SRAM-X-SYNC-2-XX1-X01-Eagle-SL-Direct-Mount-chain-ring-12-speed-3-mm-Offset-BOOST-gold-34-Teeth

czyli bez zębów będzie koło 365 g tak myślę - wynik fajny :)

i te złote dodatki kurde pasowaliby mnie oni :):):)

15 minut temu, luker7 napisał:

 Zestaw dobrze dobrany. Ciekawe czy waga korby na stronie podana jest bez zębatek. Bo jeśli tak to chyba nie będzie dużego zysku wagowego nad xtr. Ciekwiej wygląda korba rotor którą wymieniłeś w pierwszym poście.

Rotor też ładny i też pasowałby, ale tam oś jest już 30mm i nie znam mocowania zębatek, pewnie mniej popularny niż najpopularniejsze Simano DM, SRAM 3 śrubowy czy coćby Chinch RF

  • Mod Team
Napisano

Jak cena nie gra roli i chcesz zębatkę Banless to szedłbym w XX1 lub X01. Trwałość suportu nie jest taka zła jak niektórzy twierdzą.

GX Carbon waży z zębatka 32T 557g, wiem bo mam. Jak ktoś chce to mogę podesłać foto na wadze. X01 jest około 80g lżejsza.

 

Napisano

... RaceFace mają oś 30 mm :( Myślę że przy mojej mufie fi 41 mm nie ma się co pchać w oś 30 mm. DUB ma co prawda tylko milimetr mniej, no ale zawsze coś. Czyli jednak pozostaje teraz do rozważenia dla mnie kwestia bardziej wkładu suportu niż korby. Jest tam parę firm co takie robią.

Stąd pytanie do forumowiczów:

Jakie macie wkłady suportów w Waszych mufach pressfitowych 41 mm pod DUB i jak się wam sprawują (trwałość, trzaski, luzy)? Na co zwrócić uwagę przy rozważaniu zakupu takiego rodzaju wkładu?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...