Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam, mam pytanie co sądzicie o obreczach głównie do XC/maratonów o wewnętrznej szerokości 30mm czy to jest już jakby na ten moment standard czy 25mm wciąż można uznać za klasyczna szerokość? Proszę o odpowiedzi osób które siedzą w środowisku XC biorą udział w zawodach albo znają od podszewki trendy w aktualnym XC? Pozdrawiam ✌

Napisano

Właśnie z opinii znajomych osób scigajacych się to jednak 30mm to podobno już standard, jednak wolę się dopytać. Zamierzam zmienić obręcze/koła na systemowe DT i stąd właśnie to pytanie koła to ważna sprawa i nie kosztują kilku stówek. Dlatego opinia osób z środowiska znająca temat również tutaj będzie nieoceniona. 

Napisano

Moim zdaniem, im szerzej tym lepiej, chociaż 30 mm to już dużo. Jeżeli masz zamiar zakładać opony węższe niż 2.2", to nie za bardzo jest nawet sens.

Miałem u siebie 29mm z oponą o realnym rozmiarze 2.25". Balon był naprawdę duży i tak jak wyżej, mimo niskiego ciśnienia, chyba ani razu nie dobiłem.

Przede wszystkim, szeroka obręcz powoduje inne układanie się opony. Po pierwsze, nie robi się "żarówka". Po drugie, co łączy się z pierwszym, na niskim ciśnieniu nie ma efektu "podwijania" się opony.

W poprzednim MTB 26" miałem 19mm z oponą 2.2". Na asfalcie, jadąc chociażby przez rondo, czuć było że opona po prostu się zawija. Na zestawie wspomnianym powyżej, nigdy czegoś takiego nie zaobserwowałem.

Także dwie rzeczy do rozważenia. Pierwsza to szerokość opon które będziesz stosował. Drugie, to waga. Szeroka obręcz to wyższa waga.

Napisano
10 godzin temu, KSikorski napisał:

Ja tam nie wiem czy jest sens do opony 2.25 dawać obręcz szerszą niż 25mm wewnątrz. Opony 2.3 czy tam 2.4 to już raczej rowery trailowe niż XC...

A rozumiem czyli opona 2,25 to typowe XC a 2,3 to już Trail... 🤣

Napisano (edytowane)

Raczej chodzi o trend, chociaż on cały czas się zmienia. Zobacz że kultowe opony XC Continental Race King, cały czas są dostępne maksymalnie w rozmiarze 2.2".

Po prostu, gdzieś trzeba ustawić "granicę". @KSikorski raczej nie miał na myśli, że 2.3 to już tylko Trail i jak ktoś założy do XC, to mu się rower rozpadnie.

Kolejna sprawa. Jeżeli piszemy o XC, to trzeba zobaczyć jak aktualnie wygląda ta dyscyplina. To nie jest już to samo co kilka lat temu, a rowery XC idą coraz bardziej w kierunku Trail.

Edytowane przez skom25
Napisano
18 minut temu, skom25 napisał:

Moim zdaniem, im szerzej tym lepiej, chociaż 30 mm to już dużo. Jeżeli masz zamiar zakładać opony węższe niż 2.2", to nie za bardzo jest nawet sens.

Miałem u siebie 29mm z oponą o realnym rozmiarze 2.25". Balon był naprawdę duży i tak jak wyżej, mimo niskiego ciśnienia, chyba ani razu nie dobiłem.

Przede wszystkim, szeroka obręcz powoduje inne układanie się opony. Po pierwsze, nie robi się "żarówka". Po drugie, co łączy się z pierwszym, na niskim ciśnieniu nie ma efektu "podwijania" się opony.

W poprzednim MTB 26" miałem 19mm z oponą 2.2". Na asfalcie, jadąc chociażby przez rondo, czuć było że opona po prostu się zawija. Na zestawie wspomnianym powyżej, nigdy czegoś takiego nie zaobserwowałem.

Także dwie rzeczy do rozważenia. Pierwsza to szerokość opon które będziesz stosował. Drugie, to waga. Szeroka obręcz to wyższa waga.

moje odczucia po jeździe na szerokich obręczach były takie że przez to że nie jest to "żarówka" rower mniej chętnie wchodził w zakręty, sam mam teraz.... obręcze 559 - 18 na oponach 26x2.2 ... rower pewnie i tak skończy kiedyś jako zimówka / commuter / gravel ale nie mniej daje to radę... co do zawijania na rondzie jak opona ma cieniutką ściankę boczną to efekt będzie spotęgowany... mimo obreczy 18mm + opona 55 zjeżdzam tym na cisnieniu ok 1.7 - nigdy nie dobiłem dętki

Napisano (edytowane)

Jeżeli chodzi o opony to będą to schwalbe Racing Ray/Ralph o szerokosci 2,35 na węższych nie jeżdżę więc nawet nie biorę takich pod uwagę. A co to zestawu kół, biorę pod uwagę serię od DT nie XR a bardziej XM 1700 chyba że coś mnie kopnie to wezmę XMC1501 każda jest w standardzie 30mm nie są to koła typowo XC bardziej sklasyfikowane jakoś all mountain. Ściągam się na zawodach co prawda ogórkowych póki co ale czas wymienić na coś innego. Póki co jeżdżę na fabrycznych kołach stad zmiany.

Edytowane przez volbore
Napisano

Wszystko zależy od tego, kto, gdzie i jak ma zamiar jeździć. Do rypania w górach czy konkretnego XCO szersze obręcze + szersze opony będą lepsze. Jeśli mowa o maratonach czy jakimś lżejszym XCO, tutaj 25mm jest wystarczające, bo i opony grubsze niż 2.2/2.25 nie mają sensu.
Osobiście wybrałem "złoty środek" i złożyłem koła na obręczach 27mm wewnątrz. Może jak je zniszczę, to złożę na 30-tkach...a może trendy znów się zmienią i wrócimy do 22,5. ;)

Napisano

@TheJW marna szansa. Ja w Gravelu mam 22.5mm z oponą 40c, a trend jest na jeszcze szersze ;) 

Napisano
3 godziny temu, volbore napisał:

Jeżeli chodzi o opony to będą to schwalbe Racing Ray/Ralph o szerokosci 2,35 na węższych nie jeżdżę więc nawet nie biorę takich pod uwagę. 

2.35 pasuje jeszcze do wszystkiego, przy 2.4 Maxxis już zaleca dla swoich opon XC obręcze 30. Chociaż 25 też podają jako minimum, więc jak się uprzesz to założysz i tak. 

https://www.maxxis.com/int/technology/bike-technology/wide-trail-xc/

Napisano

Myślę że zdecyduje się mimo wszystko na 30mm wewnętrznej szerokości. Z opon pod uwagę wchodzi tylko i wyłącznie póki co 2,35 więc będzie optymalnie do tego zestawu. Dziękuję za opinie, gdyby ktoś miał coś jeszcze do dodatnia to będę sprawdzać temat. ✌

Napisano (edytowane)
W dniu 18.03.2022 o 08:06, skom25 napisał:

Zobacz że kultowe opony XC Continental Race King, cały czas są dostępne maksymalnie w rozmiarze 2.2". 

Z drugiej strony masz sporo opon typu Maxxis Recon Race czy Vittoria Mezcal które są robione w wersji 2,35 a patrząc na ich bieżnik to do niczego innego niż XC się nie nadają... Odrębną kwestią jest jeszcze to czy opona trzyma deklarowany wymiar, bo Maxxis 2,35 wcale nie jest szerszy od np Rocket Rona 2,25 a na Vittoria 2,35 jest napisane 57mm co de facto daje 2,25. Moim zdaniem jeśli ktoś nie jeździ na ciśnieniu niższym niż 1,5 bara to do opony 2,35 obręcz szersza niż 25mm to tylko zbędne gramy. 

Edytowane przez Alsew
Napisano (edytowane)

Aż tak gramami się nie przejmuje, nie jest to moim wyznacznikiem. Zwłaszcza że nie dawno wpadł dropper co przy klasycznej sztycy jest sporo cięższy. Patrząc na to co mam i co zamierzam kupić to i tak różnica będzie kolosalna między fabrycznymi kołami Gianta a systemowymi dt z serii chociażby 1700. Potwierdzam wasza jak i znajomych opinie które są zbieżne w kilku kwestiach że trendy w dzisiejszym XC idą w szersze obręcze. Stąd też taka decyzja aby wybrać zestaw na 30mm obręczy. Kapcie jak mówiłem będzie to klasyka gatunku od shwalbe na 2,35.

Edytowane przez volbore
Napisano

Szukałem kół dla siebie , też się zastanawiałem nad tym czy 25 mm czy jednak 30 mm. Wybrałem 30mm, opona 2,35 układa się fajnie ;) jeździ się też bez zarzutu szczególnie po piachu . Pozdrawiam

  • +1 pomógł 1
  • 8 miesięcy temu...
Napisano

Pozwolę sobie podpiąć się pod temat. 

Stoję przed wyborem obręczy. Obecnie jeżdżę/jeździłem na crest mk3 o wewnętrznej szerokość 23mm. Zmieniam koła, bo popękała mi obrecz przy nyplach. 

Myślę nad xr391 o szer. wew. 25mm lub xr361 o szer. wew. 22.5mm.

Zastanawiam się czy przy mojej jeździe warto iść w lekko cięższe ale szersze xr391. Staram się unikać wystających korzeni, pojedynczych kamieni, za to nie oszczędzam się na trasach z dużej, poniemieckiej kostki brukowej. Poza tym na mk3 jeździło mi się komfortowo, jeżdżę na dużych ciśnieniach, na dętce i oponach o maks. szerokości 2.20.

Czy jest sens wchodzenie w szersze obręcze? 

Pozdrawiam

P. S. co oznacza pojęcie "zarówka", które tu używacie? 

Napisano (edytowane)

Zaczynając od końca:

1. Przekrój „żarówka” chodzi o sytuacje gdy  w przekroju poprzecznym opony i obręczy, opona jest znacznie szersza niż obręcz. Mamy taki balon wąski u dołu i szeroki u góry.😁

2. Obecnie w XC stosuje się coraz szersze (nawet 2,4”)opony i coraz niższe ciśnienie w kołach zalanych mlekiem. Aby sobie z tym poradzić konieczne jest stosowanie coraz szerszych obręczy. 
4. W Twoim przypadku obecnie nie ma to większego znaczenia ale sądzę, że warto pójść w szersze obręcze bo może w przyszłości będziesz chciał spróbować zalać opony mlekiem i spróbować jazdy na niższych ciśnieniach- poprawa komfortu jest niesamowita. 

Edytowane przez Kettler
  • +1 pomógł 1
  • Mod Team
Napisano

Zdecydowanie szersze obręcze mają sens !
Sam się nie ścigam, nie jeżdżę nawet na mleku, a ostatnio stwierdziłem, że gdybym kupował koła, to o szerokości wewnętrznej 30 mm - i to pod opony 2.25"...
Obecnie mam 25 mm, i wcale wizualnie jakoś super to nie wygląda - np. w porównaniu do 19 mm i opon teoretycznie tej samej szerokości (w praktyce nieco węższych - inny producent), a i przy niskim ciśnieniu na twardym bywa lekko "pływająco" w średnio dynamicznych skrętach...
Skoro w jakichś tam gravelach zdarzają się obręcze o szerokościach do niedawna spotykanych tylko w MTB, to po co się ograniczać, i potencjalnie pogarszać właściwości jezdne, wybierając węższe obręcze ?
Moim zdaniem 25 mm to sensowne minimum.

  • +1 pomógł 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...