Skocz do zawartości

[serwis] jak wykręcić pierścień racheta z piasty DT Swiss 350


Eathan

Rekomendowane odpowiedzi

Posiadam piasty DT 350. Uznałem, że zrobię prosty serwis i w związku z tym chciałem wykręcić pierścień racheta w tylnej piaście. Kupiłem odpowiedni klucz ( https://bitul.pl/pl/p/KLUCZ-DO-PIERSCIENIA-PIASTY-DT-SR HB051-/169 ) i zabrałem się do roboty. Klucz do imadła, na klucz nadziałem koło i dawaj. Skończyło się jak na zdjęciu poniżej. W związku z tym mam dwa pytania :D

  1. Macie jakieś sprawdzone sposoby na odkręcenia tego ustrojstwa?
  2. Dla pewności, jaki gwint tutaj mamy - prawy czy lewy? Kręcę zgodnie ze wskazówkami zegara, czy odwrotnie? 

PS
Nie mam aż takiej pary w rękach. Imadło do bani, nie polecam => IMADŁO ŚLUSARSKIE OBROTOWE Z KOWADŁEM 150mm VERKE - Verke

 

IMG_20210829_111416.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będzie ciężko... Jak kiedyś pracowałem w serwisie kolega, z większym stażem powiedział, że w przypadku piast 350 warto jak najszybciej ten pierścień/nakrętkę wykręcić i porządnie wysmarować np. AntiSeize, bo potem wychodzą takie właśnie kwiatki. Jak widać - miał rację.

A co do sposobu odkręcenia...cóż...nie pozostaje nic innego, jak siła razy gwałt. ;) Czasem do odkręcenia starego wolnobiegu czy suportu potrzeba było dwóch osób, tutaj też przyda się jakaś pomoc. Pytanie, na ile solidne jest koło - żeby Ci się przypadkiem w ósemkę nie zwinęło. :D Możesz spróbować delikatnie, pędzelkiem, nanieść w jakiś środek penetrujący typu WD40. Chyba, że będziesz wymieniał też łożyska, to wal z puszki na grubo. :P Spróbuj to rozruszać poprzez gwałtowne szarpnięcia, a nie mocne, jednostajne ciągnięcie - to niewiele da. Możesz też, zamiast wkładać klucz w imadło, dorobić do niego dźwignię ze stalowej rurki, tak z 1,5 metra (im większa dźwignia, tym większa siła). Tylko wtedy koło na ziemi będą musiały trzymać ze 3 osoby... ;) Może się też okazać, że konieczne będzie użycie klucza udarowego.

Edytowane przez TheJW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@TheJW niby koło całkiem nowe. Przebieg ok 2 tys. km. Całość sensowna dosyć. Obręcze DT Swiss, szprychy też od nich. Całość zaplatał Daveo więc tutaj jestem pewien, że robota solidna. 

@Lezia super! Będę to brać pod uwagę. Muszę tylko znaleźć tylko sposób na osadzenia takiego klucza w tym kluczu udarowym. 

 

Screenshot_1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie o tym jego zaplataniu to różne opinie krążą. Zwyczajowo polecamy jako szybkiego, kontaktowego i niedrogiego dostawcę - i to się sprawdza. Ale po kilku postach kolegów przypomniałem sobie, że po stosunkowo krótkim czasie @Punkxtr musiał poprawiać naciąg. Inni też o tym piszą. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prosta sprawa. Opierasz koło o ścianę, framugę, murek, cokolwiek. Klucz w gniazdo, na klucz przedłużka, rurka. Moim zdaniem jak ma 2m to jest idealna. Koło dociskasz do ziemi i ściany aby się nie obracało a klucz ustawiasz w takim położeniu, aby trzeba było dociskać rurkę do ziemi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba przyznać, że z mechanicznego pkt widzenia stosując tam gwint trójkątny spowodowali jego samoklinowanie się proporcjonalne do siły w nogach. Gwint trapezowy a nawet prostokątny (z użyciem kapki loctite'a) sprawdziłby się dużo lepiej. No ale w rowerach jest sporo różnych udziwnień i sprzeczności nie mniej jednak wszystko jakoś działa.

Edytowane przez Dokumosa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

BTW, właśnie z ciekawości oglądałem filmik DT. Mówią tam jasno żeby do imadła wsadzić częścią półokrągłą. Chociaż widzę że ten z Bitul ma inną konstrukcję.

Edytowane przez skom25
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

59 minut temu, cervandes napisał:

Po stanie imadła wnioskuję, że ono jest nowe. Ten stępel na szczękach to klucz zostawił???

Kupione w kwietniu. Użyte kilka razy. Co do śladu to szczęki były pomalowanie i po prostu lakier odpadł w miejscu zaciśnięcia klucza. 

@skom25 klucz się nie obrócił w imadle. Za to samo imadło ma obrotową podstawę i ona się obracała. Kilka razy dociągałem, bo nie chciało trzymać. Pewnie mówisz o tym filmiku (1) Bearing service on DT Swiss Star Ratchet hub. How-to tutorial. | DT Swiss - YouTube ? Klucz jest podobny i podobnie go używałem. Miło się patrzy jak Pani łatwo się to odkręca ;) 

@slavi masz rację. Na to wygląda. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...

hej. u mnie odkręcanie racheta  skończyło się totalną demolką nakrętki . próbowałem wszystkiego oprócz udaru + mogłem jeszcze spróbować zacisnąć w imadle piastę od strony hamulca i kluczem z przedłużką odkręcać (próbować) ale bałem się o kruchość samej piasty . doszedłem do wniosku że ponawiercam nakrętkę wiertłem w kilku miejscach i pewnie "puści" . nakrętka szrot ( 26 pln ) , ale piasta nie ucierpiała i jeździ .

20220426_155533.jpg

Edytowane przez pokoss
foto
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Witam, odgrzeje trochę ten temat. 

Też miałem problem z odkręceniem tej nakretki (klucz udarowy nie dał rady, ale odpowiednio długa przedłużka do klucza okazała się zbawieniem) i teraz zastanawiam się czym zabezpieczyć ten gwint? Pasta montażowa anti seize czy lepszy będzie loctite 243? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...