Skocz do zawartości

[Motoryzacja] Ogólny temat o samochodach, technice prowadzenia i systemach bezpieczeństwa (fizyka mile widziana).


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Mam alfę 147 (przez przypadek :D ), prowadzi się kiepsko. Ma z elektroniki abs i kontrolę trakcji. I tu jakiś śmieszek stwierdził że da przycisk do wyłączenia trakcji, ale tak nie do końca. Jak na śniegu podcinam ręcznym to zamiata sobie dupką, ale jak kąt robi się zbyt duży i jest za duża różnica obrotu kół tył/przód to trakcja się mimo wszystko aktywuje. Przez to już kilka razy stałem w poprzek drogi (pustej i ślepej żeby nie było) bo kopiąc w gaz, bella stwierdziła że się boi i ma dość ;)

Napisano

Ja miałem po kolei 3 Alfy (ale udało mi się z tego wyleczyć). 145 bez żadnej elektroniki prowadziła się bardzo fajnie - świetnie czuło się przyczepność, twarda, prowokująca. Dziw, że to przeżyłem. Następna 156 z ESP nie była już taka rozrywkowa - podsterowna, bardziej miękka, walka z elektroniką, za to mocniejsza.  I wreszcie Crosswagon z 4x4 na torsenie i oczywiście z wszystkimi systemami - w niej każdy baran (np. ja) czuł się mistrzem kierownicy, bo na luźnych nawierzchniach wprowadzanie gazem w poślizg i potem kontrola tego były tak łatwe, że aż głupie. Szuter, śnieg - patrz gdzie chcesz jechać i tam jedzie. To im dobrze wyszło. Dalej było Subaru Forester - totalna porażka - wersja z manualem ma kompletnie inny napęd niż automat. Miałem niestety automat - żeby skręcić bez płużenia przodem trzeba się było bardzo starać, a przed zarzuceniem tyłem samochód się bronił jak osioł. Auto do jazdy prosto dla Amerykanów - totalnie niesportowe 240KM. Był też Ssangyong - auto dla spokojnych. Z włączonym 4x4 na śliskim praktycznie nie skręca i jest nie do obrócenia, coś jak pociąg. Bez 4x4 i z ESP off - bąk wirujący - nigdy nie opanowałem w takim układzie poślizgu - połączenie powolnego układu kierowniczego, dużej masy i nienadzwyczajnych umiejętności (na szczęście poza drogami publicznymi, bo już byłem spokojniejszy). A ostatnio volkswageny - pewne, przewidywalne, stabilne, neutralne - nuda i w moim wieku ideał. Ja zaś dorosłem, od 18 lat bez mandatu i pewnie powodów do mandatu (stąd nie wiem jak mój passat idzie bokiem i jakie ma Vmax). 

  • +1 pomógł 2
  • 4 tygodnie później...
Napisano
W dniu 8.01.2025 o 00:39, marvelo napisał:

Focus to zawsze był samochód uznawany za dobrze prowadzący się i dający przyjemność aktywnemu kierowcy. Na luźnej nawierzchni taki nieduży, przednionapędowy kompakt ze skłonnością do nadsterowności indukowanej balansem masy (a może i hamowaniem lewą nogą- szkoda że nie ma dodatkowej kamery skierowanej na pedały), jak widać nie potrzebuje wcale 300 KM by dać się tak prowadzić (dobremu kierowcy).

Mówiłem o tej lewej nodze na hamulcu  i jak widać nie myliłem się. Kamera na pedały już jest i teraz wszystko widać jak na dłoni.

 

  • 3 tygodnie później...
Napisano
W dniu 8.01.2025 o 11:08, sky87 napisał:

Mam alfę 147 (przez przypadek :D ), prowadzi się kiepsko. Ma z elektroniki abs i kontrolę trakcji. I tu jakiś śmieszek stwierdził że da przycisk do wyłączenia trakcji, ale tak nie do końca. Jak na śniegu podcinam ręcznym to zamiata sobie dupką, ale jak kąt robi się zbyt duży i jest za duża różnica obrotu kół tył/przód to trakcja się mimo wszystko aktywuje. Przez to już kilka razy stałem w poprzek drogi (pustej i ślepej żeby nie było) bo kopiąc w gaz, bella stwierdziła że się boi i ma dość ;)

Dlatego z pełną odpowiedzialnością twierdzę, że tak zwane systemy bezpieczeństwa aktywnego w nowoczesnych samochodach zabiły niejednego kierowcę, zwłaszcza takiego z normalnymi odruchami wyrobionymi na starych autach bez wspomagaczy. 

Producenci wprowadzają dodatkowo klientów w błąd, bo często przycisk "esp off" czy "traction control off" pozwala jedynie na nieco większą swobodę zanim system zareaguje, ale i tak w pewnym momencie (po spełnieniu warunków znanych jedynie programiście) i tak przejmie kontrolę, działając wbrew woli kierowcy i jego zamiarom. Tylko kierowca wie, gdzie zamierza skierować pojazd i niestety system może pokrzyżować mu plany, spychając go np. naprzeciwległy pas lub w przepaść. 

 

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...