Skocz do zawartości

[Porada] Przeróbka e-MTB full-a na rower "wszechstronny" - czy to ma sens?


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

Poszukuję dla siebie rower elektryczny tzw. wszechstronny (all-rounder), czyli takie e-MTB dla ludu ;)

Punkt startowy:
Obecnie posiadam cross-a Kellys Cliff 90 na oponach 38 mm z tanim amorem Suntour.

Co bym w nim zmienił:

  • zdecydowanie grubszą oponkę na moje trasy. Myślę, że 55 mm (28") lub 2,3" (27,5") z łagodnym bieżnikiem byłyby w sam raz.
  • lepszy amortyzator. Wysoki skok nie jest potrzebny, grunt, żeby lepiej wybierał nierówności.
  • mile widziana nieco (ale tylko nieco) bardziej agresywna pozycja.

Problem:
Ze względu na budowę (165 cm wzrostu, 71 przekrok) mam ogromną trudność ze znalezieniem egzemplarza elektrycznego o odpowiedniej geometrii. Jeśli dodać do tego problemy z dostępnością to ostatecznie udało mi się znaleźć jedynie poniższe:

1) Specialized Turbo Vado 4.0 https://www.specialized.com/pl/pl/turbo-vado-4-0/p/188105?color=320724-188105 w rozmiarze S
Rowerek wygląda świetnie, ale zniechęca mnie cena nie tylko samego roweru ale także serwisu i części. Dodatkowy akumulator to koszt 6500 zł!

lub:

2) Cube Stereo Hybrid 140 HPC https://archiv.cube.eu/2021/436172 w rozmiarze XS + wymiana opon na 2,3" z łagodnym bieżnikiem, skrócenie kierownicy oraz ewentualnie dodanie błotników i bagażnika, czyli przeróbka na coś tego typu: https://archiv.cube.eu/2021/435102

Pytanie:
Obecnie skłaniam się bardziej w kierunku tego Cube'a z wyżej opisanym tuningiem. Nie mam jednak pewnoście czy to generalnie dobry pomysł? Moje trasy to w 70% las, a w 30% utwardzona droga typu szosa lub ścieżka rowerowa. Kilka razy w roku robię dłuższą trasę (ok. 100 km) asfaltem. Czy taki Cube, po przyblokowaniu dampera sprawdzi się w takiej trasie? Czy po odpowiednim tuningu wyjdzie z tego roweru coś w miarę wszechstronnego? Czy raczej średnio się to będzie sprawować po wyjechaniu z lasu na asfalt? Zakładając, że założę mu opony 2,3" - pod jakim względem będzie on gorszy od trekking-a?

Dlaczego powyższe opcje? - nie znalazłem hardtail-a o geometrii pod siebie, a trekkingi elektryczne zwykle są bardzo wysokie (przekrok minimum 780 mm). 

Z góry dzięki za sugestie i pozdrawiam! 

Napisano

Cube to fajny rower typu trail (w góry) - szkoda go psuć. Małych rozmiarów trekingów nie ma, bo w małych rozmiarach producenci robią ramy typu damka, które z kolei nie wstępują w wyższej klasie górali, stąd dostępność XS w Cube (bo to góral). Takie zawiłości produkt marketingu. Czy brałeś pod uwagę rowery z obniżoną ramą? Trudno znaleźć elektrego trekinga z dobrym widelcem. Czyli nie jest łatwo. I najważniejsze - czy to musi być full? A na koniec - jak masz do wydania 22.000pln na elektryka nie w ekstremalny teren, to coś znajdziesz na pewno. 

Napisano

100km fullem trailówką po asfalcie to nie jest problem, robiłem tak wiele razy. Oczywiście, że to nie jest rower do tego, ale z kolei prąd powinien zniwelować niedostatki konstrukcji i wcale nie trzeba zawieszenia blokować.

Napisano

Też przejechałem 120km na fullu, ale przynajmniej część była w terenie. Ale fakt - jak mój damper ma 3 ustawienia (otwarty, średni i blokada) to blokady praktycznie nie używam, bo już średnie położenie likwiduje bujanie przy pedałowaniu na siedzący. Nie mam takich wątpliwości, czy trailówka "da radę" na asfalcie, ale czy będzie wykorzystana w ogóle - czy trafi w takie warunki, gdzie widelec 140mm jest potrzebny. Sam wczoraj jeździłem po nizinnym lesie na rowerze trail, ale były przynajmniej jakieś dropy. Jednak zaraz wychodzę na służbowe spotkanie i biorę miejski rower, bo na ścieżkę rowerową full jest jak terenówka w mieście.

Napisano

Ja powiem tak, kupiłem gravela, bo za dużo jeździłem fullem po asfalcie. Oczywiście piszę o analogu. Natomiast kupując elektryka "wszędołaza" full jest jak najbardziej sensownym wyborem. Czy skok 140mm jest potrzebny to inna sprawa ale to po prostu pojedzie wszędzie. A to otwiera nowe możliwości jazdy. Nie musisz objeżdżać pagórka asfaltem jeśli możesz na niego wyjechać i zjechać, dobrze się przy tym bawiąc.

Oczywiście kupując fulla z założenia będzie drożej i w zakupie i w utrzymaniu i trzeba sobie z tego zdawać sprawę. Ale jeśli budżet pozwala to dlaczego nie?

Napisano

Dzięki za Wasze opinie.

Odpowiadając na pytanie - to nie musi być full, wolałbym nawet aby był to hardtail. Niestety, w Trójmieście te dwa w.w. rowery to jedyne dostępne elektryki przy których mogę stanąć z ramą między nogami. Hardtail-e nawet w wersji "S" są wyższe. Paradoksalnie, nawet Cube Stereo z amorem 120 mm ma wyżej położoną górną rurę od tego z 140 mm.

Czyli po dopasowaniu odpowiednich opon (2,3", łagodny bieżnik), ten e-MTB full nie będzie pod żadnym względem ustępował trekkingowi na asfalcie? Jedyne co to potencjał pozostanie niewykorzystany, przynajmniej do czasu aż zjedzie się z asfaltu. 140 mm golenie i tylne zawieszenie nie przeszkadzają w jeździe po równej ścieżce rowerowej (?).

Napisano

Podstawowy powód to dostępność. Niestety, trzeba brać co mają w sklepie. Zamawianie wiąże się z wpłatą zaliczki i czekaniem 2-3 miesiące na informacje, czy ten rower w ogóle jeszcze będzie dostępny.

Myślisz, że będzie problem z przykręceniem błotników i bagażnika? To nie jest dokładnie ta sama rama do której można osobno dokupić akcesoria z tego zestawu?

Napisano

Po zdjęciach patrząc to inna, bo nie widzę otworów pod bagażnik. Do amortyzatora też będziesz musiał użyć jakiś opasek. Bez druciarstwa się nie obędzie. Wiem, że model "trekkingowy" ma dużo gorszy osprzęt, ale dobrze bym się na Twoim miejscu zastanowił.

Napisano

Dzięki za linka. Ten Nuride nawet w wersji Trapeze 46 cm/XS  ma 777 mm przekrok. Poza tym, stack 632 mm, więc jak dla mnie to trochę zbyt wyprostowana pozycja - to jest też argument dlaczego nie szukam typowego trekking-a. 

Po głębszym zastanowieniu stwierdziłem, że dam sobie spokój z tym bagażnikiem. Na te 3-4 wyprawy w roku kiedy faktycznie byłby przydatny to chyba nie ma zbytnio sensu. Większość czasu tylko by mi zawadzał. Zamiast tego dam jakąś większą torbę podsiodłowa, torbę na kierownicę i też będzie gicior, a przynajmniej odczepić łatwo kiedy jest niepotrzebne.

Orientujecie się czy są jakieś błotniki, niekoniecznie pełne, które można łatwo przyczepić/odczepić od takiego full-a?

Napisano

Błotniki typu assaver.  Przy jeździe wycieczkowej możesz zastąpić droppera zwykłą sztycą i dać bagażnik montowany do sztycy. 
 

Nuride hybryd S ma według producenta przekrój 677mm. Natomiast nie ma cudów - wysokość ramy przy główce jest wynikiem średnicy koła, skoku widelca i coś musi zostać na główkę. Cube ma tez damki z bardziej odnizoną ramą. 

Napisano
26 minut temu, marcina napisał:

Zamiast tego dam jakąś większą torbę podsiodłowa,

Ja kupisz z myk-mykiem to bym uważał z podsiodłówką żeby go nie porysować. Lepiej bagażnik na sztycę, tylko wtedy skok zawieszenia przeszkadza ;) 

Błotniki Topeak Defender, od tułowia w górę dają radę ale żeby dół był jeszcze chroniony to tylko pełne. Co może być sporym problemem przy fullu i szerokich oponach.

Napisano
22 godziny temu, marcina napisał:

trekkingi elektryczne zwykle są bardzo wysokie (przekrok minimum 780 mm). 

Przy jakim rozmiarze? Podaj link.

48 minut temu, marcina napisał:

Ten Nuride nawet w wersji Trapeze 46 cm/XS  ma 777 mm przekrok.

To niemożliwe. A na stronie Cube piszą totalne bzdety https://www.cube.eu/pl/2022/e-bikes/city-tour/offroad/nuride-hybrid/cube-nuride-hybrid-exc-625-allroad-polarsilvernblack/

Napisano

Cholera, to dopiero tutaj wychodzą jednak wady tego full-a.

Jeśli będę chciał przypiąć torbę typu https://www.topeak.com/global/en/products/288-Bikepacking-Series/969-BACKLOADER to muszę zdemontować droppera i dać zwykłą sztycę? Faktycznie trzeba będzie uważać na skok zawieszenia, żeby o torbę nie obcierało. Na szczęście mogę w ostateczności zablokować damper po przyczepieniu torby, w trasie i tak nie będzie zbytnio potrzebny.

Ten błotniki typu assaver, Topeak Defender wyglądają strasznie słabo. Wiem, że pewnie spełniają zadanie, ale... nie, no po prostu nie ;)

Może jednak rozejrzę się jeszcze za jakimś prostszym hardtail-em bez wynalazków typu dropper. Przy tym full-u minusy zaczęły mi powoli przysłaniać plusy.

 

22 minuty temu, chudzinki napisał:

Przy jakim rozmiarze? Podaj link.

To niemożliwe. A na stronie Cube piszą totalne bzdety https://www.cube.eu/pl/2022/e-bikes/city-tour/offroad/nuride-hybrid/cube-nuride-hybrid-exc-625-allroad-polarsilvernblack/

Przykład jest pod linkiem, który wkleiłeś. Męski rozmiar S ma przekrok 878.5 mm.

Napisano

Jak można się do tych rowerów Canyon przymierzyć? Czy to się zamawia, a jak nie pasują to się odsyła? Rozumiem, że w stacjonarnych sklepach tego nie sprzedają (?)

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...