Skocz do zawartości

[napęd] 2x10 nie działa płynnie - zagadka


Alsew

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Pacjent to Trek XCaliber mojego brata. Z tego co pamiętam to jego narzekania na działanie napędu zaczęły się od jakiegoś drobnego upadku więc początkowo podejrzanym był skrzywiony wózek przerzutki. Ostatnio w serwisie Treka były wymieniane stery i przy okazji wymienili przerzutke na zupełnie nową m786, do tego jak zwykle stwierdzili że hak przerzutki jest krzywy, więc dali nowy oraz wymienili linkę i pancerz przerzutki. I co? I dalej to nie działa. Przerzutka między 3i4 oraz 4i5 biegiem jakby się wieszała, czasami zmieni bieg po 5 obrotach korbą a czasami po 10 obrotach. Następnym podejrzanym były wrzery na alu bębenku DT więc wstawiłem inserty stalowe... Może trochę lepiej ale dalej się wiesza, jak pokręcisz baryłka w manetce i idzie w górę kasety dobrze, to w dół już nie zrzuca. Jak w dół idzie dobrze to w górę zaczyna między tymi 2 biegami mielić i trzeba manetka dociągnąć linkę żeby łańcuch wszedł wyżej. Na pozostałych biegach działa dobrze . Dodam że napęd ma ok 1700km przebiegu na 2 łańcuchach, kaseta Srama 11-36 wygląda dobrze, a manetka Deore ma może z 9 miesięcy. Ma ktoś pomysł na co jeszcze zwrócić uwagę, co sprawdzić ? Jakieś sugestie ?

Napisano

To, że hak został wymieniony nie znaczy, że jest prosty. Sprawdź, jeśli masz możliwość. Zdarzało mi się już montować fabrycznie nowe, krzywe haki.
Na jakim to łańcuchu chodzi?

Napisano

2 łańcuchy Srama. Na obu to samo. Też tak wczoraj patrzyłem na ten hak i wydaje mi się że nie idzie jakby wzdłuż ramy tylko odchodził na zewnątrz ramy. Próbowaliśmy z powrotem założyć starą przerzutkę to musiałem poprawić zakres jej działania bo nie chciała wrzucać na największą zębatkę. A przed wymianą haka nie było z tym problemu . Niestety nie mam przyrządu do sprawdzenia haka. Mam 2 napędy 10rz z czego jeden jest w 28 letnim Garym z niewymiennym hakiem i nigdy nie miałem z tym problemu. A jak mój brat zaprowadzi rower do serwisu to zawsze hak okazuje się być krzywym 😁

Napisano

Hej,

doprecyzowując specyfikację, to w tym treku zainstalowana jest manetka SLX M670 (założona w czerwcu tego roku), kaseta SRAM 1070 i 2 łańcuchy SRAM 1070 zmieniane co ok. 700 km ( w sumie przebieg ok 1800 km, na razie przymiar na 0,5 nie wpada). Będę wdzięczny za wszelkie wskazówki i doświadczenia z taką konfiguracją/

Napisano

Przymiar mamy na 0,75 i 1,0. Na 0,5 pewnie już by wpadł patrząc na to jak wygląda przy 0,75. 

3 minuty temu, abdesign napisał:

A przednie koło na qr masz? Dla napędu x10 spokojnie da się to zrobić przy pomocy koła.

 A możesz jaśniej ?

Napisano
2 minuty temu, abdesign napisał:

A przednie koło na qr masz? Dla napędu x10 spokojnie da się to zrobić przy pomocy koła.

Przednie koło jest obecnie na sztywnej osi, ale mam jeszcze stare koło. Jak to można zrobić przy pomocy koła?

Napisano

Jak masz przednie koło na qr to zdejmujesz przerzutkę, wyjmujesz z osi szybkozamykałkę wkręcasz koło ośką w miejsce przerzutki i patrzysz czy koła tylne i to które wkręciłeś są do siebie równoległe. Koło ma na tyle dużą średnice że widać od razu czy to jest krzywo czy nie. Może sobie być tylne ;)

Proszę - zrozumiesz:

hak (1).jpg

Napisano

Linka i pancerz była wymieniona ostatnio w serwisie Treka. Myślałem bardziej o tym że linka częściowo przechodzi bez pancerza przez ramę a te porty nie wyglądają zbyt profesjonalnie... Jak się przesuwa linka  w pancerzu w każdym razie warto sprawdzić. 

Napisano

Miałem podobny problem gdy linka przerzutki tylnej została pozbawiona pancerza w ramie przy którymś tam serwisie. Pancerz na całej długości zdecydowanie poprawił jakość pracy tylnej przerzutki.

Ps. Ale prosty hak to podstawa 😉

Napisano

Też jestem zwolennikiem pełnego pancerza tyle żeby to zrobić w tym Treku to trza by rozwiercić dziury w ramie i byłoby prawdopodobieństwo że pancerz będzie walił o ramę na dziurach. A na to mój brat na pewno się nie zgodzi... Ale wejście i wyjście linki z ramy jest na liście podejrzanych. 

Napisano

Przerzutka nowa, linka i pancerz nowe, hak nowy.

Kaseta stara ale zwracasz uwagę, że to przerzutka się wiesza. Może trzeba do manetki zajrzeć albo ją podmienić na próbę. 

Czy pancerz przy manetce też wymienili?

Napisano

@schwinn0 Pancerz jest cały nowy. O manetce też myślałem ale ona też stara nie jest, bo nie ma jeszcze nawet pół roku... Tak jak wyżej było napisane, kaseta ma przebieg poniżej 2 tys km zrobione na 2 łańcuchach  i wygląda ok, moim zdaniem powinna nawet nowy łańcuch przyjąć. Sam miałem dużo bardziej zużyte kasety a biegi jakoś zmieniały a tu jest kompletną padaka. Bębenek DT miał 1,5 milimetrowe wrzery i po ich skasowaniu też nie ma efektu wow, więc osobiście wątpię żeby to była wina kasety. Zastanawia mnie też fakt że serwis wymienił linkę i pancerz bo podobno linka miała "zagięcie" a jak ją montował w czerwcu razem z nową manetką to było wszystko ok i napęd działał igła.

Napisano

Może i ta manetka... Najlepsze jest to że serwis który zmieniał ostatnio tą przerzutkę,hak i linkę z pancerzem twierdzi że to kwestia tego, że kaseta jest Srama a przerzutka Shimano 😂 A @Sarmata im wierzy 😂 Serwis Treka, a takie bzdury gadają. Coś strasznego!

Napisano

Moje doświadczenia mówią mi, że krzywy hak powoduje błyskawiczne zjedzenie z grubości górnego kółka. Nie wiem czy jest ono takie mięsiste jak w M8000, ale po mojej w sumie krótkiej walce z takim samym problemem jakość zmiany biegów była fatalna. Co się okazało po dwóch hakach, pancerzu, lince, niezliczonych prostowaniach i regulacjach? Że kółko schudło na ząbkach - to prowadzące. I łańcuch był zbyt delikatnie nakierowywany na właściwą koronkę.

Napisano

@cervandes w m786 oba kółka są takie jak w m8000 to dolne. Przerzutke bym wykluczył bo na nowej z pudełka też to nie działa. Na chwilę obecną obstawiam że to wina manetki lub prowadzenia linki przez ramę. Hak był wymieniany i serwis twierdzi że po zamontowaniu był sprawdzony. Chociaż jak oni twierdzą, że to nie działa bo na kasecie jest napis Sram, a na przerzutce Shimano, to nie wiem czy można im w cokolwiek wierzyć 😉

Napisano

Prowadzenie linek w ramie to złoooo ... ;-) Bo to, że ich nie widać to jedyny benefit takiego rozwiązania.

Sprawdź jak będzie to śmigać jak pociągniesz linkę z pełnym pancerzem prawidłowo ułożonym na zewnątrz i porównaj.

Napisano

Zanim wybebeszysz pancerz, wyjmij linkę i zacznij ją ponownie wsuwać powoli przez pancerz. U mnie od początku przerzutka działała jakoś niemrawo, opóźnienie w zrzucaniu było naprawdę spore, ale sądziłem że tak ma być bo nigdy wcześniej nie miałem sprzęgła. Wymieniałem manetkę, przeciągałem nową linkę i coś mi ją blokowało. Okazało się że za mocno przykręciłem uchwyt pancerza, który w efekcie go zgniatał. Poluzowałem i przerzutka działa znacznie lepiej.

Mi ten krzywy hak średnio pasuje do problemu. Parę razy pogiąłem hak i przy nieznacznym odchyleniu efekt zawsze był taki sam. Wszystkie biegi wchodziły, ale przerzutka zamulała i nie była precyzyjna. Dopiero bardzo mocne pogięcie przerzutki i haka powodowało zacinanie na danej koronce. Według mnie manetka lub pancerz.  

Bardzo mocne, oznacza że stawałem za rowerem i już na oko można było stwierdzić że całość leci pod kątem.

Napisano

Zależy jak się skrzywi. Napędy 10s i tak są bardzo tolerancyjna na krzywy hak.

Manetki 10s Shimano też są długowieczne i  nie spotkałem się żeby byl jakiś prob z tym. Natomiast 12s xt wymieniłem prawą 2x bo zacinała się w niej linka (nie oddawała linki właśnie, wymagana była duża siła której sprężyną przerzutki (również xt) nie była w stanie podołać).

I najciekawsze... nie wierzę, że to.wina kasety ale jestem pewien, że podmiana kola na takie z kasetą shimano załatwi sprawę ;)

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...