Sarmata Napisano 5 Kwietnia 2022 Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2022 (edytowane) Cześć Chciałem się podzielić ostatnim doświadczeniem związanym z moim napędem deore XT 2x10 w Treku X-Caliber z wewnętrznym prowadzeniem linek. Po wymianie przez serwis linki od tylnej przerzutki napęd na kilku zębatkach nadal zachowywał się niestabilnie. Nie pomogła wymiana kasety i łańcucha na nowe. Z biegiem czasu problem się pojawił też na przedniej przerzutce. Jednym z objawów był ruch przedniej przerzutki (ok. 2 mm) w momencie przełączenia manetki od tylnej przerzutki. Finalnie okazało się w serwisie, że jednak linki od przerzutek (w ramie biegną bez pancerza) krzyżują się i napierają na siebie, co powodowało problem z prawidłową pracą przerzutek. Jeśli zatem macie w rowerze przednią przerzutkę i wewnętrzne prowadzenie linek a napęd sprawia problemy, warto też sprawdzić czy przednia przerzutka nie reaguję na przełączenie tylnej - bo krzyżowanie może być przyczyną problemów. Pozdrawiam Edytowane 5 Kwietnia 2022 przez Sarmata Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JWO Napisano 5 Kwietnia 2022 Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2022 Trzeba być "fahofcem" żeby skrzyżować linki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 5 Kwietnia 2022 Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2022 (edytowane) Śmiem twierdzić, że linki owinęły się wokół siebie lub usytuowały się w złej kolejności i stąd ten problem. Bo krzyżować się będą zawsze tyle że nie powinny mieć kontatku ze sobą. Edytowane 5 Kwietnia 2022 przez Dokumosa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JWO Napisano 5 Kwietnia 2022 Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2022 1 minutę temu, Dokumosa napisał: Bo krzyżować się będą zawsze A jakim to sposobem? U mnie się nie krzyżują, chyba mam kiepską ramę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RabbitHood Napisano 5 Kwietnia 2022 Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2022 No nie wiem, mnie uczyli jeszcze w latach '90, że linki maja się krzyżować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JWO Napisano 5 Kwietnia 2022 Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2022 A jakieś wytłumaczenie tego? Tylna lika idzie po prawej, przednia po lewej. Po co i jak je skrzyżować? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 5 Kwietnia 2022 Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2022 Tylna wchodzi po prawej? - tak ale tylko w niedorobionych rowerach W normalnych wchodzi do ramy po lewej stronie żeby wyjść po prawej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JWO Napisano 5 Kwietnia 2022 Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2022 No to mam źle złożone ;(. I jak tu jeżdzić teraz? A tak nawiasem, to jakie jest uzasadnienie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cervandes Napisano 5 Kwietnia 2022 Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2022 No łagodniejszy ukos pod kierownicą. Prawe pancerze mają omijać główkę i wchodzić w ramę po lewej stronie. I na odwrót. Rowery w których pancerz nie przechodzi za główkę i wchodzi w ramę po tej samej stronie co klamka czy manetka i w mojej opinii są źle złożone. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sarmata Napisano 5 Kwietnia 2022 Autor Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2022 (edytowane) W moim x-calibrze linka tylna wchodzi po lewej w ramę a przednia po prawej. Potem wychodzą po prawej, przednia nad suportem a tylna od dołu suportu. Są więc po tej samej stronie ramy i jest możliwość styku. Edytowane 5 Kwietnia 2022 przez Sarmata Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 5 Kwietnia 2022 Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2022 (edytowane) Takie krzyżowanie jest głównie po to, żeby był łagodniejszy (większy) promień gięcia pancerza przy wejściu w ramę co ma zapewnić mniejsze opory przesuwającej się w nim linki. Niektóre rowery wychodziły fabrycznie z niekrzyżującymi się linkami (np. losowe ezgemplarze różnych modeli Krossa) ale nawet bardziej rzetelni sprzedawcy przy montażu roweru wyjętego z kartonu już to "naprawiali". Współcześnie zdecydowana większość ram przystosowanych do napędów 1x only i wewnętrznego prowadzenia kabli ma otwory w okolicy główki tylko po lewej stronie na tylną przerzutkę i hamulec a otwór z prawej strony (jeśli w ogóle jest) przeznaczony dla droppera. Ochodzi się też od puszczania linek gołych. W przypadku napędów 2xY prowadzenie wewnętrzne linek czy to gołych czy w pancerzach jest tak przewidziane, że nie mają ze sobą kontaktu. Ważna jest kolejność ich usytuowania względem siebie wewnątrz ramy. @Sarmata wyciągnij jedną z linek i przeciągnij ponownie za pomocą magnesu raz trzymając magnes po górnej stronie rury a raz po dolnej i wybierz położenie, które nie powoduje kolizji. Druga (ta nieruszana) linka podczas zabawy ma być napięta. Edytowane 5 Kwietnia 2022 przez Dokumosa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dovectra Napisano 5 Kwietnia 2022 Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2022 Godzinę temu, JWO napisał: Po co i jak je skrzyżować? Ukrzyżować Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sarmata Napisano 5 Kwietnia 2022 Autor Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2022 19 minut temu, Dokumosa napisał: @Sarmata wyciągnij jedną z linek i przeciągnij ponownie za pomocą magnesu raz trzymając magnes po górnej stronie rury a raz po dolnej i wybierz położenie, które nie powoduje kolizji. Druga (ta nieruszana) linka podczas zabawy ma być napięta. Dziękuję bardzo za wskazówkę. W przyszłości tak zrobię. na razie nie chcę nic ruszać bo serwis wczoraj wymienił przednią linkę wraz z pancerzem i jest ok, przednia przerzutka nie reaguje na tylną manetkę, teraz muszę potestować w czasie jazdy. Ale musiałem im pokazać palcem gdzie jest problem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Alsew Napisano 5 Kwietnia 2022 Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2022 (edytowane) 5 godzin temu, Dokumosa napisał: Takie krzyżowanie jest głównie po to, żeby był łagodniejszy (większy) promień gięcia pancerza przy wejściu w ramę co ma zapewnić mniejsze opory przesuwającej się w nim linki. Taaa. Ostatnio miałem na serwisie Scotta Scale alu z 2015 roku i tam linki w ramie się krzyżuja w efekcie czego przerzucanie na lżejsze biegi odbywa się z wyraźnym oporem na manetce i dźwiękiem przypominającym kwiczącą świnie 😁 Nie za bardzo widziałem choćby możliwość żeby to jakoś poprawić. Nie ma to jak pełny pancerz!!! A w temacie Treka @Sarmata to powodem dla którego ten rower trafił do serwisu był problem z tylną przerzutką wynikającym z zaginającej się linki przy porcie w okolicach suportu gdzie linka wychodzi z ramy. Skrzyżowanie linek faktycznie w tym miejscu poprawia kąt linki więc ciekawe czy problem nie wróci. https://www.forumrowerowe.org/topic/255059-napęd-2x10-nie-działa-płynnie-zagadka/?&page=2#comments Edytowane 5 Kwietnia 2022 przez Alsew Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sarmata Napisano 6 Kwietnia 2022 Autor Udostępnij Napisano 6 Kwietnia 2022 @Alsew faktycznie zobaczymy jak się sytuacja rozwinie po dłuższych testach. Teraz sprawdzali tylną linkę i nie była pozaginana. Byłaby to niezła jazda jeśli skrzyżowanie linek które rozregulowywało działanie przerzutek spowodowało poprawne wyjście linki z ramy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Alsew Napisano 6 Kwietnia 2022 Udostępnij Napisano 6 Kwietnia 2022 Żadna jazda. Tak jak ci wyżej @Dokumosa napisał czasami krzyżują linki specjalnie po to żeby poprawić kąt. W Twoim przypadku skrzyżowanie także poprawia kąt wyjścia linki z ramy. Nawet ci w Treku kiedyś mówili że tak niektóre egzemplarze wychodziły z fabryki. A tak po za tematem... To prowadzenie wewnętrzne linek bez pancerza tylko po to żeby ukryć dosłownie pół metra linki w ramie i puszczenie obok przewodu od hamulca centralnie na ramie to zupełny bezsens... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 6 Kwietnia 2022 Udostępnij Napisano 6 Kwietnia 2022 (edytowane) Jedyny plus (pomimo wielu minusów) tego rozwiązania to luźna linka w ramie mniej odczuwalnie się telepie. Pancerze jednak potrafią bębnić. Obecnie stosuje się rurki neoprenowe czy z innej pianki do pancerzy puszczanych w ramie . Jak wspomniałem - wielu producentów nawróciło się i robią pełny pancerz end-to-end (nawet jeśli puszczony w ramie). W dodatku współczesne konstrukcje raczej w większości mają też ukryty przewód hamulcowy. Edytowane 6 Kwietnia 2022 przez Dokumosa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sarmata Napisano 6 Kwietnia 2022 Autor Udostępnij Napisano 6 Kwietnia 2022 @Alsew Wg mnie to taki zupełny bezsens z tym puszczaniem linek w ramie nie jest w x-calibrze. Bo jak by puścili 2 pancerze od przerzutek po ramie i do tego jeszcze pancerz od myk-myka na wierzchu to cała rama bylaby w pancerzach😉 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Alsew Napisano 7 Kwietnia 2022 Udostępnij Napisano 7 Kwietnia 2022 Jak wolisz żeby było "ładnie" kosztem tego, żeby to działało bezproblemowo, to właśnie tak masz. Napęd w tym rowerze nigdy nie działał idealnie czego winą jest właśnie ujowy kąt wyjścia linki tylnej przerzutki z ramy w porcie przy suporcie. Proste. A w temacie myk myka to przy napędzie 2x10 miałbyś cała kierownicę w manetkach więc to i tak słabo wykonalne😁 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sarmata Napisano 7 Kwietnia 2022 Autor Udostępnij Napisano 7 Kwietnia 2022 @Alsew A propo wyjścia jeszcze linki to serwis mi ostatnio powiedział, że prawdopodobnie problem ze skrzyżowaniem mógł być od samego początku bo przednia linka była źle poprowadzona. Być może to była przyczyna że napęd nie działał dobrze. A w temacie manetek to przy myk-myku który przewidzieli musiałaby amor wyłączony na goleni tak jak początkowo przewidzieli no albo napęd 1x... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Alsew Napisano 7 Kwietnia 2022 Udostępnij Napisano 7 Kwietnia 2022 (edytowane) Ciekawe jak może być źle poprowadzona linkę od przedniej przerzutki skoro masz tylko jedną dziurę która może wejść i jedną którą może wyjść... Zresztą bzdur które oni opowiadają nie da się już policzyć 😋 Edytowane 7 Kwietnia 2022 przez Alsew Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
elvis391 Napisano 16 Kwietnia 2022 Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2022 Ja rozwiązałem ten problem krzyżujących się linek przerzutek w ramię. Opiszę po kolei, może komuś się przyda. Wpuściłem pancerz tylnej przerzutki po lewej stronie główki ramy, a przedniej odpowiednio po prawej. To powoduje , jak pisano łagodny kąt gięcia pancerza, zdecydowanie lepszy wygląd i co najważniejsze dla mnie to, że pancerze nie szorują o główkę ramy. Nie używam folii ochronnej na główce ramy i ona po latach ma lakier jak od nowości. Teraz, to oczywiście powoduje, że linki [ w ramie są puszczone ''gołe''] się krzyżują. Ale ja zabezpiezpieczyłem je w ten sposób, że wpuśćiłem je w przezroczyste rurki ''Jagwire slick lube liner'', więc mogą się krzyżować, a nie ma problemu z ich wzajemnym szorowaniem. Na obie linki dodatkowo nasunąłem neoprenową rurkę i mam całkowitą ciszę w ramie, żadnego obijania. Oprócz tego połączyłem końcówkę pancerza , koniecznie z długim noskiem, z rurką Jagwire rurką termokurczliwą. Mam teraz całkowicie szczelny system. Po roku jak wymieniałem, linki przerzutki były czyste. Teraz wymieniam zdecydowanie rzadziej. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CoolBreezeOne Napisano 14 Marca 2023 Udostępnij Napisano 14 Marca 2023 Fajny temat odkopałem U mnie w skociszczu podobna sytuacja z krzyżującymi się linkami. Muszę jeszcze tylko sprawdzić czy ostatnie problemy z przednią przerzutką nie są tego skutkiem, o czym wspomniał @Sarmata , czy też są winą samej przerzutki. Na sobotę mam zaplanowaną wymianę linek i gromadzę materiały. Do listy dorzucam linkę Jagwire slick lube liner. Idę w kierunku rozwiązania @elvis391 , chyba że uda się przeciągnąć pancerz przez ramę. Tak przy okazji jako, że z linkami będę walczył 1-szy raz zapytam: Zestaw linek optislick z pancerzem OT-SP41 - przesmarować linkę, czy pancerzowy "smar" styknie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.