Skocz do zawartości

[Napędy 2x10, 2x11] Niestabilna praca napędu - krzyżujące się w ramie linki przerzutek


Sarmata

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć 

Chciałem się podzielić ostatnim doświadczeniem związanym z moim napędem deore XT 2x10 w Treku X-Caliber z wewnętrznym prowadzeniem linek.

Po  wymianie przez serwis linki od tylnej przerzutki napęd na kilku zębatkach nadal zachowywał się niestabilnie. Nie pomogła wymiana kasety i  łańcucha na nowe. Z biegiem czasu problem się pojawił też na przedniej przerzutce. Jednym z objawów był ruch przedniej przerzutki (ok. 2 mm) w momencie przełączenia manetki od tylnej przerzutki. Finalnie okazało się w serwisie, że jednak linki od przerzutek (w ramie biegną bez pancerza) krzyżują się i napierają na siebie, co powodowało problem z prawidłową pracą przerzutek. 

Jeśli zatem macie w rowerze przednią przerzutkę i wewnętrzne prowadzenie linek a napęd sprawia problemy, warto też sprawdzić czy przednia przerzutka nie reaguję na przełączenie tylnej - bo krzyżowanie może być przyczyną problemów.

Pozdrawiam

Edytowane przez Sarmata
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W moim x-calibrze linka tylna wchodzi po lewej w ramę a przednia po prawej. Potem wychodzą po prawej, przednia nad suportem a tylna od dołu suportu. Są więc po tej samej stronie ramy i jest możliwość styku.

Edytowane przez Sarmata
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie krzyżowanie jest głównie po to, żeby był łagodniejszy (większy) promień gięcia pancerza przy wejściu w ramę co ma zapewnić mniejsze opory przesuwającej się w nim linki. Niektóre rowery wychodziły fabrycznie z niekrzyżującymi się linkami (np. losowe ezgemplarze różnych modeli Krossa) ale nawet bardziej rzetelni sprzedawcy przy montażu roweru wyjętego z kartonu już to "naprawiali". Współcześnie zdecydowana większość ram przystosowanych do napędów 1x only i wewnętrznego prowadzenia kabli ma otwory w okolicy główki tylko po lewej stronie na tylną przerzutkę i hamulec a otwór z prawej strony (jeśli w ogóle jest) przeznaczony dla droppera. Ochodzi się też od puszczania linek gołych.

W przypadku napędów 2xY prowadzenie wewnętrzne linek czy to gołych czy w pancerzach jest tak przewidziane, że nie mają ze sobą kontaktu. Ważna jest kolejność ich usytuowania względem siebie wewnątrz ramy.  @Sarmata wyciągnij jedną z linek i przeciągnij ponownie za pomocą magnesu raz trzymając magnes po górnej stronie rury a raz po dolnej i wybierz położenie, które nie powoduje kolizji. Druga (ta nieruszana) linka podczas zabawy ma być napięta.

Edytowane przez Dokumosa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, Dokumosa napisał:

  @Sarmata wyciągnij jedną z linek i przeciągnij ponownie za pomocą magnesu raz trzymając magnes po górnej stronie rury a raz po dolnej i wybierz położenie, które nie powoduje kolizji. Druga (ta nieruszana) linka podczas zabawy ma być napięta.

Dziękuję bardzo za wskazówkę. W przyszłości tak zrobię. na razie nie chcę nic ruszać bo serwis wczoraj wymienił przednią linkę wraz z pancerzem i jest ok, przednia przerzutka nie reaguje na tylną manetkę, teraz muszę potestować w czasie jazdy. Ale musiałem im pokazać palcem gdzie jest problem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Dokumosa napisał:

Takie krzyżowanie jest głównie po to, żeby był łagodniejszy (większy) promień gięcia pancerza przy wejściu w ramę co ma zapewnić mniejsze opory przesuwającej się w nim linki. 

Taaa. Ostatnio miałem na serwisie Scotta Scale alu z 2015 roku i tam linki w ramie się krzyżuja w efekcie czego przerzucanie na lżejsze biegi odbywa się z wyraźnym oporem na manetce i dźwiękiem przypominającym kwiczącą świnie 😁 Nie za bardzo widziałem choćby możliwość żeby to jakoś poprawić. Nie ma to jak pełny pancerz!!! A w temacie Treka @Sarmata to powodem dla którego ten rower trafił do serwisu był problem z tylną przerzutką wynikającym z zaginającej się linki przy porcie w okolicach suportu gdzie linka wychodzi z ramy. Skrzyżowanie linek faktycznie w tym miejscu poprawia kąt linki więc ciekawe czy problem nie wróci. https://www.forumrowerowe.org/topic/255059-napęd-2x10-nie-działa-płynnie-zagadka/?&page=2#comments

received_278810570897938.thumb.jpg.30521f66aad0dc753941a42982e5d892.jpg

Edytowane przez Alsew
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żadna jazda. Tak jak ci wyżej @Dokumosa napisał czasami krzyżują linki specjalnie po to żeby poprawić kąt. W Twoim przypadku skrzyżowanie także poprawia kąt wyjścia linki z ramy. Nawet ci w Treku kiedyś mówili że tak niektóre egzemplarze wychodziły z fabryki. A tak po za tematem... To prowadzenie wewnętrzne linek bez pancerza tylko po to żeby ukryć dosłownie pół metra linki w ramie i puszczenie obok przewodu od hamulca centralnie na ramie to zupełny bezsens...  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedyny plus (pomimo wielu minusów) tego rozwiązania to luźna linka w ramie mniej odczuwalnie się telepie. Pancerze jednak potrafią bębnić. Obecnie stosuje się rurki neoprenowe czy z innej pianki do pancerzy puszczanych w ramie ;). Jak wspomniałem - wielu producentów nawróciło się i robią pełny pancerz end-to-end (nawet jeśli puszczony w ramie). W dodatku współczesne konstrukcje raczej w większości mają też ukryty przewód hamulcowy.

Edytowane przez Dokumosa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wolisz żeby było "ładnie" kosztem tego, żeby to działało bezproblemowo, to właśnie tak masz. Napęd w tym rowerze nigdy nie działał idealnie czego winą jest właśnie ujowy kąt wyjścia linki tylnej przerzutki z ramy w porcie przy suporcie. Proste. A w temacie myk myka to przy napędzie 2x10 miałbyś cała kierownicę w manetkach więc to i tak słabo wykonalne😁

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Alsew A propo wyjścia jeszcze linki to serwis mi ostatnio powiedział, że prawdopodobnie problem ze skrzyżowaniem mógł być od samego początku bo przednia linka była źle poprowadzona. Być może to była przyczyna że napęd nie działał dobrze. A w temacie manetek to przy myk-myku który przewidzieli musiałaby  amor wyłączony na goleni tak jak początkowo przewidzieli no albo napęd 1x...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Ja rozwiązałem ten problem krzyżujących się linek przerzutek w ramię. Opiszę po kolei, może komuś się przyda. Wpuściłem pancerz tylnej przerzutki po lewej stronie główki ramy, a przedniej odpowiednio po prawej. To powoduje , jak pisano łagodny kąt gięcia pancerza, zdecydowanie lepszy wygląd i co najważniejsze dla mnie to, że pancerze nie szorują o główkę ramy. Nie używam folii ochronnej na główce ramy i ona po latach ma lakier jak od nowości. Teraz, to oczywiście powoduje, że linki [ w ramie są puszczone ''gołe''] się krzyżują. Ale ja zabezpiezpieczyłem je w ten sposób, że wpuśćiłem je w przezroczyste rurki ''Jagwire slick lube liner'', więc mogą się krzyżować, a nie ma problemu z ich wzajemnym szorowaniem. Na obie linki dodatkowo nasunąłem neoprenową rurkę i mam całkowitą ciszę w ramie, żadnego obijania. Oprócz tego połączyłem końcówkę pancerza , koniecznie z długim noskiem, z rurką Jagwire rurką termokurczliwą. Mam teraz całkowicie szczelny system. Po roku jak wymieniałem, linki przerzutki były czyste. Teraz wymieniam zdecydowanie rzadziej. 

IMG_0016.jpg

IMG_0017.jpg

IMG_0022.jpg

IMG_0235 (1).jpg

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 miesięcy temu...

Fajny temat odkopałem :)

U mnie w skociszczu podobna sytuacja z krzyżującymi się linkami. Muszę jeszcze tylko sprawdzić czy ostatnie problemy z przednią przerzutką nie są tego skutkiem, o czym wspomniał @Sarmata , czy też są winą samej przerzutki. Na sobotę mam zaplanowaną wymianę linek i gromadzę materiały. Do listy dorzucam linkę Jagwire slick lube liner. Idę w kierunku rozwiązania @elvis391 , chyba że uda się przeciągnąć pancerz przez ramę.

Tak przy okazji jako, że z linkami będę walczył 1-szy raz zapytam: Zestaw linek optislick z pancerzem OT-SP41 - przesmarować linkę, czy pancerzowy "smar" styknie?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...