Skocz do zawartości

[Napęd] Korba-wymiana.


langust

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,zamierzam wymienić napęd w MTB,tj.Korba, łańcuch,kaseta.

Dotychczas miałem zainstalowane 

Korba 42/32/22,kaseta 8rz-11/30, łańcuch 114 , chcę zamontować Korbę 44-32-22.

Czy jeżeli korba ma w oznaczeniu obsługę kasety 9rz to czy mniejszej nie mogę założyć? i jeżeli założę 9rz to muszę założyć dłuższy łańcuch np.116 Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To wszystko zależy od tego jaka kasetę założysz. Teoretycznie, żeby zachować istniejace status quo, na każde dwa dodatkowe zęby, przypada jedno dodatkowe ogniwo łańcucha. Czy wszystko będzie działało zgodnie z instrukcja zależy też od pojemności przerzutki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, langust napisał:

Czy jeżeli korba ma w oznaczeniu obsługę kasety 9rz to czy mniejszej nie mogę założyć?

A w jaki sposób korba "sprawdzi" jaka jest kaseta? ;)

Cytat

i jeżeli założę 9rz to muszę założyć dłuższy łańcuch np.116 Pozdrawiam

To nie ma nic wspólnego z ilością rzędów tylko z zakresem przełożeń. A dwa - jak masz obecnie kasetę 8s, to i manetkę 8s, więc po co do tego zakładać kasetę 9s?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytam ,kolego ,ponieważ mam dwa zestawy i się zastanawiam czy zmieniać wszystko czy tylko trzy wymienione rzeczy,prawdopodobnie braknie czasu,a rower potrzebny,dlatego zostanę przy 8rz. Więcej i tak nie potrzebuję

reasumując,mogę założyć korbę 44/32/22 ,reszta tak jak było i będzie pracować

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 prosta odpowiedź,5mm ...Tak mi się właśnie wydawało,że coś tu nie gra.

A na poważnie ,pytam czy ma to jakiś wpływ na samo poruszanie? ,nie jestem znawcą,inaczej by mnie tu nie było 😉

Mam 177 cm wzrostu , dużo, mało nie wiem są niżsi

Pozdrawiam

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ma, ale to bardzo skomplikowany temat i zaangazowani są w to.... amerykańscy naukowcy ;) Powaga. Temat wziął się od zawodowych triathlonowców i szczególnie tam stosuje się krótsze korby. Im krótsza korba tym mniej musisz wysuwać nogę do przodu podczas pedałowania. Daje to mniejsze obciążenia dla kolan i podobno większą średnią moc na same pedały. To jakbyś robił przysiady i  1) nogi wysunął dalej przed siebie, 2) ustawił nogi bliżej tułowia (załóżmy że sie nie wywalisz podczas testów)

Tak więc odpowiedni dobór długości korby ma sens, szczególnie w różnych dyscyplinach związanych z jazdą po szosie. W MTB też, przy czym pewnie trochę mniej bo w mtb częściej jezdzisz na niskiej kadencji i na stojąco. Tam taki chwilowy moment obrotowy który zapewnia dłuższe ramię korby *może mieć więcej plusów niż minusów (ale do badań potwierdzających moje przypuszczenia nie udało mi sie dotrzeć)

By nie być gołosłownym, przy 174cm wzrostu, w mtb mam 175mm, w szosie 170mm. Znacznie lepiej mi sie jezdzi na 170mm i następne mtb raczej będzie z korbą <175mm (może 172.5mm?).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź i fachowe wytłumaczenie, używam rower amatorsko,mieszanymi drogami ,szosa las i górki, w większości dojazd do pracy i weekendowe wypady,nie chce się ze starym rupieciem rozstawać a chcę żeby jeszcze trochę posłużył,z sentymentu bardziej i przyzwyczajenia do niego,dlatego go remontuję,a że robię to sam muszę zrobić to tak ,żeby nie narobić szkód,a w miarę możliwości poprawić sobie komfort jazdy,będę jeździł więcej ,ale dalej w cyklu mieszanym, spróbuję 175 i zobaczę czy poczuje znaczącą różnice

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...