Skocz do zawartości

[piasta] wymiana łożysk


kolo_rowerowe

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam, 
Sprawa dotyczy piasty FH-M615 : https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/deore-m610/FH-M615.html

Posiadam luzy na kasecie która jest nowa czemu prawdopodobnie winien jest bębenek i jego łożysko, oraz czuje podczas kręcenia się koła "szorowanie" jak dotykam ramy , wiec zakłądam ,że łożyska z piasty również są do wymiany.
Chciałbym się zapytać jakie łożyska maszynowe powinienem tutaj wrzucić, ponieważ nigdy ich nie wymieniałem i nie wiem które będą pasować, oraz jaki bębenek użyć?
Koło ma rozmiar 29, kupiłbym nową piaste ale to wiąże się też z dodatkowymi kosztami przeplotu, już chyba lepiej nowe koło zakupić?

Dzieki za pomoc
 

Napisano

Przecież to jest piasta na kulkach i konusach, czyli łożyskach ukośnych a nie maszynowych. Jeśli bębenek ma luz, to jego kasowanie polega na usunięciu podkładki spod bębenka, tam jest ich kilka (3) cienkich jak papier. Jeśli kaseta pracuje za mocno, to właśnie tak się ten luz reguluje.

 

Oczywiście widziałem kiedyś wątek jakiegoś wariata, który wklejał łożyska maszynowe, kombinował z adapterami, ale to raczej przegrana sprawa, ja bym się za to nie zabierał.

 

Albo zmieniasz piastę, albo serwisujesz to co masz.

Napisano

W Shimano nie ma łożysk maszynowych. Te piasty się serwisuje, a nie czeka do stanu agonalnego.

Symbol bębenka masz tutaj, pozycja 11:

https://hollandbikeshop.com/images/EV-FH-M615-3513.pdf

Sam bębenek można rozebrać i zrobić mu serwis. Duża szansa że go uratujesz, no ale wymaga to jakiejś wprawy.

@cervandes nie w każdym modelu są te podkładki. W mojej M525 była tylko jedna, gruba.

Napisano

Dzięki za odpowiedzi panowie, z tymi maszynowymi wyskoczyłem bo gosc z rowerowego dał taki pomysł i to mnie zastanowiło właśnie, bo chciałem kulki wymienić ale powiedział ,ze to nie ma sensu :)

Reasumując jakie podejście byście zastosowali? po odkręceniu kasety odkręcić bębenek , usunąć podkładkę, a w piaście wybić łożyska i wymienić kulki?

Napisano

Jakie wybijanie łożysk?

Nie rozkręciłeś piasty, więc nie wiesz co jest w środku. Równie dobrze mogą być wyżarte bieżnie, a wtedy nic z tym nie zrobisz i piasta pójdzie na śmietnik.

Rozkręcasz bębenek, czyścisz i możesz próbować z podkładkami. No ale jest możliwość, że cienkich podkładek tam nie będzie, więc luzu nie zniwelujesz. Bębenki Shimano mają dość duży luz od nowości.

Napisano

Problem który próbuje tym rozwiązać jest związany z przeskakiwaniem łańcucha przy dużym obciążeniu na 9 i 8 biegu, wymieniłem już wszystko ale problem nadal istnieje , przerzutki są dobrze wyregulowane.
Jedyne co mi przychodzi do głowy to luz na piaście/bębenku który to może powodować bo to skutkuje przekręcaniem się kasety względem łańcucha - innego pomysłu nie mam.

Więc z tego co piszesz bardziej opłaca mi się kupić piastę nową z bębenkiem który nie będzie miał luzu. lub od razu piastę z obręczą, dobrze kombinuje?  Chyba ,że macie inne pomysły

Napisano

- wymieniałem już całą tylną kasete, ZTTO 11-36T
- łańcuch KMC X10.73 
- przednie koronki 3 i 2 bieg na korbie (1 wogole nie jest zużyty nie używam go) : 40Z FC-M672 10rz , 30Z FC-M612
- kółeczka tylniej przerzutki  : XT RD-M773
wyciągnąłem też korbe i przesmarowałem, sprawdziłem na niej luzy których brak (korba deore FC-M612)
Ustawiłem przerzutki na nowo, wszystko wskakuje szybko i bez problemu (przerzutki tył to XT  RD-M781-DSGSL ) 
Po wymianie wszystkiego , napęd chodzi o wiele lepiej co jest odczuwalne , lecz problem nadal istnieje i została mi już tylko piasta

Napisano

Popatrz na YT jak się serwisuje bębenek Shimano.

Są też poradniki obrazkowe.

Napisano

A może ci po prostu zapadki przepuszczają co jakiś czas przy mocniejszym obciążeniu? Zacząłbym od ich sprawdzenia, wyczyszczenia i naoliwienia.
Rozbieranie bębenka Shimano w domowych warunkach to nie taka prosta sprawa.

Napisano

Jest prosta, ale potwornie irytująca. Ilość kulek jest ogromna, więc jest potrzebna precyzja.

Teraz, Dokumosa napisał:

Bywają i to coraz częściej...

EV-FH-MT401-4714A.pdf (shimano.com)

Skrót myślowy. Że w jakiś tam modelach są, to wiem. Natomiast w większości tego co jeździ, są kulki.

Napisano
6 godzin temu, kolo_rowerowe napisał:

Po wymianie wszystkiego , napęd chodzi o wiele lepiej co jest odczuwalne , lecz problem nadal istnieje i została mi już tylko piasta

Jak bębenek zaczyna szorować po osi, to ja polecam odstawić ten rower (albo chociaż koło) do czasu aż go naprawisz. ;) Taka jazda się kończy zablokowaniem bębenka, zawinięciem przerzutki na kasecie i w efekcie, połamaniem jej w kilku miejscach. Systemów ratchet też to dotyczy... a ich to może nawet bardziej.

Napisano
7 godzin temu, TheJW napisał:

A może ci po prostu zapadki przepuszczają co jakiś czas przy mocniejszym obciążeniu? Zacząłbym od ich sprawdzenia, wyczyszczenia i naoliwienia.
Rozbieranie bębenka Shimano w domowych warunkach to nie taka prosta sprawa.

O jakich zapadkach mówisz, o zapadkach bębenka? generalnie bębenek mi nie "cyka" więc on tez wymaga roboty zapewne, i jak teraz o tym wspomniałeś to załkiem możliwe ,że on jest winowajcą całego problemu. Właśnie zamówiłem nowy więc z tego co pamiętam imbuis mi wystarczy do wymiany.
Co do piasty to przy okazji wymiany bębenka myślicie ,żeby tam od razu kulki wymienić, czy jak nie ma luzu na kole to to lepiej zostawić?
Dzięki!

Napisano

Kulki i bieżnie ocenia się wzrokowo jak są czyste. Kulki nie mogą mieć ubytków, a wżery na bieżniach mogą być co najwyżej minimalne... inaczej piasta będzie skazana na śmierć.

Poza tym brak luzu, to nie powód żeby tam przez X lat nie zaglądać. Wyczyścić i przesmarować raz na jakiś czas warto nawet jak wszystko wydaje się sprawne. 

Na smarze też nie ma co oszczędzać. Warto dać coś lepszego, odpornego na wypłukiwanie i w miarę obojętnego dla uszczelnień. Polecam Motorex white grease albo Petamo GHY 133n... tyle, że one trochę drogie. Z tańszych też coś pewnie się nada, ale nie mam porównania do tych wymienionych przeze mnie. Dawno niczego innego nie używałem.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...