Skocz do zawartości

[Gravel/szosa] transformacja/modernizacja


adrianadrian

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Nie wiem czy temat bardziej w dziale „gravel” czy „szosa” wiec zaryzykuje i umieszczę go tutaj. A wiec do brzegu :)

Wiosną nie wiedząc czego szukam mając dotychczas tylko tzw. górala w piwnicy postawiłem na zakup jak mawiają uniwersalnego „gravela”, wybór był dość ograniczony wiec padło na Romet Boreas 1. Po kilkudziesięciu przejechanych km wnioski zostały wyciągnięte, ze jednak szutry, bezdroża nie dają frajdy wiec pomyślałem o „uszosowieniu” maszyny. Przy okazji bikefitting i zmiany jakie dokonałem to:

-krótszy mostek z fabrycznego 110 na bontrager 90 (zalecenie fittera)

-zmiana kierownicy z typu „filara” na szosowa szersza 46cm (zalecenie fittera)

-pedały platformy na SPD

-opony z 700x40 michelin na 700x32 bontrager (kupiłem vittoria 700x28, które czekają na sezon letni)

Pomimo rozwiązania 1x10 przełożeń jak na razie nie brakuje, gdyby jednak zaczęło brakować myślałem w przyszłości o zmianie kasety z 11-32 na 11-36 np.  Takze to tyle modernizacji w kierunku szosowym no i pytanie do starych doświadczonych wyjadaczy czy coś jeszcze byście polecali zmienić? Trochę szkoda sprzedać rower, który dopiero niedawno się kupiło, i to ten pierwszy rower :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi o reach i szerokość zaufałem fitterowi, jako „Janusz” kolarstwa wolałem się zdać na kogoś kompetentnego, problem byl dretwiejacych dłoni i bardzo spinających się tricepsow, barków. Po kilkudziesięciu km miałem ręce pospinane jak po kilku seriach na drazku wiec szersza kierownica chciał mi odciążyć te napięcia w ramionach. Co do budowy może nie pudzian ale lata treningów siłowych, zabaw na macie być może zrobiły swoje. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No powiem Ci, ze jeżeli chodzi o reach samej kierownicy to się nie wypowiedział na ten temat a ja sam nie miałem do dzisiaj o tym pojęcia… Trochę km już zrobiłem z ta kierownica i jak na razie wg mnie jest dużo lepiej niż było. Z ciekawości mogę podesłać później zdjęcie kierownicy, jak to wyglada. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja oceny Fittera nie będę podważał, natomiast musisz wiedzieć że kierownica 46 cm w szosie to już naprawdę wartość graniczna, jeszcze nie słyszałem żeby ktoś takiej używał. 46 cm to już dużo jak na Gravela w górnym chwycie.

Próbuj, może akurat trafisz.

Jeżeli się nie wypowiadał o Reach, to bardzo słabo. Tak jak wyżej. Kierownice mają tak różne parametry, że być może samą kierownicą zniwelujesz ten skrócony mostek ( zależy co tam masz fabrycznie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42- 46 na klamkach dla mnie bez różnicy, (poza myśleniem o oporach powietrza) 36 czy 38 to już czuję,  ale w klasycznych szosach a nie gravelu z większym rozstawem osi ( czy taki jest Romet?)  w takim rowerze nie chciałbym mieć 36!!!!

Skracanie mostka ma sens, im mniej się ścigam tym coraz bardziej potrzeba mi relaksu. Wygodny i bliski chwyt ma klamkach i do tego zmiana na dolny kiedy jest taka potrzeba.   Moje 46cm w ramach z kołami Mtb potrzebowało mostków 40- 60!!!!  Także trzeba pozamieniać mostki kilka razy ma wycieczki koło 50-100 km i zastanowić się nad optimum.

ważny jest kąt przyłożenia dłoni i nadgarstka do dolnego chwytu i chwytu na klamce. I tu ważny jest profil U z boku kierownicy. Dla przykładu kierownice ze schematu powyżej są dla mnie nie objeżdżalne w żaden sposób.  Najbardziej lubię proste u góry przechodzące w  klamkę, patrząc z boku jak dziób łodzi . Koniec wydłużony w stronę kolana. Gdyby te na schemacie  ( patrząc z boku) obrócić 15 stopni , podnosząc przód do góry-  uzyskując podparcie równolegle do podłogi, dłoń w dolnym chwycie doiła by zamiast podpierać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, adrianadrian napisał:

myślałem w przyszłości o zmianie kasety z 11-32 na 11-36 np

Może być ciężko, w Boreasie 1 jest o ile pamiętam jakiś SRAM x10, który za bardzo nie pasuje do czegokolwiek innego. 

Skoro nic nie dolega i jest Ci z taką kierownicą wygodnie, to nic tylko cieszyć się jazdą, a nie kombinować co tu jeszcze wymienić. To samo przyjdzie jak zrobisz więcej kilometrów. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Może być ciężko, w Boreasie 1 jest o ile pamiętam jakiś SRAM x10, który za bardzo nie pasuje do czegokolwiek innego. 

Przecież ta kaseta to "standard shimano"... na "normalny" bębenek - kaseta się od 11 zaczyna. Spokojnie można wymienić kasetę w tej konwertowanej "szosie" na jeszcze mniej szosową pokroju m771 11-36.

Edyta: @some1 Tak, oczywiście w kwestii maks koronki dla tej przerzutki to już poza zakresem i jak to zadziała czy nie, to nie wiem.

Wszystkie moje doświadczenia dotyczące przekraczania specyfikacji zamykają się w shimano.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szerokość kiery a długość mostka to osobne tematy w fittingu.  Kiera odpowiada szerokości obręczy barkowej, mostek gibkości pleców, długości torsu/rąk.  Nie dziwi mnie wrzucenie szerszej kiery i skrócenie mostka.

Ja w przełajance mam 48cm z setką a naprawdę powinienem mieć 42-44cm i 120-110mm.  Kwestia przyzwyczajenia imo/ime, inna kwestia że to singiel więc szersza kiera pomagać szarpać pod górę.

Przerzutka - u mnie Apex 10sp paca z kasetą 11-40 na jednym rowerze bez problemów, choć ciągnięty jest manetką X9

@adrianadrian: jeśli pozycja Ci pasuje to elegancko, teraz można zająć się kosmetyką jeśli masz zbędną flotę - fajna owijka w ciekawym kolorze, może jakieś pancerze premium, bezdętka...wymiana śrub na tytanowe...apgrejd kół.  Niekończąca się historia osiągnięcia nirwany lub nihilizmu - zależy jaką ścieżkę się obierze 🤡

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracając do tematu kierownicy to jest Forza Cirrus i faktycznie ma 44cm gdy ją zmierzyłem. 
@kazafazaowijka już zmieniona była przy zmianie kierownicy na „bontrager double gel”, co do zmiany kol to wymiana chyba przerosła by wartość roweru :) 

Załączyłem zdjęcia kierownicy dla poglądu jaki jest reach itp

E7A18CC9-B37F-44ED-8A91-216F5B3B1651.jpeg

36A4C83E-2724-4E00-80E1-106ECB37688D.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wzrost to jedna sprawa ale szerokość w barach kompletnie inna.  Po prostu nie każdy jest aeroszczupłej budowy typowej dla szosowca.  Widziałeś pakerów jak robią kardio na rowerze?  Mnie rozszczepił na drobne Karol Bedorf (ten z zaklatkowanych walk) na Trek’u (chyba Domane?) który miał posturę wyjątkowo niesprzyjającą.  Ale chłopak widać że miał frajdę, no i raczej nie aspiruje do miejsca na pudle w regionalnych wyścigach. 

No fajnie, pokraki też chcą na rower, przyjmijmy ich z szeroko otwartymi wąskimi ramionami i nie zarzucajmy dysmorfii oraz bezczeszczenia złotego podziału bicykla ;)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do szerokości kierownicy w gravelu, to nie sugerowałbym się żadnymi fitami czy innymi takimi.

Nie jestem "szerokokątny", jednak nie wyobrażam sobie pewnej kontroli nad gravelem w terenie z kierownicą poniżej 44-46cm. Na szosie to może mieć sens, gdzie w większości jedziesz porosto po płaskim. Jednak jak masz lawirować pomiędzy drzewami prując prawie pionowo z górki, to te kilka centymetrów więcej w szerokiej kierownicy zapewnia ci dźwignię potrzebną by zaznaczyć wyraźną granicę pomiędzy brawurą a głupotą. Pozatym na szerokiem kierownicy można poprzyczepiać więcej latarek, dzwonków, uchwytów na GołPro, klaksonów i toreb. Ja musiałem pójść w kierownicę a'la Jones, bo jednej rurki mi było malo w wyprawowcu... no ale ja jestem dziwny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli Ci lepszy/ gorszy fitter zalecił 46 cm, to się tego trzymaj. Jaka by to nie była rada, to on Cię widział i pewnie jakieś pojęcie o tym ma, a nie forumowe strzelanie w ciemno "bo komuś się tak wydaje". Moja intencja z pytaniem o kierownicę była taka, że 46 cm to mało spotykany rozmiar.

Co do Reach i Drop to tutaj racja. Bez podania tych parametrów przez fittera wybór jest strzelaniem w ciemno. To co on niby ustawił Ci do milimetra, Ty możesz zniszczyć bo kierownice są bardzo różne. Te Gravelowe mają Reach nawet 65 mm!

PS: Nie wiem kto Ci nawijał owijkę, ale razi moje poczucie estetyki :P 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...