volbore Napisano 17 Marca 2022 Udostępnij Napisano 17 Marca 2022 Witam, mam pytanie co sądzicie o obreczach głównie do XC/maratonów o wewnętrznej szerokości 30mm czy to jest już jakby na ten moment standard czy 25mm wciąż można uznać za klasyczna szerokość? Proszę o odpowiedzi osób które siedzą w środowisku XC biorą udział w zawodach albo znają od podszewki trendy w aktualnym XC? Pozdrawiam ✌ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team KrissDeValnor Napisano 17 Marca 2022 Mod Team Udostępnij Napisano 17 Marca 2022 Trendy są w stronę szerszych opon i obręczy, ale 25 jest nadal obecne. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KSikorski Napisano 17 Marca 2022 Udostępnij Napisano 17 Marca 2022 Ja tam nie wiem czy jest sens do opony 2.25 dawać obręcz szerszą niż 25mm wewnątrz. Opony 2.3 czy tam 2.4 to już raczej rowery trailowe niż XC... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team KrissDeValnor Napisano 17 Marca 2022 Mod Team Udostępnij Napisano 17 Marca 2022 Niezupełnie - zawodnicy XC idą właśnie w te szerokości... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
volbore Napisano 17 Marca 2022 Autor Udostępnij Napisano 17 Marca 2022 Właśnie z opinii znajomych osób scigajacych się to jednak 30mm to podobno już standard, jednak wolę się dopytać. Zamierzam zmienić obręcze/koła na systemowe DT i stąd właśnie to pytanie koła to ważna sprawa i nie kosztują kilku stówek. Dlatego opinia osób z środowiska znająca temat również tutaj będzie nieoceniona. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KNKS Napisano 17 Marca 2022 Udostępnij Napisano 17 Marca 2022 Do maratonów i lekkiego XC nie potrzeba szerokich opon i szerokich obręczy. Przy ciężkim i technicznym XCO mogą się przydać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
siejak1 Napisano 17 Marca 2022 Udostępnij Napisano 17 Marca 2022 W tym roku przesiadłem się z 25mm na 30mm wew. zostając przy tych samych oponach i szczerze mówiąc jest przepaść na objętości. Przy delikatnie niższym ciśnieniu nie udało mi się jeszcze dobić gdzie na poprzednich obręczach często dzwoniłem o korzenie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 18 Marca 2022 Udostępnij Napisano 18 Marca 2022 Moim zdaniem, im szerzej tym lepiej, chociaż 30 mm to już dużo. Jeżeli masz zamiar zakładać opony węższe niż 2.2", to nie za bardzo jest nawet sens. Miałem u siebie 29mm z oponą o realnym rozmiarze 2.25". Balon był naprawdę duży i tak jak wyżej, mimo niskiego ciśnienia, chyba ani razu nie dobiłem. Przede wszystkim, szeroka obręcz powoduje inne układanie się opony. Po pierwsze, nie robi się "żarówka". Po drugie, co łączy się z pierwszym, na niskim ciśnieniu nie ma efektu "podwijania" się opony. W poprzednim MTB 26" miałem 19mm z oponą 2.2". Na asfalcie, jadąc chociażby przez rondo, czuć było że opona po prostu się zawija. Na zestawie wspomnianym powyżej, nigdy czegoś takiego nie zaobserwowałem. Także dwie rzeczy do rozważenia. Pierwsza to szerokość opon które będziesz stosował. Drugie, to waga. Szeroka obręcz to wyższa waga. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Alsew Napisano 18 Marca 2022 Udostępnij Napisano 18 Marca 2022 10 godzin temu, KSikorski napisał: Ja tam nie wiem czy jest sens do opony 2.25 dawać obręcz szerszą niż 25mm wewnątrz. Opony 2.3 czy tam 2.4 to już raczej rowery trailowe niż XC... A rozumiem czyli opona 2,25 to typowe XC a 2,3 to już Trail... 🤣 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 18 Marca 2022 Udostępnij Napisano 18 Marca 2022 (edytowane) Raczej chodzi o trend, chociaż on cały czas się zmienia. Zobacz że kultowe opony XC Continental Race King, cały czas są dostępne maksymalnie w rozmiarze 2.2". Po prostu, gdzieś trzeba ustawić "granicę". @KSikorski raczej nie miał na myśli, że 2.3 to już tylko Trail i jak ktoś założy do XC, to mu się rower rozpadnie. Kolejna sprawa. Jeżeli piszemy o XC, to trzeba zobaczyć jak aktualnie wygląda ta dyscyplina. To nie jest już to samo co kilka lat temu, a rowery XC idą coraz bardziej w kierunku Trail. Edytowane 18 Marca 2022 przez skom25 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
graveloiksctrailowka Napisano 18 Marca 2022 Udostępnij Napisano 18 Marca 2022 18 minut temu, skom25 napisał: Moim zdaniem, im szerzej tym lepiej, chociaż 30 mm to już dużo. Jeżeli masz zamiar zakładać opony węższe niż 2.2", to nie za bardzo jest nawet sens. Miałem u siebie 29mm z oponą o realnym rozmiarze 2.25". Balon był naprawdę duży i tak jak wyżej, mimo niskiego ciśnienia, chyba ani razu nie dobiłem. Przede wszystkim, szeroka obręcz powoduje inne układanie się opony. Po pierwsze, nie robi się "żarówka". Po drugie, co łączy się z pierwszym, na niskim ciśnieniu nie ma efektu "podwijania" się opony. W poprzednim MTB 26" miałem 19mm z oponą 2.2". Na asfalcie, jadąc chociażby przez rondo, czuć było że opona po prostu się zawija. Na zestawie wspomnianym powyżej, nigdy czegoś takiego nie zaobserwowałem. Także dwie rzeczy do rozważenia. Pierwsza to szerokość opon które będziesz stosował. Drugie, to waga. Szeroka obręcz to wyższa waga. moje odczucia po jeździe na szerokich obręczach były takie że przez to że nie jest to "żarówka" rower mniej chętnie wchodził w zakręty, sam mam teraz.... obręcze 559 - 18 na oponach 26x2.2 ... rower pewnie i tak skończy kiedyś jako zimówka / commuter / gravel ale nie mniej daje to radę... co do zawijania na rondzie jak opona ma cieniutką ściankę boczną to efekt będzie spotęgowany... mimo obreczy 18mm + opona 55 zjeżdzam tym na cisnieniu ok 1.7 - nigdy nie dobiłem dętki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
volbore Napisano 18 Marca 2022 Autor Udostępnij Napisano 18 Marca 2022 (edytowane) Jeżeli chodzi o opony to będą to schwalbe Racing Ray/Ralph o szerokosci 2,35 na węższych nie jeżdżę więc nawet nie biorę takich pod uwagę. A co to zestawu kół, biorę pod uwagę serię od DT nie XR a bardziej XM 1700 chyba że coś mnie kopnie to wezmę XMC1501 każda jest w standardzie 30mm nie są to koła typowo XC bardziej sklasyfikowane jakoś all mountain. Ściągam się na zawodach co prawda ogórkowych póki co ale czas wymienić na coś innego. Póki co jeżdżę na fabrycznych kołach stad zmiany. Edytowane 18 Marca 2022 przez volbore Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TheJW Napisano 18 Marca 2022 Udostępnij Napisano 18 Marca 2022 Wszystko zależy od tego, kto, gdzie i jak ma zamiar jeździć. Do rypania w górach czy konkretnego XCO szersze obręcze + szersze opony będą lepsze. Jeśli mowa o maratonach czy jakimś lżejszym XCO, tutaj 25mm jest wystarczające, bo i opony grubsze niż 2.2/2.25 nie mają sensu. Osobiście wybrałem "złoty środek" i złożyłem koła na obręczach 27mm wewnątrz. Może jak je zniszczę, to złożę na 30-tkach...a może trendy znów się zmienią i wrócimy do 22,5. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 18 Marca 2022 Udostępnij Napisano 18 Marca 2022 @TheJW marna szansa. Ja w Gravelu mam 22.5mm z oponą 40c, a trend jest na jeszcze szersze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
some1 Napisano 18 Marca 2022 Udostępnij Napisano 18 Marca 2022 3 godziny temu, volbore napisał: Jeżeli chodzi o opony to będą to schwalbe Racing Ray/Ralph o szerokosci 2,35 na węższych nie jeżdżę więc nawet nie biorę takich pod uwagę. 2.35 pasuje jeszcze do wszystkiego, przy 2.4 Maxxis już zaleca dla swoich opon XC obręcze 30. Chociaż 25 też podają jako minimum, więc jak się uprzesz to założysz i tak. https://www.maxxis.com/int/technology/bike-technology/wide-trail-xc/ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
volbore Napisano 18 Marca 2022 Autor Udostępnij Napisano 18 Marca 2022 Myślę że zdecyduje się mimo wszystko na 30mm wewnętrznej szerokości. Z opon pod uwagę wchodzi tylko i wyłącznie póki co 2,35 więc będzie optymalnie do tego zestawu. Dziękuję za opinie, gdyby ktoś miał coś jeszcze do dodatnia to będę sprawdzać temat. ✌ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Alsew Napisano 19 Marca 2022 Udostępnij Napisano 19 Marca 2022 (edytowane) W dniu 18.03.2022 o 08:06, skom25 napisał: Zobacz że kultowe opony XC Continental Race King, cały czas są dostępne maksymalnie w rozmiarze 2.2". Z drugiej strony masz sporo opon typu Maxxis Recon Race czy Vittoria Mezcal które są robione w wersji 2,35 a patrząc na ich bieżnik to do niczego innego niż XC się nie nadają... Odrębną kwestią jest jeszcze to czy opona trzyma deklarowany wymiar, bo Maxxis 2,35 wcale nie jest szerszy od np Rocket Rona 2,25 a na Vittoria 2,35 jest napisane 57mm co de facto daje 2,25. Moim zdaniem jeśli ktoś nie jeździ na ciśnieniu niższym niż 1,5 bara to do opony 2,35 obręcz szersza niż 25mm to tylko zbędne gramy. Edytowane 19 Marca 2022 przez Alsew Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team KrissDeValnor Napisano 19 Marca 2022 Mod Team Udostępnij Napisano 19 Marca 2022 ...chyba, że ktoś idzie w karbon... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
volbore Napisano 19 Marca 2022 Autor Udostępnij Napisano 19 Marca 2022 (edytowane) Aż tak gramami się nie przejmuje, nie jest to moim wyznacznikiem. Zwłaszcza że nie dawno wpadł dropper co przy klasycznej sztycy jest sporo cięższy. Patrząc na to co mam i co zamierzam kupić to i tak różnica będzie kolosalna między fabrycznymi kołami Gianta a systemowymi dt z serii chociażby 1700. Potwierdzam wasza jak i znajomych opinie które są zbieżne w kilku kwestiach że trendy w dzisiejszym XC idą w szersze obręcze. Stąd też taka decyzja aby wybrać zestaw na 30mm obręczy. Kapcie jak mówiłem będzie to klasyka gatunku od shwalbe na 2,35. Edytowane 19 Marca 2022 przez volbore Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grzechu2410 Napisano 19 Marca 2022 Udostępnij Napisano 19 Marca 2022 Szukałem kół dla siebie , też się zastanawiałem nad tym czy 25 mm czy jednak 30 mm. Wybrałem 30mm, opona 2,35 układa się fajnie jeździ się też bez zarzutu szczególnie po piachu . Pozdrawiam 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
montell81 Napisano 21 Listopada 2022 Udostępnij Napisano 21 Listopada 2022 Pozwolę sobie podpiąć się pod temat. Stoję przed wyborem obręczy. Obecnie jeżdżę/jeździłem na crest mk3 o wewnętrznej szerokość 23mm. Zmieniam koła, bo popękała mi obrecz przy nyplach. Myślę nad xr391 o szer. wew. 25mm lub xr361 o szer. wew. 22.5mm. Zastanawiam się czy przy mojej jeździe warto iść w lekko cięższe ale szersze xr391. Staram się unikać wystających korzeni, pojedynczych kamieni, za to nie oszczędzam się na trasach z dużej, poniemieckiej kostki brukowej. Poza tym na mk3 jeździło mi się komfortowo, jeżdżę na dużych ciśnieniach, na dętce i oponach o maks. szerokości 2.20. Czy jest sens wchodzenie w szersze obręcze? Pozdrawiam P. S. co oznacza pojęcie "zarówka", które tu używacie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kettler Napisano 21 Listopada 2022 Udostępnij Napisano 21 Listopada 2022 (edytowane) Zaczynając od końca: 1. Przekrój „żarówka” chodzi o sytuacje gdy w przekroju poprzecznym opony i obręczy, opona jest znacznie szersza niż obręcz. Mamy taki balon wąski u dołu i szeroki u góry.😁 2. Obecnie w XC stosuje się coraz szersze (nawet 2,4”)opony i coraz niższe ciśnienie w kołach zalanych mlekiem. Aby sobie z tym poradzić konieczne jest stosowanie coraz szerszych obręczy. 4. W Twoim przypadku obecnie nie ma to większego znaczenia ale sądzę, że warto pójść w szersze obręcze bo może w przyszłości będziesz chciał spróbować zalać opony mlekiem i spróbować jazdy na niższych ciśnieniach- poprawa komfortu jest niesamowita. Edytowane 21 Listopada 2022 przez Kettler 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team KrissDeValnor Napisano 22 Listopada 2022 Mod Team Udostępnij Napisano 22 Listopada 2022 Zdecydowanie szersze obręcze mają sens ! Sam się nie ścigam, nie jeżdżę nawet na mleku, a ostatnio stwierdziłem, że gdybym kupował koła, to o szerokości wewnętrznej 30 mm - i to pod opony 2.25"... Obecnie mam 25 mm, i wcale wizualnie jakoś super to nie wygląda - np. w porównaniu do 19 mm i opon teoretycznie tej samej szerokości (w praktyce nieco węższych - inny producent), a i przy niskim ciśnieniu na twardym bywa lekko "pływająco" w średnio dynamicznych skrętach... Skoro w jakichś tam gravelach zdarzają się obręcze o szerokościach do niedawna spotykanych tylko w MTB, to po co się ograniczać, i potencjalnie pogarszać właściwości jezdne, wybierając węższe obręcze ? Moim zdaniem 25 mm to sensowne minimum. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
montell81 Napisano 22 Listopada 2022 Udostępnij Napisano 22 Listopada 2022 Dzięki. Przkonaliscie mnie idę w wew. 25mm. Teraz pozostaje wybór obręczy xr391 vs. crest mk4 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
schwinn0 Napisano 22 Listopada 2022 Udostępnij Napisano 22 Listopada 2022 Idź w DT. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.