Skocz do zawartości

[9XXXg] Fitness -> ~Gravel


Jacek.

Rekomendowane odpowiedzi

Chciałbym się pochwalić moją modyfikacją roweru żony.

Rower typu fitness: Specialized Sirrus Elite Alloy (Step-Through)

https://www.specialized.com/pl/pl/damski-sirrus-elite-alloy--step-through/p/134277?color=239873-134277

 

Rower bardzo fajny, ale:

- za twardy i zbyt mały bieżnik (jeździmy między szosa->leśne ścieżki)

- przerzutka przednia niewygodna i w ogóle za dużo przełożeń (żona jeździ spokojnie, wakacyjnie)

 

Modyfikacje (zmiana napędu na 1x11, opon, sztycy )

  • manetka tylna: Shimano XTR M9000-R
  • przerzutka tylna: Shimano Deore XT m8000 sg (krótki wózek)
  • kaseta: Shimano XT CS-M8000 11-42
  • łańcuch: Shimano CN-HG901-11
  • zębatka przednia: ALUGEAR 42T narrow-wide OVAL
  • śruby zębatki: 5x Praxis Works
  • dętki: Tubolito S-Tubo CX
  • opony: Challenge Gravel Grinder 700x33c
  • sztyca: Cane Creek eeSilk+ Carbon [+ wkład soft na wagę żony]

 

Pierwsze wrażenia:

  • Sztyca jest rewelacyjna. Uczucie jakby rower był twardy i jechał po asfalcie, a patrzysz na dół a tam kostka itp.
  • Zmiana biegów bardzo przyjemna, bezproblemowa.
  • Łańcuch w ogóle nie lata (przerzutka ma sprzęgło)
  • Zębatka przednia śmiesznie wygląda taka owalna
  • Rower trochę lżejszy, ale dokładnie nie notowałem

 

Uwagi z przeróbek:

  • Manetka trochę nie pasowała przy klamce hamulca (klamka tak ukośnie mocowana) - musiałem trochę spiłować mocowanie klamki hamulca.
  • Przednia zębatka już wiele większa by nie weszła (46T mogłaby mieć problem, przynajmniej owalna). Jest zamocowana na miejscu starej "wewnętrznej" i to jest bardzo dobre miejsce - wypada w środku kasety. Wymagała dokupienia śrub, bo stare były bez zakrętek - dodatkowo zakrętki (płaszczyki?) musiałem 2mm spiłować (łatwo - to aluminium), bo były za szerokie - ta zębatka ALUGEAR jest wąska i razem z mocowaniem korby nie jest zbyt szeroko.
  • Prowadzenie wewnętrzne linek z pancerzami banalne w wymianie (wysunąłem stare, wsunąłem nową i wyszła tam gdzie trzeba)
  • Łańcuch nowy był długości idealnej, nie skracałem go. Dziwne, myślałem że są dłuższe.

korba.jpg

manetka.jpg

opona.jpg

przerzutka.jpg

rower.jpg

sztyca.jpg

Edytowane przez Jacek.
literówka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wchodziłem z założeniem że to kolejny durny temat i jakiś ulep, a tu...

Fajny! Wszystko ładnie do siebie pasuje, dobry osprzęt, zrobiony z głową.

Edytowane przez skom25
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wadze łazienkowej wygląda na minimalnie mniej niż 10kg razem z pedałami (a te pedały ciężkie i pójdą w następnej kolejności, ale muszę najpierw ustalić czy żona do SPD się przekona).

Zważę jak kupię wagę wiszącą niedługo.

 

Tu są części lekkie kupowane (opony 355g, dętki 36g/szt :), sztyca 323g mimo amortyzacji, kaseta ~450g, ...)

Rower rozmiar M, kobiecy - on z fabryki był lekki, bo to było ważne dla żony i ważyliśmy przy zakupie te kilka lat temu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może niejasno napisałem.

Nie chodziło mi o to, że zrobiłem gravela tylko, że pchnąłem fitness w stronę gravela.

upraszczając: fitness to taki szosowy z płaską kierownicą. Teraz to bardziej gravel z płaską kierownicą (typowo gravelowy napęd, opony raczej też + komfort sztycy na lekki teren).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To grubo upraszczasz bo trudno nazywać "typowo gravelowym napędem" manetkę mtb, przerzutkę mtb i kasetę mtb. Na temat "graveli z prostą kierownicą" to już tu napisano dzisiątki stron wątku to ciągnął tego nie będę

 

Założyłeś sobie do fitnessa/hybrid napęd 1x i tyle

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi tam obojętna nazwa, nawet nie przepadam za gravelami, można zmienić temat wątku (ale chyba się nie da).

Właściwie z tego co widzę to kategoria roweru pozostaje identyczna według producenta (Fitness/Hybryda). Temat powinien brzmieć "Sirrus -> Sirrus X". Zrobiłem to (tylko z lepszym osprzętem):

Sirrus X 2.0 Step-Through | Specialized.com

 

A na marginesie: w Shimano nie ma kaset gravel - do GRX rekomendowana jest m.in ta moja. Natomiast typowym dla gravel nazywam napęd 11-42/42 (to nie jest typowy napęd MTB).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Olać już tę nazwę, bo rower pod to jak opisałeś przeznaczenie naprawdę b.fajny. Wymień żonie jeszcze kółka na jakieś zrywne bo bazowe jak zawsze to kowadła i będzie jeszcze fajniejszy.

Ps. To że Challenge robi świetne lekkie opony wiem, jeżdżę m.in. na Grifo Pro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już zapomnijmy, nieistotna ta nazwa, tym bardziej że różnie jest interpretowana.

Celem nie była zmiana kategorii roweru, tylko poprawa komfortu użytkowania. Fabrycznie był on do szybszej jazdy po szosie, a teraz powinien być wygodniejszy do spokojnej jazdy i po szosie i po ścieżkach (jednocześnie przejście na wyższej klasy komponenty).

Żona jeździła na fabrycznym przez chyba 4 lata (tylko opony zmieniane) i te modyfikacje to efekt obserwacji jak się jej sprawował.

@abdesign koła to dobry pomysł, ale muszę lepiej przemyśleć i minimum drugie tyle włożyć kasy co teraz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Śmichu chichu, ale pomiędzy kowadłami jakie dostaje rower żeby się w sklepie nie przewrócił a karbonowymi roval'ami to przestrzeń na normalne przyzwoite koła jest dość duża. A Jak już się ktoś bawi w opony challenge'a i kondomiki z poliuretanu to raczej ma świadomość ile lekkie koła dają.

Sprzedawalny czy nie - coś mam wrażenie, że żona kolegi raczej się go nie chce pozbyć ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Roweru czy męża?

Nie wiem jakie są tam koła, ale jeżeli coś zupełnie przeciętnego, to już za 1500-2000 zł będzie duży skok jakościowy i wagowy.

Pytanie tylko czy warto. Można gonić za cyferkami, tylko czy ma to sens.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- do wymiany już tylko gripy, pedały i koła

- to rower absolutnie nie na sprzedaż kiedykolwiek

- waga ma znaczenie spore dla żony (i całkowita przy podnoszeniu roweru i lekkość ruszania z miejsca), ale nie w sensie, że ma bić rekordy na wadze czy czasach, tylko czuć tą lekkość.

 

Koła dopiero w przyszłym roku jakoś, ale jak najbardziej myślałem o czymś pokroju tych Roval (przesada?). Przy czym kosztem wytrzymałości mogłyby być lżejsze (rowerzystka <60kg, spokojna jazda - jeśli już las i duży korzeń, to rower jest przeprowadzany :) )..

Np coś takiego:

Scribe Carbon Gravel Wide++ 700 Disc Wheel set review | off-road.cc

Jest jeszcze czas na przemyślenia..

Myślę, że jak zgubi te nie wiem, 0.5kg na kołach, to będzie odczuwalne (nawet przy podnoszeniu roweru)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

spokojna jazda - jeśli już las i duży korzeń, to rower jest przeprowadzany 

To jak chcesz tak sensem bez przegiecia te koła odchudzić to po prostu zamów składane na piastach dt350 lekkich szprychach i obręczach pokroju xr331 i dostaniesz koła w sam raz za 1500zł ważące 1500gram łatwe i tanie w serwisie. naprawdę to już będzie świetny zestaw. Wydawanie 3-5-8tys zł na koła do tego roweru nic nie wniesie.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedna często pomijana kwestia. Karbonowe koła potrafią być za sztywne. Cierpi na tym komfort i trakcja na nierównościach, a to amatora zaboli bardziej niż 1% większa masa zestawu rower+jeździec. 

https://cyclingtips.com/2020/10/aluminum-vs-carbon-gravel-wheels-which-is-better/

https://www.pinkbike.com/news/opinion-carbon-and-aluminium-wheels-head-to-head.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

55 minut temu, abdesign napisał:

.. po prostu zamów składane na piastach dt350 lekkich szprychach i obręczach pokroju xr331...

Nie znam się na tym - do kogo z tym iść, gdzie tak mi koła złożą? Jakiś serwis i wcześniej kupić części i z nimi pójść, czy jak?

No to fajnie, że nie muszę wywalać góry kasy. Jeszcze skoro karbonowe nawet za sztywne do takiego użytku, a aluminium może być lekkie, to jak najbardziej mi odpowiada.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...