Gość Napisano 23 Grudnia 2021 Napisano 23 Grudnia 2021 Hej, Mam klucz Topeak Torquebar. Jednego jestem pewny, zadeklarowane 5Nm nie jest prawdą. Na reklamację już za późno, bo kupiłem go z 5 lat temu, a rzuciłem w kąt po tym jak zgniotłem nową kierownicę karbonową... Stwierdziłem że może jednak się przydać do innych miejsc, ale trzeba ustalić z jaką siłą realnie dokręca. Pomyślałem że mógłbym zrobić to tak: 1. Dokręcić śrubę mostka kluczem Topeak 2. Kluczem dynamometrycznym, startując od 5Nm zwiększać moment o 0,1Nm aż śruba się ruszy Tyle że mam pewne wątpliwości czy ta metoda będzie skuteczna. Zdarzało mi się używając normalnego klucza, że dokręcałem przykładowo na 5Nm, następnie zwiększałem siłę o powiedzmy 0.5 Nm a klucz nadal klikał. Nie wiem z czego to wynika. Ktoś ma pomysł?
kazafaza Napisano 23 Grudnia 2021 Napisano 23 Grudnia 2021 Jeśli dobrze pamiętam to należy kalibrować klucze dynamometryczne co rok lub określoną ilość użyć. W przypadku "pół-profesjonalnych" narzędzi, po pięciu latach cisnął bym nimi w kosz przez lewe ramię. Tak właśnie zrobiłem ze swoim topikiem (ja miałem prostego Combo Torq) po trzech latach sporadycznego używania. Do swojego zawsze możesz kupić nową końcówkę. Co do Twojego testu to osobiście zrobiłbym tak samo - dokręcił śrubę Topeak'iem aż kliknie a następnie sprawdził innym narzędziem, startując od 5Nm. Ale, skoro wiadomo że się klucz rozjechał to co ile będziesz sprawdzać czy stale trzyma te 5Nm z hakiem i czy hak się nie zmienia? Nowy bit, stary do kosza imo.
Gość Napisano 23 Grudnia 2021 Napisano 23 Grudnia 2021 Zrobię tak jak napisałeś, wywalę przez okno... Klucz 5Nm, dokręciłem obydwie śruby mostka ( spokojnie, mostek do utylizacji na kawałku odciętej rury sterowej). Duży klucz ruszył śrubę dopiero przy 6.8Nm. Absurd. Nic dziwnego że karbon tak ładnie strzelił.
marvelo Napisano 23 Grudnia 2021 Napisano 23 Grudnia 2021 Ile centymetrów miał ten odcięty kawałek? Czy w środku była zamontowana "szyszka"? Nie wiem, czy można tak łatwo wyciągać wnioski na podstawie takiego eksperymentu, jeśli warunki nie odpowiadałyby realnej sytuacji, z jaką mamy miejsce podczas normalnego użytkowania.
Gość Napisano 23 Grudnia 2021 Napisano 23 Grudnia 2021 Jakieś 15 cm. Tylko prawdę mówiąc, nie bardzo wiem do czego dążysz.
KNKS Napisano 23 Grudnia 2021 Napisano 23 Grudnia 2021 Ze swojego doświadczenia wiem, że jedyną metodą określania dokładności kluczy dynamometrycznych jest ich kalibracja w wyspecjalizowanym warsztacie. Średnio kosztuje to 80zł od sztuki (do 25nm). Dokładność jest istotna zwłaszcza w przedziale 4-6nm, kiedy to zastosowanie większej siły może skutkować zmiażdżeniem sterówki, sztycy, czy karbonowych prętów siodełka. Takie wynalazki jak przedstawiony powyżej Topeak, to można sobie w buty wsadzić... Ty bardziej że można kupić dobry klucz w granicach 200zł . Na ten przykład ostatnio widziałem w internetach klucz Jonnesway o zakresie pracy 2-10nm za 210zł, a klucz Jonnesway o zakresie pracy 4,5-30nm za 235zł. Pisze o Jonnesway ponieważ sam mam klucze dynamometryczne tej firmy i uważam je za bardzo dobre i precyzyjne. Wystarczy kupić i cieszyć się precyzyjnym, certyfikowanym narzędziem przez wiele lat, a nie kupować jakieś pseudo-narzędzia z bliskiego wschodu i dziwić się że nie działają...
PawelW84 Napisano 23 Grudnia 2021 Napisano 23 Grudnia 2021 6 godzin temu, skom25 napisał: Stwierdziłem że może jednak się przydać do innych miejsc, ale trzeba ustalić z jaką siłą realnie dokręca. Pomyślałem że mógłbym zrobić to tak: 1. Dokręcić śrubę mostka kluczem Topeak 2. Kluczem dynamometrycznym, startując od 5Nm zwiększać moment o 0,1Nm aż śruba się ruszy Tyle że mam pewne wątpliwości czy ta metoda będzie skuteczna. Zdarzało mi się używając normalnego klucza, że dokręcałem przykładowo na 5Nm, następnie zwiększałem siłę o powiedzmy 0.5 Nm a klucz nadal klikał. Nie wiem z czego to wynika. Tak tego nie sprawdzisz. Ponieważ zatrzymałeś dokręcanie śruby potrzeba znacznie większego momentu na jej ponowne ruszenie chociażby z uwagi na konieczność przełamania siły tarcia.
Gość Napisano 24 Grudnia 2021 Napisano 24 Grudnia 2021 @PawelW84 tak właśnie sądziłem. Tak czy inaczej, wydaje ( jestem pewny...) że ten klucz dokręca o wiele za mocno. Po prostu czuć to przy kręceniu śrubą. 8 godzin temu, KNKS napisał: Takie wynalazki jak przedstawiony powyżej Topeak, to można sobie w buty wsadzić... Chyba nie do końca. Bardzo dużo ludzi, w tym profesjonalnych mechaników korzysta z takich kluczy, które mają na stałe jedną wartość. 8 godzin temu, KNKS napisał: Na ten przykład ostatnio widziałem w internetach klucz Jonnesway o zakresie pracy 2-10nm za 210zł Mam taki już z 2 czy 3 lata.
cervandes Napisano 24 Grudnia 2021 Napisano 24 Grudnia 2021 Tak tylko wspomnę... ale wiecie wszyscy czytający, że klucze dynamometryczne należy przechowywać całkowicie poluzowane? Tylko w chwili użycia się ustawia potrzebny moment. Klucz ma leżeć zawsze na maxa poluzowany.
Gość Napisano 24 Grudnia 2021 Napisano 24 Grudnia 2021 Ja to wiem Natomiast ten Torquebar, to jest taka "nasadka", wielkości adaptera do bitów. No nic, głupio wtedy zrobiłem że zamiast odesłać na reklamację, to rzuciłem w kąt. Głupi człowiek był...
cervandes Napisano 24 Grudnia 2021 Napisano 24 Grudnia 2021 Bardziej napisałem to do tych, którzy przymierzają się do klucza albo już kupili, ale nie byli świadomi. Taka refleksja mnie naszła, że ile razy gadamy o kluczach, to nikt nigdy o tym nie wspomniał. Dla mnie oczywiste, dla Ciebie też, ale ilu żyje nieświadomych - tego nie wie nikt!
Gość Napisano 24 Grudnia 2021 Napisano 24 Grudnia 2021 Wystarczy przeczytać instrukcję, ale kto to robi... Ojciec ma klucz jakiejś dobrej firmy. Zakres coś około 30-120Nm, coś w tym rodzaju. Leżał ustawiony na jakąś losową wartość dobre kilka lat. Dokręciłem nim kiedyś kasetę na niby 40Nm. W sklepie się tak napocili, że serwisant prawie odpuścił mówiąc że zaraz bacik mu strzeli. Za to jak dokręciłem koła w samochodzie zalecanymi 90Nm, to okazało się że fabrycznym, króciutkim kluczem z samochodu jestem w stanie odkręcić śruby nie używając siły. No ale ojciec nadal twierdzi że dobry klucz i gadam głupoty Oczywiście mógłbym go wysłać na kalibrację, tylko kto go będzie używał... Ja byłem i wciąż jestem bardzo pozytywnie zaskoczony kluczem za 99 zł z Castoramy. 5-25Nm z tego co pamiętam. Może ideałem precyzji nie jest, ale nigdy nie miałem problemu że coś przekręciłem albo że mimo ustawionego momentu, śruba dokręcana jest za lekko/ za mocno. Porównywałem mniej więcej siłę dokręcenia z Jonnesway i wielkiej różnicy nie było. Szkoda tylko że taki zakres, bo w rowerze jednak sporo rzeczy ma mniej niż 5Nm, a jak wiadomo, w początkowym zakresie precyzja też nieco spada. Ogólnie w rowerze trzeba uważać z tym rekomendowanym momentem. Czasami mam wrażenie że jest on zupełnie "z czapy" i umieszczony jest tam żeby fajnie i profesjonalnie wyglądało. Już nie wspomnę o takich absurdach jak wylajtowany zacisk sztycy Boplight, gdzie moment wynosił 4Nm, śruba to było tytanowe M4 a gniazdo miało 3mm. Po pierwszym dokręceniu śruba była już lekko zmęczona życiem, a sam zacisk wymagał chyba frezowania rury podsiodłowej, bo górna krawędź była tak niska, że zsuwała się z rury. Miał jeszcze kilka mankamentów i z tego co pamiętam, to wylądował w koszu, bo po dwóch dokręceniach, wyglądał gorzej niż inne po kilku latach.
zekker Napisano 24 Grudnia 2021 Napisano 24 Grudnia 2021 Cytat Wystarczy przeczytać instrukcję, ale kto to robi... Niekoniecznie w tej instrukcji jest wyraźnie napisane jak przechowywać. U mnie w 6 krokach pokazują jak używać i niby ostatni punkt to "release" ale bez szczegółów czy wystarczy pod skalę zejść, czy odkręcać aż przestanie się czuć opór na regulacji. Jeżeli ktoś ma w rękach takie narzędzie pierwszy raz, to może nie wiedzieć. Mi intuicja podpowiada, żeby odkręcić do poczucia luzu, tak żeby sprężyna nie była napięta ale czy to faktycznie prawidłowe, to pewności nie mam.
Gość Napisano 24 Grudnia 2021 Napisano 24 Grudnia 2021 No widzisz, ale jest napisane żeby go "rozkręcić". Czy będzie to minimalna wartość czy luźna sprężyna, to i tak lepiej niż ustawiony moment gdy sprężyna jest naciągnięta.
KNKS Napisano 24 Grudnia 2021 Napisano 24 Grudnia 2021 W instrukcji obsługi do Jonnesway zalecają zejście poza podziałkę dolnego zakresu.
PawelW84 Napisano 26 Grudnia 2021 Napisano 26 Grudnia 2021 W instrukcjach spotkałem się z dwoma wariantami. Zluzować do końca oraz zluzować do wartości minimalnej nastawy. Niestety nie wiem który sposób jest lepszy
Kein Napisano 27 Grudnia 2021 Napisano 27 Grudnia 2021 Panowie aż poszedłem sprawdzić instrukcję od mojego klucza. WERA 2,5-25 Nm, piszę że w nim że dopiero jak będziemy wiedzieć iż klucz będzie bardzo długo nie używany to ustawić naciąg na najniższą możliwą skalę, ale nie schodzić poniżej niej. Mało tego jest dołączony piktogram jako osobna kartka do instrukcji na którym jest na czerwono napisany STOP przy przy skrajnych punktach skali. W sekcji warunki użytkowania również jest o tym wzmianka iż można klucz uszkodzić, przekraczając lub schodząc poniżej skali. Doczytałem zdanie które wcześniej ominąłem a może być przydatne Jeśli klucz będzie długo nie używany to przed przykręceniem docelowej części, ustawić go na najmniejszy moment i dokręcić testowy element , na prawym i lewym kierunku (klucz jest dwukierunkowy).
Gość Napisano 27 Grudnia 2021 Napisano 27 Grudnia 2021 Tak, też o tym słyszałem. Jak dokręcam coś delikatnego, to najpierw kilka razy klikam na śrubie wkręconej w "testowy" mostek.
cervandes Napisano 27 Grudnia 2021 Napisano 27 Grudnia 2021 I kolejny materiał na artykuł 'Używasz klucza dynamometrycznego? Na pewno robisz to źle!' został zebrany. Z dziada pradziada wiem, że klucze powinny być zerowane. Instrukcji nie czytam. No to lezę do piwnicy i patrzę w papiery od kluczy jakie posiadam: Jonnesway - zerować. Proxxon - ustawiać najniższy moment. Pro - ustawiać najniższy moment. Zrobiłem rekonesans w sieci - czasem piszą tak, czasem tak... Zaglądam w uniora - zerować... Znowu wiem, że nic nie wiem. Oszaleć można.
Gość Napisano 28 Grudnia 2021 Napisano 28 Grudnia 2021 Czyli rób tak jak robiłeś. Rower to nie jest bolid F1 czy inny prom kosmiczny. Niech się nawet lekko rozkalibruje i ma błąd 10%. Zamiast dokręcić 4Nm, dokręcisz 4.4Nm. Nie ma to kompletnie znaczenia, chyba że używasz naprawdę jakiś lekkich, biżuteryjnych komponentów.
zekker Napisano 28 Grudnia 2021 Napisano 28 Grudnia 2021 Cytat chyba że używasz naprawdę jakiś lekkich, biżuteryjnych komponentów A wtedy można wydać tą stówę czy ile biorą za kalibrację.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.