Skocz do zawartości

[napęd] Nexus 8 sg-c6001-8d - cykanie / głośna praca


Rekomendowane odpowiedzi

Hej, 

w rowerze Canyon u13 AL gdzie zamontowano piastę/ przerzutkę Nexus 8 sg-c6001-8d pojawiło się bardzo irytujące cykanie przypominające dźwięk chroboczącego łańcucha. Problem występuje tylko na biegach 5-8 zaś na biegach 1-4 jest kompletna cisza.

Rower działa na pasku napędowym. 

problem słyszany jest przede wszystkim przy ruchu pedałami do tylu (nawet najmniejszym) a także na początku pedałowania kiedy przechodzimy z „luzu”  i mocno naciskamy na pedały zaczynajac kręcić. 
przerzutka jest wyregulowana.

zastanawiam się czy to może być jakiś bardzo poważny problem - wymagający wymiany piasty, czy może jest to przypadłość Wam już znana i serwisy rowerowe będą w stanie naprawić urządzenie. 

Serdecznie dziękuję za wszelkie rady. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potrzebny jest serwis, który się na tym zna. Jak oddałem do ogólnie dobrego serwisu (z którego zawsze jestem zadowolony w przypadku rowerów ze zwykłą przerzutką), to tylko posmarowali od zewnątrz. Prawdziwy serwis takiej piasty wymaga trochę doświadczenia i przeciętny mechanik lepiej by nie dotykał. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, wojtekitek napisał:

problem słyszany jest przede wszystkim przy ruchu pedałami do tylu (nawet najmniejszym) a także na początku pedałowania kiedy przechodzimy z „luzu”  i mocno naciskamy na pedały zaczynajac kręcić

Uściślijmy czy tylko w tych sytuacjach, czy podczas dalszego kręcenia także.

Jeżeli tylko w tych, to według mnie sytuacja dosyć normalna. Po prostu jest to moment rozłączenia/załączenia sprzęgła.
Różnice miedzy biegami 1-4, a 5-8 mogą występować, bo lżejsze przełożenia idą przez reduktor, z tego co wiem także inne sprzęgło się załącza. Niemniej podczas pedałowania, to właśnie te niższe są głośniejsze i mają większe opory, mniej płynna pracę (no chyba że coś fundamentalnie zmienili w tych piastach przez ostatnie 10 lat).

Przy stałym kręceniu do tyłu według mnie takie odgłosy są jak najbardziej normalne.

Przy stałym pedałowaniu nie powinny występować, zwłaszcza na 5-8, gdzie przełożenia idą bez reduktora i kultura pracy powinna być wyższa (z uwagą jw. o istotnych zmianach w konstrukcji).

 

Ile masz przejechane na tej piaście?
Rower myty ciśnieniowo?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, zekker napisał:

Uściślijmy czy tylko w tych sytuacjach, czy podczas dalszego kręcenia także.

Jeżeli tylko w tych, to według mnie sytuacja dosyć normalna. Po prostu jest to moment rozłączenia/załączenia sprzęgła.
Różnice miedzy biegami 1-4, a 5-8 mogą występować, bo lżejsze przełożenia idą przez reduktor, z tego co wiem także inne sprzęgło się załącza. Niemniej podczas pedałowania, to właśnie te niższe są głośniejsze i mają większe opory, mniej płynna pracę (no chyba że coś fundamentalnie zmienili w tych piastach przez ostatnie 10 lat).

Przy stałym kręceniu do tyłu według mnie takie odgłosy są jak najbardziej normalne.

Przy stałym pedałowaniu nie powinny występować, zwłaszcza na 5-8, gdzie przełożenia idą bez reduktora i kultura pracy powinna być wyższa (z uwagą jw. o istotnych zmianach w konstrukcji).

 

Ile masz przejechane na tej piaście?
Rower myty ciśnieniowo?

Hej! 
 

dźwięk jest taki sam jak w poniższym wideo:

W jednym komentarzu ktoś próbuje wyjaśnić, że to zupełnie normalne zjawisko. 
 

Ile piasta przejechała - nie wiem. Rower kupiłem jako używany. 
nigdy nie był przeze mnie myty cisnieniowo. 
 

jesli to zjawisko jest normalne, to mi się to nie podoba. Zastanawiam się czy upgrade do alfine rozwiązałby moje bolączki. 
 

uściślając - dźwięk pojawia się tylko na początku pedałowania (również wtedy gdy jedziesz rozpędzonym rowerem i zaczynasz pedałować by podtrzymać prędkość) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

jesli to zjawisko jest normalne, to mi się to nie podoba. Zastanawiam się czy upgrade do alfine rozwiązałby moje bolączki.

Odpowiedź masz w filmie, który wrzuciłeś.
Sprawdziłem u siebie i tak samo na 5-8 jest cykanie przy kręceniu do tyłu.

Ja już nie zwracam uwagi na takie dźwięki, zwłaszcza że mam kilka innych rzeczy telepiących się na mieszczuchu.
Postaram się zwrócić uwagę na to rozpoczęcie pedałowania. Jeżeli to twoja pierwsza piasta planetarna, to być może kwestia lekkiej zmiany sposobu pierwszego pociągnięcia korbą. Kolega kiedyś przy tradycyjnym napędzie narzekał, że start jest głośny i mało płynny, no ale jak zaczynał kręcić solidnym szarpnięciem, to taki efekt.

18 godzin temu, radko10 napisał:

właśnie w tej generacji jest ciche sprzęgło i naprawdę nie powino go być słychać!

Zarzucisz jakimiś materiałami, bo nie mogę się doszukać informacji o tym.
W jakich innych modelach jest ten sam system?

Jedyne co mi się udało znaleźć, to w kontekście przeniesienia napędu na koło, cichy wolnobieg ale to ma nawet moja piasta sprzed dekady. Po prostu nie ma zapadek, tylko są dociskane stalowe wałeczki.
To o czym piszę, to sprzęgło przenoszące ruch/siłę z zębatki/pedałów na wewnętrzny mechanizm piasty, na przekładnię planetarną.

Serwis na pewno nie zaszkodzi ale wątpię, żeby coś w tym temacie zmienił, może będzie trochę ciszej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj próbowałem się wsłuchać w pracę ale na mieście jest na tyle głośno, że ciężko coś definitywnie stwierdzić. Jakaś różnica jest między szybkim rozpoczęciem kręcenia, a wolnym ale musiałoby być naprawdę cicho, żeby dokładną różnicę porównać.

Przy zmianie biegów wydaje mi się, że nie słychać sprzęgła ale jestem już przyzwyczajony do zmiany przy lekkim obciążeniu, odpuszczam ale nie przestaję kręcić przy wrzucaniu na cięższy (u mnie to naciąganie linki).

Jak nie miałeś wcześniej tego typu piast, to po przyzwyczajeniu się jak pracuje będzie ok. Moja ma już 11 lat i dobijam do 37k km, mam nadzieję że dociągnie do 40k.
Ostatnio gorzej chodzi ale trochę zaniedbałem sprawę przeglądów i ostatni był 4 lata temu, trochę ponad połowa przebiegu...

W dniu 3.05.2022 o 15:51, radko10 napisał:

Trochę mało, sama sucha informacja bez rozpisania o co właściwie chodzi.

Patrząc po rozpisce części, to nr 9 "clutch unit" ma ten sam numer co u mnie (SG-8R31): Y-34R98050
W Alfine 8 też ta sama część.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak pisałem sprzęgło może tutaj oznaczać dwie rzeczy. Przeniesienie napędu z zębatki na piastę lub przeniesienie napędu z przekładni na koło.

W drugim przypadku chyba tylko 3 biegowe piasty shimano miały tradycyjne zapadki, w reszcie odbywa się to przez dociśnięcie metalowych wałków do korpusu piasty.
I tak, to jest ciche.

W pierwszym przypadku, jeżeli części składowe są te same, a w przypadku tej piasty i mojej sprzęgło ma to samo oznaczenie, to ciężko oczekiwać, że będą działać inaczej, ciszej.
Po prostu nie wierzę tutaj w to co piszesz o przeprojektowaniu, bo nie mam żadnego potwierdzenia w tym co można w sieci znaleźć.

Jak chcemy porównać działanie różnych modeli, to podaj numer tego starego nexusa i jaki ma mniej więcej przebieg.
Jakbyś mógł zamieścić też filmy z oboma piastami (podobne do tego z alfine), to już w ogóle byłoby super.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@zekker, naprawdę masz długie życie i tyle czasu żeby prowadzić takie śledztwa? Mój stary Nexus to SG-8C31 nowy SG-C6000-8R.
To producent na stronie z cechami produktu napisał o ważnej według niego cesze czyli cichym sprzęgle. Ja zauważam rzeczywistą różnicę między tymi dwoma piastami.
Jak nie wierzysz to Twój problem. Na więcej nie licz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Producent na stronie, to przede wszystkim hasła marketingowe wstawia, a co się pod nimi faktycznie kryje, to może nawet ich inżynierowie nie wiedzą.

Czy porównując u siebie głośność tych piast, wziąłeś pod uwagę zintegrowany hamulec w starej? To dodatkowe miejsce sprzęgania, może powodować dodatkowe hałasy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@zekker Odlączyłem zintegrowany hamulec, po prostu wyjęłem element cierny aby móc kręcić pedałami do tyłu. Sprzęgło akurat jest słyszalne przy zmianie biegów tak że hamulec nie ma tu nic do rzeczy. Masz problem z zaufaniem. Akurat Shimano stara się być transparentne i naprawdę często pozytywnie zaskakuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Masz problem z zaufaniem. Akurat Shimano stara się być transparentne i naprawdę często pozytywnie zaskakuje.

Ciężko ufać firmie, która przez wiele lat nie potrafiła zmienić uszczelek w hamulcach, a na pytania o ten element zbywała uśmiechem i stwierdzeniem, że w razie co wymienią hamulec.

Dokumenty zamieszczane na stronie są gorszej jakości niż kiedyś. Porównaj EV mojej czy twojej starej, do tytułowej. W starych masz ładną grafikę wektorową można się przyjrzeć jak poszczególne elementy wyglądają. W nowych są jakieś rozpikselowane "rendery".
Do swojej miałem dołączoną instrukcję montażu (SI), do nowej piasty jest tylko ogólna UM lub szczegółowa DM.
Był też okres, gdzie było ciężko znaleźć jakikolwiek dokument, na szczęście poprawili się.

W omawianym przypadku nie ma opisu czym jest "silent clutch". Gdyby to było coś nowego i niezwykłego, to by się tym raczej chwalili.
Dla tej piasty są wyróżnione i opisane "Inter 8", "Power modulator" i "Centerlock".
Dla "Silent clutch" znajduję takie rzeczy: http://velotech-pl.blogspot.com/2018/12/serwis-piasty-shimano-systemu-silent.html czyli wygląda jakby chodziło o przeniesienie napędu na koło ale to się w piastach z biegami nie zmieniło.

Jeszcze takiej rzeczy się dogrzebałem: https://www.shimano.com/en/100th/history/products/65.php

Cytat

INTER-7 was very well received as the new standard for internal geared hubs, and Shimano announced INTER-4, an internal 4-speed geared hub featuring a silent roller clutch in 1994.

To by wyjaśniało, że chodzi o przeniesienie ruchu na koło. Czyli żadna nowość, bo od 28 lat stosowane i nie ma związku ze zmiana biegów.

 

Nie wykluczam, że nowsze piasty załączenie napędu z pedałów mają cichsze ale to nie jest "silent clutch".
Nie spodziewałbym się jednak, żeby skupiali się na tym elemencie, bo dużo istotniejsza jest płynna zmiana biegów pod obciążeniem, sprawność działania całego układu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Odgrzeję temat.

W dniu 2.05.2022 o 17:28, wojtekitek napisał:

jesli to zjawisko jest normalne, to mi się to nie podoba

Na filmie dźwięk jest taki sam jak w moim Nexus 8R25

Zastosowanie smaru o niskiej lepkości kinematycznej NLGI-1/0 i oleju ATF może trochę poprawić sytuację, ale po czasie to znowu wróci. Olej wymiesza się z smarem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...

Witam. Ja u siebie też mam podobny objaw o którym piszecie. Dziwne jest tu stukanie na biegach od 5-8 ale tylko przy większej prędkości i albo pedałowaniu do tyłu. Mówicie,że to normalne?

 Nagrałem filmik. Nexus 8 z 2020 roku. Praktycznie nowy przebieg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...