some1 Napisano 1 Marca 2022 Udostępnij Napisano 1 Marca 2022 (edytowane) No właśnie jak rozumiem pytający ma już takie "sztywne 29 cali", więc wymiana na gravel do jazdy w terenie wiele więcej nie wniesie. A po kieszeni uderzy. Edytowane 1 Marca 2022 przez some1 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sobek82 Napisano 1 Marca 2022 Udostępnij Napisano 1 Marca 2022 Przerobić kokpit w MTB na ♈ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kaloryfer Napisano 1 Marca 2022 Udostępnij Napisano 1 Marca 2022 19 minut temu, some1 napisał: No właśnie jak rozumiem pytający ma już takie "sztywne 29 cali", więc wymiana na gravel do jazdy w terenie wiele więcej nie wniesie. A po kieszeni uderzy. Wniesie trochę lansu Przy szybkiej jeździe doda trochę prędkości (mniejszy opór powietrza ze względu na pozycję). Ludzie wymieniają pół roweru aby coś tam zyskać a tu różnica będzie bardzo odczuwalna. Mam gravela od paru lat i od samego początku zastanawiam się czy to dobry wybór, bo ani to typowa szosa ani tym bardziej mtb. I dalej nie wiem czy dobrze kupiłem. Jak lecę szutrami to wtedy jestem zadowolony z zakupu, jak wspinam się asfaltową drogą pod górę to już wtedy jestem mniej zadowolony i wolałbym szosę. Co do wymiany roweru na gravela. Ja mam tak, ze jak coś mi się spodoba (za w miarę większe pieniądze) i mogę sobie na to pozwolić to i tak daję sobie parę miesięcy na przemyślenia. Jeśli przez ten czas ochota nie przejdzie to dopiero wtedy kupuję. I nawet jeśli nic to nie wniesie do moich osiągów czy celów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JWO Napisano 2 Marca 2022 Udostępnij Napisano 2 Marca 2022 (edytowane) 8 godzin temu, some1 napisał: pytający ma już takie "sztywne 29 cali", więc wymiana na gravel do jazdy w terenie wiele więcej nie wniesie. A po kieszeni uderzy. Zgadzam się z powyższym. Mając takie "sztywne 29 cali" kupno gravela ma sens jeżeli chcę się człowiek bardziej "uszosowić". Pytający chce iść w odwrotnym kierunku, chce rower bardziej terenowy. Gravel w teren nie będzie lepszy. Gravel to szosa, z opcją przejechania przez las, a nie rower terenowy. Sam jeżdżę na gravelu. Od szosy różni się tym że mogę jechać po dziurawym asfalcie bez połamania kół, a po zwykłym asfalcie mogę jechać wolno, a nie naparzać jak Szurkowski na Wyścigu Pokoju. Edytowane 2 Marca 2022 przez JWO Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JWO Napisano 2 Marca 2022 Udostępnij Napisano 2 Marca 2022 Cytat Smieszne sa wywody w stylu GRavel to Szosa Mojemu zdecydowanie bliżej do szosy, niż do czegoś innego Cytat bo naped 1x11 z kaseta 11-40 to sie tak nadaje na szose No patrz, a ja mam napęd GRX 1x11 z kasetą 11-28. Czasami podczepiam się pod grupę szosowców i nie ma problemów z utrzymaniem tempa. Wprawdzie 100km poniżej 3h to dla mnie nieosiągalne, ale 90 juz tak. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JWO Napisano 2 Marca 2022 Udostępnij Napisano 2 Marca 2022 Ja mam kasetę 11-28 z blatem 48. Ja nigdzie nie twierdziłem że gravel to szosa . Nawet napisałem: 6 godzin temu, JWO napisał: a po zwykłym asfalcie mogę jechać wolno, a nie naparzać jak Szurkowski na Wyścigu Pokoju. Dlatego w 3 godziny tylko 90km, jakbym chciał 100, to bym jeździł na szosie Cytat ale jak spojrzysz na srednia predkosc z tej 100km to jeden jedzie 30km/h przez 3h a drugi jedzei 33km/h i z tej perspektywy jest to DUZO Mamy takie samo zdanie, gravel to nie szosa i jeździ się na nim wolniej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ProstePytania Napisano 2 Marca 2022 Autor Udostępnij Napisano 2 Marca 2022 Dziękuję Panowie za informacje. Jazda szosowa mnie nie interesuje, podobnie bardzo terenowa. Pisząc o jeździe w terenie mam na myśli płaskie ubite drogi polne i leśne, a nie jazdę po korzeniach, kamieniach, piachu, błocie i stromiźnie. Ten rower który mam spełnia moje potrzeby. Wychodzi mi na to, że chcę kupić gravela tylko dlatego że chcę Z wypożyczalni Decathlonu na pewno skorzystam. Nawet nie wiedziałem, że jest taka opcja. Nigdy nie jeździłem z barankiem i chciałbym wypróbować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JWO Napisano 2 Marca 2022 Udostępnij Napisano 2 Marca 2022 Cytat Nigdy nie jeździłem z barankiem i chciałbym wypróbować. Nie chce Cię martwić, ale po tym chęć kupienia gravela może wrócić Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ProstePytania Napisano 2 Marca 2022 Autor Udostępnij Napisano 2 Marca 2022 Ale to już nie będzie fanaberia, tylko bardziej świadomy wybór Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dovectra Napisano 2 Marca 2022 Udostępnij Napisano 2 Marca 2022 48 minut temu, ProstePytania napisał: Jazda szosowa mnie nie interesuje, podobnie bardzo terenowa. Spróbuj na początek wstawić sobie opony lekkie jakieś 42-40 mm. Poczujesz różnicę w przyspieszaniu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Pixon Napisano 2 Marca 2022 Mod Team Udostępnij Napisano 2 Marca 2022 W dniu 1.03.2022 o 14:04, kazafaza napisał: w terenie bardzo niegrawelowym Sorry, że to napiszę... Głupota patrząc na fotki z trasy. W dniu 1.03.2022 o 12:08, kipcior napisał: Gravel to rower uniwersalny, No nie do końca. Patrząc na to w ten sposób, to mtb też można nazwać rowerem uniwersalnym. Gravelem nie pojedziesz przyjemnie żadnego maratonu MTB. Tak jak MTB nie pojedziesz żadnej szosowej pętli w sensownym tempie. I w jednym i w drugim przypadku się umęczysz. Zerwijcie z tym hasłem gravel jest rowerem uniwersalnym, bo to największe kłamstwo jakie możecie powielać. Autorze tematu, kup sobie jakiegoś używanego gravela niekoniecznie na docelowej specyfikacji, wstrzel się w rozmiar - to ważne. Pojeździj tym rowerem sezon, jeśli Ci się spodoba, to na kolejny sezon wymienisz go na coś lepszego. Inaczej może się okazać, że utopisz pieniądze na Twój wymarzony "uniwersalny" rower. No chyba że go po prostu później przerobisz na szosę i do jazdy w terenie kupisz mtb. W większości to co napisał @NieLubiePoniedzialku pokrywa się z moimi odczuciami czyt. moim zdaniem Jeśli Gravel to tylko z napędem 2x. to jeszcze pomaga jakoś sensownie zachować stopniowanie, gdyby jednak coś nie poszło i chciałoby się tym rowerem więcej jeździć po asfalcie. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kazafaza Napisano 2 Marca 2022 Udostępnij Napisano 2 Marca 2022 Cytat Sorry, że to napiszę... Głupota patrząc na fotki z trasy. Ojtamojtam...nie będziemy wypachnieni i uczesani jeździć po bulwarach, wolimy lawirować na granicy zdrowego rozsądku żeby było co opowiadać sącząc złociste przy ognisku. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kipcior Napisano 2 Marca 2022 Udostępnij Napisano 2 Marca 2022 1 godzinę temu, Pixon napisał: Głupota patrząc na fotki z trasy. To się nazywa fun Zapewne można było tą górę ze zdjęcia objechać asfaltem ale to by nie było to. 1 godzinę temu, Pixon napisał: Zerwijcie z tym hasłem gravel jest rowerem uniwersalnym, bo to największe kłamstwo jakie możecie powielać. Mam też fulla 120mm i uważam, że jest jeszcze bardziej uniwersalny, bo pojadę nim tam gdzie gravelem już nie. A w praktyce jakieś 90% tego kraju jest do przejechania gravelem. Jak i zresztą każdym innym rowerem poza może szosą. Tylko generalnie gravel zrobi to szybciej, mniej zmęczy i to czyni go uniwersalnym. Napęd 2x jak najbardziej ale tylko dlatego, że 3x nie robią. Bo takie crossowe przełożenia byłby idealne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zekker Napisano 2 Marca 2022 Udostępnij Napisano 2 Marca 2022 9 godzin temu, Pixon napisał: Zerwijcie z tym hasłem gravel jest rowerem uniwersalnym, bo to największe kłamstwo jakie możecie powielać. To nie jest kłamstwo. Gravel i cross to najbardziej uniwersalne rowery i jakbyś się nie zaklinał, to tego nie zmienisz. Pojadą sprawnie i po asfalcie i w lekkim terenie, nie trzeba się zamykać wyłącznie na szosy lub las. Błędem jest uważanie, że uniwersalny rower pojedzie wszędzie i to w taki sam sposób jak wyspecjalizowane. Błędem jest też zamykanie się w definicji gravela tylko według posiadanego modelu i według własnego stylu jazdy. Są gravele wyścigowe, są po drugiej stronie gravele fulle z myk mykiem, a jeszcze obok do obładowania sakwami, od opon 32mm po 47-50mm, napędy 1x, 2x od typowo szosowych, po coś bardziej w stylu górala. Wiadomo że na tej uniwersalności się traci, nie pojedzie tak szybko jak rasową szosą, nie polata tak dobrze po korzeniach i kamieniach jak góralem. No ale chyba nie o to chodzi w uniwersalnym rowerze, żeby wyciskać go w skrajnych przypadkach. Dla mnie gravel to rower do szwendania się po drogach i bezdrożach, po asfalcie pójdzie szybciej niż mój spasiony full, czy mieszczuch, a w terenie też dawał radę całkiem nieźle (zbudowałem na bazie ramy crossowej, z przednim amortyzatorem i dosyć miękkimi przełożeniami). Mogę nim śmignąć trasę szosową, mogę pobawić się w lesie. 13 godzin temu, ProstePytania napisał: Nigdy nie jeździłem z barankiem i chciałbym wypróbować. Jest inaczej Potrzeba chwili żeby się przyzwyczaić do innego zachowania się roweru. Na początku może wydawać się niestabilny, nerwowy w prowadzeniu ale po czasie człowiek się adaptuje i jest ok. Inaczej się też hamuje, nie ma takiej siły jak na normalnych klamkach (zwłaszcza w górnym chwycie). Trochę loterii może być czy kierownica podpasuje. Jest dużo więcej zachodu, żeby ustawić pod siebie, a i tak może po prostu nie pasować ze względu na kształt (nie takie gięcie, szerokość, wysunięcie do przodu, obniżenie dolnego chwytu...). 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leejoonidas Napisano 3 Marca 2022 Udostępnij Napisano 3 Marca 2022 Czy coś jest uniwersalnym rowerem czy nie jest zależy od tego co siedzi w naszej głowie. Spójrzcie na ten film poniżej między 0,40 - 1,30 minuty, gość który nagrywał ten film ma problem związany z przejechaniem przez błoto leśne, tylko dlatego że boi się pobrudzić rower. Trzy miesiące temu złożyłem sobie gravela i pierwsze moje wrażenia po przejażdżce nim były skrajnie negatywne. Dziś gdy minęły trzy miesiące jazdy w bardzo trudnych zimowych warunkach i po przejechaniu około 1800 kilometrów, stwierdzam że dla mnie gravel jest uniwersalny, bo nauczyłem się nim jeździć, bo nie myślę o tym czy rower się pobrudzi, nie mam w głowie myśli że jakiegoś terenu nie przejadę. Poniżej zamieszczam zdjęcie przedniego koła w moim gravelu po przejechaniu błota sięgającego momentami do połowy szprych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mihau_ Napisano 3 Marca 2022 Udostępnij Napisano 3 Marca 2022 (edytowane) Cytat Spójrzcie na ten film poniżej między 0,40 - 1,30 minuty, gość który nagrywał ten film ma problem związany z przejechaniem przez błoto leśne, tylko dlatego że boi się pobrudzić rower. Leżę i płaczę ze śmiechu, z ciebie, który nie widzisz ironii wyczuwalnej z kilometra. Cytat Czy coś jest uniwersalnym rowerem czy nie jest zależy od tego co siedzi w naszej głowie. Wiadomo, gość, który min. dwa razy przejechał Wisłę1200, pomorską, carpatie i masę innych ultra nie ma pojęcia o ograniczeniach rowerów jakie posiada, to wszystko jest w jego głowie Edytowane 3 Marca 2022 przez Mihau_ 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Pixon Napisano 3 Marca 2022 Mod Team Udostępnij Napisano 3 Marca 2022 Nie zgadzam się z wami. Może wynika to z innego terenu po którym każdy z nas jeździ. Jedynie co tu można dodać to, że gravel jest tak uniwersalny, jak jego właściciel świadomy jego zakupu i terenu w który może nim wjechać. Autor tematu niech się najlepiej sam na własnej skórze przekona. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tyfon79 Napisano 3 Marca 2022 Udostępnij Napisano 3 Marca 2022 Gość napisał temat co chce jaki ma rower, temat już wyczerpany ale jak zwykle spece od "gravelowania" ciągną go dalej. A to jazdy po AGD bo się da a to nawet ironii w filmie nie wyczują. Najbardziej uniwersalny jest i zawsze będzie poczciwy góral bez względu jakie tu będziecie bzdury wypisywać koniecznie na siłę. To co najważniejsze od gościa śpiącego po lasach i szałasach to fakt, że gravel to rower dedykowany na szutry i gładki leśny teren. Koniec tematu. To, że dokładają do graveli myk myki czy amortyzację świadczy o głupocie nawet nie tych co to robią bo dla nich liczą się cyfry w rocznym bilansie tylko tych co się tym podniecają. Czemu to robicie nie ma pojęcia ale tak jest prawie za każdym gravelowym tematem. Jest tym gorzej, że tu koło mnie na pagórkach ostanie parę lat to wysyp różnego rodzaju singli, którymi aż chce się pojechać jak się jest pierwszy czy drugi raz. Większość z nich na gravelu i baranku to gorzej niż dramat i żadne myk myki nic tu nie dają. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zekker Napisano 3 Marca 2022 Udostępnij Napisano 3 Marca 2022 9 minut temu, Pixon napisał: Nie zgadzam się z wami. Może wynika to z innego terenu po którym każdy z nas jeździ. Jedynie co tu można dodać to, że gravel jest tak uniwersalny, jak jego właściciel świadomy jego zakupu i terenu w który może nim wjechać. Jest tak samo uniwersalny jak napędy 1x12, którego zasadniczo nie lubię, bo ani dobra rozpiętość, ani dobre stopniowanie Ale większość sobie takie napędy jednak chwali, są dla nich wystarczająco dobre, uniwersalne. To samo jest z gravelami, to się ludziom podoba, to im pasuje, bo nie ma już ograniczeń szosy, można wjechać prawie wszędzie, nie jest też tak topornie jak na góralu. I nie jest to wyłącznie marketing, tak jak to miało miejsce w przypadku opon plus czy fat bike. Postrzeganie roweru zależy też od samego roweru. Jak masz coś bardziej przypominającego szosę, to w lesie może być problem z podjechaniem czegoś stromego (powiedzmy >12%). Jak się poskłada coś bardziej terenowego (tak jak ja, z przednim amortyzatorem, napędem 2x10 28-42 11-42), to już ogranicza mnie siła i kondycja oraz opony, a nie napęd. Uniwersalność ma to do siebie, że to sztuka kompromisu. Oddaje się lekkość szosy, żeby dało się wjechać w teren, oddaje się możliwości terenowe, żeby swobodniej jechać asfaltem. Gravel i cross są ogniwem między góralami, a szosami, to punkt styku obu światów i tarcia zwolenników jednych i drugich zawsze będą. Takie same dyskusje były 10-15 lat temu na temat crossów. Każdy rower rozwija swój potencjał na tyle na ile właściciel o to zadba. Nawet najlepszy full sam nie zjedzie po kamulcach, to jest zależne od doświadczenia rowerzysty. Im większe doświadczenie, tym bardziej poszerza się horyzont co danym rowerem można zrobić. Pierwsze metry tym moim potworkiem były trudne, rower zupełnie inaczej się prowadził. Pierwsze strome zjazdy w lesie odpuściłem ale kolejne już zaczynałem spokojnie zjeżdżać, bo się oswoiłem z tym jak rower się zachowuje. W porównaniu z fullem na tych samych trasach jest wolniej ale nie jest gorzej. Jest inaczej, są inne wrażenia z jazdy ale satysfakcja i zadowolenie jest przy obu i chyba o to chodzi na końcu tej drogi, żeby mieć frajdę z jazdy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piptoporous Napisano 10 Marca 2022 Udostępnij Napisano 10 Marca 2022 W dniu 2.03.2022 o 10:29, ProstePytania napisał: Jazda szosowa mnie nie interesuje, podobnie bardzo terenowa. Pisząc o jeździe w terenie mam na myśli płaskie ubite drogi polne i leśne, a nie jazdę po korzeniach, kamieniach, piachu, błocie i stromiźnie. Dodam swoje trzy grosze, bo miałem podobne rozterki do Twoich. Temat gravela mnie męczył dobre parę miesięcy jak nie ponad rok. W końcu się zdecydowałem i nie żałuję. Jeżdżę po takich drogach jak opisałeś i na nich gravel daje sporo frajdy. Masz kawałek płaskiego szutru? Dajesz w pedał i już masz na liczniku trzu dyszki. Zwinność i szybkość z jaką przyspiesza taki rower do mnie mocno przemawia. Jak już gdzieś tu pisałem to po przy przesiadce z mtb na gravela miałem podobne odczucia jakbym się na szosę przesiadał. Mam u siebie napęd 1x11 i na większych górkach czasem brakuje przełożenia (szczególnie, że pod jedną taką upierdliwą codziennie do pracy dojezdżam), ale czy mi to przeszkadza? Nie 🙂 duża frajda rekompensuje mi te niedogodności. Dla mnie amatora jest rowerem uniwersalnym na to w jakim terenie jeżdżę (Pomorze Zachodnie), czyli głównie płaskim. Jeśli mieszkasz na Mazurach albo innym pagórkowatym terenie to rozważ napęd 2xX. Najlepiej jakbyś spróbował jazdy takim rowerem, tak jak zasugerowali to koledzy wyżej, bo na nim inaczej się jeździ niż na crossie czy rekreacyjnym mtb i to czuć od razu 🙂 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
epon Napisano 11 Marca 2022 Udostępnij Napisano 11 Marca 2022 Mnie kupno gravela jasno pokazało że tego gravela nie potrzebuje Potrzebuję natomiast szosy endurance, więc pozbyłem się gravela i kupiłem domankę, w której mam opony 32c (tu już pewnie co niektórzy szosowcy zgrzytają zębami, nie dość że ciężkie i nie sztywne domane, to jeszcze na kapciu 32c) i jestem w stanie bez problemu przejechać 100% tras które mam w okolicy i nie tylko. A na inne okazję to mam trailówkę 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
hulk14 Napisano 11 Marca 2022 Udostępnij Napisano 11 Marca 2022 (edytowane) Domanka to taki road +, więc bardzo blisko gravela. Asfaltowo-gravelowe opony zaczynają się od 32c, a domane (obecne egzemplarze) mają możliwość zamontowania opon max 38c... czyli tyle co mój kilkuletni wycieczkowy gravel (niektóre semi-slicki 40c też wejdą, ale wolnego miejsca zostanie malutko). Edytowane 11 Marca 2022 przez hulk14 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krzysiek744 Napisano 27 Kwietnia 2022 Udostępnij Napisano 27 Kwietnia 2022 W dniu 2.03.2022 o 10:29, ProstePytania napisał: Dziękuję Panowie za informacje. Jazda szosowa mnie nie interesuje, podobnie bardzo terenowa. Pisząc o jeździe w terenie mam na myśli płaskie ubite drogi polne i leśne, a nie jazdę po korzeniach, kamieniach, piachu, błocie i stromiźnie. Ten rower który mam spełnia moje potrzeby. Wychodzi mi na to, że chcę kupić gravela tylko dlatego że chcę Z wypożyczalni Decathlonu na pewno skorzystam. Nawet nie wiedziałem, że jest taka opcja. Nigdy nie jeździłem z barankiem i chciałbym wypróbować. Stoję przed podobnym wyborem i też o tym nie słyszałem. Dzięki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Zenek666 Napisano 27 Kwietnia 2022 Udostępnij Napisano 27 Kwietnia 2022 Te dzisiejsze górale to są tak uniwersalne że nawet bagażnika nie można przypiąć. Jest potrzeba wziąć torbę z lapkiem to niema nawet gdzie przypiąć. Bo to teraz MTB za 5k to teraz rower wyścigowy... ligi podwórkowej . Rowery krosowe mają geometrie składaków z lat 80. Od 2 lat szukam roweru i na pierwsze miejsca wybijają mi się gravele i fitnessy. Czyli rowery które wszędzie wjadą, są szybkie, wygodne i nie mają wyciętej podstawowej użyteczności. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
stpman Napisano 17 Maja 2022 Udostępnij Napisano 17 Maja 2022 Wszystko zależy od tego gdzie mieszkasz i gdzie chcesz jeździć. Sam kupiłem Marina Muirwoods'a i po roku zamieniłem na gravela. Czy Muirwoods był złym rowerem? Absolutnie nie. Był tak sam uniwersalny jak gravel. Robił dokładnie to samo co gravel. Ale jednak był od gravela cięższy i wolniejszy, a jak się okazało później także mniej komfortowy, bo strasznie rozciągał i bolały mnie plecy. Może ten gravel to była fanaberia, może moda, ale mnie dał nową radość z jazdy. Bo na asfalcie jest zdecydowanie szybciej, w terenie (czyli utwardzone leśne drogi różnej jakości) jest więcej zabawy. Baranek ma tą zaletę, że mam kilka różnych chwytów. Napęd 2x11 przydaje się gdy jeżdżę z córką w foteliku i jest większy podjazd. Jeśli możesz sobie pozwolić na kupno gravela to go kup i się przekonaj czy to dla ciebie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.