Gabriell Napisano 23 Października 2021 Udostępnij Napisano 23 Października 2021 Witajcie. Żona od kilku lat ujeżdża rower elektryczny ContestBike CB1. Występuje toto także jako Viron Motors City Bike 250. Sprzęt ogólnie OK jak na swoją cenę. Fotka dla leniwych do wglądu Spoiler Ale problem pojawił się po paru latach - otóż żelastwo dysponuje akumulatorem żelowym (36V, 12 Ah). Jak był nowy, to rower miał zasięg 45 km na luziku, zdarzało się nawet i 50. Teraz jednak przekroczeniem 15 km jest sukcesem. Można oczywiście kupić nowy akumulator, ale jakoś nie wzbudza to u mnie entuzjazmu, bo sytuacja się powtórzy - znowu zasięg zacznie spadać. Plus sam akumulator waży ok. 20 kg (producent twierdzi, że 15, ale jednak nie). Sam akumulator wygląda tak: Spoiler Złącze ładowania przypomina wtyk antenowy, podłączenie do roweru to typowa wtyczka znana z zasilaczy do PC, czyli IEC 60320 C13. Wymyśliłem sobie, że dobrym pomysłem byłoby zastąpienie tego kloca baterią litowo-jonową o podobnej pojemności. Z tego, co wyczytałem, to jest znacznie lżejsza, nie ma efektu pamięci i nie trzeba cyrkować z doładowywaniem (żelowy trzeba było ładować co parę dni, nie rozładowywać do końca, nie ładować dłużej niż 12 godzin, nie kłaść na boku, nie trzymać w chłodzie itp.). Tylko teraz - jak się do tego zabrać? Jestem totalnym laikiem w tych, więc zanim cokolwiek zrobię, to wolę się zapytać najpierw 1. Czy to w ogóle ma sens? W sensie, czy wystarczy "zmiana" (czyli przerobienie obecnej baterii lub kupienie nowej) na li-ion, czy konieczne będą jakieś dodatkowe modyfikacje, np. w samym rowerze? 2. Na rynku dostępne są inne baterie, np takie. Spoiler Może ktoś z Was się orientuje, czy da się po prostu zamienić za obecną? Napisałem do CB z pytaniem, ale na razie bez odpowiedzi (2 tygodnie). 3. Jak wygląda przeróbka samej baterii? Sprowadza się do rozmontowania akumulatora, wywalenia ogniw żelowych, wstawienia litowo-jonowych i skręcenia obudowy? Zgaduję że nie, ale tak byłoby idealnie Chętnie wysłucham innych opinii, nie obrażę się nawet na totalną krytykę. Dzięki z góry! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
woojj Napisano 23 Października 2021 Udostępnij Napisano 23 Października 2021 Wiesz co....jest to szmelc. Nie ma co pakować w to pieniędzy...... Przypomina wehikuł czasu a nie e-bika. Ja bym tego nie reanimował. Kupuj tanie akumulatory i zbieraj na coś normalnego. Wiem że są fanatycy tych rowerów, ale to desperaci. W ciągu roku intensywnego używania zżerają 4 akumulatory- koszt blisko 2 tys..... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gabriell Napisano 23 Października 2021 Autor Udostępnij Napisano 23 Października 2021 Wiem, że nie jest to rower najwyższych lotów, ale sprawdza się nawet - przejechał ok. 10 tys. km i bez większych przebojów nie licząc paru przebitych opon. Poza tym żona go lubi i nie chce zmieniać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zekker Napisano 23 Października 2021 Udostępnij Napisano 23 Października 2021 Może się mylę ale to nie będzie prosta robota podmiany ogniw. Li-Ion mają inną charakterystykę niż kwasowo-ołowiowe/żelowe. Inne nominalne napięcie, inne wymagania ładowania. Są też mniej stabilne, przy nieprawidłowym ładowaniu można doprowadzić do ich zapłonu, a lit dosyć ochoczo się jara. Ogniwa litowe tak samo nie lubią głębokiego rozładowania i przeładowania. W mniejszym lub większym stopniu także się same rozładowują (jeżeli te żelowe po kilku dniach nieużywania siadają, to gdzieś jest upływ lub coś z nimi nie tak, nie powinny tak szybko tracić napięcia). Do rozwiązania masz kilka kwestii: - mechaniczne, czyli jak zapakować inny wymiar baterii do tego roweru, nie wiem czy tu są jakiekolwiek standardy, czy każdy producent robi po swojemu - elektryczne, czyli ile i jakich ogniw użyć, jak je połączyć, czy sterownik roweru poradzi sobie z być może innym napięciem, inną charakterystyką rozładowania, czy będzie w stanie prawidłowo wykryć rozładowanie - jak ładować, obecna ładowarka na 99% nie będzie się nadawać Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dave99 Napisano 23 Października 2021 Udostępnij Napisano 23 Października 2021 (edytowane) Szkoda kasy! Akumulator litowo-jonowy 630Wh z BMS to już ~2000 zł. (przykładowe ceny https://overflybike.pl/kategoria/baterie/) Spróbuj do nich napisać w sprawie regeneracji https://overflybike.pl/produkcja-baterii/ Edytowane 23 Października 2021 przez Dave99 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.