Skocz do zawartości
  • 0

Problematyczna wymiana/ dobór napędu w leciwym Unibike Evolution


Gość fdgb

Pytanie

Napisano

Cześć,

posiadam obecnie rower Unibike Evolution, zakupiony w 2006-2008 roku (dokładnie nie pamiętam). Kilka ostatnich lat stał niemal nieużywany. Ostatnio odświeżyłem temat i zabrałem się za ogólny serwis - centrowanie kół, czyszczenie i smarowanie łożysk kół, przerzutek, linek, dźwigni hamulców itp. Wypadałoby już wymienić napęd i linki, bo wszystkie komponenty w rowerze poza dętkami, oponą z tyłu i klockami hamulcowymi są jeszcze oryginalne. Niby wszystko jakoś działa, ale widać zużycie na trybach, łańcuch strzela, przerzutki z tyłu nie daje się precyzyjnie wyregulować itp. Zacząłem szukać oryginalnych części zamiennych 1:1 i oczywiście więkoszości nie znalazłem - świat rowerowy poszedł za daleko do przodu.

Z jednej strony zastanawiam się czy warto modyfikować tak leciwy rower, czy może lepiej nieco odpuścić z oczekiwań i zakupić coś tańszego. Z drugiej strony mam spory sentyment do tego roweru, a poza napędem i linkami wszystko jest OK. Zakup analogicznego roweru w dzisiejszym wykonaniu (mam na myśli Unibike Evo) to obecnie  duży wydatek, więc chciałbym najpierw zapytać Szanownych Forumowiczów, czy moglibyście pomóc mi w doborze zmienników o porównywalnej jakości do obecnego zestawu? Może cenowo nie będzie to nierackonalne, a odremontowałbym dzięki temu swój rower i miał problem z głowy na kilka najbliższych lat.

  1. Manetki: Shimano Acera EF60 EZ-Fire Plus (wolałbym nie wymieniać)
  2. Przerzutka przód: Shimano Alivio M412 (do wymiany)
  3. Przerzutka tył: Shimano Deore M531 (do wymiany)
  4. Korby: Shimano Alivio M410, 42-32-22 z. (lub same tryby do wymiany)
  5. Środek suportu: TH 7420 ST (jest OK, podaję gdyby okazało się, że nie ma innego wyjścia jak wymiana korby)
  6. Łańcuch: SRAM PC38 (do wymiany)
  7. Kaseta: Shimano Altus HG30, 11-32 z., 8 b. (do wymiany)

Pozdrawiam
fdgb

8 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
Cytat

Zakup analogicznego roweru w dzisiejszym wykonaniu (mam na myśli Unibike Evo) to obecnie  duży wydatek,

A co tam widzisz "analogicznego" oprócz nazwy? Sprzęt o milion klas lepszy od tego co masz, nowe rowery porównywalne z tym co masz można za niewiele ponad tysiaka kupić.

Cytat

Z jednej strony zastanawiam się czy warto modyfikować tak leciwy rower, czy może lepiej nieco odpuścić z oczekiwań i zakupić coś tańszego.

Obiektywnie wymiana tylu podzespołów w tak starym sprzęcie nie ma sensu.

Napisano

Zakładam, że jeśli dany rower na tamte czasy miał osprzęt powiedzmy ze średniej półki, to dzisiejszy model również będzie miał z dzisiejszej średniej półki, przez co uzyskam podobną trwałość produktu. Przeglądałem nieco oferty Unibike, Romet czy innych producentów. Najtańszy Unibike MTB: Move/Mission kosztuje 2199 zł katalogowo, Romet wypada cenowo nieco lepiej - Rambler R6.0 za 1360 zł, przy czym nawet nie podają na stronie danych o amortyzatorze, jego skoku.

Czy osprzęt ww. rowerów jest rzeczywiście porównywalny do obecnie posiadanego?

Napisano

Nie do końca się zgodzę, że niema sensu. Kosztowne ulepszenie roweru - powietrzny amor, manetki XT, 4tloczkowe hamulce, to była by wyrzucona kasa. Natomiast wymiana zuzytych elementów napędu jest ok, bo napęd jest od tego żeby się zużywać. Kupić kasetę Shimano o takim samym uzebieniu, łańcuch kmx x8, zębatkę do korby obstawiam że wystarczy tylko środkowa(32T, bcd 104). Oczyścić i nasmarować przerzutki i może sie okazać że nie potrzebuja wymiany. Linki i pancerze oczywiście wymienić.

Napisano

NAJPIERW:

Wyczyść rower, wymień pancerze i linki, nasmaruj co trzeba, wyreguluj co trzeba. Może nawet wymień hak przerzutki, bo może być krzywy od przerzucania roweru z kąta w kąt przez X-lat. Może też wymienić ogumienie, bo po X-latach latach pewno już sparciało.

POTEM

Przejedź się i zobacz co trzeba wymienić. Rzucanie kasy na coś co może jak najbardziej działać jest... średnio mądre, zaś jeżeli odstawiłeś do rezerwy rower który wtedy jeszcze działał, to odd stania w garażu/kuchni/piwnicy się nie zużył.

OSTATECZNIE

Określ co rzeczywiście wymaga wymiany i to wymień, może nawet pozwól sobie na ulepszenia.

EDIT:

POZA TYM

Zużycie elementów roweru ( jak i każdej innej maszyny ) które widać oczami bez eksperckiej wiedzy jest już zarżnięciem. Generalnie, to zużycie określa się za pomocą odpowiednich narzędzi - np prosta miarka do łańcucha za ~20zł powie Ci więcej na temat zużycia rzeczonego niż całe grono internetowych ekspertów. Ale ogólnie - zużycia nie "widać". Maszyny albo działają, albo nie.

Napisano

Dziękuję za odpowiedzi. W zasadzie już jestem po krokach "NAJPIERW" i "POTEM". Rower poszedł w odstawkę już z mankamentami. Rzeczywiście mógłbym się wstrzymać z przerzutkami do czasu wymiany trybów (wszystkie trzy są zużyte i wytarcie zębów widać gołym okiem), łańcucha, kasety i linek. Spróbuję tej opcji. Jeśli wszystko zacznie działać właściwie po wymianie i ponownej regulacji, bez wymiany przerzutek i manetek, to jeszcze zmienię dętki i oponę, bo na tej oryginalnej widać mikropęknięcia. Jeśli mi się nie uda, to sprzedam rower w stanie, w jakim będzie i zacznę się rozglądać za czymś nowym.

Wstępnie wyceniłem koszt akcesoriów (4 linki, pancerze, trzy tryby na przód 42/32/22, kaseta HG31, łańcuch HG40+spinka) na 280 zł. Mam nadzieję, że wszystko będzie pasować 🙂 To nieduże ryzyko w porównaniu do kosztu nowego roweru, nawet po doliczeniu na koniec dętek i solidnej opony (obecnie Schwalbe Racing Ralph 26x2,25).

Dziękuję i pozdrawiam

fdgb

Napisano

Cześć, 

wymieniłem linki, pancerze, opony, dętki, fartuchy. Całość udało się wyregulować i obecnie rower jest OK. Przy okazji zmienię kasetę i tryby, ale przerzutki są OK. Zrobiłem również serwis amortyzatora. 

Łańcuch chyba jednak wymieniałem, bo jest OK na przymiar. 

Dziękuję za pomoc i porady. 

Pozdrawiam 

fdgb

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...