danielko Napisano 10 Kwietnia 2022 Napisano 10 Kwietnia 2022 Dzień dobry, Remontuję stary rower. Przekładka kierownicy, widelca, sztycy, suportu, obręczy, zamiana kół na takie z zaciskaczem. Został temat przerzutek. Podjechałem z tym do serwisanta, który jednak stwierdził, że ze względu na budowę mojej ramy samozamykacz z tyłu odpada. Zostaje piasta na nakrętki lub inne koła. Wszystko przez to, że wg serwisanta nie da się jeśli hak nie jest pionowo. Czy widzicie inne rozwiązanie? Poniże sposób w jaki wygląda moje mocowanie z tyłu.
plebi Napisano 10 Kwietnia 2022 Napisano 10 Kwietnia 2022 Przerabialem temat. NIestety ma racje - samozamykacz odpada. TYlko nakretki - stare rozwiazanie.
danielko Napisano 10 Kwietnia 2022 Autor Napisano 10 Kwietnia 2022 Lepiej zmienić dwa kolka czy wymieniać piastę w tylnym? Miało być budżetowo kurczaki
marvelo Napisano 10 Kwietnia 2022 Napisano 10 Kwietnia 2022 50 minut temu, plebi napisał: Przerabialem temat. NIestety ma racje - samozamykacz odpada. TYlko nakretki - stare rozwiazanie. Nie zgodzę się. Mam obecnie takie haki w damce i już kilka tysięcy kilometrów bez problemów. Kiedyś tak samo miałem w szosówce MBK i nią kilkadziesiąt tysięcy zrobiłem, również bez żadnych oznak przesuwania się koła. Tylko musi być dobry zacisk (taki z mimośrodem wewnętrznym) i piasta musi mieć karbowane przeciwnakrętki, które dobrze wrzynają się w haki ramy. W każdym razie przy mojej wadze około 60-65 kg piasty Shimano (RSX, Acera) bez problemów sobie radziły z utrzymaniem koła na miejscu.
Mihau_ Napisano 11 Kwietnia 2022 Napisano 11 Kwietnia 2022 9 godzin temu, danielko napisał: Lepiej zmienić dwa kolka czy wymieniać piastę w tylnym? Miało być budżetowo kurczaki Wymień sobie tylko oś z tyłu, nie musisz wymieniać piasty.
Mihau_ Napisano 11 Kwietnia 2022 Napisano 11 Kwietnia 2022 Kupujesz nową, dłuższą oś pod nakrętki. Wyjmujesz obecną, rozbierasz, przekładasz bieżnie łożysk do nowej (czy tam nawet nie przekładasz jak znalazłeś w pełni kompatybilną), układasz kulki, regulujesz konusy i montujesz z powrotem do roweru już ze śrubami. Proste jak rogalik np. https://allegro.pl/oferta/os-rowerowa-kola-piasty-tyl-z-wolnobiegiem-175mm-8417104696
wojtt80 Napisano 11 Kwietnia 2022 Napisano 11 Kwietnia 2022 W sumie dlaczego rozwiazanie z szybkozamykaczem odpada? Jezdzilem tak trochę na poziomych hakach i nic zlego sie nie działo.
abdesign Napisano 11 Kwietnia 2022 Napisano 11 Kwietnia 2022 Bo odpada, to się czasem - podkreślam czasem może jakoś trzymać ale to, że przesuw ośki "blokuje" tylko zacisk a siły są skierowane tak, że cały czas usiłują tę ośkę w hakach przesuwać nie jest dobrym rozwiązaniem i to jest tylko kwestia czasu jak większa dziura albo inna przeszkoda albo nawet gwałtowne hamowanie tę oś przesunie. Jak z wieszaniem firanek ze składanego krzesła - bardzo wielu ludzi dało radę - ale są i tacy co spadli jak im się krzesło złożyło.
marvelo Napisano 11 Kwietnia 2022 Napisano 11 Kwietnia 2022 Panie inżynierze, a co innego pod względem jakościowym robi śruba z nakrętką? Dokładnie to samo co szybkozamykacz. W osi na nakrętki przesuw ośki blokuje tylko nakrętka, zapewniając docisk. A po drugie, te poziome haki zwykle nie są poziome, a ukośne, i tylko pewna składowa siły działa w kierunku "otwartym". Jak ktoś używa byle jakich zacisków z plastikowymi podkładkami i filigranowymi, niewygodnymi dźwigniami, które mu się wrzynają w rączkę, to zapina za słabo. Powtarzam, z zaciskami Shimano nie miałem nigdy jakichkolwiek problemów. Przez wiele tysięcy kilometrów, jazdy po dziurawych asfaltach nawet na oponach 700x23 nabitych na 11 atmosfer (miałem taki epizod w życiu).
Mihau_ Napisano 11 Kwietnia 2022 Napisano 11 Kwietnia 2022 Coś czuję, że idziemy w kierunku wysunięcia tezy, która zrówna właściwości śruby m5 z m10
abdesign Napisano 11 Kwietnia 2022 Napisano 11 Kwietnia 2022 @marvelo chyba uczciwie będzie uprzedzić - raczej ostatni raz "wymieniamy" poglądy.
wojtt80 Napisano 11 Kwietnia 2022 Napisano 11 Kwietnia 2022 No cóż, u mnie trzyma sie cały czas. Nie chcę sie spierać że tak bedzie zawsze, nie o to chodzi. Miałem starą kolarzowke od Bianchi i tam też byl szybkozamykacz. Co prawda były tam dystanse, które miały zapobiegać przesunięciu oski. Nie zawsze regulowalem ich położenie, widocznie miałem bardzo dużo szczęścia że koło nie wyskoczyło z ramy😉 Do autora wątku, jesli chcesz mieć pewność możesz zamontować oś "thru bolt". Pod warunkiem że da sie zrobić konwersję w piascie.
marvelo Napisano 11 Kwietnia 2022 Napisano 11 Kwietnia 2022 13 godzin temu, abdesign napisał: to się czasem - podkreślam czasem może jakoś trzymać ale to, że przesuw ośki "blokuje" tylko zacisk a siły są skierowane tak, że cały czas usiłują tę ośkę w hakach przesuwać nie jest dobrym rozwiązaniem i to jest tylko kwestia czasu jak większa dziura albo inna przeszkoda albo nawet gwałtowne hamowanie tę oś przesunie. Nie "czasem" i nie "jakoś" (inżynier takich słów nie używa), tylko pod wpływem siły ścisku dobrego zacisku wynoszącej nawet 5000N po prostu się trzyma. Nie twierdzę, że każda piasta przypięta dowolnym zaciskiem z dowolną siłą będzie się trzymać w każdych hakach starego typu pod osobą o dowolnej wadze. Twierdzę natomiast, że piasty Shimano z zaciskami Shimano, zamykanymi subiektywnie mocno (ale bez dobijania młotkiem) pod moją osobą się trzymały bez żadnych problemów, a zaciski odpinałem wiele razy choćby do wymiany dętki na trasie . Dlatego nie uważam, że to rozwiązanie musi stwarzać problemy i że należy je z miejsca odradzać. Ja tu się nie wymieniam poglądami, tylko doświadczeniami i wiedzą praktyczną, popartą jakąś tam wiedzą teoretyczną (dużo niższą od Twojej, panie inżynierze, bo ja inżynierem nie jestem).
danielko Napisano 12 Kwietnia 2022 Autor Napisano 12 Kwietnia 2022 Dziękuję wszystkim. Intuicyjnie przychylałem się do pozostawienia szybkozamykacza. Ale ponieważ rower jest remontowany dość budżetowo, co oznacza m.in. zamykacz z plastikową czapeczką, konieczność wpasowania Tourneya itd wymieniłem ośkę na taką z nakrętkami. W sumie to i tak koło tylne które rzadko zdejmuję. Koszt to 6zł i zawsze mogę wrócić do zamykacza.
marvelo Napisano 13 Kwietnia 2022 Napisano 13 Kwietnia 2022 Specjalnie dla inżynierów: http://kuktl.dept.ku.edu/bicycle/QRReport1.pdf
marvelo Napisano 13 Kwietnia 2022 Napisano 13 Kwietnia 2022 W dniu 11.04.2022 o 13:16, Mihau_ napisał: Coś czuję, że idziemy w kierunku wysunięcia tezy, która zrówna właściwości śruby m5 z m10 A chciałbyś mieć palucha zgniecionego siłą 5000 N? Czy może myślisz, że 5000 N wygenerowane przez taki zacisk Dura Ace (ze szpilką m5) boli mniej niż 5000 N wygenerowane przez śrubę m10 z nakrętką obracaną kluczem?
plebi Napisano 13 Kwietnia 2022 Napisano 13 Kwietnia 2022 W dniu 11.04.2022 o 10:07, wojtt80 napisał: W sumie dlaczego rozwiazanie z szybkozamykaczem odpada? Jezdzilem tak trochę na poziomych hakach i nic zlego sie nie działo. Moze przy jezdzie miejskiej, dziecko z mala waga bedzie OK . Ja mam 100kg. Nie mam wielkiego depniecia ale mam mase - i 2 roweru przerabialem i oba musialem dac nakretke - oska sie przesuwa przy depnieciu. O powiem tez ze na forach czytalem zeby kupil inne modele samozamykaczy i .... niestety stracilem kase. Na kazdym samozamykaczu oska nie byla stabilna. Dalem oske z nakretka - i w obu dziala OK.
wojtt80 Napisano 13 Kwietnia 2022 Napisano 13 Kwietnia 2022 @plebi Tobie mogło się to przydarzyć i wielu innym też. A ja mogę być w tej niewielkiej grupie rowerzystów, którzy takiej przypadłości nie doświadczyli. Z wagą u mnie w porządku, jazda mieszana.
marvelo Napisano 13 Kwietnia 2022 Napisano 13 Kwietnia 2022 2 godziny temu, plebi napisał: Na kazdym samozamykaczu oska nie byla stabilna. Dalem oske z nakretka - i w obu dziala OK Czy były to zaciski z mimośrodem wewnętrznym (np. Shimano, Campagnolo)? Jest jeszcze kwestia precyzji wykonania haków ramy, konkretnie ich równoległości. Jeśli płaszczyzny haków nie będą równoległe, albo np. ktoś wciska piastę o większej (lub mniejszej) szerokości niż rozstaw haków (np. piasta 130 mm do haków 125 mm, co skutkuje rozchyleniem tylnego widelca i zaburzeniem równoległości haków, lub na odwrót, co skutkuje ściągnięciem tylnego widelca i również zaburzeniem równoległości), to może być problem z właściwym zamknięciem zacisku. Dokręcając nakrętkę palcami napotkamy dość wcześnie na opór, a ruch dźwignią zamiast powodować znaczny wzrost siły ścisku, będzie musiał najpierw wygiąć sprężyście haki (lub nawet cały widelec). Będzie nam się wydawać, że zacisk jest mocno zapięty, ale w rzeczywistości tak nie będzie. Jest o tym mowa we wspomnianej już przez mnie pracy: http://kuktl.dept.ku.edu/bicycle/QRReport1.pdf Preliminary analysis indicates that an angle of engagement of 90o is suitable to insure that the QR is properly engaged as long as the fork drop-outs are aligned. If the forks are badly misaligned, using 90o engagement may result in a retention force less than the new ISO standard.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.