Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Cześć wszystkim. Mam kłopot z hamulcami, które siedzą w zakupionym przeze mnie niedawno nowym/używanym rowerze, Comensal Meta TR, a są to Shimano XT BR-M8120 i współpracują z tarczami Deore XT RT-MT800 oraz metalicznymi klockami N04C GR1H, przy czym z przodu jest jeden o oznaczeniu GRFE (czy to oznaczenie serii?)

Objawy są takie, że w zasadzie na początku jazdy jest całkowity brak siły hamowania, a Klamka jest strasznie miękka.

Dopiero po kilkukrotnym mocnym naciśnięciu hamulca jakaś siła się pojawia. 

Ktoś mi wspomniał, że Metalliki lubią się rozgrzać.. no kuźwa bez przesady..

W drugim rowerze, Dartmoor Bluebird Pro 27,5, mam z tyłu dwutłoka Deore XT BR-M8100 współpracującego z metalikami i 180 mm tarczą Magura Storm HC i sam on jeden daje większe opóźnienie niż te razem wzięte, bez znaczenia czy jest rozgrzany czy nie.

A w połączeniu z przednim hamulcem Magura mt5, spiętym z klamką Shimano Deore Xt br m8100, metalikami i tarczą tylko 180 mm daje potężną siłę hamującą.

No i takiej spodziewałem się po M8120.

I się rozczarowałem.. tylko czym to jest spowodowane?

Po demontażu klocków "troszkę" zaniepokoiły mnie wżery/ubytki na okładzinach, szczególnie na jednym z przednich klocków, nierówne wytarcie, oraz "błyszcząca" się powłoka.

Ma ktoś jakieś pomysły czym mogło to być spowodowane?

Tarcze wydają się być w porządku.

Z góry dzięki za odpowiedzi.

 

20220317_213429.jpg

20220317_213442.jpg

20220317_213447.jpg

Edytowane przez MichalKepa
Napisano

Skoro musisz pompować klamką by siła hamowania była to masz zapowietrzony hebel to raz. Dwa nie znam innego sposobu na oblukanie co jest grane niż podmiana klocków na nowe. 

Napisano

Te zaciski mają tendencję do uwięzienia powietrza. Pomaga popchnięcie powietrza od dźwigni do zacisku oraz odessanie z zacisku powietrza. 

Napisano (edytowane)

 

7 godzin temu, Tyfon79 napisał:

Skoro musisz pompować klamką by siła hamowania była to masz zapowietrzony hebel to raz. Dwa nie znam innego sposobu na oblukanie co jest grane niż podmiana klocków na nowe. 

Nie o to mi chodziło.. Czuje kiedy klocki dodytkają tarczy, i od tego momentu mogę ją gnieść, aż się ugnie do kierownicy, a siła hamowania nie rośnie.

Dopiero po kilkukrotnym hamowaniu z  maksymalnie wciśniętą klamką pojawia się lekka zmiana, tak jakby się "rozgrzały"..

Nie zauważyłem poprawy po "podpompowaniu"..

 

6 godzin temu, siejak1 napisał:

Odpowietrzyć, wymienić klocki będą hamowały. U mnie metaliki hamują na zimno równie dobrze jak "ciepłe".

Tak też zamierzałem zrobić. Czyli tym ubytkami się nie przejmować?

TOBO - a jak to wykonać? 

Edytowane przez MichalKepa
Napisano

Zrobiłem to wcześniej, bo okładziny jeszcze sporo zostało więc trochę szkoda wyrzucać😅i owszem, po "dotarciu" było lepiej ale przez chwilę.. czy możliwe jest, że klocki były np. przegrzane? 🤔

Napisano

Coś jest nie tak z klockami. Miałem u siebie kiedyś podobny efekt. Klocek zamiast się ścierać, praktycznie od razu się szklił. Efekt był jak u Ciebie, czyli ślizganie a nie hamowanie. Przejechanie papierem ściernym pomagało na chwilę.

Zacznij od wymiany klocków, bo i tak wyglądają kiepsko i porządnego umycia tarczy.

Napisano
Cytat

Miałem u siebie kiedyś podobny efekt. Klocek zamiast się ścierać, praktycznie od razu się szklił. Efekt był jak u Ciebie, czyli ślizganie a nie hamowanie. Przejechanie papierem ściernym pomagało na chwilę.

Dokładnie to samo przerabiałem tydzień temu. Klocek jest zeszklony, papier ścierny pomoże na jedną przejażdżkę. Wymiana klocków pomogła od razu.

Napisano
41 minut temu, MichalKepa napisał:

Zrobiłem to wcześniej, bo okładziny jeszcze sporo zostało więc trochę szkoda wyrzucać😅i owszem, po "dotarciu" było lepiej ale przez chwilę.. czy możliwe jest, że klocki były np. przegrzane? 🤔

Widać po zdjęciu, że są bardzo zeszklone, spróbowałbym nowe klocki, dobrze odtłuścić tarczę, płynu też nie zaszkodziło by już przy okazji podmienić. 

  • +1 pomógł 1
Napisano

Nie wymieniaj klocków. Wymocz je w płynie odtłuszczającym np akra, tarcze odtłuść dobrze. Zmień olej / odpowietrz układ. Znajdź górkę, wdrap się na nią i zjedź hamując jednym heblem, dodatkowo pedałując. Żeby jak najbardziej zagrzać dziady. Hamulce grzeją się do wysokich temperatur i same się oczyszczają.

Napisano
12 godzin temu, MichalKepa napisał:

 

Nie o to mi chodziło.. Czuje kiedy klocki dodytkają tarczy, i od tego momentu mogę ją gnieść, aż się ugnie do kierownicy, a siła hamowania nie rośnie.

Dopiero po kilkukrotnym hamowaniu z  maksymalnie wciśniętą klamką pojawia się lekka zmiana, tak jakby się "rozgrzały"..

Nie zauważyłem poprawy po "podpompowaniu"..

 

Tak też zamierzałem zrobić. Czyli tym ubytkami się nie przejmować?

TOBO - a jak to wykonać? 

Napisałem Ci jak. Potrzebujesz dodatkowej końcówki do portu w dźwigni. 

Tak czytam i czytam  ... co ma miękka klamka wspólnego z zeszkleniem okładzin? 

Jeśli wpada ci dźwignia do kierownicy to hebel musi być odpowowietrzony. 

Czy skok dźwigni jest różny z przodu i tyłu? 

Pytanie jak blisko masz ustawione dźwignie do kierownicy.  Zakres regulacji w xt jest bardzo szeroki i mocno zbliżone będą prawie dotykać chwytów 

Napisano
17 godzin temu, cervandes napisał:

Nie wymieniaj klocków. Wymocz je w płynie odtłuszczającym np akra, tarcze odtłuść dobrze. Zmień olej / odpowietrz układ. Znajdź górkę, wdrap się na nią i zjedź hamując jednym heblem, dodatkowo pedałując. Żeby jak najbardziej zagrzać dziady. Hamulce grzeją się do wysokich temperatur i same się oczyszczają.

 Ja sobie zatłuszczone klocki metaliczne wypalam w piecu do ceramiki. Nawet jak wezmą olej to 450 stopni robi z tym porządek.
W przypadku tego jednego, zeszklonego kompletu wypalanie nic nie dało.

Napisano
W dniu 17.03.2022 o 22:14, MichalKepa napisał:

Dopiero po kilkukrotnym mocnym naciśnięciu hamulca jakaś siła się pojawia. 

Ktoś mi wspomniał, że Metalliki lubią się rozgrzać.. no kuźwa bez przesady..

z tego powodu daruj sobie metaliki, ich miejsce to zjezdzanie single tracków, najbardziej uniwersalne to półmetaliki, ewentualnie jakieś ceramiczne (mało modeli), półmetale także są bardzo odporne, na tarczy 160mm nie tracą siły mimo hamowania z np 60 kmh na max, jedno hamowanie z 60 kmh, przykładowo rowerzysta jadący 60 kmh (łączna masa 90 kg) ma czterokrotnie więcej energii kinetycznej niż jadący 30 kmh... więc hamulce mają niemal czterokrotnie więcej pracy by tą prędkość wytracić

Napisano
W dniu 18.03.2022 o 18:47, slavi napisał:

Zapowietrzenie to jedno ale ja obstawiam też tarcze z gunwolinium. Pokaż zdjęcie tarcz. Już 800ki sp...zepsuli?

Dodałem👍

 

W dniu 18.03.2022 o 18:48, tobo napisał:

Jeśli wpada ci dźwignia do kierownicy to hebel musi być odpowowietrzony. 

Czy skok dźwigni jest różny z przodu i tyłu? 

Pytanie jak blisko masz ustawione dźwignie do kierownicy.  Zakres regulacji w xt jest bardzo szeroki i mocno zbliżone będą prawie dotykać chwytów 

tak jak wspomniałem wcześniej, nic się nie zmienia po podpompowaniu, czyli siły hamującej w zasadziepodpompowaniu brak.

Mam w drugim rowerze hamulec XT, więc zdaję sobie sprawę z zakresu regulacji😉 

 

GRAVELOIKSCTRAILOWKA - używam klocków metalicznych w drugim rowerze (MT5/XT) i jestem z nich mega zadowolony. Teraz też już takie zamówiłem, będą we wtorek.. wymienię również płyń hamulcowy i zdam sprawozdanie z efektu końcowego. 

Oby był zadowalający 😏

20220317_213505.jpg

Napisano
W dniu 18.03.2022 o 18:47, slavi napisał:

Zapowietrzenie to jedno ale ja obstawiam też tarcze z gunwolinium. Pokaż zdjęcie tarcz. Już 800ki sp...zepsuli?

Bi to są właśnie 800-ki.. Myślisz, że to może być wina tarcz?

Napisano

Na zdjęciach tego nie widzę dobrze ale czy te klocki nie są właśnie 'nabite' materiałem z tarczy? Nie zeszklone ...tarcza wygląda na dartą metalem..jak się to usunie to parę hamowań jest ok do ponownego zapchania klocków

Tak się dzieje właśnie przy klockach pół i metalicznych(dowolnego producenta) i niskogrupowych tarczach Shimano 

Napisano (edytowane)

Tarcza serii 800, niskogrupowa, mhm...

To gdzie się zaczynają wysokie grupy? XTR?

Edytowane przez skom25
Napisano
11 godzin temu, slavi napisał:

Na zdjęciach tego nie widzę dobrze ale czy te klocki nie są właśnie 'nabite' materiałem z tarczy? Nie zeszklone ...tarcza wygląda na dartą metalem..jak się to usunie to parę hamowań jest ok do ponownego zapchania klocków

Tak się dzieje właśnie przy klockach pół i metalicznych(dowolnego producenta) i niskogrupowych tarczach Shimano 

Raczej metalem darta nie była, gdyż okładziny jak wspomniałem wcześniej jest jeszcze sporo, poza tym to są klocki metaliczne a tarcza z grupy XT chyba nie jest "niskogrupowa"?🤔 chyba że o czymś nie wiem..

Napisano

siemanooooo😎

Troche mnie nie było ale dopiero w weekand miałem okazję ruszyć na dłuższe jeżdzenie co pozwoliło mi przetestować sprawność hamulców.

Zgodnie z sugestiami oprócz klocków wymieniłem również płyn hamulcowył, tzn nie ja tylko chłopaki z serwisu. nie widziałem go osoboście ale podobno był "czarny", więc przepracowany.

Po wymianie hamulce działają dobrze, o ile nie bardzo dobrze! siła w porządku, nie mniej jednak sporadycznie zdarza się, szczególnie przy tylnym hamulcu, że tarcza się trochę "ślizgnie" w zacisku wydając haraktrystyczny dźwięk. Poza tym jest w porządku. 

Jednak jeśli chodzi o subiektywne odczucia, spodziewałem się bardziej radykalnego hamowania, tym bardziej, że z przodu jest tarcza 203 mm. Oczywiście moją ocenę opieram na porównaniu tego zestawu do wcześciej wspomnianego MT5/XT z dartmoora, w którym to wjechała na przód tarcza 203, więc po dotarciu będzie "grubo". 

i właśnie odnośnie dźięków dochodzących z układu hamulcowego mam pytanie.. w przypadku zestawu MT5/XT używam tarcz Magura storm HC 203/180 i zgodnie z opiniami, które krążą na temat klocków metalicznych, zestaw ten hałasuje. Sychać metaliczne tarcie od momentu styku klocka z tarczą co w połączeniu z natychmiastową reakcją hamulca, w sensie że działa, a nie że od razu zapodaje OTB, daje poczucie mocy. W przypadku M9120 i MT800 taka sytuacja nie występuje, jest cicho i "łagodnie". w necie znalazłem info, że te tarcze mają rdzeń aluminowy a na zewnątrz jest "nierdzewka", czyli "normalna" tarcza. skąd więć taka różnica? rzebyśmy się zrozumieli, nie przeszkadza mi ani ten hałas ani ta cisza, zastanawiam się czym jest ta różnica spowodowana.. 

Pierwsze hamowanie na "zimnych" też jest słabsze, czego w drugim rowerze nigdy nie dośwoiadczyłem.

co tym  sądzicie?  czepiam się?🤔

udanego dnia, Pozdro 👊😎

 

Napisano

Tarcze magury są chu.   😁  kupilem mdr-p i z fabrycznymi klockami mt5tek było głośno. Więc nawet nie metaliczne,  zwykłe.  

Na dźwięki wydawane przez tarczę ma wpływ materiał,  jego obróbka,  to jakie i ile otworów wentylacyjnych jest w powierzchni hamującej. Oraz w którym miejscu powierzchni ciernej tarczy klocek jej dotyka. Jeśli okładzina jest ponad krawędzią tarczy to tez może generować hałas. Tarcza która powierzchnię cierną ma pożłobioną również może generować wibracje czy piski. 

Obecnie mam tarcze sram centerline,  używane z czterema różnymi hamulcami,  z fabrycznymi i zamiennymi klockami. W 100% cicho pracuje tylko jeden typ okładzin ze wszystkimi hamulcami. Po założeniu innego typu okładzin do wszystkich 4 hamulców 1 pracuje cicho,  pozostałe nie. 

  • +1 pomógł 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...