Skocz do zawartości

[Napęd] Tani w eksploatacji napęd 7-rzędowy - dobór możliwie najlepszych komponentów w podobnym budżecie


Ntkgzd

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, zainspirowany przez @skom25 postanowiłem na cito złożyć tani w eksploatacji napęd 7-rzędowy, aby wreszcie zejść z Single Speed'a i zrobić moim kolanom dobrze :).

Po przeanalizowaniu tego co jest dostępne na rynku postanowiłem złożyć to z:

- Manetka Shimano SL-M315 (7-rz)
- Przerzutka Shimano Acera RD-M360
- Kaseta Shimano Acera CS-HG41 (7-rz)
- Łańcuch KMC x8

(linki poglądowe - na Allegro można spokojnie kupić ten sprzęt taniej).

Z przodu będę miał coś co omawialiśmy tutaj, prawdopodobnie pozostanę na blacie 38T.

Teraz pytanie do tych co dużo mieli doświadczenia z powyższym zestawem (a podejrzewam, że tych co używali przynajmniej jednej części z powyższej listy jest sporo) - czy taki zestaw jest optymalny pod kątem taniej eksploatacji i w miarę precyzyjnej zmiany przełożeń? Pytam o to, ponieważ może jest coś na tej liście co warto wymienić na być może odrobinę droższe a nieporównywalnie lepsze np. inna przerzutka? Dodam, że cenowo eksploatacja wychodzi podobnie jak w moim obecnym Single Speed, ale podejrzewam, że z żywotnością będzie gorzej, ale coś trzeba zrobić z faktem, że kolana dają o sobie znać.

Jakby ktoś się zastanawiał dlaczego kaseta 7-rzędowa a nie 8, to po pierwsze po Single Speed to i tak za dużo :P a po drugie ze środkowego biegu do skrajnych przełożeń jest zawsze tak samo blisko i zawsze mniejsza szansa, że się coś zatnie zawalone błotem.

Jeśli się nie mylę to aby wrzucić to na bębenek przystosowany do kaset 8-10 rzędowych potrzeba podkładki 3 mm.

Założenie jest takie, że jak coś zacznie chodzić topornie pomimo regulacji to wylatuje i ustępuje miejsca nowej sztuce, prawdopodobnie po każdej zimie.

Wydaje mi się, że to będzie najlepsze rozwiązanie przy moich przebiegach i to jest kwintesencja Waszych rad, które wziąłem sobie do serca :).

Będę wdzięczny za wnioski końcowe, zanim zakupię ten zestaw :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łańcuch KMC X8, dobry wybór. 

Kaseta - różnic większych między 7/8 rzędową nie ma, jedna i druga obleci, brałbym najtańszą. 

Manetka - weź tą która Ci się podoba, większość tanich działa podobnie.

Przerzutka - ja rozumiem że wszystko drożeje, ale dalej 130 złotych kosztuje ta Acera? Przegięcie. Jak wyżej - poszukać jakiejś używanej i taniej, i tak w zimie dostanie w tyłek to choć szkoda nie będzie. 

 

Aaa co do singla - to dla kolan wystarczy zmiękczyć przełożenie ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napęd 7s w stosunku do 8s nie ma żadnych zalet (koronki i odległości są tej samej szerokości i w tych samych odległościach - nie budzi się więc inaczej) a wady przy 1x są oczywiste. Nie jest ani tańszy (chyba że lądujesz z wolnobiegiem) ani trwalszy. Więc czemu? Bo te tłumaczenie w wywodzie "czemu nie 8s" nie ma żadnych racjonalnych podstaw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SRAM PC830 BOX najtańszy, ja przynajmniej nie mam już chęci ze strzelaniem czy KMC jest podrobiony czy nie. A nie lepiej z przerzutki i manetek czegoś retro z olx, wyjdzie taniej i wyższe grupy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie w to nie mieszaj.

Popadasz w skrajności w skrajność. Najpierw chcesz działający perfekcyjnie 10s, prawie kupujesz XT, a teraz robisz jakiś archaiczny 7s. No i co ma wspólnego kaseta 46T o której pisałeś wcześniej, z 28T którą wstawiłeś aktualnie?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, MikeSkywalker napisał:

Aaa co do singla - to dla kolan wystarczy zmiękczyć przełożenie ;) 

To już zrobiłem, tylko przy dużych prędkościach mam teraz kadencję jak wiewiórka po kawie :P

4 godziny temu, Fikander napisał:

"czemu nie 8s" nie ma żadnych racjonalnych podstaw.

To niech będzie, że bardziej mi się podoba rozłożenie cyfr na manetce i kaseta jest tańsza :)

4 godziny temu, iks napisał:

SRAM PC830 BOX najtańszy, ja przynajmniej nie mam już chęci ze strzelaniem czy KMC jest podrobiony czy nie. A nie lepiej z przerzutki i manetek czegoś retro z olx, wyjdzie taniej i wyższe grupy. 

To może machnę się na KMC e8 EPT, to jest raczej najbardziej niezniszczalne z 6/7 i 8s, a jeśli posłuży 3 razy dłużej to cenowo wyjdzie na to samo.

2 godziny temu, skom25 napisał:

Mnie w to nie mieszaj.

Popadasz w skrajności w skrajność. Najpierw chcesz działający perfekcyjnie 10s, prawie kupujesz XT, a teraz robisz jakiś archaiczny 7s. No i co ma wspólnego kaseta 46T o której pisałeś wcześniej, z 28T którą wstawiłeś aktualnie?

 

No czekaj, czekaj - napisałeś, że XT nie ma sensu dla kasety 10s, którą podałem i dodatkowo, że 10s nie jest bardziej wytrzymałe od 8s i szkoda na to kasy a ponadto, że taka kaseta potwornie ogranicza z wyborem przerzutki. To, że składam coś archaicznego nie oznacza, że będzie się rozpadało po 100 km (chyba, że o czymś nie wiem :P) to są nowe części jakby nie patrzeć. Co do Twojego pytania co ma kaseta 46T do tej 28T - nie ma nic, a miała mieć? :P Zresztą jak mi z przodu nic więcej niż 40T się nie zmieści to w sumie przełożenia z tyłu powyżej 30T w Poznaniu na niewiele mi się zdadzą. Uświadomiłeś mi, że topowy sprzęt, który będzie zaniedbany zdechnie tak samo jak Tourney a ciężko o niego dbać jeżdżąc cały rok w soli, błocie itp. - to teraz jak nie wsadzam Tourney'a tylko Acerę to popadam w skrajności w skrajność? Ponadto zdałem sobie sprawę, że zamiast kupować kasetę Sram EX1 to w tej cenie mogę mieć 40 kaset Shimano Acera CS-HG41 (7-rz) - a wątpię, aby żywotność EX1 była 40 razy większa, także ja tylko wyciągnąłem wnioski z Twoich rad, które stwierdziłem - mają sens ;), a skoro mi to starczy to po co przepłacać?

@Sobek82 nie wiem, ja tylko wywnioskowałem, że jeśli chcę dużo i tanio jeździć to nie ma co się pchać powyżej 8s, a samo 7s mi wystarczy. Chyba, że chcecie mi doradzić inny zestaw, który będzie dużo bardziej pancerny i precyzyjny nawet w delikatnie większym budżecie - ja cały czas jestem otwarty na propozycje - tylko chciałbym już coś włożyć i zamknąć rozdział Single Speed'a.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybrałeś tam kasetę 11-46, którą obsługują tylko najnowsze przerzutki. Nigdzie nie napisałem że 10s nie ma sensu. Przecież wystarczyło wziąć normalny zakres kasety, a do tego jakąś przyzwoitą przerzutkę klasy Deore. No ale nie, Ty odtrąbiłeś sukces że zostałeś oświecony i składasz 7s na grupie Acera. O wytrzymałości 8s i 10s pisałem w kontekście tego co napisałeś o SRAM.

Dlaczego w skrajności w skrajność? Bo najpierw piszesz o precyzji działa, że ma być najlepsze co jest dostępne, a teraz wyskakujesz z takim zestawem. Nikt 7s już nie używa, nie ma to kompletnie sensu, komponenty są słabe i wcale nie będą dużo tańsze niż coś bardziej cywilizowanego. Nie wiem też, czy wiesz jak taki napęd działa.

Co do kasety, to już pogubiłem się co Ty tam montujesz z przodu. Wiem tylko tyle, że 7s o zakresie 11-28 jest dziurawa jak ser i nijak ma się do wcześniej proponowanej. Więc jeżeli składasz napęd i jednego dnia jakiś blat Ci wchodzi, a drugiego już nie, to kolejny argument że nie bardzo wiesz co się dzieje.

Odpowiedź typu "To niech będzie, że bardziej mi się podoba rozłożenie cyfr na manetce i kaseta jest tańsza" utwierdza mnie tylko w przekonaniu, że nie patrzysz na to racjonalnie i zaczynają się jakieś durne teksty. Jutro będziesz miał kolejny pomysł i znowu zaproponujesz jakiś zestaw.

Co do jazdy cały rok. Wystarczy dbać o sprzęt. Nie wiem czy sobie zdajesz sprawę, ale przerzutka Acera nie ma uszczelnień i w teorii nie da się jej rozłożyć do serwisu. W praktyce się da, ale trzeba się namęczyć i jest to bez sensu. Jestem prawie że pewny, że po jednym sezonie zimowym z Twoim podejściem do sprzętu, będziesz szukał nowej. 

Tyle z moich uwag i udziału w tym wątku.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Ntkgzd napisał:

To może machnę się na KMC e8 EPT, to jest raczej najbardziej niezniszczalne z 6/7 i 8s, a jeśli posłuży 3 razy dłużej to cenowo wyjdzie na to samo.

Ile to ma być te 3x dłużej, 30 tysięcy kilometrów czy 40? 

Zadbany KMC X8 robi spokojnie ponad tyszkę, a po zimie i tak nadaje się na śmietnik. 

Jak Ci się podoba manetka 7sp - bierz taki napęd. 

Tylko po raz któryś powtórzę - szukaj używanych i tanich przerzutek, 6/7/8/9, to wszystko powinni śmigać. Ja na M360 oblatywałem kasetę 9sp. A jedna, dwie zimy i przerzutki mówią dość. Ja właśnie po takiej zimie podjąłem decyzję o przejściu na singla. 

Aaa - możesz też do takiej całorocznej jazdy pomyśleć o przejściu na trzybiegową piastę Nexus. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@skom25 no jeszcze mi focha strzel, że źle interpretuję to co piszesz :) - ja jestem Ci wdzięczny za wszystkie rady i dziękuję za Twój udział w moich wątkach. A manetka i kaseta 7s serio podoba mi się bardziej niż 8s, a o gustach się nie dyskutuje. Także będę wdzięczny jak nie będziesz tego wrzucał w jeden worek pt. "durne pomysły". Ja nie mam Twojego doświadczenia w sprzęcie rowerowym i trudno, aby wszystkie moje pomysły były racjonalne - przedstawiam tylko swoją wizję i konsultuję ją na forum, aby nie skręcać totalnych Frankenstein'ów a następnie testuję te rozwiązania czy są dla mnie odpowiednie w praktyce - chyba o to m.in. chodzi w tym forum? Np. @MikeSkywalker polecił mi kilkanaście miesięcy temu rozwiązanie, które też dopieszczaliśmy przez kilka wątków, abym ostatecznie miał napęd, który mi odpowiada i na którym zrobiłem już ponad 15 tysięcy kilometrów i gdyby nie problemy z kolanami czy zbyt wysoka kadencja na zbyt miękkim przełożeniu to dalej bym z tego korzystał. Ty odradziłeś mi drogi zestaw, ponieważ uświadomiłeś mi, że nie będzie tak długo żywotny jak sobie to wyobrażałem i dzięki temu nie wydałem kasy w błoto - o to chyba chodzi, aby wymieniać się wiedzą i doświadczeniem? To tyle co chciałem Ci napisać, ponieważ Twój wywód zabrzmiał jakbym "marnował" Twój czas.

@MikeSkywalker co do żywotności KMC e8 EPT to jej niestety nie znam, ale jak zrobi te 4000 km zanim się rozciągnie o 0,75% to dla mnie byłoby już wystarczająco. Obecnie mam KMC e1 EPT i sól znosi godnie, a po dwóch tysiącach kilometrów przymiar do łańcucha mi jeszcze nie wpada, mam niestety tylko taki ze wskazaniem rozciągnięcia na poziomie 0,75% i 1%, ale ostatnio ktoś mi polecił ten, także go sobie sprawię, ponieważ wydaje się 2 razy bardziej precyzyjny.

Co do piasty - mam już takie, których nie chciałbym zmieniać, natomiast żona korzysta z tej co piszesz i też już niestety jest do wymiany po około 5000 km na przestrzeni dwóch lat, ale to pewnie dlatego, że jej rower stoi pod chmurką gdy ona jest w pracy.

Używanych przerzutek wolałbym nie kupować, ponieważ jak i tak w końcu padnie to ciężko będzie wymienić ją na ten sam model w związku z brakiem dostępności no i dochodzi to ryzyko czy sprzęt, który ktoś sprzedaje jako używany jest sprawny. Pytanie czy z nowych przerzutek z wyższych grup coś obsłuży mi tę kasetę i łańcuch 8s? Podejrzewam, że z nowych 9s i wyżej zbyt szeroki łańcuch przez to nie przeleci a nawet gdyby to wpłynie to na precyzję zmiany przełożeń w związku z tym, że sprzęt jest tworzony z myślą o węższych łańcuchach? Tutaj mogę się mylić, ale jeśli chcieć wrzucać lepsze przerzutki (z tych nowych) to pozostaje chyba tylko kwestia sprawdzania czy łańcuch przez nie przechodzi a później testy w praktyce czy chodzi to precyzyjnie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak bardzo siłowo musisz jeździć albo jak nie dbać o napęd że zakładasz takie skrajności. 4000 km to ja robiłem na łańcuchach z plasteliny, jakimś badziewiu za 20 złotych. KMC X8 spokojnie wykręci drugie tyle. 

Co do przerzutki - nie widzę sensu pchać się w lepszą, skoro chcesz nową to M360 działa naprawdę okej, i może zabrzmi to nieco absurdalnie ale to jest coś znacznie lepszego niż badziewny Tourney. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Swoją drogą, dlaczego Ty podałeś linki do tak kosmicznie drogiego sklepu?

Chcesz przyzwoity napęd, bez wydawania milionów, to sobie kup coś takiego.

https://allegro.pl/oferta/shimano-sl-m3100-manetka-9-alivio-11497137459

https://www.centrumrowerowe.pl/kaseta-shimano-cs-hg201-pd18420/?v_Id=158334

https://www.centrumrowerowe.pl/przerzutka-tylna-shimano-deore-rd-m591-pd3269/

Przyzwoicie działająca manetka, kaseta jak kaseta i przerzutka na temat której nie przeczytasz złych opinii. Przerzutka z możliwością serwisu, który zajmie Ci 20 minut. Jak poszukasz, to znajdziesz taniej.

Masz napęd 9s, dużo mniejsze przeskoki, a jaka różnica w kosztach? 20 zł na kasecie?

Przerzutkę po jeździe możesz zlać wodą z opryskiwacza ciśnieniowego. Co jakiś czas spryskaj ją Sprayem Silikonowym, co dodatkowo zabezpieczy mechanizmy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Ntkgzd napisał:

A manetka i kaseta 7s serio podoba mi się bardziej niż 8s, a o gustach się nie dyskutuje

Tyle że to nie jest gust (bo te manetki wyglądają identycznie), ale niestety nie do końca przemyślana decyzja w którą już pewnie weszło trochę emocji - uwierz 95% ludzi podpisze się pod tym, że o ile nie masz już połowy gratów to kompletowanie napędu 1x7 jest zupełnie pozbawionym racjonalności wyborem. Dokładnie tyle samo pieniędzy wydasz na 8s który jest identycznej trwałości bo opiera się na tych samych szerokościach, może z 10% droższe będzie 9s i też trwałość będzie podobna jak nie lepsza z uwagi na to jak wielką obecnie wagę producenci łańcuchów przykładają do najniższej możliwej półki. 7s nie jest ani zauważalnie tańsze, ani czystsze, ani trwalsze - nic absolutnie nic nie przemawia za tym żeby taki zestaw od podstaw kompletować. To nie ma co się dziwić że ktoś kto w którymś tam już wątku, do którejś tam propozycji się odnosząc nie poczuł lekkiej irytacji bo jednak szarpnąłeś temat 10s-xt po czym porzuciłeś pomysł i wyskoczyłeś z napędem 7s - czyli, można odnieść wrażenie, że podpowiedzi absolutnie nic nie wnoszą.

1 godzinę temu, Ntkgzd napisał:

mam niestety tylko taki ze wskazaniem rozciągnięcia na poziomie 0,75% i 1%, ale ostatnio ktoś mi polecił ten, także go sobie sprawię, ponieważ wydaje się 2 razy bardziej precyzyjny.

Tym to sobie jednym i drugim można co najwyżej w nosie podłubać. Ale na tym forum dużo jest tematów o przymiarach i czemu tego typu nie spełniają swojej funkcji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, MikeSkywalker napisał:

Nie wiem jak bardzo siłowo musisz jeździć albo jak nie dbać o napęd że zakładasz takie skrajności. 4000 km to ja robiłem na łańcuchach z plasteliny, jakimś badziewiu za 20 złotych. KMC X8 spokojnie wykręci drugie tyle.

Potrafię solidnie depnąć i to pewnie dlatego też mam te problemy z prawym kolanem, ale może miałem do czynienia z podróbką, podobno robią takie :), ale tak jak pisałem z tym KMC e1 EPT na ten moment się nic nie dzieje, także wierzę w tę serię KMC z dopiskiem "e".

1 godzinę temu, MikeSkywalker napisał:

Co do przerzutki - nie widzę sensu pchać się w lepszą, skoro chcesz nową to M360 działa naprawdę okej, i może zabrzmi to nieco absurdalnie ale to jest coś znacznie lepszego niż badziewny Tourney. 

Ja bym pewnie wymieniał tę Shimano Acera RD-M360 po każdej zimie na nową i nie pierdzielił się z tym w tańcu. Robiąc do 10 tysięcy kilometrów rocznie to wychodzi 1 gr za km - jak za darmo .

@skom25 zawsze podaję linki do Bikester'a, ponieważ one po latach nie wygasają i można łatwo sprawdzić co się ostatnio kupowało i czy nadal jest to dostępne na rynku. Wiadomo, że poszukiwania przy konkretnym zakupie zaczyna się od Allegro :).

Ten zestaw co podałeś też jest fajny, manetka to wizualnie to samo co 7s, tylko pod 9s także też mi się podoba i nadal ze środkowego przełożenia do skrajnych jest tak samo blisko (magia kasety z nieparzystą ilością przełożeń :P). Z tym, że łańcuch 9s będzie już słabszy i droższy od 8s. Chyba pozostaje mi sprawdzić oba zestawy i samemu zdecydować co jest dla mnie wystarczające. Z opinii, które widzę na temat przerzutki Shimano Deore RD-M591 to ktoś śmiga nią na kasecie 7s - może to jest idealny kompromis w kategorii, precyzyjnie, tanio z zachowaniem jak najdłuższej żywotności? Co o tym myślicie?

@Fikander Twoją odpowiedź przeczytałem dopiero jak opublikowałem powyższe. Czyli uważasz, że ten 9s zaproponowany przez @skom25 będzie działał tak samo o ile nie lepiej od tego co podałem na samej górze (7s)? Z tym, że cieńszy łańcuch siłą rzeczy będzie mniej trwały a po Single Speed przełożenia kasety 7s serio mi wystarczą. Ja się trochę boję, że więcej przełożeń = więcej problemów z częstszą regulacją przerzutki - może niepotrzebnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To przy 1x13, ludzie nie jeżdżą tylko regulują napęd.

Naprawdę, robisz problem tu gdzie go nie ma. Z jakiegoś powodu starasz się iść pod prąd.

Skoro łańcuch 7s będzie mocniejszy niż inne, to dlaczego podlinkowałeś 8s?

Ile kilometrów robisz rocznie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, cieńszy łańcuch nie jest słabszy przez samo to że jest cieńszy - nie istnieje więc argument "siłą rzeczy". Za to istnieje argument pozycjonowania wyrobów względem ceny/standardu/czasu kiedy był topowy. etc. Nie ma dziś praktycznie łańcuchów 7/8s które odpowiadają temu jak wyglądały łańcuchy tej szerokości za czasów świetności napędów 7/8. Obecnie producenci "siłą rzeczy" nacisk kładą (albo i nie, bo to różnie bywa) na jakość napędów 11-12s. Oczywiście nie jest powiedziane że pośrednie albo nawet te 7/8s muszą być dostępne wyłącznie złe ale naturalna kolej rzeczy jest jaka jest - łatwiej o dobry łańcuch produkowany dla obecnej lub poprzedniej generacji dura-ace czy xtr niż dla 8 generacji wstecz a dziś to niskie grupy pokroju tourney albo co najwyżej claric i altus mają tyle przełożeń. Zresztą dbaj o oliwienie łańcucha i czystość napędu - różnice w długości żywota przyzwoitych komponentów zależą głównie od tego.

Regulacja napędu 9s to "banalny banał", niczym nie różni się od "skomplikowania" regulacji 7/8.

  

38 minut temu, skom25 napisał:

Skoro łańcuch 7s będzie mocniejszy niż inne, to dlaczego podlinkowałeś 8s

7 i 8 - to ten sam łańcuch.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież tu się poruszacie cały czas wokół osprzetu niższych grup tak czy siak. To niech weźmie łąńcuch Wippermann Connex..Najlepiej brać w pudełkach (BOX). Ale znowuż, kaseta z niższej grupy pewnie do zarżnięcia na jednym łańcuchu, można bawić się w przymiar (ten co podlinkował to ciekawa sprawa, bo wygląda na klona park tool cc4). 

Godzinę temu, skom25 napisał:

Ile kilometrów robisz rocznie?

Kluczowa sprawa, a nie rozważania...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę o trwałości.

Kasety 10s.

XT CS-M771 11-36 przebieg na razie 18.000 km, żadna z koronek jeszcze nie wymieniana a zapasowe kupowałem po 15 zł, teraz będą pewnie ciut drożej.

HG500 11-42, po 4000 km zaczęły przeskakiwać niektóre przełożenia i po tym przebiegu nadawała się do kosza.

Łańcuchy 10s.

TAYA wersja do elektryków - 1500 km, Connex - 2000 km, Shimano HG54 - 2500km, KMC EL - na razie 4000 km, myślę że jeszcze 500 do 1000 km zrobię zanim wpadnie 0,75%.

Napęd eksploatowany w różnych warunkach ala na płaskim terenie i miękkich przełożeniach. Łańcuchy wymieniane zawsze przy 0,75%.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam wciąż napęd 7s i jest stabilny, 

Ważna jest zębologia korby, duże zębatki i nie jakieś wynalazki tylko trwałe.  Jazda np 32x11 zarżnie tanie komponenty.

U mnie 7s najwięcej przeszło z 13-23 oraz 14-32 korby 53/39  i 50/34.  Do tego czarna Sora i wszystko gra i buczy, sram  tylko  pc 870, nigdy niższy bo to szmelc.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ułatwiacie wyboru :) - to ja może podsumuję swoje potrzeby i historię, aby było łatwiej to zrozumieć.

Jeżdżę około 30 km dziennie, czasem więcej, czasem mniej, rocznie można przyjąć, że te 10 tysięcy kilometrów zrobię, 100% miasto, cały rok, każde warunki. Ostatnie 15 tysięcy zrobiłem na Single Speed na przełożeniu 38/18, ale musiałem ze względu na kolana zmiękczyć na 38/20 (dodam, że ja i rower sporo ważymy, dlatego nie rusza się tym lekko). Po tej zmianie z kolanami lepiej, ale kadencja przy prędkościach powyżej 30 km/h to już można się poczuć jak akrobata w cyrku. Tu się może na chwilę zatrzymajmy - wydaje mi się, że dla większości 15 tysięcy kilometrów na Single Speed z przełożeniem 38/18 to dosyć duża abstrakcja. W momencie gdy tracicie już odruch zmiany biegów, ponieważ zwyczajnie w świecie nie macie manetki i już Wam nawet obojętne to, że dany odcinek przejedziecie 10km/h wolniej niż pozwala Wam na to Wasza kondycja to gdy pojawi się kolejny problem, który spowoduje kolejną potrzebę zmiękczenia przełożenia (w moim przypadku kolana) to coś w Was pęka i nie chce Wam się już więcej udowadniać samemu sobie, że długowieczny napęd typu Single Speed jest warty rezygnacji z dobrodziejstwa jakim jest zmiana przełożeń w trakcie jazdy (a już na bank nie na tych przebiegach - gdybym wykorzystywał rower tylko na dojazdy do pracy to bym zostawił to tak jak jest). Piszę o tym, ponieważ może łatwiej będzie Wam zrozumieć, że wówczas kaseta z przełożeniami 11-13-15-18-21-24-28T dla takiego rowerzysty wydaje się lekiem na wszystkie problemy, pomimo, że dla Was to bzdura. Ja to rozumiem, tylko tak samo jak kiedyś ludzie jeździli na wakacje maluchem czteroosobową rodziną i to był prestiż tak dzisiaj każdy popukałby się po głowie co to ma być. Mam nadzieję, że to obrazuje, dlaczego uważam, że taki napęd mi wystarczy.

Jest jeszcze kwestia dobrej konserwacji swojego napędu a właściwie - braku. Ja nie mam za dużo czasu i chęci, aby po pracy a później po spędzeniu na rowerze do kilku godzin dziennie spędzać późnych godzin wieczornych na myciu i konserwowaniu swojego napędu - to nie jest ignorancja tylko świadomy wybór i chęć spędzenia więcej czasu na rowerze niż przy rowerze. Jak łańcuch zaczyna mi piszczeć to go przetrę, nasmaruję i tyle. Kiedyś jeździłem na przerzutce Shimano RD-T8000-SGS na 10-rzędowej kasecie i z tygodnia na tydzień chodziło to coraz gorzej, pomimo regulacji. Fakt, faktem, że świadomie nie pieściłem się z konserwacją. Po pierwszej zimie stwierdziłem, że ten sprzęt chodzi tragicznie i zszedłem z przerzutką do jakiejś starszej. Swoją drogą na moim awatarze to właśnie ta przerzutka a jeździłem z nią na kasecie 8s. Przejechałem na tym bezproblemowo więcej niż na Shimano RD-T8000-SGS i wówczas (jak się teraz okazuje błędnie) wyciągnąłem wnioski, że im mniej przełożeń tym lepiej to działa. W tym samym okresie mój kolega testował w Decathlon'ie rower Elops - to budżetowy rower z napędem typu Single Speed i to była moja pierwsza styczność z tym rozwiązaniem, na które się wówczas nakręciłem - stwierdziłem, że zrobię własnego Single Speed'a, który będzie miał wszystkie udogodnienia, które już poznałem. Dalszą część historii znacie.

Następnie uświadomiony przez Was, że nawet najlepsza grupa będzie działać kiepsko jak się jej nie konserwuje - postanowiłem, że skompletuję najtańszy zestaw (na kasecie - wolnobieg to mi już przez myśl nie przeszedł :P), który po zimie wymienię na nowy, ponieważ wyjdzie mi to taniej niż kupowanie mistycznego Sram EX1, który przetrwałby mniej (przy moim traktowaniu).

@MikeSkywalker potwierdził, że nie jest to zły pomysł. Następnie pojawiło się dużo pomysłów od Was gdzie trochę poczułem się zagubiony w co iść.

No i to tyle :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jaki wybierzesz napęd w sensie 7 8 9 teoretycznie nie ma znaczenia najmniejszego dla jego trwałości to wszystko były podobnie trwałe napędy. Ale dziś tylko teoretycznie nie ma. Bo praktycznie wybierając taką 7-kę jesteś wręcz skazany na kiepski łańcuch i beznadziejną manetkę a pewnie i lipną kasetę. Bo jednak pomimo tego że zazwyczaj różnice w trwałości kaset są niewielkie to są wyjątki. A tu celujesz z wyborem przy 7s w absolutne niziny. Przerzutka jeśli twoje potrzeby kończą się na kasecie powiedzmy 11-32 to jedno i to samo od 7 do 9 nie ma różnicy bo to manetka decyduje o tym o ile wychyla się wózek przerzutki w danym systemie a w przypadku Shimano 7-9 ( plus stara szosowa 10-ka) to Rapid fire - można sobie wsadzić przerzutkę 9s do napędu 7s i odwrotnie. Kupisz powiedzmy deorkę m591 i będziesz zachwycony. Tyle tam teoretyzowania. Ale po prostu najrozsądniej wybrać do takiego typu zastosowania napęd 9s bo da sie jeszcze kupić chociażby łańcuch C9 i nic tego w łańcuchowych bojach nie pobije a są i inne dobre dostępne (no chyba że idziesz w paski, przekładnie etc.) No i niestety trochę bardziej będziesz zmuszony dbać o napęd - przy czym bez przesady napędy do 9s nie są aż tak wymagające jak późniejsze.

Ps. Kupuj co tam sobie chcesz ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy Poznań jest inny od Warsza - chyba nie bardzo.

https://allegro.pl/oferta/kaseta-sram-pg-730-7s-powerglide-ii-12-32t-11817767339

albo https://allegro.pl/oferta/kaseta-sunrace-csm637bs-7-rzedow-10988194791

https://www.olx.pl/d/oferta/korba-shimano-sora-CID767-IDNUbkz.html#6ab5a4a840

https://www.olx.pl/d/oferta/przerzutka-shimano-sora-rd-3500-9rz-CID767-IDKtTHE.html#888020ba91

moja przerzutka ma średni wózek między kółkami 7,5 cm

propozycje poglądowe, znalezione na szybko

przednia zmieniarka i kompatybilność korby do ramy do przemyśleń

kasety miękkie od 12 albo nawet 13 jeśli się znajdzie takiego Sunraca i tanie do zajeżdżania  z trzema łańcuchami zmienianymi co miesiąc

manetka taka jak z pierwszego postu

do tego najlepszy pancerz, uszczelnienia na linkach luzem z rurki termokurczliwej  i olej na łańcuch. I tyle.

Chociaż przy bębenku na 8 s spokojnie są kasety hg 50

https://www.olx.pl/d/oferta/kaseta-shimano-cs-hg50-8s-13-26t-nowa-CID767-IDNwNvC.html#0d03c04bb6

https://www.olx.pl/d/oferta/nowa-kaseta-rowerowa-shimano-8-11-30-cs-hg-50-hg50-hg50-8-CID767-IDJPcKC.html#28f9cb2df7

 

i wolałbym mieć 8 s

Tak jak pisałem łańcuch Sram pc 870 nie niższy.

shimano czy KMC w szerokości 7-8 nie zajeżdżałem.

Trzy łańcuchy i wygodna spinka, rękawice wymiana co miesiąc, proste. Jak przestałem dbać  to w 2-3 tyś kaseta poleciała  w stronę zębów rekina dojechała się z pozostawionym łańcuchem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobry pomysł, iść na przykład w szosową kasetę. 

Ja to przerabiałem niedawno, jak przeprowadziłem się do dzielnicy gdzie było do podjechania trzy krótkie, ale strome górki. Owszem, dało się na singlu - tylko po co. Szkoda kolan i łańcucha. 

A że miałem w rowerowych zapasach kasetę Claris, przerzutkę i manetkę to wrzuciłem to szybko zamiast jednego biegu i - raz że zakres przełożeń się zwiększył (choć mógł bardziej na kasecie MTB) to też odkryłem jak fajnie zestopniowane są kasety szosowe :D 

4 godziny temu, Ntkgzd napisał:

Piszę o tym, ponieważ może łatwiej będzie Wam zrozumieć, że wówczas kaseta z przełożeniami 11-13-15-18-21-24-28T

Przemyśl Clarisa, albo wspomnianą wyżej Sorę. To dobra opcja. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, MikeSkywalker napisał:

Jak Ci się podoba manetka 7sp - bierz taki napęd. 

Tylko po raz któryś powtórzę - szukaj używanych i tanich przerzutek, 6/7/8/9, to wszystko powinni śmigać. Ja na M360 oblatywałem kasetę 9sp. A jedna, dwie zimy i przerzutki mówią dość. Ja właśnie po takiej zimie podjąłem decyzję o przejściu na singla. 

Aaa - możesz też do takiej całorocznej jazdy pomyśleć o przejściu na trzybiegową piastę Nexus

Większość swojego rowerowego życia przejechałem mając z tyłu kasety 7-ki: szosową 11-24 i popularną 11-28. Do tej pory z uwielbieniem użytkuję takie napędy. Nie wiem o co chodzi, ale coś w tym jest. Może to przez symbolikę liczby 7?:)

O, i nawet lat mam  7x7 (jak Adaś Miauczyński). 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Siedem_(symbol)

Napęd z kasetą 7rz 11-28 oferuje już spory zakres (255%), a kasety znów są już w normalnych cenach. HG41 jest przy tym bardzo lekka (niecałe 230 g, 11-28) i świetnie zmienia biegi, zwłaszcza z przerzutką z wyższych grup mtb (7-9) i szosowych (max 10, oprócz Tiagry 4700). 

Moim zdaniem w Shimano zdecydowanie warto dopłacić do lepszej przerzutki tylnej. Mam XT (RD-M771 SG) kupioną ponad 10 lat temu, użytkowana cały rok w góralu właśnie z kasetą 7-ką 11-28 i działa doskonale. Jest sztywna, szybka, ma mocna sprężynę i wciąż nie czuć wyraźnych luzów na sworzniach. Miałem kiedyś jakiegoś Altusa i po dwóch zimach miał już takie luzy, że wkręcił mi się w koło. Moim zdaniem różnica w trwałości na korzyść XT jest gigantyczna i zdecydowanie warta dopłaty. Niestety, taka XT już praktycznie jako nowa nie występuje. 

Dlatego ja polecam albo wciąż dostępną Deore, albo szosową 105-kę  5701 (nawet z krótkim wózkiem - będzie lżejsza i sztywniejsza).

https://allegro.pl/oferta/przerzutka-tyl-deore-rd-m591-sgs-9rz-czarna-11680267080

https://allegro.pl/oferta/przerzutka-tyl-shimano-rd-5701-ss-105-czarna-1071981591

Łańcuchy KMC X8 są ok, ale moim zdaniem kasety Shimano nieco lepiej działają z łańcuchem HG71, który jest tylko nieco droższy od KMC (no i trzeba dokupić spinkę).

Do nowej kasety HG41 proponuję od razu kupić 3 łańcuchy i rotować co kilkaset km. Te kasety może nie są szczególnie trwałe (nawet z nowym łańcuchem dość szybko robią się na zębach wgniotki, co sugeruje że materiał jest dość miękki), ale te kilkanaście tysięcy w ten sposób powinna wytrzymać. Ja zajeżdżałem niektóre zębatki do igiełek, a wszystko wciąż działało bez zauważalnego pogorszenia. 

Jeśli chodzi o precyzję i odporność na zabrudzenie to jednak 7-ki są najbardziej wyrozumiałe. W 8-ce odstępy między  zębatkami się minimalnie mniejsze (4.8 mm vs 5 mm), a w dziewiątce jeszcze bardziej zauważalne (4.35 mm vs 5 mm). Może to niewiele, ale jednak czasem da o sobie znać, gdy wszytko ubłocone lub oblepione śniegiem.

https://allegro.pl/oferta/kaseta-7rz-11-28-cs-hg41-11-13-15-18-21-24-28t-10892781388

https://allegro.pl/oferta/lancuch-shimano-cn-hg71-6-8rz-11069853462 

 

 

.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...