Skocz do zawartości
  • 0

Dobór przedniej zębatki


Gość Paweł

Pytanie

Napisano

Witam.

Posiadam rower z piastą Shimano Nexus Sg-8r 20 na kołach 28. Tylna zębatka ma 16 zębów, a przednia 52. O ile większą mogę założyć z przodu, aby szybciej jeździć lub co muszę zrobić, aby mieć taką możliwość?

 

14 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Z kalkulatora wypada, że na 8 biegu przy kadencji 90/min masz ponad 60km/h - to już grubo - ile więcej chcesz? Co do tarczy na korbę to wiele zależy od ramy - czy jest miejsce. Co to za rower i czy dobrze ci działa piasta (wrzuca wszystkie biegi)?

Napisano

Rower to crescent logic ltc x8. Niestety nie wiem jak wstawić tu zdjęcie byście zobaczyli. Moze i nie jeżdzę jakoś szybko, ale po osiągnięciu znacznej prędkości czuję jakby brakowało mi cięższego przełożenia, muszę bardzo szybko pedałować aby przyspieszać. Jeśli chodzi o manetkę to mam jakąś bez podziału na biegi tylko kreski, która chodzi płynnie i w zasadzie nie wiem na jakim biegu jadę. Natomiast ten największy bieg jest ponieważ dochodzi do oporu (nie wiem jak sie to nazywa, ale wystaje z piasty)

Napisano

Kadencja, kadencja, kadencja

Takim rowerem nie jesteś się w stanie nawet zbliżyć do prędkości, która oznacza kres możliwości tego napędu. Problem leży w technice jazdy, kolarstwo to sport wytrzymałościowy a nie siłowy. Policz sobie ile obrotów korbą robisz w ciągu minuty. Powiedzmy, że wyjściowa wartość to 90, niektórzy kręcą trochę wolniej, inni trochę szybciej ale kiedy schodzisz poniżej 70 to jest to po prostu "niezdrowe" dla twoich stawów

Napisano

Taki tzn jaki? Nie znam sie na rowerach wogóle, dlatego pytam. Nigdy nie liczyłem, ale jutro to zrobię, tylko na jakim przełozeniu mam to zrobić? A gdyby faktycznie jakiegoś przełozenia nie było, to czy da sie to naprawić samemu czy tylko serwis wchodzi w grę? Przyznam że dzisiaj rozebrałem naped w celu wymiany tylnej zębatki i po złożeniu i jeżdzie próbnej coś mi delikatnie przeskakuje na ostatnim przełozeniu, ale mozliwe że to wina zębatki, bo ta jest prosta, a orginalna jakaś wyprofilowana.

Napisano

Taki tzn nie przeznaczony do uzyskiwania wysokich prędkości ze względu na dużą powierzchnię czołową jeźdźca

Nexusa się ogólnie regularnie serwisuje, olej zmienia itd. Jeśli nigdy tego nie robiłeś to w środku można zobaczyć różne niepożądane rzeczy;) Teoretycznie możesz rozebrać sam ale czy coś znajdziesz i czy poskładasz to z powrotem to już inny temat. 

Jeśli założyłeś nową koronkę a masz wyciągnięty łańcuch to może przeskakiwać

Napisano
12 godzin temu, Gość Paweł napisał:

Witam.

Posiadam rower z piastą Shimano Nexus Sg-8r 20 na kołach 28. Tylna zębatka ma 16 zębów, a przednia 52. O ile większą mogę założyć z przodu, aby szybciej jeździć lub co muszę zrobić, aby mieć taką możliwość?

 

Przełożenie główne 52/16 w rowerze z Nexusem 8? Coś mi tu nie gra. Na pewno dobrze policzyłeś zęby? 

Zobacz oryginalny obraz

Na najszybszym biegu miałbyś wtedy (52/16)x1,615=5,24875. Tak szybkich biegów nie stosuje się nawet w rowerach szosowych. Nawet klasyczna korba 53/39 z kasetą z najmniejszą zębatką jedenastką daje przełożenie 53/11=4,82, czyli lżejsze (wolniejsze). Dlatego nie wierzę w te liczby. Na pewno nikt by tak fabrycznie takiego roweru nie skonfigurował. Chyba że coś było grzebane i korba jest podmieniona.

Druga sprawa to manetka. Z Nexusem zwykle były manetki obrotowe (czasem synglowe) i zawsze indeksowane. Do poprawnej pracy taka piasta wymaga manetki indeksowanej. 

A po trzecie wcale nie jest pewne, że wchodzi Ci ostatni bieg. Linka może być źle podpięta. Nexusy działają tak, że najszybszy bieg wymaga maksymalnego napięcia linki. Z odpiętą linką będzie na biegu pierwszym (najlżejszym). 

Zbyt dużo tu jeszcze niewiadomych, by coś pomóc. Problemów może być wiele.

Napisano

Ja mam nexusa 8 i wiem, że problem z linką może ograniczyć zakres przełożeń. Linka musi być precyzyjnie ustawiona. Piasta ma wskaźnik i jest procedura regulacji. Różnice między biegami są wyraźne. 

Napisano

Witam.

Łańcuch jest nowy, bo kupiony w zeszłym roku, zębatka z ręsztą też i ma dokładnie 52 zęby (porzednia miała 46 albo48) Manetkę na pewno zmienię na taką jaka ma być łącznie z linką, bo dzisiaj się dopatrzyłem, że jest obcięta i chyba za krótka, bo po pełnym obrocie na manetce ta ruchoma część przy piaście ( nie znam nazwy) nie ma pełnego zakresu ruchu i może tutaj jest przyczyna? 

Czy jako gość mogę dodawać zdjęcia? i Czy moglibyście podrzucić jakiś link manetki odpowiedniej do tego modelu?

A jeszcze odnośnie opon. Przednia jest całkowicie łysa i brak na niej oznaczeń, natomiast tylnia (wydaje się ciut szerszai ma nieco inny profil) ma oznaczenia 700x32C/28x11/4x13/4

Czy ten typ jest odpowiedni ? ewentualnie jaką kupić na przód?

Oczywiscie dziękuje wszystkim, za odzew i porady :)

Napisano

Wymieniłem manetkę i teraz każdy między każdym biegiem jest wyraźna różnica oprócz 7 i 8 przełożenia. Tu jakby nie było jej wcale, ale już na 7 znacznie ciężej się jedzie niż dotychczas, więc problemem było złe ustawienie linki, ale puki co zębatki zmieniać nie zamierzam hehe

Niestety moja radość nie trwała długo, bo po przejechaniu kilkunastu kilometrów zginęły mi przełożenia 5-8 tzn są jak 1-2, a  najcięższe jest 4 przełożenie. Linka jest ustawiona prawidłowo. Wiecie co mogło się stać? Jak to naprawić?

Napisano

Tak, aby dwie żółte kropki zgrały się ze sobą na 4 biegu. I na początku wszystko było ok, a potem tak jak napisałem. Żadnego zgrzytu nie było podczas jazdy.

Napisano

Rower naprawiony. 

Dziękuje za zainteresowanie i pomoc.

Temat do zamknięcia.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...