Skocz do zawartości

[Pozycja] Czy duża zmiana pozycji w rowerze XC ma sens?


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Generalnie rowery XC HT mają dość leżącą pozycję. Czy zmiana pozycji przez zmianę mostka na dużo bardziej wyprostowaną jak w rowerach trail ma sens? Czy nie psuje to całej logiki, sensu i geometrii roweru XC?

Napisano

Skrócenie mostka bez zmiany kąta główki ramy jak we wspomnianych "trailach" uczyni rower bardziej nerwowym. No i skróci cały rower, bo traile mają przy krótszych mostkach dłuższe ramy.

Napisano

jak masz minusa to możesz bezkosztowo obrócić mostek, a jak nie to kupić jakiś tani i sprawdzić.

Będzie to lepsze niż forumowe gdybanie.

Napisano

Mostkiem zawsze można się bawić - na plus, na minus, podkładki pod czy nad ...ale bez przesady. Skrócenie czy wydłuzenie mostka o 1 cm to jeszcze całkiem w porządku ale jeżeli o więcej - to znaczy, że nie kupiłeś dopasowanego roweru. Cube'y zwykle dawały wyprostowaną pozycję.  

Z ciekawości - dlaczego chcesz kupić XC HT o sportowej geo zeby ja potem "skwadracić" ? Chodzi o wagę ?

Napisano

Kupuje się rower zgodny z zastosowaniem, a nie kupuje XC a próbuje zrobić Traila.

Napisano

Jak najbardziej można się bawić zmieniając mostek, kierownicę, niby w jaki sposób Scott przerabiał Sparka w Sparka RC :) Natomiast takie zmiany są możliwe w ograniczonym zakresie i również ograniczone tym, co producent dał na wejściu. Ile podkładek zostawił, jak nisko jest główka, jaki mostek jest fabrycznie. Generalnie z XC zjazdówki nie zrobisz, najwyżej ograniczysz dyskomfort po 2-3 godzinach jazdy. 

Poza tym skracanie mostka nie służy specjalnie prostowaniu pozycji, a są sytuacje, kiedy nawet mocniej pochyli, więc nie wiem czemu połowa postów jest na ten temat. Jak chcesz się bardziej wyprostować, trzeba zacząć od odwrócenia mostka na "+" albo wymiany na taki z większym wzniosem. Jeśli to za mało, to wymiana kierownicy. 

 

Napisano
13 godzin temu, skom25 napisał:

Kupuje się rower zgodny z zastosowaniem, a nie kupuje XC a próbuje zrobić Traila.

To raczej poszukiwanie roweru idealnego. Takiego dokładnie pod swoje potrzeby. Chyba każdy, kto lubi rowery, to robi.

Napisano

To po co Ci drugi Trail, a właściwie Trailo podobne coś? Nie łapię tej logiki. XC to pochylona pozycja, rower nastawiony na sport. A Ty kupisz model sportowy i zrobisz z niego dupowóz który już masz.

Zupełnie jak Ci wszyscy szosowcy kupujący model Race, a potem wsadzający 5cm podkładek pod mostek i kierownicę z malutkim Reach.

Napisano
9 godzin temu, Gradory napisał:

Ma dobrze dopasowany rower trail, ale myślę o czymś ogólnie lżejszym na łatwiesze tereny.

To sobie kup komplet lekich, delikatnych kół z szybką oponą typu vittoria mezcal lub continental race king i będziesz miał to, czego szukasz.

Napisano

Mam wrażenie, że ten wątek to takie zawoalowane pytanie typu: "mam trailowego fulla, szukam drugiego roweru na lekki teren". 

Z jednej strony nie ma co demonizować tej pozycji na rowerze XC, jest sportowo ale to nie jest tak, że bez bikefittingu nie da się tym jeździć. Tak jak pisałem, ogarnięci producenci też dają pewne pole manewru, sam mam XC z bardzo niską główką, ale ma też dużo podkładek, fabryczny mostek na "+" i już jest całkiem wygodnie. Choć trail to nie jest i nie będzie. (https://www.forumrowerowe.org/topic/182057-zdjęcia-codziennie-jedno-zdjęcie/?do=findComment&comment=2323615)

Z drugiej strony są też inne kategorie rowerów, hybrydy, flatbary, gravele, to też jest możliwy kierunek poszukiwań w zależności od tego gdzie zamierzasz tego roweru używać. Bo może się okazać, że tym XC będziesz jeździł tylko po pożarówkach i ścieżkach rowerowych, a w teren to i tak będziesz brał obecny rower. 

Napisano
W dniu 15.09.2021 o 21:55, Gradory napisał:

Generalnie rowery XC HT mają dość leżącą pozycję.

Generalnie rowery XC HT tak prosto z pudełka to nie dają zbytnio leżącej pozycji (nie liczę tu maszyn stricte ściganckich). Zawsze jest trochę rury sterowej i podkładek, często mostek w górę. To po prostu wynika z geometrii i potrzeby uzyskania stosownej "wydajności" w jezdzie że siodło jest powyżej kierownicy. To nie jest żadne problem jeśli jesteś wyjeżdżony. Jeśli się obawiasz, to obstawiam że ten "trail" jest już ostro pokombinowany w celu uzyskania wyprostowanej pozycji ;) 

Napisano

"Jeśli się obawiasz, to obstawiam że ten "trail" jest już ostro pokombinowany w celu uzyskania wyprostowanej pozycji ;) "

Jest seryjny.

Napisano

Ja w ścieżkowym fullu też miałem siodło sporo wyżej od kierownicy ;) Choć oczywiście nadal nie była to ścigancka pozycja. IMHO jeśli nie kupujesz bardzo agresywnego w geometrii i ustawieniu roweru XC, to nie masz się czego bać. Chyba, że mięśnie korpusu leżą i kwiczą.

Napisano

Dużą część życia jeździłem na mocno pochylonej pozycji, bo myślałem, że to jest właściwa pozycja, bo taka sportowa jak na zawodach XC, ale nie było to wygodne. Dopiero bike fitting pokazał mi właściwą pozycję. Na liście rowerów, generowanej po badaniu, nie było ani jednego roweru XC. Dlatego kupiłem ścieżkowca.

Napisano

Każdy człowiek jest inny ... co więcej inna pozycja jest optymalna do jazdy na luzie a inna do ciśnięcia - tu nie ma żelaznych reguł. A co gorsze to się zmienia w czasie wraz z wytrenowaniem.

Napisano
8 godzin temu, Gradory napisał:

Na liście rowerów, generowanej po badaniu, nie było ani jednego roweru XC. Dlatego kupiłem ścieżkowca.

A to już IMHO jakaś totalna bzdura, ale ok - ważne że wygodnie się jeździło ;) A jakie w ogóle rowery obejmowała ta lista? Jakieś konkretne marki, modele czy po prostu to co było akurat dostępne w miejscu fittingu? ;) Z drugiej strony szukając np. roweru w niewymagający teren to chyba bym zasnął z nudów cisnąć na przesadzonym grzmocie bo "taki wyszedł na liście". Nie wierzę, że na niczym innym nie dało się dostosować pozycji. Najczęściej  fitting to dopasowanie już posiadanego roweru, oczywiście o ile nie wyjdzie że np. rozmiar jest przestrzelony.

Napisano

Potwierdzam. Trail w lekki teren to bardzo zły pomysł. Co z tego że siedzi się komfortowo, skoro ten rower w ogóle nie jedzie?

Napisano
43 minuty temu, m0d napisał:

A to już IMHO jakaś totalna bzdura, ale ok - ważne że wygodnie się jeździło ;) A jakie w ogóle rowery obejmowała ta lista? Jakieś konkretne marki, modele czy po prostu to co było akurat dostępne w miejscu fittingu? ;) Z drugiej strony szukając np. roweru w niewymagający teren to chyba bym zasnął z nudów cisnąć na przesadzonym grzmocie bo "taki wyszedł na liście". Nie wierzę, że na niczym innym nie dało się dostosować pozycji. Najczęściej  fitting to dopasowanie już posiadanego roweru, oczywiście o ile nie wyjdzie że np. rozmiar jest przestrzelony.

W innym temacie pytałeś o forumowych gawędziarzy ale popatrz co tu się robi za kasę. "Musi być koniec świata..." Idziesz na jakieś badanie gdzie robią ci listę już nie konkretnego modelu i jego komponentów tylko wykluczają konkretne rodzaje rowerów. Czyli jak dobrze rozumiem komuś mogą sprzedać, że nie tykaj gravela, drugiemu szosy a trzeciemu kup tylko enduro. O ile to nie jest żart a tak to traktuje to za takie coś powinien być paragraf. O ile mogę zrozumieć, że takie kawałki wciska się komuś z ulicy to przykre, że łapią się na to chyba ludzie rozsądni wydawać by się mogło. Ale przychylam się do po prostu napisania jak to działa i jak szpece z tego badania wykluczyli rowery takie a nie inne. Jaka jest argumentacja. Co to za lista, jak powstaje i jakie uwzględnia rowery. 

Napisano
W dniu 29.09.2021 o 07:34, m0d napisał:

Ja w ścieżkowym fullu też miałem siodło sporo wyżej od kierownicy ;)

Ja tam u siebie zmieniam mostki, skoki amortyzatora, ogólnie dostosowuję wszystko pod siebie, ale to powyżej znaczy chyba, że ten rower nie był już trailem... Zresztą @skom25też miał w planach podrasować traila pod XC, więc chyba jednak nie taki diabeł straszny jak go malują 🤣.

A jeszcze jedno, bo mi się przypomniało - zobaczcie co chłopaki z tematu stalowego robią z rowerami - czy to wg Was jest niewłaściwe? 🤔

Napisano

Ale to powyżej znaczy że było powyżej bo tak wynikało z ostawienia pod moją nogę ;) A od tego żeby czasem było niżej to był myk-myk. I rama była raczej delikatnie za duża jeśli już, ale na mniejszej było jakoś dziwnie krótko ;) I bycie lub nie ścieżkowcem z tego nie wynika. Mam wrażenie, że gros takich przeciętnych Kowalskich to by chciało mieć rower koniecznie mtb (i im bardziej hardkorowy tym lepiej) a pozycję jak na damce-łabędziu z koszyczkiem.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...