Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witajcie, mam takie problem gdyż kupiłem rower w Anglii, który ma w prawym ręku hamulec przedni, a w lewym tylny.

Jak bezpiecznie zmienić linki/klamki tak bym miał hamulec tylny w prawym ręku, a przedni w lewym ręku?

Hamulce są tarczowe hydrauliczne. 

Będę wdzięczny za podpowiedź.

Napisano

Pidczas operacji klamki miszą być w najwyższym punkcie układu. Zadbać o to, żeby przewód nam nie spadl gdzieś po odkręceniu klamki bo się zapowietrzy. I właściwie tyle. Po odkręceniu klamek rzecz jasna ich nie naciskać. W razie draki najgorsze co może się zdarzyc to konieczność odpowietrzania. 

Napisano

ale to znaczy, że muszę odkręcić przewody i przełożyć do odpowiednich klamek? Tak da się zrobić? Bo o czyms takim myslalem, ale nie wiem czy ten pomysł wyjdzie bez zapowietrzenia. Całe klamki wraz z przewodami przekładać z lewą na prawą to chyba będę miał klamki do góry nogami zamontowane?

Napisano

Piszę o klamce hamulów, bo mam pp angielsku czyli prawa ręka to przedni hamulec, lewa ręka to tylny hamulec. Przy naglym hamowaniu, chwyta sie odruchowo prawą ręką za hamulec (praworeczni) no i jest to niebezpieczne bo mozna przez kierownicę przelecieć.

Napisano

95% hamulców na rynku (w tym wszystkie shimano) ma niesymetryczne klamki z tego względu nie założysz prawej klamki po lewej stronie. Trochę dbałości i nic się nie powinno zapowietrzyć. Od biedy dolejesz sobie kilka kropli oleju do klamek po całej operacji.

  • +1 pomógł 1
Napisano

Przełożenie klamek nie jest przewodów nie jest średnio skomplikowane. Jak zapowietrzysz układ to potrzebujesz zestawu do odpowietrzania, cierpliwości i trochę umiejętności manualnych. Pytanie czy musisz przekładać? Ja tez mam hamulce odwrotnie. Tak ma ponad pol świata, USA i Daleki Wschód. Jak mieszkasz w Anglii i tam jeździsz to nie widzę sensu. Kupisz następny rower i problem wróci. Tak nawiasem mówiąc w mtb europejski układ klamek ma trochę więcej  sensu. Lewa dłonią hamujesz, a prawa zmieniasz przełożenia. W klamkomanetkach nie ma tego problemu, bo można to robić równocześnie. Tez miałem ten dylemat, ale stwierdziłem ze lepiej zostawić lokalne ustawienia.

Napisano

Tak, prawą ręką hamujesz przednim kołem, lewą aktywujesz hamulec tylny. 

W sklepie mi powiedzieli, ze nawet jak rowery przychodzą z zagranicy to oni przekładają te linki by bylo po angielsku.

Napisano

Mi jednak zależy by miec w prawym ręku tylny hamulec. Jak byłem maly mieszkałem w Polsce miałem rower odwrotnie tak jak jest w Anglii. Dlugo nim jeździłem, az pewnego razu pies mi wyskoczył pod koła, odruchowo zahamowałem prawą ręką, oczywiście wylądowałem twarzą na asfalcie, później spędziłem parę dni w szpitalu, caly poobdzierany ze skóry twarz ręce nogi. Blizny byly przez parę lat. Na szczecie nie ma juz po nich śladu. Tak to jest z tymi hamulcami przednie koło w prawym ręku.

Napisano

Najlepiej zrób to w 2 osoby jak nie jesteś pewny. Jedna osoba niech trzyma odkręcone klamki i przewody do góry, tak żeby nic się nie wylało, a druga niech przekłada. Po operacji wystarczy kilka razy wcisnąć klamkę i zrobione.

  • +1 pomógł 1
Napisano

Ciekawe, pierwszy raz o tym słyszę. Chociaż pewnie da się przyzwyczaić, tak jak z innym układem klawiatury.. Pytanie czy w awaryjnej sytuacji zadziała nowe przyzwyczajenie czy pamięć mięśniowa

Napisano
Godzinę temu, Chleje24na7 napisał:

Najlepiej zrób to w 2 osoby jak nie jesteś pewny. Jedna osoba niech trzyma odkręcone klamki i przewody do góry, tak żeby nic się nie wylało, a druga niech przekłada. Po operacji wystarczy kilka razy wcisnąć klamkę i zrobione.

Tak tez zrobię, dzięki za porady.

Z wlasnego doswiadczenia wiem, ze w przypadku awaryjnej sytuacji, górę bierze pamięć miesniowa. Mozesz jeździć miesiącami i nic sie nie stanie, do póki kontrolujesz sytuację, jednak gdy jest cos niespodziewanwgo, jak jesteś praworęczny wlaczy się odruch.

Napisano
3 godziny temu, Krzysiek744 napisał:

Chociaż pewnie da się przyzwyczaić, tak jak z innym układem klawiatury.

Hamować należy obydwoma hamulcami jednocześnie, nic się wtedy nie pomyli. Przedni hamulec po prawej stronie ma tez zalety. Lewa ręka możesz pic, jeść batonika, drapac się po życi, a i tak masz rower pod kontrolą. Ja mam napęd 1x11, wiec w zasadzie lewa klamka jest niekoniecznie potrzebna. :D 

Napisano

Dyskusja jest kompletnie pozbawiona sensu. Pitolenie i szukanie na siłę zalet klamek działających odwrotnie od oczekiwań, przyzwyczajenia i kontynentalnych standardów. Gdyby odwrotnie było lepiej to cały świat by tak miał.

  • +1 pomógł 1
Napisano
Cytat

Gdyby odwrotnie było lepiej to cały świat by tak miał.

Patrzac statystycznie w Europie jest zle :D . Poza tym dlaczego zabraniasz dyskusji na temat jakby nie było rowerowy ;)

Napisano (edytowane)

Bo sobie ktoś krzywdę zrobi przez kontrowersyjne pomysły. A statystycznie to holandia ma więcej rowerów niż reszta świata... bo statystyki kłamią. Żeby było ciekawiej w chinach jest niby z klamkami jak w anglii ale w praktyce jest pełna dowolność ;)

Edytowane przez Dokumosa
Napisano
Godzinę temu, Dokumosa napisał:

Dyskusja jest kompletnie pozbawiona sensu. Pitolenie i szukanie na siłę zalet klamek działających odwrotnie od oczekiwań, przyzwyczajenia i kontynentalnych standardów. Gdyby odwrotnie było lepiej to cały świat by tak miał.

No tak, dyskusja zeszła na inny tor, gdyz tylko pytałem jak przełożyć sobie linki krok po kroku i zeobic to tak jak powinno byc.

Co do tego jak jest lepiej, to chyba sprawa indywidualna. W UK masz 2 krany z jednego leci wrzątek z drugiego lodowata woda, czy tak jest lepiej, sprawa dyskusyjna. W Anglii i jeszcze paru innych krajach jezdzi sie po lewej stronie, czy tak jest lepiej? Znowu sprawa dyskusyjna mozna sie przyzwyczaić, choc tu nie ma pamięci mięśniowej.

Dlatego jeżeli ktos ma dobry toutorial to będę wdzięczny za link. Szkulem dużo i nigdzie nie znalazłem, jest jak zmienić okladziny, jest jak zamontować tarczę, ale jak przełożyć przewody nie znalazłem. Chodzi mi o sprawę techniczną, jaką śrubkę odkręcić żeby wymontować przewód z kalmki, jak później odpowietrzyć klamkę. Szukam czegoś co mmie poprowadzi krok po kroku.

Napisano

Po pierwsze nie martw się na zapas. Jak przejdziesz przez proces zdecydowanymi ruchami to nie będzie potrzeby odpowietrzania. Zrób tak:

1. Zdejmij obie klamki z kierownicy

2. Odkrec przewód pierwszej klamki płaską 8 (chyba) i wyciągnij go z klamki unosząc końcówkę do góry i tak samo klamka do góry. 

3. Zrób to samo z drugą klamką.

4. Przełóż klamki.

5. Po operacji kilka razy wciśnij klamkę.

6. Działa.

  • +1 pomógł 1
Napisano

Dzięki spróbuję jak tylko odbiorę rower ze sklepu. To będzie moj pierwszy rower z hamulcami tarczowymi. Do tej pory miałem zwykle v-brake i tyle. Prosta obsluga, regulacja. 

Napisano

Właśnie nie wiem, byc moze mogą to zrobić. Z tym, że prawo w Anglii reguluje tę sprawę i mowi iz z racji tego, ze ruch maja lewostronny to w prawym ręku trzeba miec przedni hamulec. Czy w sklepie zrobią mi co jest wbrew przepisom, tego nie wiem. 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...