Skocz do zawartości

[Koła] Wymiana piast


Redar

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
6 godzin temu, Redar napisał:

Nie wiem jakie dobrać w miarę lekkie szprychy do tego zestawu i nyple najlepiej Dt/Sapim.

Zależy jak jeździsz, ile ważysz. I kto Ci to będzie składał...
Jeśli będziesz dłubał sam lub zlecisz to jakiemuś Mietkowi w lokalnym serwisie, który o tensometrze nawet nie słyszał, to weź mosiężne nyple i niecieniowane szprychy Sapim Leader.

No i pytanie, czy obręcze nadadzą się do przeplotu. Może się okazać, że są popękane przy nyplach i zaplecenie ich na nowo będzie niemożliwe... Swoje lata już mają, chociaż przebieg nie musi iść z tym w parze. :)

Napisano

Nie ma to wielkiego znaczenia jeśli ów Mietek zbyt słabo naciągnie szprychy. Niezależnie jakiej średnicy będą i tak pękają zwykle tam gdzie są niecieniowane (przy główce).

Co do szprych to polecam DT Competition albo nieco tańsze CN Spokes DB454. Odnośnie nypli to osobiście lubuję się w DT Squorx ProLock (są w wersji alu i mosiężnej, fabrycznie nałożony klej) ale nie każdy ma narzędź (odwrócony torx). Mosiężne nieco lepiej znoszą trudne, zimowe warunki drogowe. Różnica w masie 20g na kole (porównując 12mm nyple DT ProLock Standard).

Napisano

Jeszcze tylko dodam, że nie należy lekceważyć "Mietków". Już to kiedyś tu chyba opisywałem jak lata temu pracowałem w dużym PL serwisie i mieliśmy takiego właśnie Mietka, który dorabiał do emerytury (właściwie całe życie związany ze kolarstwem a później serwisem). Śmiał się nas, że wydziwiamy przy zaplataniu kół z jakimiś tensometrami, przymiarami itp. A my patrzyliśmy z politowaniem jak on zabierał się do tego typu prac (jakiś olej lniany z woskiem podgrzany na gwinty, centrownicę miał chyba z okresu międzywojennego i nie chciał robić na PartToolu ;), paczka papierosów i pół godziny spokoju na komplet kół). Przestaliśmy, kiedy sprawdziliśmy 3 zaplecione przez niego komplety tensometrem. Nic nie trzeba było poprawiać.

@skom25 Jeśli szukasz takich N to w listopadzie kupowałem u nich: Novatec D791SB D792SB piasty rowerowe górskie doładowania i QR lub Thru 8 9 10 11 prędkość 28 32 otwory tylne 4 łożyska przednie piasty|Bicycle Hubs| - AliExpress

Dałem 367zł za komplet. Dotarły w 3 tyg.

Napisano

Ja mam już koła na tych piastach :P Pytam żeby się nie okazało że jak autor doda koszt piast, szprych, nypli i robocizny, to okaże się że miałby nowe koła chociażby z LemonBike, a nie na jakiś starych zmęczonych obręczach.

Napisano
5 godzin temu, TheJW napisał:

Zależy jak jeździsz, ile ważysz. I kto Ci to będzie składał...
Jeśli będziesz dłubał sam lub zlecisz to jakiemuś Mietkowi w lokalnym serwisie, który o tensometrze nawet nie słyszał, to weź mosiężne nyple i niecieniowane szprychy Sapim Leader.

No i pytanie, czy obręcze nadadzą się do przeplotu. Może się okazać, że są popękane przy nyplach i zaplecenie ich na nowo będzie niemożliwe... Swoje lata już mają, chociaż przebieg nie musi iść z tym w parze. :)

Dziękuję za zainteresowanie. Moja waga to 77kg. Zwykle w okres letni jak i jesienny robię do 4tys km. Warunki mieszane, koła nie będą tyrane raczej w błocie i maratonach. Przednia piasta była kilka lat temu wymieniana z jakieś formuly na budżetowa Shimano więc obręcz raczej w porządku, nie ma ósemek. Z tyłu raczej też nigdy nie miałem wypadków większych obręcz tylko lekko scentrowana. Przy rowerze naprawiam wszystko sam ale za koła się nie biorę. Brak mi doświadczenia i odpowiedniego sprzętu. Koła oddam do ludzi którzy serwisują amortyzatory Fox itd mają serwis i składają na centrownicy parktool. Cennik U nich chyba 120zl za robotę nowego koła. U mnie w mieście niestety zostałem oszukany parę razy na serwisach i dlatego staram się robić wszystko sam przy rowerze.

6 godzin temu, skom25 napisał:

Ja mam już koła na tych piastach :P Pytam żeby się nie okazało że jak autor doda koszt piast, szprych, nypli i robocizny, to okaże się że miałby nowe koła chociażby z LemonBike, a nie na jakiś starych zmęczonych obręczach.

Jeszcze nie kupiłem cena z wysyłką 480zl. Na Aliexpress widzę można dostać taniej. Nowe koła też już przeglądałem, ale chciałem jeszcze dać szansę starym obrecza dlatego szukam szprych/nypli odpowiednie pod te obręcze. Chyba że rzeczywiście nie będą nadawały się pod nowe piasty to zakupie nowy komplet na obręczach Dt i piastach maszynowkach.

Napisano
9 godzin temu, Dokumosa napisał:

Jeszcze tylko dodam, że nie należy lekceważyć "Mietków". Już to kiedyś tu chyba opisywałem jak lata temu pracowałem w dużym PL serwisie i mieliśmy takiego właśnie Mietka, który dorabiał do emerytury (właściwie całe życie związany ze kolarstwem a później serwisem). Śmiał się nas, że wydziwiamy przy zaplataniu kół z jakimiś tensometrami, przymiarami itp. A my patrzyliśmy z politowaniem jak on zabierał się do tego typu prac (jakiś olej lniany z woskiem podgrzany na gwinty, centrownicę miał chyba z okresu międzywojennego i nie chciał robić na PartToolu ;), paczka papierosów i pół godziny spokoju na komplet kół). Przestaliśmy, kiedy sprawdziliśmy 3 zaplecione przez niego komplety tensometrem. Nic nie trzeba było poprawiać.

We wszystko uwierzę, tylko nie w te 30 minut na komplet kół (no i te papierosy to musiałby chyba odpalać jeden od drugiego). 

No ale ja amator jestem, dla siebie to ostatnie koło przednie robiłem w sumie ze trzy godziny. No bo "czy w robocie o prędzej chodzi?" (cytując dziadka z "Konopielki", w odpowiedzi na kaziukowe "ale kosą prędzej").

Napisano

Ja polecę szprycy Sapima i będę się tego trzymać. Mam ostatnio dziwne akcje z DT, Nie zależnie czy champion czy competition. Wyciągają się przy zaplataniu. Pojawiają się na nich białe prążki. Co do nypli również polecę Sapim alu.

Wydaję mi się że 120 złotych to bardzo dużo jak na zaplatanie koła.

Napisano

Na pewno za 15 minut roboty bym tyle nie dał. 

Ale za porządnie, precyzyjnie, bez pośpiechu złożone koło tyle warto zapłacić, zwłaszcza gdy jest na cieniowanych szprychach, które są nieco bardziej czasochłonne. 

Napisano
9 godzin temu, Imar napisał:

Wydaję mi się że 120 złotych to bardzo dużo jak na zaplatanie koła.

Zależy gdzie. Składacze w Warszawie biorą 150-200 zł za sztukę.

Napisano

Znajdziesz, ale w większości przypadków znajdziesz za ~200zł (to jest u nas aktualnie normalna cena przy składaniu dobrych drogich kół w dobrym miejscu) i to nie "Mietek" zaplata. Bo za tyle zapleciesz i w Dandy i na Śniegockiej i u kolegi Punka... i w wielu innych renomowanych miejscach.

Zresztą to jest szczerze powiedziawszy usługa dość specyficzna, albo masz wyspecjalizowany serwis od tego jak np. Kolega Dawid - i koła Ci wychodzą niemal w cenie komponentów bo kołodziej zwyczajnie robociznę w większości "finansuje" ze swoich sporych upustów na komponenty, albo w ogóle składasz koła gdzie 200 czy 300zł to jest bardzo drugorzędna sprawa... albo kupujesz sobie komponenty ze złożeniem w jakimś ebemiksie. Jak ktoś ma fantazję żeby stare dziadowe obręcze przeplatać to faktycznie cena wychodzi lekko abstrakcyjna w stosunku do produktu jaki się dostaje. W sumie przeplot to ma sens jak obręcz kosztuje krocie a padła piasta, albo sam umiesz to zrobić.

18 godzin temu, Redar napisał:

Jeszcze nie kupiłem cena z wysyłką 480zl.

No to nie kupuj... kup koła po prostu na tych piastach. Policz sobie piasty - 480 plus zaplatanie - 2x120 plus z 80zł na szprychy, w tym wariancie lądujesz ze starą obręczą... a zobacz sobie ile takie koła kosztują gotowe z nową obręczą w np. u Daveo.

Napisano

Co do przeplotu obecnych kół to jak najbardziej warto rozpoznać co mogą zaproponować polecani kołodziejowie. Tym bardziej, że obręcze mogą być już mocno skorodowane wewnątrz albo popękane. Do tego szprychy liczyłbym po 1,5zł (z nyplem mosiężnym) a jeśli cieniowane to po 2-2,3zł.

13 godzin temu, marvelo napisał:

We wszystko uwierzę, tylko nie w te 30 minut na komplet kół (no i te papierosy to musiałby chyba odpalać jeden od drugiego). 

No ale ja amator jestem, dla siebie to ostatnie koło przednie robiłem w sumie ze trzy godziny. No bo "czy w robocie o prędzej chodzi?" (cytując dziadka z "Konopielki", w odpowiedzi na kaziukowe "ale kosą prędzej").

Zobacz na YT można znaleźć zawody w zaplataniu na czas. Czasy mają imponujące.

Napisano

No ale co, zaplatają, rozprężają, poprawiają w te 30 minut? Nyple także wyglądają jak nowe, tak samo jak obręcze?

Da się albo szybko, albo porządnie. Ja cały rower złożę w 45 min. Pytanie tylko ile pojeździ bez awarii.

Napisano

Nie. Wstępnie zaplecione na prosto. Nyple i obręcze nieuszkodzone. I tutaj nawiązując do Mieczysława o którym wspominałem to nie wiem jak to robił (gdybym nie widział to bym nie wierzył) ale miał w łapach (zintegrowany) tensometr a odprężanie robił wg starej dobrej szkoły - deptając szprychy. 

Napisano

Po podliczeniu wszystkiego z piastami jak wyżej plus dla przykładu gdybym chciał robić koła szprychy DT Competition dla dwóch kół do, tego nyple Dt pro lock standard plus robocizna nie u Janusza wyszło mi koło 1000. Pewnie dało by się zrobić za mniej z tańszymi szprychami, ale od 1000 można z tego wynika już fajne koła chyba kupić do tego gruza na obręczach Dt i piastach maszynowkach.

Napisano

No coż, czasy się zmieniają i metody też. Nie wiem czy bym chciał, żeby mi jakiś Mieczysław deptał koła.

Napisano

Dlatego ja też już nie daje w moim mieście roweru do niby - serwisow. Pamiętam raz w starym rowerze gość po 60 kilkadziesiąt lat serwisował rowery niby taki pasjonat a nawet nie wymienił suportu na kwadrat na moją prośbę w moim starym rowerze tylko skasował kasę i idź Pan w... Tak samo z kołami dajesz do centrowania a koła tak samo wyglądają ale stówka skasowana o reklamacji nie ma mowy może jedna szprychę podciagnal. Mechanika rowerowa to sama przyjemność zaoszczędzone pieniądze i nerwy przy okazji.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...