Skocz do zawartości

[Napęd] Korba FSA Omega 46/36 w Kross esker 4.0. - wymiana na coś bardziej miękkiego.


Rekomendowane odpowiedzi

To mój pierwszy wpis na forum, więc proszę o wyrozumiałość.

Posiadam Krossa Eskera 4.0 2021 w konfiguracji podstawowej. Wszystko ok, tylko po dociążeniu go sakwami zębatka 36 z przodu to trochę za dużo, przydałoby się coś mniejszego. I stąd moje pytania do osób bardziej zorientowanych:

- Czy mogę dokupić zębatkę do korby FSA w rozmiarze 30t (https://www.bike-components.de/en/FSA/Omega-Vero-Pro-4-Arm-120-90-mm-BCD-Chainring-as-of-2017-p55322/)? Jest to dosyć tania opcja, bo za trochę ponad stówkę mam korbę 46/30 (czyli ten sam układ co w korbie dedykowanej gravelom GRX), tylko czy mogę tak zrobić i wszystko będzie działać bez dodatkowych modyfikacji (przerzutka przednia tiagra 4700)?

- Myślałem też o bardziej kosztownej zmianie całej korby z suportem na właśnie GRX 2x10 46/30, tylko zauważyłem, że korba GRX ma linię łańcucha 46,9mm, a przerzutka przednia tiagra 4700 43.5mm. Czy można to jakoś ze sobą dopasować, czy po prostu do przerzutki tiagra muszę szukać korby z linią 43,5? (Nie chciałbym zmieniać przerzutki)

Dziękuję za wszystkie odpowiedzi i przepraszam jeśli był podobny post, lub napisałem w złym dziale.

Edytowane przez KamilW159951
Błąd w linku
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli masz tylną przerzutkę z długim wózkiem RD-4700-GS to wszystko będzie hulać bez problemu. Jeżeli to krótki wózek RD-4700-SS, to zabraknie właśnie tych 6 zębów całkowitej pojemność.

Twoja aktualna pojemność: 33T
Nowa zębatka: 39T
Pojemność SS to dokładnie 33T, pojemność GS 42T

Przednia przerzutka będzie działać.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W 4.0 na 99,9% była GS.

Z korbą GRX ta przerzutka nie będzie działać.

Co do samej korby FSA. Wywal ten szajs i nie pakuj w to pieniędzy. Suport jest kompatybilny tylko z tą korbą i kosztuje 200 zł. Sama korba jest wykonana słabo ( moja miała bicie od nowości), a blaty są drogie. Dodatkowo stawia ona dość duże opory, bo system kasowania luzu jest beznadziejny i dość losowo działający. Stawia dość duży opór oznacza tyle, że korba sama z siebie nie zrobi nawet jednego obrotu. Sprawdzałem to na dwóch rowerach osobiście, a potwierdziło mi to też kilku użytkowników.

Oczywiście, możesz jeździć na tej korbie, bo od tego się nie umiera. No ale prosty rachunek. Teraz wydajesz ponad 100 zł. Niech Ci padnie w niedługim czasie suport. Wtedy wydasz 200 zł do beznadziejnej korby, czyli już ponad 300 zł, a nadal będziesz miał to samo. 

Może Ty będziesz miał więcej szczęścia, ale przy demontażu możesz się zdziwić. Ja i kilka innych osób miało z tą korbą problem. Jest dowalona tak, że będziesz potrzebował pół metrowego klucza i być może kogoś do pomocy. Jeżeli chodzi o suport, to polecam już teraz kupić sobie klucz który działa na zasadzie "nasadki". Jeżeli będziesz to robił zwykłym, płaskim, jestem prawie że pewny że rozwalisz tylko wcięcia pod klucz, a suportu nie ruszysz.

Także Esker 4.0 to fajny rower, sam go mam i jestem zadowolony ( chociaż w moim z fabrycznego to dużo nie zostało). No ale ta korba to dramat i od razu po zakupie zamówiłem Tiagre.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję bardzo za odpowiedzi.

Myślałem nad zmianą korby z suportem FSA na coś od Shimano (właśnie ze względu na opinie o tej korbie i supporcie i dostępności części w Polsce), tylko nie bardzo wiem jaki suport i korbę mógłbym kupić żeby pasowała do przerzutki Tiagra 4700 i jednocześnie korba miała przynajmniej te 46/30 (z naciskiem na dolne 30).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie tylko GRX. Do tego przerzutka GRX + adapter, bo z tego co pamiętam, GRX występuje tylko w wersji Direct Mount. Suport standardowy BB52 albo ten oznaczony jako XT ( wiecznie zapominam symbolu...). Tyle że przy aktualnych cenach, zaczynają się robić z tego chore koszty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra, dzięki za podpowiedzi. Na razie wymienię sam blat bo akurat mam możliwość kupienia w moim mieście na OLX za 90zł, więc nie zaboli tak bardzo. Pojeżdżę na 46/30 i zobaczymy czy mi to pasuje, jak siądzie suport albo korba to pomyślę o zmianie korby, suportu i przerzutki ewentualnie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zorganizuj dobry Bit imbusowy i przedłużkę do klucza. Zwykłym imbusem, a nawet długą grzechotką tego nie ruszysz.

Ta śruba ma zalecany moment chyba z 50Nm, nie wiadomo jak mocno dokręca Kross, a dodatkowo nie ma tam smaru tylko sam klej.

No i wiesz jak się zdejmuję tą korbę? Nie ruszasz tego pierścienia z otworami. Wkładasz imbus (8 lub 10) i normalnie odkręcasz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
W dniu 11.01.2022 o 23:29, KamilW159951 napisał:

To mój pierwszy wpis na forum, więc proszę o wyrozumiałość.

Posiadam Krossa Eskera 4.0 2021 w konfiguracji podstawowej. Wszystko ok, tylko po dociążeniu go sakwami zębatka 36 z przodu to trochę za dużo, przydałoby się coś mniejszego. I stąd moje pytania do osób bardziej zorientowanych:

- Czy mogę dokupić zębatkę do korby FSA w rozmiarze 30t (https://www.bike-components.de/en/FSA/Omega-Vero-Pro-4-Arm-120-90-mm-BCD-Chainring-as-of-2017-p55322/)? Jest to dosyć tania opcja, bo za trochę ponad stówkę mam korbę 46/30 (czyli ten sam układ co w korbie dedykowanej gravelom GRX), tylko czy mogę tak zrobić i wszystko będzie działać bez dodatkowych modyfikacji (przerzutka przednia tiagra 4700)?

- Myślałem też o bardziej kosztownej zmianie całej korby z suportem na właśnie GRX 2x10 46/30, tylko zauważyłem, że korba GRX ma linię łańcucha 46,9mm, a przerzutka przednia tiagra 4700 43.5mm. Czy można to jakoś ze sobą dopasować, czy po prostu do przerzutki tiagra muszę szukać korby z linią 43,5? (Nie chciałbym zmieniać przerzutki)

Dziękuję za wszystkie odpowiedzi i przepraszam jeśli był podobny post, lub napisałem w złym dziale.

Hej. Ja również chciałem dokonać takiej wymiany zębatki  w esker 4.0. Udało Ci się? Można wymienić samą zębatkę na 30t i wszystko będzie działać? 

Strasznie żałuję że nie zrobili tego fabrycznie. Zdaje mi się że takie rozwiązanie szczególnie do gravela jest dużo sensowniejsze. 

Pozdrawiam 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czego to ja nie wymieniłem? Taka już pasja i zajęcie.

Koła: Novatec 791/792 + CX Ray + DT Swiss XR361

Opony: Tufo Speedero 40c

Sztyca + mostek: PRO PLT

Kierownica: PRO Vibe

Siodełko: PRO Falcon

Przerzutka: RD-RX400

Kobra: FC-4700

No i pewnie jeszcze mnóstwo innych rzeczy, o których nie pamiętam. Ogólnie został frameset, stery, hamulce, manetki, kaseta, przednia przerzutka.

Udało mi się zrzucić ~1.3kg, no ale nie był to cel ani nawet priorytet, bo przecież to rower ze stali.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ło to rzeczywiście sporo. 

Ciekawe że akurat te rzeczy wymieniłeś. 

Koła, siodło czy tylna przerzutkę na grx rozumiem ale dlaczego chciałeś wymienić kierownice? Skoro nie chodziło o wagę? Wygodniejsza? 

Ja na razie myślę o wymianie tej zębatki i siodła. Opony (też te co ty:)  już kupiłem ale zdecydowałem się na 36c. Bikeshow  na youtube im zrobił reklamę :) 

A powiedz mi czy na oryginalne koła eskera asym można zrobić tubless? Probowales? 

A ta zębatka 30t to da radę wymienić? Nic nie trzeba będzie dodatkowo dokupić? Byłbym wdzięczny za pomoc. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, kierownica mi średnio pasowała od początku. Na łapach było całkiem dobrze, ale kierownica z Flare to nie dla mnie. Łapałem w dolnym chwycie i miałem wrażenie że jadę autobusem.

Nie wiem czy można zrobić Tubeless.

Co do korby nie wiem, bo kilka dni po kupnie roweru od razu zamówiłem korbę Tiagra i wymieniłem ją po 200/300 km.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Cześć! Chciałbym odświeżyć ten wątek jako że również zostałem szczęśliwym posiadaczem Eskera 4.0 i zabrałem się za modyfikację.
Póki co zmieniłem tylką przerzutkę z Tiagry na GRX RD RX-400. No i zastanawiam się teraz nad zmianą tej nieszczęsnej korby FSA Omega na GRX FC-RX600-10 wraz z przerzutką i adapterem.
I teraz się zastanawiam.. jeśli rama nie była projektowana pod korbę GRX z przesunięciem linii łańcucha o 2,5 mm to czy po założeniu takiej GRX korby nie będzie problemów we współpracy  tyłu z przodem?
Linia łańcucha się zmieni ale jak to wpłynie na zmianę biegów z tyłu, czy uda się je idealnie wyregulować, czy napęd nie będzie chodził głośniej i np. szybciej zużywał?

Jeśli ktoś ma już doświadczenia z takim swapem chętnie posłucham, nie chciałbym tego testować w ciemno..

Z góry dzięki!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć! Chciałbym odświeżyć ten wątek jako że również zostałem szczęśliwym posiadaczem Eskera 4.0 i zabrałem się za modyfikację.
Póki co zmieniłem tylką przerzutkę z Tiagry na GRX RD RX-400. No i zastanawiam się teraz nad zmianą tej nieszczęsnej korby FSA Omega na GRX FC-RX600-10 wraz z przerzutką i adapterem.
I teraz się zastanawiam.. jeśli rama nie była projektowana pod korbę GRX z przesunięciem linii łańcucha o 2,5 mm to czy po założeniu takiej GRX korby nie będzie problemów we współpracy  tyłu z przodem?
Linia łańcucha się zmieni ale jak to wpłynie na zmianę biegów z tyłu, czy uda się je idealnie wyregulować, czy napęd nie będzie chodził głośniej i np. szybciej zużywał?

Jeśli ktoś ma już doświadczenia z takim swapem chętnie posłucham, nie chciałbym tego testować w ciemno..

Z góry dzięki!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rama to rama, nie są projektowane pod konkretny model czy linię łańcucha. 

Z mufą gwintowaną masz dwa standardy, 68 mm i 73 mm, z czego w większości Graveli jest szosowy, czyli 68 mm.

Jest też Boost, ale tylko w MTB.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź Skom. Chodzi mi o to że przy obecnej korbie linia łańcucha jest na wprost pomiędzy przodem i tyłem w okolicach środka kasety. Jeśli przesuniemy przednie blaty o 2,5 mm do zewnątrz to linia ta wypada już nieco bardziej w prawo na kasecie czyli na wprost łańcuch będzie w przedziale cięższych biegów.
Zastanawiam się czy w związku z tym przy wrzucaniu na największą zębatkę z tyłu czyli 34T łańcuch nie będzie szedł za bardzo na ukos. Bo jeśli tak to i głośność napędu wzrasta i zużycie, nie mówiąc już o precyzji działania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będzie działać dobrze.

Musisz zrozumieć że zwłaszcza teraz, jak założysz pełną grupę GRX, to właśnie będzie to działało lepiej niż mieszanina innych komponentów.

Co do przekosów, ja bym się nie przejmował. Bardzo długo jeździłem na 1x, gdzie linia łańcucha była totalnie skopana. Niczego to nie zmieniało.

Jeżeli Ci nie zależy na korbie 46T, tylko możesz użyć 48T, to kup sobie FC-4700 Tiagra. Jest tańsza i nie będziesz musiał zmieniać przerzutki.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślałem o tej korbie Tiagry dokładnie tak jak zasugerowałeś. Ale bardziej będzie mi zależeć na małym blacie 30T żeby mieć przełożenia pod wyprawy z sakwami czy bikepacking.

Chyba więc pojeżdżę trochę na tej Omedze a jak poprawi się dostępność i cena GRX to zmienię na GRX. 

Dzięki w każdym razie za opinię na temat przekosów łańcucha bo to mnie zastanawiało najbardziej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej masluch, dzięki - tą opcję też rozważam i wydaje się łatwiejsza i tańsza niż polowanie na GRX. Udało Ci się znaleźć tą zębatkę gdzieś w polsce czy brałeś z tej niemieckiej strony? Rozumiem że pasuje plug n play bez żadnych przeróbek? I rozumiem że zwykłym krótkim imbusem tej korby nie odkręcę i lepiej od razu dać to do jakiegoś serwisu? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kupiłem w Polsce na Allegro. Nawet jeszcze mają widzę 

https://allegro.pl/oferta/fsa-road-pro-90mm-tarcza-zebatka-30t-11479276184

Ten sklep na swojej stronie ma nawet lekko taniej ale mnie wygodniej było kupić na Allegro. 
 

a co do montażu to dałem odrazu do serwisu. Nie chciałem się męczyć sam bo jestem raczej mało techniczny :) także w tym temacie nie pomogę. Pan w Krakowie za wymianę tej zembatki z regulacją przerzutki wziął 30 zł. Ale mówił ze w sumie nawet gładko poszło a spodziewał się ze trzeba się będzie lekko pomęczyć. Ale generalnie pasuje. Przerzutka przednia tiagra obsługuje taki przeskok zębów 46t/30t bo ma chyba właśnie pojemność maksymalna 16t. W Esker 4.0 jest tez ten dłuższy wózek w tylnej przerzutce wiec tez pasuje. No a sama zębatka tez ma właściwy rozstaw montażowy itp. Natomiast jestem świeżo po zmianie i nie miałem jeszcze okazji żeby to potestować. Tyle co pod sklepem. 
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...