adonim85 Napisano 29 Kwietnia 2022 Napisano 29 Kwietnia 2022 Witam. Pytanie mam jak w tytule konkretnie. Czyna rynku istnieją szybkozamykacze QR, które mają ogólną średnicę rzędu 9 mm, a nie 5 mm, jak zwykły zacisk koła. Wiem, że te 5 mm bierze się z tego, że oś piasty QR ma 10 mm średnicy ogólnie "na zewnątrz". Ale czy istnieje takie rozwiązanie, gdzie do standardowej osi piasty QR 10 mm włożymy szybkozamykacz 9 mm (nawet poprzez jakiś adapter)? Uprzedzając pytania. U siebie w kołach posiadam konwertowalne piasty Novateca z kompletem wszystkich adapterów (QR, 12, 15 mm TA) - DB771/772 SB. W ramie z przodu mam zamontowany widelec ze sztywną osią 12 mm. Z tyłu natomiast mam mocowanie w ramie na "zwykły" szybkozamykacz 5 mm (tj. Santa Cruze Quick 5 mm by DT Swiss konkretnie). Konkretnie to jest tam oś 135x10 mm. Niemniej myślę nad wzmocnieniem tyłu poprzez właśnie zastosowanie (o ile sie da) szybkozamykacza o średnicy 9 mm w osi QR 10 mm. Zawsze to 4 mm więcej materiału, co powinno być odczuwalne Z tego co wiem, to na rynku istnieją takie adaptery QR na oś 10 mm (QR 135/12 > 10 mm), więc same szybkozamykacze/zaciski powinny (raczej) istnieć? https://pl.aliexpress.com/item/32861962173.html
wojtt80 Napisano 29 Kwietnia 2022 Napisano 29 Kwietnia 2022 Istnieją, masz na zdjęciu taka oś z zamykaczem. Mam te piasty i to rozwiazanie działa. Wyglada tez trochę lepiej😉
Mod Team KrissDeValnor Napisano 29 Kwietnia 2022 Mod Team Napisano 29 Kwietnia 2022 Oś Thru Bolt ma 10 mm
adonim85 Napisano 29 Kwietnia 2022 Autor Napisano 29 Kwietnia 2022 38 minut temu, wojtt80 napisał: Istnieją, masz na zdjęciu taka oś z zamykaczem. Mam te piasty i to rozwiazanie działa. Wyglada tez trochę lepiej😉 A jakieś konkrety? Dokładnie czego używasz? jaki adapter? jaki szybkozamykacz 9 mm? 34 minuty temu, KrissDeValnor napisał: Oś Thru Bolt ma 10 mm W sensie, że szybkozamykacz QR 10 mm tego typu jak ten DT Swiss (ale, chyba, nie mam tych koncówek adapterów jak te pokazane na zdjęciu)?
wojtt80 Napisano 29 Kwietnia 2022 Napisano 29 Kwietnia 2022 Sprawdzę dokładnie wieczorem, a tak na szybko to jeden z Novateka stalowy i DT Swiss thru bolt aluminiowy.
adonim85 Napisano 29 Kwietnia 2022 Autor Napisano 29 Kwietnia 2022 Dzięki. A jaki konkretnie adapter/caps (nie szybkozamykacz, bo tutaj to mniej skomplikowana kwestia jest) pod te Thru Bolt 10 mm muszę mieć w mojej piaście 772DB (i 771DB - na przód w razie czego)? Bo rozumiem, że nie każdy (wciskany) adapter/caps będzie tu pasował do tej konkretnej piasty.
Czeczen Napisano 17 Maja 2022 Napisano 17 Maja 2022 Polecam zapytać na fb użytkownika koło-koła. Składał mi właśnie tylne koło na piaście Novatec D792SB 135x10 z osią przelotową. Gościu ma chyba części od producenta i możliwe, że da się to dostać w normalnych pieniądzach. Pamiętaj, że oś przednia ma 9mm, a tylna 10mm.
adonim85 Napisano 17 Maja 2022 Autor Napisano 17 Maja 2022 koło-koła? nie mogę nikogo takiego znaleźć na fb. ja już mam kupiony adapter 135x10 mm TB pasujący do mojej piasty D772SB, ale ciągle nie mam "szybkozamykacza" TB 10 mm. w sumie tylko to mi potrzebne do kompletu. na Allegro są dostępne od Novatec'a za 40 zł. https://allegro.pl/oferta/szybkozamykacz-novatec-279rq-10mm-135x10-xc-mtb-am-11984851237 ale na razie nie kupuję - może uda się dostać taniej. dodatkowo w tle nadal myślę jak przerobić jedną stronę na (pseudo) sztywną oś - pewnie tę od strony przerzutki. najszybciej chyba będzie poprzez ingerencję w sam ha (lub kupić pasujący do ramy ale nie QR, tylko SZO, choć z drugiej strony nie ma haków 10 mm, są 12/15) dlatego najczęściej myślę o mega precyzyjnym doklejeniu/dospawaniu gwintu do obecnego haka 10mm, tak jak to jest na zdjęciu poniżej - gwint szedł by od zewnętrznej strony haka przerzutki. bo ingerować w samą ramę to nie mam jak - trzeba by było sama fakturę karbonu przerabiać, dokładać nową. pisałem do jednej firmy która zajmuje się naprawą ram karbonowych i mi odpisali, że i tak nie podjeli by się tego (choć nie napisali dlaczego nie).
Czeczen Napisano 17 Maja 2022 Napisano 17 Maja 2022 Za 40 zł to taniej już nie będzie. A tak masz do paczkomatu za darmo ze smartem. Też kupowałem dokładnie za 40zł. Szczerze ci powiem, że nie ma sensu modyfikować haka. Najważniejsze jest to, że koło wspiera się w całości na tym szybkozamykaczu. W przypadku zwykłej piasty 135mm końce gwintów nigdy nie opierają się porządnie na całej powierzchni haka a poza tym oś przelotowa jest gładka przez co nie niszczy haka.
adonim85 Napisano 17 Maja 2022 Autor Napisano 17 Maja 2022 19 minut temu, Czeczen napisał: Szczerze ci powiem, że nie ma sensu modyfikować haka. Mówisz? Jeśli nawet modyfikacja nie będzie jakos wielce skomplikowana (tj doklejenie/dospawanie gwintu). Bardziej chodzi o efekt wizualny aniżeli praktyczny. Bo zdaję sobie sprawe, że ten gwint nie 'wezmie' na siebie całego obciążenia na tej stronie widełek ramy. Niemniej może być tak, że sam hak będzie dalej opierać się na osi szybkozamykacza 10 mm, ale równocześnie ten sam szybkozamykacz finalnie będzie dalej wchodził w gwint a dopiero za nim będzie skręcany. Takie podwójne mocowanie. Tak działa "Speed Release" od Mavica w sumie (jedna strona to hak otwarty, druga strona to gwint 12 mm). Co do szybkozamykacza. 40 zł to już minimum mówisz? no to trzeba zamawiać
Czeczen Napisano 17 Maja 2022 Napisano 17 Maja 2022 Dospawanie kawałka gwintu może skończyć się zmarnowaniem kasy i pęknięciem jeśli ktoś zrobi to nieprawidłowo. Ktoś kto zrobi to porządnie nie zrobi tego za darmo. Poza tym ten szybkozamykacz trzyma bardzo mocno i jest sztywniej. Na starej osi przy zablokowanych hamulcach naciskając na pedał było widać jak koło zbliża się do ramy. Po zmianach wszystko trzyma się kupy. Oczywiście zrobisz jak chcesz ale moim skromnym zdaniem gra nie warta świeczki A co do podwójnego mocowania - uwierz mi że nakręcenie nakrętki na zamykacz przechodzący przez gwint nic nie wzmocni. Jedynie zakontruje oś co uniemożliwi jej samoistne odkręcenie, co raczej i tak nie będzie miało miejsca.
adonim85 Napisano 17 Maja 2022 Autor Napisano 17 Maja 2022 a ta stara oś to co to było? ta przed obecnym novatec'iem? i czy ten Novatec ma mocniejszy ścisk po zamontowaniu od DT Swiss TB 135x10mm? można wiedzieć jakim rowerem się wozisz? ja zrobiłem sobie samoistny build oparty na ramie niemeickiej manufaktury Cucuma (napęd to GRX 400 + manetki Tiagra 4700). ale nie budowałem typowej szosy z barankiem, tylko postawiłem na kierownicę flat bar na oponach 30c (u mnie 80% to jazda w mieście, także nie było sensu iść w baranka). Ramę wychaczyłem w okazyjnej cenie to kupiłem, bo wprost od producenta to w swoim czasie ona kosztowała spore 999 euro.
Czeczen Napisano 17 Maja 2022 Napisano 17 Maja 2022 Stara oś czyli zwykła gwintowana 135 na szybkozamykacz 5mm taka jak dali fabrycznie. Od paru lat wożę się takim wszędołazem. Northtec Gravity DR 27,5" Jeśli chodzi o siłę ścisku to nie mam porównania. Podejrzewam że DT Swiss będzie mocniejszy, choć uważam, że jest w zupełności wystarczający. Za mocno przecież też ściskać nie można, ważną rolę odgrywają ząbki na kapslu. BTW Twój rowerek bardzo fajny, może się kiedyś skuszę na coś podobnego. Na razie chcę właśnie reanimować starego crossa jako rower na miasto
adonim85 Napisano 17 Maja 2022 Autor Napisano 17 Maja 2022 z przodu i z tyłu masz system TB? czy z przodu sztywna oś 12/15? a tylko z tyłu TB 10 mm? bo ja tak mam - przód to 12x100 a tył to jak wiadomo - 10x135.
Czeczen Napisano 17 Maja 2022 Napisano 17 Maja 2022 Nieee Z przodu oryginał 100mm na zamykacz QR 5mm. Niestety jak kupowałem w 2015 roku to nie myślałem o tym. Dziś byłaby to na pewno sztywna oś. Z tyłu przerabiałem koło bo właśnie oś piasty wyrobiła mi hak przerzutki i przesuwała się w nim co powodowało przekrzywienie koła do ramy.
adonim85 Napisano 18 Maja 2022 Autor Napisano 18 Maja 2022 12 godzin temu, Czeczen napisał: Jeśli chodzi o siłę ścisku to nie mam porównania. Podejrzewam że DT Swiss będzie mocniejszy, choć uważam, że jest w zupełności wystarczający. ja z jednej strony wolał bym DT Swiss z racji wyjmowalnej rączki - wtedy w ramie została by tylko sama ośka 10 mm i wyglądąło by to jakby sztywna oś była wkręcona. jednakże nie wiem czy wersja TB ma taką rączkę wyjmowalną, czy to tylko wersja RWS tak ma.
adonim85 Napisano 18 Maja 2022 Autor Napisano 18 Maja 2022 18 godzin temu, Czeczen napisał: Jeśli chodzi o siłę ścisku to nie mam porównania. Podejrzewam że DT Swiss będzie mocniejszy, choć uważam, że jest w zupełności wystarczający. ja z jednej strony wolał bym DT Swiss z racji wyjmowalnej rączki - wtedy w ramie została by tylko sama ośka 10 mm i wyglądąło by to jakby sztywna oś była wkręcona. jednakże nie wiem czy wersja TB ma taką rączkę wyjmowalną, czy to tylko wersja RWS tak ma. UPDATE 16.45 dobra, zamówiłem na próbę tego novateca'a. choć wolałbym DT Swiss TB, ale dopłacać do niego 80-90 złotych? trochę to nieopłacalne. https://allegro.pl/oferta/szybkozamykacz-novatec-279rq-10mm-135x10-xc-mtb-am-11984851237
adonim85 Napisano 18 Maja 2022 Autor Napisano 18 Maja 2022 dzięki. w tle jeszcze pomyślę nad tym hakiem przerzutki, ale zobaczę czy finalnie będe go przerabiał pod gwint (odpowiednie wycięcie w haku pod wstawianie nakrętki/gwintu 10 mm, dopasowywanie, klejenie lub spawanie).
adonim85 Napisano 20 Maja 2022 Autor Napisano 20 Maja 2022 POSTANOWIŁEM JEDNAK, ŻE PRZEROBIĘ HAK PRZERZUTKI NA SZTYWNE POŁACZENIE. ALE NA SPOKOJNIE, POWOLI - "Z GŁOWĄ" PIERW WKLEJĘ KLEJEM DO METALU (NAJPRAWDOPODBNIEJ) NAKRETKĘ Z GWINTEM (KLEJ PO TO ABY ZAŁAPAĆ TYLKO W JEDNYM STAŁYM MIEJSCU) ABY TO PIERW DOBRZE USTAWIĆ WZGLĘDEM OSI TB 10 MM. POTEM DOPIERO CAŁOŚĆ BY SIĘ POSPAWAŁO. === Z Z KOLEI DRUGIEJ STRONY RAMY MYSLAŁEM ABY ZROBIĆ TO INACZEJ (PATRZ ZDJĘCIE NUMER 3 I ZAZNACZONY OBSZAR HAKA) TJ: WYWIERCIĆ DWA BARDZO MAŁE OTWORY W HAKU POD ŚRUBKI I W TEN SPOSÓB POTEM ZAMONTOWAĆ TULEJĘ LUB DRUGĄ NAKRETKĘ 10 MM. DLACZEGO TAK A NIE INACZEJ? TJ. ABY NIE ROBIĆ Z TEJ STRONY STRICTE STAŁEGO POłĄCZENIA NA ZASADZIE KLEJENIA/SPAWANIA JAK PO STRONIE HAKA (BO TAKI HAK TO SOBIE MOŻNA ODKRĘCIĆ OSOBNO). ANO TRZEBA POMYSLEĆ PRZYSZŁOŚCIOWO - W PRZYPADKU POTENCJALNEJ SPRZEDAŻY TEJ RAMY, KUPUJĄCY BYŁBY OGRANICZONY TYLKO DO ZASTOSOWANIA STANDARDU THRU BOLT 135X10 MM (PRZY SZTYWNEJ OSI). A ZAPEWNE MAŁO KTO MA ZAMONTOWANE KONWERTOWALNE PIASTY TAK JAK JA. A TAK TO ZAWSZE MOŻE SOBIE ÓW KUPUJĄCY ZMIENIĆ HAK PRZERZUTKI Z POWROTEM NA DOMYŚLNY QR (DODAŁ BYM TAKOWY W ZESTAWIE JAKO DRUGI) I WTEDY SPOKOJNIE NOWY WŁAŚCICIEL MÓGŁBY SOBIE WRÓCIĆ DO STANDARDU QR 5/9 MM. === PRZESZŁO BY TO? BO OD STRONY HAKA TO RACZEJ DUŻO SZYBCIEJ TO PRZEJDZIE. === CAŁOŚĆ WYGLĄDAŁA BY TAK JAK NA PONIŻSZYCH ZDJĘCIACH - PRZEDE WSZYSTKIM OD STRONY HAKA PRZERZUTKI. TO MODEL OD MONGOOSE - ON MA WEDLE SPECYFIKACJI Z TYŁU SZTYWNE OSIE 12 MM. ALE TE SZTYWNE OSIE SĄ ZAPROJEKTOWANE NA ZASADZIE OSOBNYCH WKRĘCANYCH HAKÓW (CO WIDAĆ NA ZDJĘCIACH PO OTWORACH NA DWIE ŚRUBKI Z OBU STRON) - TEGO OD PRZERZUTKI JAK I Z DRUGIEJ STRONY. SAMA RAMA NIE JEST TAK ZAPROJEKTOWANA (CO NAWET NA STRONIE PRODUCENTA DOKŁADNIE JEST OPISANE). RAMATectonic T2, aluminium, geometria przygodowa 700c, wewnętrzne prowadzenie linek, haki 12 mm x 148 mm, wymienny wieszak, zwężana główka ramy https://int.mongoose.com/products/guide-comp === TESTY: https://www.bikeradar.com/reviews/bikes/road-bikes/mongoose-guide-expert-review/?image=14&type=gallery&gallery=1&embedded_slideshow=1 https://bikerumor.com/mongoose-guide-expert/
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.