Pawelekgit Napisano 20 Stycznia 2022 Udostępnij Napisano 20 Stycznia 2022 (edytowane) Witam. Posiadam od maja ubiegłego roku ten rower i chciałbym zrobić mały upgrade. Chciałbym zmienić łożyska na maszynowe, co wiąże się chyba z koniecznością wymiany całych piast. Chciałbym też wymienić suport na jakiś lepszy i chciałbym zmienić hamulce przód tył. Teraz pytanie. Czy do tych kół firmowych meridy da radę dobrać jakieś sensowne DT Swiss czy Novatec? Czy suporty marki Token są godne polecenia i czy da radę jakiś dobrać do mojego roweru? I 3 jakie hamulce będą nie za drogie, ale już bardzo sensownie hamujące? Tutaj są te podstawowe tektro, hamują średnio. I jak dużą rolę odgrywa sama tarcza przy hamowaniu? Czy znajdę gdzieś jakąś hierarchię tarcz Shimano? Czy warto włożyć przy nowych hamulcach tarcze 203mm? Ma to sens przód tył? Sam nie będę tego przerabiał, bo jestem zielony, ale nie chcę też kupować części w tym sklepie gdzie jest serwis bo wyjdzie mnie lekko kilka stów więcej. Proszę o pomoc w wyborze jakichś komponentów. Jeszcze pytanko odnośnie trwałości łożysk maszynowych. Czy przy normalnej jeździe w różnym terenie, ale bez błota, skoków itp itd ile mniej więcej km potrafi wytrzymać takie łożysko dobrej jakości? RAMA BIG.NINE LITE WIDELEC Manitou Markhor Comp Air PIASTA PRZÓD Shimano MT400-B PIASTA TYŁ Shimano MT400-B PRZERZUTKA PRZEDNIA Shimano Deore PRZERZUTKA TYŁ Shimano Deore M5120 Shadow+ MANETKA PRZÓD Shimano Deore M5100 MANETKA TYŁ Shimano Deore M5100 MECHANIZM KORBOWY Shimano Deore M5100 WKŁAD SUPORTU Shimano BBMT500PA WOLNOBIEG/KASETA Shimano Deore M5100 11-42 11S ŁAŃCUCH KMC X11 OBRĘCZ MERIDA COMP CC 20 IWR OPONA PRZÓD Maxxis Ikon OPONA TYŁ Maxxis Ikon DĘTKI Ultralite-29 TARCZA HAMULCOWA TYŁ Shimano RT10 TARCZA HAMULCOWA PRZÓD Shimano RT10 HAMULEC PRZÓD Shimano MT-200 lub Tektro M275 HAMULEC TYŁ Shimano MT-200 lub Tektro M275 KIEROWNICA MERIDA Expert CC STERY MERIDA M4455 MOSTEK MERIDA COMP CC SIODŁO MERIDA Comp CC SZTYCA MERIDA COMP CC Pozdrawiam. Edytowane 20 Stycznia 2022 przez Pawelekgit Dodanie informacji Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dinsdale Napisano 24 Stycznia 2022 Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2022 Przy wymianie piasty najczęściej trzeba też wymienić szprychy, chyba że jakimś cudem nowa piasta będzie miała dokładnie taką samą średnicę kołnierza, a także tarczę (bo masz obecnie Centerlocka, który chyba głównie stosowany jest w piastach Shimano). Co do maszynowych łożysk w piastach (w moim przypadku Novateca) według mnie jest to bardzo dobra opcja - odpada konieczność regularnego serwisowania piast na standardowych łożyskach (czyszczenie, smarowanie, wymiany konusów itd). W starym rowerze mam jakieś Novateki od kilkunastu lat/kilkudziesięciu tys km i w tym czasie tylko raz wymieniane były łożyska, poza tym nic się absolutnie nie działo. W obecnym rowerze za wcześniej się wypowiadać, bo nowe koło zaplecione na Novatecu mam dopiero od około roku/6000km, ale wszystko przez ten czas działa jak należy. Wydaje mi się też, że piasta na maszynowych łożyskach lepiej znosi jazdę w trudnych warunkach - dostający się ewentualnie do środka syf czyni mniejsze spustoszenie niż w piastach o klasycznych łożyskach (a budżetowe modele są z reguły dość słabo uszczelnione). Na Twoim miejscu nie wiem czy nie poczekałbym z przeplotem kół aż coś zacznie się dziać z obecną piastą lub obręczą i wtedy zapleść koło na nowej lepszej obręczy (zwłaszcza iż wydaje mi się, że obręcze które masz są nieoczkowane). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Pawelekgit Napisano 24 Stycznia 2022 Autor Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2022 Dziękuję za odpowiedź. To z piastami poczekam może rzeczywiście jakiś czas, uzbieram sobie na jakieś porządne a na tych pojeżdżę sobie jeszcze. W ramach nauki wyczyściłem sobie łożyska i nałożyłem nowy smar. Powinno grać przez dłuższy czas. Co z suportem? Czy warto wymieniać na jakiś solidniejszy? Oprócz trwałości materiału to kultura pracy w poszczególnych suportach różni się znacząco? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dinsdale Napisano 25 Stycznia 2022 Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2022 Jak suport nie stuka/strzela to ja bym jeździł póki działa. Z tego co wymieniłeś to skupiłbym się najpierw na upgradzie hamulców, bo tutaj raczej odczujesz różnicę po wymianie na coś lepszego. Piasty po przeserwisowaniu na pewno podziałają bezproblemowo przez jakiś dłuższy czas. Oczywiście pod warunkiem, że wszystko odpowiednio skręciłeś i zakontrowałeś, ale zakładam, że masz to ogarnięte. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Michal2008 Napisano 27 Stycznia 2022 Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2022 Mam ten model z 2018r. Osobiście na twoim miejscu bym jeździł i obserwował :) nie wiem do czego używasz tego roweru i czego oczekujesz. - wkład suportu zostaw w spokoju ;P zacznie się coś dziać to wymienisz. U mnie do dziś spokój... - hamulce możesz wymienić (też to zrobiłem jako pierwsze), zależy jaki budżet, ale celuj coś pokroju M6000/M6100 lub wyżej... tarcze do XC przód 180 tył 160 w zupełności są wystarczające, - koła też bym na razie zostawił, ja dopiero teraz sobie zamówiłem cały zestaw. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.