Skocz do zawartości

[koła 26 - ilość szprych] 48 czy 36 szprych do tandemu


Mtalamu

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie

tandem 2 os. koła 26 cali. dorosłe. piasta Qaundo , zajeżdżona po 7,7 tys km. Trzeba wymienić. Novatec powinien starczyć na długo. No i problem. Ilu specjalistów tyle opinii.

36 szprych to do 130 kg

36 szprych to do 140 kg

48 szprych ?!  nikt tego nie już nie robi w tandemach. Teraz sż tylko 36. ( chyba jednak nieprawda , piasty na 48 nadal są - vide F482SB-SL-11S – Novatec 2021 (novatecusa.net))

ja panu zaplotż 32 tak, że będzie lepsze niż 48 ,  a to przez te 48 piasta sie zepsuła , no i  wolnobieg lepszy od kasety ( a to ciekawe?!  może myślał o zaplataniu  makaronu na uszy)

-----------------

Ja jednak wolą bezpieczeństwo. Czyli 48 szprych. Koła muszą być na 170 kg+ 10 kg zapas.

Tylko czy ktoś mi to zrobi za rozsądną cenę?

A może jednak  kupić gotowe koła na maszynach 36 szprych?

 

A tak przy okazji, to ostanio bardzo trudno o tandemy. Poza jasidem, który odradzam wszystkim. (Producent przeciął ramę w najcieńczym miejscu i zrobił z niego składany .  Na jednej rurze!!!(NB obecnie mam 3 rury ma docinkach miedzy  kierownicą a sztycą) . Rama pękla zaraz za spawem. Nie mógł  zrozumieć dlaczego. Zdjącia nie takie, itd. I do tego twierdzi, że wie o rowerach wszystko !!!)

-----------------

Jaka jest Wasza opinia? 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

1 godzinę temu, Mtalamu napisał:

ja panu zaplotż 32 tak, że będzie lepsze niż 48 ,  a to przez te 48 piasta sie zepsuła , no i  wolnobieg lepszy od kasety ( a to ciekawe?!  może myślał o zaplataniu  makaronu na uszy)

Wytrzymałość różnych szprych jest różna... można złożyć spokojnie słabsze koło na 48-śmu szprychach niż np. na 32-óch.

Przykładowo dobra szprycha cieniowana 2-1,8-2 przeniesie 3,43kN, gruba szprycha 2,3 przeniesie 4,48kN.

i już się "domorosłym specjalistom" od oceniania ile szprych potrzeba na koło w głowie zagotuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję bardzo!!!

 

Inny gość , który podobno ma duże doświadczenie w składaniu kół sugerował 36 ale cieniowane... Czym one sie różnią?

Może najtańsza opcja - kupić w sklepie  36 maszyny i dać gościowi do zaplecenia nalepsze szprychy  jakie ma....

oszczedność 2 razy vs. dać mu wszystko do zrobienia....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Inny gość , który podobno ma duże doświadczenie w składaniu kół sugerował 36 ale cieniowane... Czym one sie różnią?

Np. Taki Sapim robi szprychy z tego samego materiału zarówno szprychy aero, szprychy cieniowane ale i zwykłe czy mocniejsze grube. Więc tylko przekrój wpływa na ich wytrzymałość. Ale generalnie to szprycha "A" o danym przekroju wcale nie musi mieć takiej samej wytrzymałości jak szprycha "B" o identycznym bo mogą się różnić materiałem.

4 godziny temu, abdesign napisał:

Przykładowo dobra szprycha cieniowana 2-1,8-2 przeniesie 3,43kN, gruba szprycha 2,3 przeniesie 4,48kN.

A ze zdania, które napisałem i cytuję powyżej nie nasuwa Ci się wniosek sam?

Ludzie używają cieniowanych szprych dla wagi - po prostu żeby koła były lżejsze. Jeśli obciążenie pozwala bo ktoś jest lekki i oczywiście portfel to zniesie, to zwykle zakłada mocno lajtowane szprychy na dodatek w małej ilości. Jak ktoś musi na kołach przenieść większy ciężar to rośnie ilość szprych lub/i ich przekrój.

Jak ja bym składał takie koła pod te 170kg... to bym brał piasty i obręcze 36h i szprychy 2,3 dobrego producenta.

A tak na marginesie jako dowód istnienia w ciągłej sprzedaży piast 48h... w temacie od składania kół 26" podałeś link do piasty która występuje w wariantach 20-32h... i jest piastą szosową 130mm więc to: 

Cytat

Może najtańsza opcja - kupić w sklepie  36 maszyny i dać gościowi do zaplecenia nalepsze szprychy  jakie ma....

Może wyjść Ci bokiem. Albo kup gotowe koła albo zdaj się na wybór komponentów przez serwisanta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzieki @abdesing, ma to sens co piszesz.

Wiem co to cieniowna sprycha, ale jak sie pytam to muszę zagaić tak aby każdy miał sie ochotę odezwać i dodać coś co warto wiedzieć. Wszystko tkwi w szczegółach. Nawet cienowana może być mocniejsza, jeśli z lepszego materiału. Choć nie cieniowana z tego samego materiału mnie przekonuje.

 

Raczej się skłaniam do kupienia przyzwoitego koła opartego o Novatec, łożysko maszynowe , 36 dziór i wymiany szprych/zaplecenia przez kogoś kto naprawdę się zna. Tylko jak go znaleźć...

Które szprychy lepsze MACH czy SAPIM? Inne?

 

Bezpieczeństwo priorytetem! Ale też nie chcę przepłacać.

 

A tak w ogóle to wszystkim dziękuję!

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czemu chcesz wymieniać szprychy? Zamów złożenie koła od podstaw u kogoś kto zna się na rzeczy i będzie grało. 

Tandem który ja kojarzę z serwisu to chyba właśnie piasty Novatec, do tego 36 szprych Sapima 2.3 i jedyne co to obręczy nie pamiętam. A to też ważne.

Możesz zapytać tutaj https://daveo.pl/ gość zna się na rzeczy więc coś na pewno doradzi. 

Jak nie - znam też lokalnie dwie osoby które znają się na "kołodziejstwie" to mogę podesłać namiary. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słuchaj, w takim przypadku  najlepiej koła zbudować od podstaw. Każdy ich składnik ma znaczenie. Szprychy sapim leader 2,3 , solidna tylne piasty ze stalową osią w stylu novatek 041, dobre jakościowo szerokie obręcze np Dartmoor Rider i przede wszystkim doświadczony mechanik który wie do czego służy tensometr.

Aczkolwiek miałem okazję budować tandemy ......na ramie z Mielca Bikepol i mogę ci coś tam podpowiedzieć 😉 Rynek przyzwoitych tandemów w naszym kraju jest bardzo ubogi, lub prawie nie istnieje ;-(( Czasem jedynym rozwiązaniem jest budowa od podstaw, lub kupienie dobrej używki. 

https://bikemielec.com/tandemy.php

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję woojjMikeSkywalker

Nie pogardze też stronami dot gotowych kół po angielsku,  francusku. Niemcy bliżej, ale nie znam języka.

Albo linkami do cześci - piasta Novatec, szprychy , obręcze które pasują do w/w specyfikacji. Sam nie umiem rozpoznać, po tych ich opisach. (Co widać już na początku mojej korespondencji) . Może uda się samemu skompletwać....

----------------------------------

Podsumowanie czego szukam. Wiadomo , najtaniej z nowych :

Potrzebuję kół do tandemu łączna waga rowerzystów 170kg + 10 kg zapasu, jeździmy po lesie, czyli mocnych kół,
najlepiej na szprychach niecienowanych np. 2,3  4,48kN lub lepszych


26 cali, hamulec V-Brake/centilever,  teraz mam 7 biegów wolnobieg , więc od razu kaseta też, ewnetualnie porzebna podkładka dystansująca do 8 biegów;  ,nawiększy tryb 32 zęby lub 34.
Zeby pasowały  do opon Schwable Marathon 26x2.00, wentyl samochodowy .

Szerokość obręczy chyba 24 mm. Jak trzeba zmierzę suwmiarką i podam.
Naturalnie zapinki.
 

---------------------------

Z góry dziękuję.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak kolega @woojj dobrze prawi. Zdaj się na kołodzieja. Nie kupuj gratów oddzielnie nic na tym nie zaoszczędzisz, kołodzieje mają zazwyczaj dobre upusty bo kupują elementy ze swoimi rabatami, koła nie wychodzą drożej chociaż Oni i tak na tym zarabiają. Ktoś kto będzie je składał chociażby Dawid do którego pisałeś dobierze Ci te elementy najlepiej. Wielu z nas składa koła u kołodziejów i nawet dobrze się na tym znając konsultuje dobór elementów z tymi którzy nam te koła składają. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 17.11.2021 o 21:53, MikeSkywalker napisał:

Jak nie - znam też lokalnie dwie osoby które znają się na "kołodziejstwie" to mogę podesłać namiary. 

Jestem nowy, jak można to prosze o kontakt do tych "kołodziejów" . Jakieś wiadomości prywatne są możliwe na tym forum? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wbrew pozorom, te koła to nie jest jakiś rocket science - wręcz przeciwnie, mocne małe koła to dość prymitywna robota w porównaniu do jakiś lajtowych kół szosowych, cyklokrosowych czy ścigantów xc.

36 szprych właśnie 2,3mm producenta który robi dobre szprychy a nie plastelinę (może być sapim) i piasta która jest wytrzymała i przyzwoicie uszczelniona wcale nie musi być z górnej półki wystarczy jakaś tani novatec pokroju wspomnianego 041/042 no i obręcze dla dzieciaków co z murków skaczą np. dartmoor fortress. Żeby na tym zepsuć małe kółka 26 cali znając się na składaniu to się trzeba postarać. Owszem można nie chcieć ich robić albo nie mieć czasu albo nie mieć części... no ale to nie jest żadne wyzwanie, nie musi tego składać żaden mechanik Deceuninck'a czy kadry Belgii albo Francji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...