Arth1987 Napisano 20 Grudnia 2021 Autor Udostępnij Napisano 20 Grudnia 2021 (edytowane) No tu akurat nie pisałem o linkach i pancerzach bo te kupię nierdzewne. Bardziej chodziło mi o opony, kasety - czyli elementy które i tak będę często wymieniał. Łańcuch np. Nie był dużo droższy. Do kasety mogę dodać kilka zł więcej ale jakbym np. miał za kasetę słabą dać 50zł a za lepszą 100zł to już za dużo bo wątpię, że przy mojej jeździe odczuję aż tak bardzo różnicę między tą dobrą a tą gorszą. Co innego jakbym wyciągał rower na kilka km raz na któryś weekend. Wtedy pewnie mógłbym pojeździć na lepszych komponentach nawet i kilka wiosen dłużej. W moim wypadku pewnie będzie to na zasadzie: albo pojeżdżę 10 miesięcy albo 11. No i porównanie do auta nietrafione. Po pierwsze w samochodzie nie porobisz tak sam jak przy rowerze. Po drugie nawet jeśli znasz się to zajmuje to więcej czasu i wymaga więcej narzędzi. Po trzecie w aucie jak się coś zepsuje to może pociągnąć za sobą inne awarie i pójdziesz w tysiące strat i miesiąc bez auta. Wiem bo od 2013 sam robię przy swoim samochodzie, większość elementów (poza silnikiem) wymieniam sam i mam tylko wąską grupę elementów które kupuję w oryginale (lub zbliżone do oryginału). Lwią część komponentów kupuję tanią chińszczyznę (np. przepływomierz albo 70zł albo 300). Różnica taka, że przepływomierz wymienię sam w kilkanaście minut (np. przy wymianie filtra powietrza). Ostatni przepływomierz za 70zł wytrzymał mi od 2018 roku i niedawno dopiero wywala błąd (czyli wytrzymał 3,5 roku). Niektórym Bosch za 350zl trzyma 5 lat. Z przepływomierzem to tylko jeden z przykładów, kalkulacja dosyć prosta. Edytowane 20 Grudnia 2021 przez Arth1987 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 20 Grudnia 2021 Udostępnij Napisano 20 Grudnia 2021 Akurat do kasety to nie ma co dopłacać. Kupisz tani łańcuch, to szybko Ci zajedzie kasetę i korbę. Nikt tu Ci nie proponuje zaraz XT, ale jest pewna granica. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arth1987 Napisano 20 Grudnia 2021 Autor Udostępnij Napisano 20 Grudnia 2021 (edytowane) No ten KMC X8 ponoć jest wytrzymały jak na cenę. To jaką kasetę do niego najlepiej dokupić? Wcześniej, w oryginale miałem Shimano CS-HG41 8 rz 11-34z, w styczniu 2021 wymieniłem na ATA 8rz 11-28z, teraz przymierzam się do kupienia kolejnej bo zajechałem jedną zębatkę... Edytowane 20 Grudnia 2021 przez Arth1987 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MikeSkywalker Napisano 20 Grudnia 2021 Udostępnij Napisano 20 Grudnia 2021 Shimano HG51. Najlepsze co jest pod 8 rzędów. Z łańcuchem X8, jak o to zadbasz zrobisz kilkanaście tysięcy km. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arth1987 Napisano 20 Grudnia 2021 Autor Udostępnij Napisano 20 Grudnia 2021 (edytowane) Dzięki! Znalazłem. A tak z ciekawości - powinienem się trzymać 11-34z? Bo przeszedłem z 11-34 na 11-28. Łańcuch przy 11-34 miał 110ogniw. Przy wymianie na kasetę 11-28 też skróciłem łańcuch do 110ogniw. Nie znalazłem nigdzie sensownego kalkulatora tylko porady żeby łańcuch miał tyle ogniw ile poprzedni. Obecnie mam KMC X8 z 116 ogniw i jak przyjdzie kaseta 11-28 to... skracać go do 110? Edytowane 20 Grudnia 2021 przez Arth1987 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MikeSkywalker Napisano 20 Grudnia 2021 Udostępnij Napisano 20 Grudnia 2021 Bierz co akurat jest tańsze. Podejrzewam że i tak rzadko z dużych zębatek korzystasz. Przecież Wrocław to jedna wielka patelnia Kalkulatorów nie znam - są poradniki w sieci jak dobrać długość łańcucha, w skrócie - oplatasz po największych zębatkach, dorzucasz jedno/dwa ogniwa i gotowe. Albo jakoś jeszcze inaczej. W każdym razie robiąc to na rowerze i na stojaku, a nie licząc pojedyncze ogniwa. To w sumie możesz wykorzystać później, bez zmian w napędzie a kupując nowy łańcuch - bo czasem krótsze są tańsze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arth1987 Napisano 21 Grudnia 2021 Autor Udostępnij Napisano 21 Grudnia 2021 No tak, po Wrocławiu to raczej z przodu niemal cały czas 2 a z tyłu przeważnie coś ok 5. Pod górkę mam tylko 2 miejsca i to niezbyt strome, na spokojnie na 10 biegu tam wjeżdżam a w razie czego tylko z przodu wystarczy na korbie na 1 zmienić i już lepiej. Przy mojej jeździe w ogóle te 3/8 uważam za zbędne. Zastanawiałem się nawet czy nie przejść na mniej ale to raczej kwestia przyszłości. Może w ogóle całkiem rower zmienię "kiedyś". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arth1987 Napisano 17 Stycznia 2022 Autor Udostępnij Napisano 17 Stycznia 2022 (edytowane) Witam, linki wymienione, pancerze, hamulce także. Nowa zębatka 8 rzędowa, SHIMANO-HG51 założona, łańcuch nowy KMC X8 założony. Przerzutki rozkręciłem, wyczyściłem, zmieniają się jak marzenie. Siedziałem nad wszystkim 2 dni. Wlazłem wczoraj na rower i łańcuch przeskakuje O_o Znowu zabawa w ciuciubabkę. Albo korba z przodu, albo nie daj boże piasta z tyłu. W styczniu 2021 kupiłem całe koło z piastą z Krossa więc szanse małe (ale jest szansa, że jakiś trefny towar) -> https://allegro.pl/oferta/kolo-26-tyl-kaseta-8-9-o-al-stozek-p-al-kross-7621223651?snapshot=MjAyMS0wMS0xNVQwODo0MzozOC4zNzlaO2J1eWVyOzJkNDI1NTkwMDA1M2ViMzI3NjYyYmQ0MWFkNmZhMWE3MjI1MWJiNjlhMTMwOGMzNzIwZDMwNjE0NTE1YWIxYmU%3D Korba natomiast jest ta sama od kupna roweru. Zębatki nie wyglądają na mocno zużyte. Sprawdzę jeszcze dzisiaj czy tak samo przeskakuje na najwyższym i najniższym biegu z przodu (bo ich używałem jakieś 5% czasu, z przodu przez 90% czasu jeżdżę na 1 biegu, na środkowym). I tutaj chciałbym się doradzić, czy kupować całą nową korbę czy tylko same zębatki do mojej korby? Wolałbym same zębatki bo wyjdzie taniej ale czy nie wiem czy może się zużyć mechanizm korby w środku? Żeby po kupieniu zębatek nie okazało się, że zębatki wymieniłem na nowe a to suport się zepsuł. Jeśli wystarczy zębatki to mam kupić te konkretne do mojej korby czy są możliwe inne? Korbę z tego co patrzyłem mam na kwadrat. Klucz do korb muszę dopiero zamówić bo nie wiedziałem, że potrzebuję czegoś takiego... Edytowane 17 Stycznia 2022 przez Arth1987 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
remover Napisano 17 Stycznia 2022 Udostępnij Napisano 17 Stycznia 2022 Lepiej pokaż zdjęcie tych "niezuzytych" zębatek, szczególnie środkowej. Jakoś wątpię w jej dobry stan z twoimi przebiegami. A zębatki na pewno wymienne? Co za korba w ogóle? Wymiana samej środkowej powinna być taniej od zakupu calej nowej korby. A jak na 90% jeździsz na środkowej, to można zrobić napęd 1x za pomocą zebatki NW. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arth1987 Napisano 17 Stycznia 2022 Autor Udostępnij Napisano 17 Stycznia 2022 Ok, posprawdzałem tą korbę i mam Shimano FC-M311. Zębatki 42/32/22. Cała korba to koszt 119zł w allegro SMART. Trochę sporo ale w sumie swoje przejechała (tak na szybko to jakieś 50kkm. Zastanawiam się czy jest możliwość zastosowania u mnie jakiegoś dobrego zamiennika? Albo może taniej wyjdzie wymiana zębatek w tej korbie? 9 minut temu, remover napisał: Lepiej pokaż zdjęcie tych "niezuzytych" zębatek, szczególnie środkowej. Jakoś wątpię w jej dobry stan z twoimi przebiegami. A zębatki na pewno wymienne? Co za korba w ogóle? Wymiana samej środkowej powinna być taniej od zakupu calej nowej korby. A jak na 90% jeździsz na środkowej, to można zrobić napęd 1x za pomocą zebatki NW. Dopiero przeczytałem Twój post. Wyczyściłem korbę i dopiero zobaczyłem, że zębatka środkowa jest mocno zużyta. W najlepszym stanie jest ta najmniejsza, ta największa wygląda tak pomiędzy tą najmniejszą a środkową. Środkowa jednak zdecydowanie na szrot. Powyżej napisałem typ korby: Shimano FC-M311, 42/32/22. Niestety nie mogę nigdzie znaleźć zębatek do tej korby 😕 Deore, Ultegra, Acera - są zębatki do tych. A jak już są do Alivio to jakieś inne modele, nie ten FC-M311... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
remover Napisano 17 Stycznia 2022 Udostępnij Napisano 17 Stycznia 2022 Fcm311 ma standardowe shimanowskie "4 otwory BCD 104/64". Więc szukasz takich zębatek shimano do korb 3x, blat i środkowa 104 mm, mała 64 mm. Przykładowo środkowa https://allegro.pl/oferta/zebatka-blat-tarcza-shimano-32-bdc-104-3x8-fc-m361-11651458423 , wymiana wszystkich 3 nie zbyt rozni się finansowo od zakupu nowej korby. Ale tak zawsze bylo z tanimi korbami Shimano. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
remover Napisano 17 Stycznia 2022 Udostępnij Napisano 17 Stycznia 2022 Z porządnymi nowymi korbami 3x teraz jest kiepsko. Są najtansze Tourney z nitowanymi zębatkami, m311, m361, Mirandy. I właściwie to wszystko... Jak chcesz porządną 3x, to trzeba szukać używki ze starszych grup z zeszłych lat i nowe zebatki do niej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arth1987 Napisano 17 Stycznia 2022 Autor Udostępnij Napisano 17 Stycznia 2022 (edytowane) Ok dzięki za info. Ja próbowałem sam mierzyć rozstaw śrub ale w ogóle ich nie widziałem, widziałem jedynie śruby imbusowe od osłony tarczy. Generalnie BCD 104/64 niewiele mi mówiło ale już wiem przynajmniej żeby szukać czegoś z takim oznaczeniem i z takimi rozstawami. Niemniej jednak widzę, że koszt 2 tarcz to ok 100zł. Za 119zł mam całą nową korbę z 3 tarczami. Wiele różni się czasowo wymiana zębatek w korbie a całej korby? Jutro popatrzę na jakieś poradniki wymiany korb, tarcz itp. Na ten moment zamówiłem dopiero klucz do suportu i ściągacz do korb na kwadrat. Edytowane 17 Stycznia 2022 przez Arth1987 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arth1987 Napisano 18 Stycznia 2022 Autor Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2022 Ok, korba sprawdzona. Środkowa zębatka z przodu do wymiany. Na największej i na najmniejszej nie ma problemu. Kupuję więc tą zębatkę 32T z Shimano za 40zł i może w końcu uda się doprowadzić rower do pełnej sprawności. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Q_u Napisano 18 Stycznia 2022 Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2022 16 godzin temu, remover napisał: Z porządnymi nowymi korbami 3x teraz jest kiepsko. Nie jest kiepsko z dostępem, kwestia budżetu raczej. Sam mam wystawioną M590 praktycznie nie jeźdżoną, jedyny problem to prawdopodobnie cena, tyle, że ja nie opuszczę bo jak policzyć tarcze to i tak tanio sprzedaje A dzisiaj pojawiła się srebrna 770, tyle, że ceną pobija moją Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arth1987 Napisano 20 Stycznia 2022 Autor Udostępnij Napisano 20 Stycznia 2022 No tak z budżetem też trochę prawda. A chciałbym jeszcze spytać czy ma znaczenie, że będę miał z przodu "różne tarcze"? One mają jakieś specjalne rowki, żłobienia, profile żeby łańcuch lepiej spadał i wchodził na nią. Czy jest tak, że 3 tarcze muszą być z tego samego "modelu" żeby zmiana łańcucha była bezproblemowa? Teraz co prawda kupiłem tarczę środkową (32T) z Shimano, model raczej ten sam co miałem ale zastanawiałem się czy na przyszłość, w związku z tym, że jeżdżę głównie na środkowej z przodu nie wymienić kiedyś na lepszą, trochę droższą środkową tarczę? Jest taka możliwość? Czy musiałbym wtedy mimo wszystko też wymienić najmniejszą i największą żeby były modelowo takie same jak środkowa? I jeszcze pytanie odnośnie łańcucha. Bo szukając łańcucha czytałem wypociny ludzi którzy twierdzili, że łańcuch zawsze musi mieć parzystą liczbę ogniw (nawet na tym forum gdzieś znalazłem taką wypowiedź) xD Trochę to głupie ale wolę się jednak upewnić, bo może to ja jestem głupi xD Mogę dowolnie łańcuch skracać tak żeby mi pasował czy muszę rzeczywiście pilnować żeby liczba usuwanych ogniw była parzysta? Trochę to mi nie pasuje do całości bo łańcuchy kupowane mają parzystą liczbę ogniw ale do tego dochodzi np. spinka która bądź co bądź robi za ogniwo więc ostatecznie łańcuch i tak kończy z nieparzystą liczbą ogniw ze spinką xD Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marvelo Napisano 20 Stycznia 2022 Udostępnij Napisano 20 Stycznia 2022 Typowy łańcuch rowerowy składa się z ogniw zewnętrznych i wewnętrznych, zatem ich liczba zawsze będzie parzysta. Spinka jest zawsze ogniwem zewnętrznym, więc do jej założenia musisz mieć na obu końcach łańcucha ogniwa wewnętrzne, co da zawsze nieparzystą liczbę ogniw dla łańcucha ze zdemontowaną spinką. Są też łańcuchy złożone z półogniw, stosowane w rowerach bez przerzutek, a także same półogniwa do łączenia tradycyjnych łańcuchów. Wtedy możesz uzyskać dowolną liczbę ogniw gotowego do użycia łańcucha - parzystą lub nieparzystą. Ale to nie jest Twój przypadek. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arth1987 Napisano 20 Stycznia 2022 Autor Udostępnij Napisano 20 Stycznia 2022 (edytowane) No tak, wszystko jasne. Umknęło mi, że spinka nie może być podłączona do łańcucha obojętnie jak, tylko do ogniw wewnętrznych. Czyli na końcu zawsze będzie rzeczywiście liczba parzysta - to ja byłem głupi Jeszcze chciałbym powtórzyć pytanie odnośnie tarcz: A chciałbym jeszcze spytać czy ma znaczenie, że będę miał z przodu "różne tarcze"? One mają jakieś specjalne rowki, żłobienia, profile żeby łańcuch lepiej spadał i wchodził na nią. Czy jest tak, że 3 tarcze muszą być z tego samego "modelu" żeby zmiana łańcucha była bezproblemowa? Teraz co prawda kupiłem tarczę środkową (32T) z Shimano, model raczej ten sam co miałem ale zastanawiałem się czy na przyszłość, w związku z tym, że jeżdżę głównie na środkowej z przodu nie wymienić kiedyś na lepszą, trochę droższą środkową tarczę? Jest taka możliwość? Czy musiałbym wtedy mimo wszystko też wymienić najmniejszą i największą żeby były modelowo takie same jak środkowa? Edytowane 20 Stycznia 2022 przez Arth1987 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JWO Napisano 20 Stycznia 2022 Udostępnij Napisano 20 Stycznia 2022 Nie musisz. Zębatki moga być różne. Może to skutkować rożna kultura pracy, ale to nie ma nic w wspólnego z łańcuchem i przerzutka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arth1987 Napisano 22 Stycznia 2022 Autor Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2022 (edytowane) Pojeżdżone, ramiona nie chcą wyjść z kwadratu. Wyciskacz do korb z lewej strony zaczął zjeżdżać gwint a bolec od ściągacza wrzyna się w środek kwadratu i pogłębia tylko otwór. Ramię ani drgnie a ściągacz wręcz zaczyna się wyginać. Po stronie tarcz korby też nie chciało iść ale jeszcze nie zajechało gwintu ramienia, póki co nie próbuję. Odkręciłem zaślepki, zalałem WD40 i pojeździłem trochę. Postukam trochę młotkiem i spróbuję jeszcze WD40 a później... chyba jeszcze raz ściągaczem ale sądzę, że aluminiowy gwint ramienia przegra ze stalowym gwintem ściągacza i skończy się cięciem i wymianą całej korby z suportem... 😕 Edytowane 22 Stycznia 2022 przez Arth1987 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.