Skocz do zawartości

[Piasta] Ruszająca się tarcza CL


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Hej,

Mam piasty pod Centerlock. Gdy zacisnę hamulec, jestem w stanie ruszać minimalnie kołem, mimo że tarcza jest zablokowana w zacisku. Tarcza dokręcona dość mocno, do wyraźnego oporu, kluczem 25 cm.

To normalne? Poczytałem na szybko na innych forach i wygląda że jest to "known issue", ale chciałbym znać Waszą opinię.

Uprzedzając pytania. Nie, to nie klocki się ruszają w zacisku, to nie luz na sterach itd. Sprawdzone, to na 100% to co napisałem.

@Dokumosa Ty chyba kiedyś pisałeś że jesteś zwolennikiem CL. Coś wiesz na ten temat? @MikeSkywalker?

Nie wydaje się to wielkim problemem, bo raczej nie jeździ się rowerem do tyłu... Gorzej że czasami na światłach trzymam zaciśnięty hamulec i ruszam rowerem. 

Napisano

Umiarkowanym zwolennikiem ;)

Nie ma tam ciasnego pasowania na wielowpuście i druga sprawa klocki też mają pewien luz w zaciskach. Jak tarcza poprawnie dokręcona to nic jej nie będzie (nie odkręci się). Podczas normalnego użytkowania nie ma to znaczenia. Analogicznie jak na kasecie.

Zakładam, że piasty masz OK. Bywaly felerne crossride'y i 240tki, które się rozklejały i można było kilka stopni kołem przekręcić na zaciśniętych hamulcach.

Napisano

O klockach wiem, to nie to. Po prostu tarcza się rusza w osi piasty, nie na boki.

No cóż, trzeba żyć z tym "cudem". A jak składałem nowe koła, to nie wiem po co wybrałem CL...

Napisano

Wiem, przekonałem się o tym. Tak samo jeżeli chodzi o ich ceny. 

Napisano
7 minut temu, Dokumosa napisał:

Żeby nie mieć problemu z dostępnością rozsądnych tarcz - po prostu takich już nie ma ;)

To chyba u Shimano... U innych producentów jakoś nie ma tego deficytu:)

Napisano

Ja jedyne z czym się spotkałem w przypadku Centerlocka to z poluzowanymi tarczami. Nie pamiętam już jakim momentem się to robi ale może "wyraźny opór" to za mało, i trzeba nieco poprawić? 

Z drugiej strony - do dokręcania kół w samochodzie zalecają taki który wymaga dociągania śrub, więc może i tutaj trzeba wyjść poza normę. 

Napisano

40Nm. Wyraźny opór to tyle, że bez mocnego napinania się, nie da się dalej ruszyć kluczem. Wydaje mi się że wystarczająco mocno.

Poczytałem, ludzie dokręcali nawet 50Nm i było to samo. Widać "ten typ tak ma".

 

Napisano

Dokręciłem trochę, będąc i tak już poza swoją strefą komfortu. Z przodu sytuacja się nieco poprawiła, z tyłu minimalnie. Nadal można ruszać, ale czuć większy opór.

Zostawiam tak jak jest, najwyraźniej nic z tym nie da się zrobić. Widziałem filmiki gdzie tarczę trzeba wpasować na piastę, a u mnie na dobrą sprawę po prostu wpadła.

Napisano

Mam dwa rowery z CL, w jednym piasty Shimano 8100, w drugim Novatec`ki. Nie mam problemów z ruszaniem się tarcz, a sama tarcza w tych przypadkach wchodzi na wielowypust dość ciasno. Mam jeden klucz dynamo z zakresem 5-25, a drugi bodajże 42-210 i jest za wielki by sprawnie tym obsługiwać tarcze, więc dokręcam kluczem do suportów w taki sposób, że do oporu, a potem 3-5 "klików" podkładki (mam na myśli blaszaną podkładkę pod kołnierzem nakrętki, ona przy dociąganiu "klika" o współpracujące powierzchnie.

Mogę zmierzyć przy okazji średnicę zewnętrzną wielowypustu na piaście. Może masz za luźny wielowypust w piastach?

Napisano

Wiesz co, nie chce mi się tym przejmować teraz. Z tego co pamiętam, na piastach Shimano z tarczami Shimano niskiej grupy było podobnie.

Czytałem dziesiątki tematów i znaczna część ludzi, wręcz przeważająca ma to samo.

Nie będę machał rowerem w przód i tył, więc i problemu nie powinno być.

Po sezonie skontroluję stan piasty. Teraz przy podmianie tarcz z Shimano ( było to samo), nie zauważyłem niczego niepokojącego.

Napisano

Nie wiem co Wy macie do tarcz Shimano. Założyłem niedawno RT76 produkcji China, w miejsce wysłużonych RT76 Japan. I pierwsze hamowania owszem - słabe, ale po dotarciu klocka i tarczy, gdy widać było już po powierzchni tarczy, że zaczęła cała pracować - heble są kotwica. 

@skom25 -  jak zdejmiesz koło i poruszasz tarczą względem niego, jesteś w stanie ten ruch wywołać? Aż mi się nie chce wierzyć, że tam jakikolwiek luz występuje. A może masz tarcze z adapterami pod CL. a nie dedykowane pod CL?

Napisano

Gdyby nie Angina, to bym nakręcił film.

Uwierzcie mo, to na 100% ten problem. W internecie są filmy.

Napisano

Mam tarcze MT800 i piasty DT Swiss, jak najbardziej jest tam minimalny luz, który nie wpływa na nic. Wyczuwalny tylko kiedy na zaciśniętym hamulcu kiedy poruszam rowerem w tył i przód. Na kombinacji piast Shimano i tarcz Shimano było to samo.

Napisano

Na DT350 pod 6 śrub mam tak samo. Minimalny luz wyczuwalny przy zaciśniętych klockach i poruszaniu rowerem przód-tył. Co ciekawe na wcześniejszych kołach Fulcruma i tarczach CL było całkiem sztywno.

Napisano

Google: "centerlock rotor play"

Polecam poczytać, ile osób opisuje identyczną przypadłość Centerlock.

Napisano

Oj potrafią się ruszać i to może nie jest nagminnie ale częste. Generalnie to ja przykręcam 40nm ale jeżeli trzeba to trzeba i poprawiam właśnie do momentu aż luz znika.

Napisano

Z adapterami Cl, zdarzyło mi się że tarcza zaczęła luzować się w trakcie jazdy. Okazało się że była za słabo dokręcona.  Z tarczami na Cl dokrecam do wyraźnego oporu, podkładka kliknie kilka razy, luzu nie ma.

 

Napisano

U mnie na tarczach TRP nie ma "klikania", bo pod nakrętką jest blaszka. Być może przez to tarcza nie blokuje się w nakrętce i może się lekko ruszać.

Napisano

Filip, nie ma co się doktoryzować na tarczach CL - czasem się kręci czasem nie. Mi tarcze rt99 na piastach 180 i nakrętkach DT się nie kręcą można nawet do zalecanej wartości nie dojechać, to samo mam na piastach fulcruma z tarczami rt81 i nakrętkami Shimano... a kurna na taka sama tarcza rt81 ta sama nakrętka Shimano na przedniej (tylko przedniej) piaście 350 kręci się jak głupia - muszę przeciągnąć te "ćwierć obrotu" żeby stanęła. 

Napisano

Kupiłem klucz dynamometryczny i uznałem że podejdę do tematu jeszcze raz. Odkręciłem, obejrzałem, wyczyściłem i dokręciłem zalecanymi 40Nm.

No i chyba już wiem, gdzie "pies jest pogrzebany". Pasowanie tarczy TRP jak i Shimano na piaście jest dość luźne, ale bez dramatu. Natomiast to w nakrętce chyba leży problem.

Nakrętka Shimano ma ząbki na obwodzie ( nie całej nakrętce) oraz blaszkę, pełniącą rolę podkładki. TRP za to nie ma nic. Nie ma blaszki, ani ząbków, jest idealnie gładka. Przy Shimano tarcza pewnie chociaż odrobinę zaczepia się na nakrętce i wzajemnie się blokują. Przy TRP tego tarcia nie ma, więc przy tak dużej dźwigni jaką jest koło, nie dziwne że ząbki tarczy ślizgają się po nakrętce. Zresztą nawet to było widać, bo po odkręceniu, zostało sporo opiłków metalu.

Dokręciłem, bez szarpania koło stoi sztywno. Jak mocno, sprawdzał nie będę, bo to tylko będzie niszczyło nakrętkę i ząbki.

Pytanie dodatkowe:

Nakrętki są wymienne i kompatybilne?

Dla spokojnej głowy, wolałbym nakrętki stalowe z gniazdami na dwa klucze. Ta nakrętka TRP jest dość miękka i już widać miejscami że się odgniata. 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...