Skocz do zawartości

[Piasta] serwis, trwałość konusów.


Ghost80

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam, rozkręciłem swoje stare piasty i sprawdziłem ich stan, używane były 6 lat i przejeździłem na nich ok. 6 tyś.km raczej w terenie płaskim, nie były serwisowane od nowości ani razu. 

Teraz co się okazało, bieżnie i kulki są w porządku, najsłabszym ogniwem są konusy. 

Tylnia piasta Shimano RM-33 - konus od strony tarczy ewidentnie do wymiany, ale od strony napędowej wygląda prawie jak nowy. 

 

Załóżmy że chciałbym na tych kołach jeszcze pojeździć, to czy powinienem wymienić obydwa konusy i kulki, czy wystarczy ten jeden konus? 

Kilka fotek :

https://photos.app.goo.gl/AwszUi9VN5d6qR2h6

Napisano

Wymień lewy konus i lewe kulki. Jeśli prawy konus niema chociażby najmniejszego wżeru to możesz do zostawić.

Dziwna sprawa z tym wytartym prawym konusem. Musiało cały czas tam ucierać uszczelnienie.

Y30V98020 prawy stożek. Y30V98030 lewy stożek.

Napisano

To zrobił twardy plastik jako uszczelka( dodałem zdjęcie z plastikiem) . Mam jeszcze pytanie dodatkowe, bo mam teraz nowe koła z piasta FH-MT 500 co jaki czas, albo po ilu km je serwisować, nie sprawdzałem kontrowania, ale wielu pisze ze fabrycznie są za mocno skontrowanie, czy to jest prawda, czy jednak tak ma być na dotarciu? 

Napisano

Można delikatnie piastę poluzować. Polecam takie zabiegi dla osób które mają doświadczenie. Piasta ma się kręcić gładko, ale nie może być żadnego luzu. Jeśli robisz 1 tysiąc kilometrów rocznie to zrobić serwis raz w roku to będzie świat. Na Twoim miejscu nie luzowałbym MT500. MT500 posiada polerowane stożki, podejrzewam że nowa piasta kręci się gładko. Dla porównania RM-33 nie posiada polerowanych powierzchni po których toczą się kulki.

Screenshot 2022-02-17 at 20-41-57 Shimano FH-MT500 Rear Complete Hub Axle.png

Napisano

Wszystkie piasty kulkowe przeważnie są za mocno skontrowane co powoduje szybkie zużycie konusów, każdą piastę kulkową zaraz po zakupie należy jeszcze raz skontrować tak aby to było na granicy luzu. Serwis piasty uzależniony jest od warunków pogodowych w jakich jeździsz, od ilości kilometrów, obciążenia piasty. Okresowo zdejmij koło lub poluzuj je aby o kilka stopni obrócić oś piasty tak aby konusy które są nieruchome równomierne się docierały i zużywały.

Napisano

LEEJOONIDAS

dzięki za cenne uwagi, robię ostatnio po 2tyś km rocznie, zastanawiałem się, dlaczego wżery są z jednej strony i mamy odpowiedż,  konusy były w jednym miejscu bez obracania.

Zastanawiam się, czy zakupić nowe konusy i kulki na przyszłość, ale te ceny to przegięcie 50 zł za jeden konus, może lepiej piastę dokupić, tylko gdzie ja ją znajdę? , koła to Shimano  WH-MT500 CR 24 szprychy. 

Napisano

Wiem, wiem. Zorientowałem się. Dlatego napisałem że niema najmniejszego sensu zakupu stożków na zapas do MT500. Po prostu rozbieraj piastę co jakiś czas i zadbaj o nią. Będzie służyć. Jak piasta się zużyję to wtedy będziesz się zastanawiać co robić.

Napisano
11 godzin temu, leejoonidas napisał:

Wszystkie piasty kulkowe przeważnie są za mocno skontrowane co powoduje szybkie zużycie konusów, każdą piastę kulkową zaraz po zakupie należy jeszcze raz skontrować tak aby to było na granicy luzu. Serwis piasty uzależniony jest od warunków pogodowych w jakich jeździsz, od ilości kilometrów, obciążenia piasty. Okresowo zdejmij koło lub poluzuj je aby o kilka stopni obrócić oś piasty tak aby konusy które są nieruchome równomierne się docierały i zużywały.

Zasięgnąłem opinii z fachowego źródła (serwis shimano) i masz rację, konus trzeba poluzować i jest to nagminne, wynika to prawdopodobnie z czynności centrowania koła w fabryce, ale po tej czynności już nie poluzowują. 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...