MichalKepa Napisano 17 Marca 2022 Napisano 17 Marca 2022 (edytowane) Cześć wszystkim. Mam kłopot z hamulcami, które siedzą w zakupionym przeze mnie niedawno nowym/używanym rowerze, Comensal Meta TR, a są to Shimano XT BR-M8120 i współpracują z tarczami Deore XT RT-MT800 oraz metalicznymi klockami N04C GR1H, przy czym z przodu jest jeden o oznaczeniu GRFE (czy to oznaczenie serii?) Objawy są takie, że w zasadzie na początku jazdy jest całkowity brak siły hamowania, a Klamka jest strasznie miękka. Dopiero po kilkukrotnym mocnym naciśnięciu hamulca jakaś siła się pojawia. Ktoś mi wspomniał, że Metalliki lubią się rozgrzać.. no kuźwa bez przesady.. W drugim rowerze, Dartmoor Bluebird Pro 27,5, mam z tyłu dwutłoka Deore XT BR-M8100 współpracującego z metalikami i 180 mm tarczą Magura Storm HC i sam on jeden daje większe opóźnienie niż te razem wzięte, bez znaczenia czy jest rozgrzany czy nie. A w połączeniu z przednim hamulcem Magura mt5, spiętym z klamką Shimano Deore Xt br m8100, metalikami i tarczą tylko 180 mm daje potężną siłę hamującą. No i takiej spodziewałem się po M8120. I się rozczarowałem.. tylko czym to jest spowodowane? Po demontażu klocków "troszkę" zaniepokoiły mnie wżery/ubytki na okładzinach, szczególnie na jednym z przednich klocków, nierówne wytarcie, oraz "błyszcząca" się powłoka. Ma ktoś jakieś pomysły czym mogło to być spowodowane? Tarcze wydają się być w porządku. Z góry dzięki za odpowiedzi. Edytowane 17 Marca 2022 przez MichalKepa Cytuj
Tyfon79 Napisano 17 Marca 2022 Napisano 17 Marca 2022 Skoro musisz pompować klamką by siła hamowania była to masz zapowietrzony hebel to raz. Dwa nie znam innego sposobu na oblukanie co jest grane niż podmiana klocków na nowe. Cytuj
tobo Napisano 17 Marca 2022 Napisano 17 Marca 2022 Te zaciski mają tendencję do uwięzienia powietrza. Pomaga popchnięcie powietrza od dźwigni do zacisku oraz odessanie z zacisku powietrza. Cytuj
MichalKepa Napisano 18 Marca 2022 Autor Napisano 18 Marca 2022 (edytowane) 7 godzin temu, Tyfon79 napisał: Skoro musisz pompować klamką by siła hamowania była to masz zapowietrzony hebel to raz. Dwa nie znam innego sposobu na oblukanie co jest grane niż podmiana klocków na nowe. Nie o to mi chodziło.. Czuje kiedy klocki dodytkają tarczy, i od tego momentu mogę ją gnieść, aż się ugnie do kierownicy, a siła hamowania nie rośnie. Dopiero po kilkukrotnym hamowaniu z maksymalnie wciśniętą klamką pojawia się lekka zmiana, tak jakby się "rozgrzały".. Nie zauważyłem poprawy po "podpompowaniu".. 6 godzin temu, siejak1 napisał: Odpowietrzyć, wymienić klocki będą hamowały. U mnie metaliki hamują na zimno równie dobrze jak "ciepłe". Tak też zamierzałem zrobić. Czyli tym ubytkami się nie przejmować? TOBO - a jak to wykonać? Edytowane 18 Marca 2022 przez MichalKepa Cytuj
seba8121 Napisano 18 Marca 2022 Napisano 18 Marca 2022 Ja był spróbował tą wierzchnia warstwę klocka na szkle + papier ścierny lekko zetrzeć i zobaczyć czy będzie jakiś efekt. Cytuj
MichalKepa Napisano 18 Marca 2022 Autor Napisano 18 Marca 2022 Zrobiłem to wcześniej, bo okładziny jeszcze sporo zostało więc trochę szkoda wyrzucać😅i owszem, po "dotarciu" było lepiej ale przez chwilę.. czy możliwe jest, że klocki były np. przegrzane? 🤔 Cytuj
Gość Napisano 18 Marca 2022 Napisano 18 Marca 2022 Coś jest nie tak z klockami. Miałem u siebie kiedyś podobny efekt. Klocek zamiast się ścierać, praktycznie od razu się szklił. Efekt był jak u Ciebie, czyli ślizganie a nie hamowanie. Przejechanie papierem ściernym pomagało na chwilę. Zacznij od wymiany klocków, bo i tak wyglądają kiepsko i porządnego umycia tarczy. Cytuj
KSikorski Napisano 18 Marca 2022 Napisano 18 Marca 2022 Cytat Miałem u siebie kiedyś podobny efekt. Klocek zamiast się ścierać, praktycznie od razu się szklił. Efekt był jak u Ciebie, czyli ślizganie a nie hamowanie. Przejechanie papierem ściernym pomagało na chwilę. Dokładnie to samo przerabiałem tydzień temu. Klocek jest zeszklony, papier ścierny pomoże na jedną przejażdżkę. Wymiana klocków pomogła od razu. Cytuj
seba8121 Napisano 18 Marca 2022 Napisano 18 Marca 2022 41 minut temu, MichalKepa napisał: Zrobiłem to wcześniej, bo okładziny jeszcze sporo zostało więc trochę szkoda wyrzucać😅i owszem, po "dotarciu" było lepiej ale przez chwilę.. czy możliwe jest, że klocki były np. przegrzane? 🤔 Widać po zdjęciu, że są bardzo zeszklone, spróbowałbym nowe klocki, dobrze odtłuścić tarczę, płynu też nie zaszkodziło by już przy okazji podmienić. 1 Cytuj
MichalKepa Napisano 18 Marca 2022 Autor Napisano 18 Marca 2022 Dobra! Dzięki za odpowiedzi! Plan jest taki, że wymieniam klocki, odpowietrzam hamulce i pucuje tarcze. Jak ogarnę dam znać co i jak. Udanego weekendu! Pozdro Cytuj
cervandes Napisano 18 Marca 2022 Napisano 18 Marca 2022 Nie wymieniaj klocków. Wymocz je w płynie odtłuszczającym np akra, tarcze odtłuść dobrze. Zmień olej / odpowietrz układ. Znajdź górkę, wdrap się na nią i zjedź hamując jednym heblem, dodatkowo pedałując. Żeby jak najbardziej zagrzać dziady. Hamulce grzeją się do wysokich temperatur i same się oczyszczają. Cytuj
slavi Napisano 18 Marca 2022 Napisano 18 Marca 2022 Zapowietrzenie to jedno ale ja obstawiam też tarcze z gunwolinium. Pokaż zdjęcie tarcz. Już 800ki sp...zepsuli? Cytuj
tobo Napisano 18 Marca 2022 Napisano 18 Marca 2022 12 godzin temu, MichalKepa napisał: Nie o to mi chodziło.. Czuje kiedy klocki dodytkają tarczy, i od tego momentu mogę ją gnieść, aż się ugnie do kierownicy, a siła hamowania nie rośnie. Dopiero po kilkukrotnym hamowaniu z maksymalnie wciśniętą klamką pojawia się lekka zmiana, tak jakby się "rozgrzały".. Nie zauważyłem poprawy po "podpompowaniu".. Tak też zamierzałem zrobić. Czyli tym ubytkami się nie przejmować? TOBO - a jak to wykonać? Napisałem Ci jak. Potrzebujesz dodatkowej końcówki do portu w dźwigni. Tak czytam i czytam ... co ma miękka klamka wspólnego z zeszkleniem okładzin? Jeśli wpada ci dźwignia do kierownicy to hebel musi być odpowowietrzony. Czy skok dźwigni jest różny z przodu i tyłu? Pytanie jak blisko masz ustawione dźwignie do kierownicy. Zakres regulacji w xt jest bardzo szeroki i mocno zbliżone będą prawie dotykać chwytów Cytuj
KSikorski Napisano 19 Marca 2022 Napisano 19 Marca 2022 17 godzin temu, cervandes napisał: Nie wymieniaj klocków. Wymocz je w płynie odtłuszczającym np akra, tarcze odtłuść dobrze. Zmień olej / odpowietrz układ. Znajdź górkę, wdrap się na nią i zjedź hamując jednym heblem, dodatkowo pedałując. Żeby jak najbardziej zagrzać dziady. Hamulce grzeją się do wysokich temperatur i same się oczyszczają. Ja sobie zatłuszczone klocki metaliczne wypalam w piecu do ceramiki. Nawet jak wezmą olej to 450 stopni robi z tym porządek. W przypadku tego jednego, zeszklonego kompletu wypalanie nic nie dało. Cytuj
graveloiksctrailowka Napisano 19 Marca 2022 Napisano 19 Marca 2022 W dniu 17.03.2022 o 22:14, MichalKepa napisał: Dopiero po kilkukrotnym mocnym naciśnięciu hamulca jakaś siła się pojawia. Ktoś mi wspomniał, że Metalliki lubią się rozgrzać.. no kuźwa bez przesady.. z tego powodu daruj sobie metaliki, ich miejsce to zjezdzanie single tracków, najbardziej uniwersalne to półmetaliki, ewentualnie jakieś ceramiczne (mało modeli), półmetale także są bardzo odporne, na tarczy 160mm nie tracą siły mimo hamowania z np 60 kmh na max, jedno hamowanie z 60 kmh, przykładowo rowerzysta jadący 60 kmh (łączna masa 90 kg) ma czterokrotnie więcej energii kinetycznej niż jadący 30 kmh... więc hamulce mają niemal czterokrotnie więcej pracy by tą prędkość wytracić Cytuj
MichalKepa Napisano 19 Marca 2022 Autor Napisano 19 Marca 2022 W dniu 18.03.2022 o 18:47, slavi napisał: Zapowietrzenie to jedno ale ja obstawiam też tarcze z gunwolinium. Pokaż zdjęcie tarcz. Już 800ki sp...zepsuli? Dodałem👍 W dniu 18.03.2022 o 18:48, tobo napisał: Jeśli wpada ci dźwignia do kierownicy to hebel musi być odpowowietrzony. Czy skok dźwigni jest różny z przodu i tyłu? Pytanie jak blisko masz ustawione dźwignie do kierownicy. Zakres regulacji w xt jest bardzo szeroki i mocno zbliżone będą prawie dotykać chwytów tak jak wspomniałem wcześniej, nic się nie zmienia po podpompowaniu, czyli siły hamującej w zasadziepodpompowaniu brak. Mam w drugim rowerze hamulec XT, więc zdaję sobie sprawę z zakresu regulacji😉 GRAVELOIKSCTRAILOWKA - używam klocków metalicznych w drugim rowerze (MT5/XT) i jestem z nich mega zadowolony. Teraz też już takie zamówiłem, będą we wtorek.. wymienię również płyń hamulcowy i zdam sprawozdanie z efektu końcowego. Oby był zadowalający 😏 Cytuj
MichalKepa Napisano 20 Marca 2022 Autor Napisano 20 Marca 2022 W dniu 18.03.2022 o 18:47, slavi napisał: Zapowietrzenie to jedno ale ja obstawiam też tarcze z gunwolinium. Pokaż zdjęcie tarcz. Już 800ki sp...zepsuli? Bi to są właśnie 800-ki.. Myślisz, że to może być wina tarcz? Cytuj
slavi Napisano 20 Marca 2022 Napisano 20 Marca 2022 No to ciekawe co tu fisiuje. Zestaw niby kotwica do zatrzymywania małym palcem a nie działa. Cytuj
MichalKepa Napisano 20 Marca 2022 Autor Napisano 20 Marca 2022 slavi - dokładnie ta sama myśl mnie tutaj sprowadziła😅 Cytuj
slavi Napisano 20 Marca 2022 Napisano 20 Marca 2022 Na zdjęciach tego nie widzę dobrze ale czy te klocki nie są właśnie 'nabite' materiałem z tarczy? Nie zeszklone ...tarcza wygląda na dartą metalem..jak się to usunie to parę hamowań jest ok do ponownego zapchania klocków Tak się dzieje właśnie przy klockach pół i metalicznych(dowolnego producenta) i niskogrupowych tarczach Shimano Cytuj
Gość Napisano 20 Marca 2022 Napisano 20 Marca 2022 (edytowane) Tarcza serii 800, niskogrupowa, mhm... To gdzie się zaczynają wysokie grupy? XTR? Edytowane 20 Marca 2022 przez skom25 Cytuj
MichalKepa Napisano 21 Marca 2022 Autor Napisano 21 Marca 2022 11 godzin temu, slavi napisał: Na zdjęciach tego nie widzę dobrze ale czy te klocki nie są właśnie 'nabite' materiałem z tarczy? Nie zeszklone ...tarcza wygląda na dartą metalem..jak się to usunie to parę hamowań jest ok do ponownego zapchania klocków Tak się dzieje właśnie przy klockach pół i metalicznych(dowolnego producenta) i niskogrupowych tarczach Shimano Raczej metalem darta nie była, gdyż okładziny jak wspomniałem wcześniej jest jeszcze sporo, poza tym to są klocki metaliczne a tarcza z grupy XT chyba nie jest "niskogrupowa"?🤔 chyba że o czymś nie wiem.. Cytuj
slavi Napisano 21 Marca 2022 Napisano 21 Marca 2022 Wcześniej pytałem czy nie zepsuli już 800tek. Czekamy na diagnozę co było przyczyną i info o uleczeniu zestawu. Cytuj
MichalKepa Napisano 28 Marca 2022 Autor Napisano 28 Marca 2022 siemanooooo😎 Troche mnie nie było ale dopiero w weekand miałem okazję ruszyć na dłuższe jeżdzenie co pozwoliło mi przetestować sprawność hamulców. Zgodnie z sugestiami oprócz klocków wymieniłem również płyn hamulcowył, tzn nie ja tylko chłopaki z serwisu. nie widziałem go osoboście ale podobno był "czarny", więc przepracowany. Po wymianie hamulce działają dobrze, o ile nie bardzo dobrze! siła w porządku, nie mniej jednak sporadycznie zdarza się, szczególnie przy tylnym hamulcu, że tarcza się trochę "ślizgnie" w zacisku wydając haraktrystyczny dźwięk. Poza tym jest w porządku. Jednak jeśli chodzi o subiektywne odczucia, spodziewałem się bardziej radykalnego hamowania, tym bardziej, że z przodu jest tarcza 203 mm. Oczywiście moją ocenę opieram na porównaniu tego zestawu do wcześciej wspomnianego MT5/XT z dartmoora, w którym to wjechała na przód tarcza 203, więc po dotarciu będzie "grubo". i właśnie odnośnie dźięków dochodzących z układu hamulcowego mam pytanie.. w przypadku zestawu MT5/XT używam tarcz Magura storm HC 203/180 i zgodnie z opiniami, które krążą na temat klocków metalicznych, zestaw ten hałasuje. Sychać metaliczne tarcie od momentu styku klocka z tarczą co w połączeniu z natychmiastową reakcją hamulca, w sensie że działa, a nie że od razu zapodaje OTB, daje poczucie mocy. W przypadku M9120 i MT800 taka sytuacja nie występuje, jest cicho i "łagodnie". w necie znalazłem info, że te tarcze mają rdzeń aluminowy a na zewnątrz jest "nierdzewka", czyli "normalna" tarcza. skąd więć taka różnica? rzebyśmy się zrozumieli, nie przeszkadza mi ani ten hałas ani ta cisza, zastanawiam się czym jest ta różnica spowodowana.. Pierwsze hamowanie na "zimnych" też jest słabsze, czego w drugim rowerze nigdy nie dośwoiadczyłem. co tym sądzicie? czepiam się?🤔 udanego dnia, Pozdro 👊😎 Cytuj
tobo Napisano 28 Marca 2022 Napisano 28 Marca 2022 Tarcze magury są chu. 😁 kupilem mdr-p i z fabrycznymi klockami mt5tek było głośno. Więc nawet nie metaliczne, zwykłe. Na dźwięki wydawane przez tarczę ma wpływ materiał, jego obróbka, to jakie i ile otworów wentylacyjnych jest w powierzchni hamującej. Oraz w którym miejscu powierzchni ciernej tarczy klocek jej dotyka. Jeśli okładzina jest ponad krawędzią tarczy to tez może generować hałas. Tarcza która powierzchnię cierną ma pożłobioną również może generować wibracje czy piski. Obecnie mam tarcze sram centerline, używane z czterema różnymi hamulcami, z fabrycznymi i zamiennymi klockami. W 100% cicho pracuje tylko jeden typ okładzin ze wszystkimi hamulcami. Po założeniu innego typu okładzin do wszystkich 4 hamulców 1 pracuje cicho, pozostałe nie. 1 Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.