Skocz do zawartości

[koła] Naprawa lub wymiana koła MTB 29"


provayder

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć

Ostatnio coś dziwnie zachowywało mi się tylne koło w MTB - skrzypienie, luźne szprychy. Dziś okazało się, że koło jest uszkodzone, są pęknięcia na obręczy przy oczkach szprych. 

I teraz pytanie: naprawiać czy wymieniać???? Koło jest na piaście Novatec'a (bliżej nieznany model), sztywna oś 12x142, 32 szprychy, tarcza mocowana na 6 śrub, obręcz KLS Madmax 622x16, 10-speed i nakręcone ma ok 36,5kkm.

Przyznam, że nie chcę przesadnie inwestować w rower i bardziej bym się skłaniał do zakupu obręczy - znalazłem DT Swiss 533D za 115zł lub inne modele DT (X392, M442, X432) w cenach do 260zł. Ale udało mi się znaleźć kompletne koło: DT Swiss 466D z piastą 370 (idealnie pokrywa się z aktualnym kołem w sensie mocowań) za 560zł. Co lepiej: obręcz i przeplatanie czy nowe koło??? A może możecie coś lepszego polecić (w sensie obręcz/koło)????

20220408_132232.jpg

Napisano

36.5kkm? :) :) 

 kolejna obręcz KLS Madmax 622x16 za 80zł brzmi jak dobra inwestycja :) 

Napisano

Skoro nie chcesz pakować pieniędzy w rower to kup nową obręcz o jak najbardziej zbliżonych parametrach do starej i zapleć na tych samych szprychach i nyplach. Zaplot zrobisz sam przez przyłożenie nowej obręczy do starej i przez przekładanie każdej szprychy po kolei z otworu starej do otworu nowej obręczy. Co do szprych to mogą one być zmęczone ale wizualnie nie da się tego do końca stwierdzić, nyple póki nie są zgnieciony przez nieumiejętne kręcenie kluczem można powtórnie użyć chyba że gwint jest uszkodzony ale to w trakcie nakręcania na szprychę od razu czuć że nypel ciężko się wkręca.

  • Mod Team
Napisano

Nie polecam chałupniczej metody - zwłaszcza jeśli się nie ma doświadczenia.
Może się potem okazać, że to "nowe" koło strzeli jeszcze szybciej niż stare...

PS 
Ponad 20 lat temu się tak bawiłem - najpierw miałem z koła półksiężyc, bo niewiele myśląc naciągnąłem luźne szprychy z jednej strony :wallbash:, a potem metodą prób i błędów "centrowałem", i nawet prawie "zaplatałem" - wymieniałem wyrobione nyple, ale nie po kolei, tylko od razu kilka na raz ;)  Po dłuuugiej zabawie i pierdyliardzie korekt w końcu nie było bicia na boki, ale zostało przód -tył...  Nyple podokręcane na maksa, część znów wyrobiona, ale faktem jest, że to koło ( obręcz Ritchey Vantage - tył na piaście Paralax ) nigdy już się nie zcentrowało na boki :icon_cool:

Napisano

Jeśli piasta jest ok to złożyłbym na niej nowe koło.

Obręcz plus markowe szprychy np. Sapim. Proponuję szerszą obręcz.

leejoonidas Przedstawił najszybszy i najwygodniejszy sposób na wymianę obręczy. Luzujesz stare koło, spinasz 3-4 trytkami nową obręcz do starej(ustawiasz tak samo otwory na szprychy i zawór). Wrzucasz koło na centrownice. Przekładasz szprychę ze starej obręczy do nowej, lecisz tak całe koło. W tej metodzie nie trzeba zaplatać koła na 4 razy i robić krzyży. Wszystko robi się samo. :)

  • Mod Team
Napisano

Skąd wiesz, że opony będą takie same ?
W jednym z rowerów mam 19 mm, i uważam to za pomyłkę pod opony 2.25" - żarówa + tendencje do podwijania i pływania przy niskim ciśnieniu, oraz problemy z zakładaniem opon ( częściowo to też od nich zależy )...

Napisano

Dzięki za przekazane informacje.

Obręcz zamówiona - DT Swiss 533D. Będzie szersza od oryginalnej. Jak to będzie wyglądać to się okaże. W razie czego zawsze mogę kupić jeszcze jedną obręcz i przełożyć przód :) Przekładkę zrobi zaprzyjaźniony serwis rowerowy i już dogadana jest kwestia nowych szprych. Także jeszcze raz dzięki za wszystkie opinie i podpowiedzi.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...