Skocz do zawartości

[piasta] Wymiana łożysk DT Swiss x1900/przód


Semtex

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć
pacjent to koło przednie x1900 Spline 15 x110, objawy to luzy na sztywnej osi, mogę sobie "gibać" kołem na lewo prawo, po zdjęciu kapsli czuć i widać luz pomiędzy osią a bieżnią, odnoszę wrażenie, że sama bieżnia też ma luz, problem występuje na dwóch różnych osiach, jednej oryginalnej z Reby i drugiej stealth z chin, na osiach nie widać "wyrobienia". Wychodzi, że muszę wymienić te łożyska, oryginalne z DT Swiss kosztują około 12,5€ za sztukę, mieszkam w DE, brać oryginały czy szukać zamiennika, jak tak to co byście polecili, podaję link z łożyskiem DT Swiss, to chyba właściwe?
Pozdrawiam!
https://r2-bike.com/DT-SWISS-Kugellager-6902-fuer-180-HR-Nabe-240s-HR-Nabe-350-HR-Nabe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesteś pewien, że potrzebuję do piasty łożysk o tak wysokiej precyzji wykonania? Z tego co widzę w Google to byłaby najwyższa klasa, ale wytrzymałość mniejsza niż w klasie ABEC 3, nie jestem specjalistą w tej dziedzinie, ale obstawiam, że łożyska z najwyższą klasą będą dosyć drogie :) Ja się bardziej waham czy brać te DT Swiss, czy stalowy odpowiednik Enduro, mógłbym kupić tę wersję piątą z kulkami nierdzewnymi.
https://www.bike-components.de/de/Enduro-Bearings/Rillenkugellager-6902-15-mm-x-28-mm-x-7-mm-p57556/
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu chodzi o tolerancję wykonania i lepsze spasowanie kulki z bieżnią. To i tak jest dobrze uszczelnione, a śmierć łożyska to zazwyczaj nie brud, a powiększający się luz... No i amortyzacja w rowerze też swoje robi. 

Zawsze możesz wybrać coś po środku. ABEC-5, albo jak wspomniałeś 3, bo pewnie będzie taniej. Aby tylko były skośne. To robi różnicę (np. przy przeciążeniach koła w boki).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kup proste łożyska poprzeczne, nierdzwne, dobrej marki 6902 (Ezo po ~50zł/szt. albo wcale IMHO nie gorsze CODEX po ~15zł/szt). Śmierć łożysk w DT przednich (370 i 350) powoduje woda. Piasta konstrukcyjnie zwalona - woda leci do środka korpusu po osi TA. A łożyska nie są uszczelniane kontaktowo. Łożyska skośne w tej konstrukcji nie będą działać poprawnie. Nie ma regulacji luzu osiowego.

BTW w tych piastach oś tylko jest zamykaczekm i trzyma elementy w... osi. Cala siła przenoszona jest na widelec przez kolejno - end capy, bieżnie wewnętrzne łozysk i tulejkę między nimi. Sama oś bedzie miala luz w bieżni bo de facto osią nie jest). W piastach 240 (i wszystkich tylnych)₩ są zastosowane inne łożyska i tam w łozyskach osadzana jest oś właściwa w której dopiero umieszczna jsst oś (zamykacz) TA.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szkoda każdej zlotówki ponad nierdzewne Ezo. Enduro tylko daje napis. HGW gdzie łożyska są robione. Hak sami piszą na stronie... Additional manufacturing facilities in Gilroy, Singapore, Taiwan, and a joint venture in China provide everything from economical ABEC 3 bearings to high performance XD15 ceramic solutions. Enduro bearings are fitted annually onto millions of bikes.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Dokumosa Te EZO nie są jakoś łatwo dostępne w DE, pokopałem chwilę w Google i w moim przypadku wiązało się to z pewnymi komplikacjami. Stąd ostateczna decyzja.  za Enduro zapłaciłem 10,5 € za sztukę, nie ma tragedii. Wiadomo, marka i tak dalej robi swoje w cenie, ale już nie chcę czekać nie wiadomo jak długo, bo kurde latanie z tym luzem mnie jakoś stresuje :D 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze nie zdążyli naprawić przerwanych lańcuchów dostaw a już znowu zamykają w Cn całe dystrykty.

Co do podrabianych Ezo - fakt, że można trefne trafić. Ja do samochodu kupuję w embia lub albeco i są ok. Do roweru jak wspomniałem  z nawiązką wystarczające są kilkukrotnie tańsze, nierdzewne codexy. Dwa konplety kół dt u mnie na nich drugi sezon zaczyna. Bez żadnych zastrzeżeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, cervandes napisał:

... opona o 1mm się rusza czy o 1cm?

Powiedziałbym, że na około 2mm, ale to bardzo wyczuwalny luz jest gdy koło jest w powietrzu, samego mnie to zastanawia jak do tego doszło. U żony siedzi trochę starsza rewizja X1900 z QR i tam jest sztywno bez najmniejszego luzu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Jak się coś rozpadnie, to koło nie powinno się kręcić, albo trzeszczeć itp. Tu tylko luz...

@cervandes Nie do końca tak jest. W samochodzie, łożysko (np. piasty, ale nie tylko) też najpierw ostrzega hucząc, tarabaniąc itp, a dopiero potem staje całkiem blokując koło... Potem opcje są tylko trzy: duży fuks czyli rów, drzewo albo czołówka. 😕

Wszystko sprowadza się do jednego - zaniedbania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Brombosz

Spoko, dzięki, ale to jednak odpada bo w DE siedzę ;)
Z tego co widziałem to nasadki od grzechotki się nadadzą jako część praski/nabijaka, pasują dokładnie na zewnętrzną bieżnię, w połączeniu z szeroką podkładką powinno iść bezboleśnie, dlatego aż tak bardzo się nie martwię o wykonanie. Mam przy tym dostęp do warsztatu w robocie, imadła itd, czyli nie ma tragedii, wybijaki też mam pod ręką.
Generalnie zawodowo muszę "grzebać" przy autach, nie jako mechanik, tylko lakiernik ostatnio, ale w mojej robocie wiąże się to z znacznie szerszym grzebaniem niż się wydaje, to nie jest tak, że całkowicie nie wiem co robię :D



 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...