Miczer Napisano 29 Sierpnia 2021 Napisano 29 Sierpnia 2021 Witam serdecznie, postanowiłem wymienić amortyzator w swoim: https://www.cannondalebikes.pl/rowery/2019-gorskie/sport/trail/trail-6, a wraz z wymianą amortyzatora stanąłem przed koniecznością wymiany przedniego koła (przesiadka na sztywną oś). Zanim podam moje typy, kilka informacji o mnie i moich wymaganiach. Moja waga ok 72Kg, rower docelowo ma służyć do trailu (raczej bez skakania, nie mam takiego terenu wokół mnie). Waga koła nie ma dla mnie żadnego znaczenia, liczy się wytrzymałość. Sam serwisuje swój rower. Przechodząc do wybranych kół, mam do wyboru dwie opcje: - tańszą tj 290 zł, koło na obręczy WTB ST I29 TCS z piastą Shimano Acera HB-MT400-B, oczywiście system konus kulka. - droższą tj 370 zł, koło na obręczy DT SWISS 533D z piastą Formula Flyer, na łożyskach maszynowych. Ciężko znaleźć dokładne info o tej piaście, domniemam że jest to Formula DC-711 pod inną nazwą. Obydwa zestawy są nowe, z demontażu. Piasty zamierzam regularnie serwisować, a w przypadku ich śmierci przepleść koło, i tu przechodzimy do głównego dylematu. Czy obręcz WTB jest warta tego zachodu? Bo co do DT nie mam wątpliwości, że warto by z czasem wsadzić tam jakąś porządną piastę. Ta Formula raczej nie wzbudza mojego zaufania (Acera wydaje się ciut bardziej legit). Dużo naczytałem się dobrego o Szwajcarze, ale to WTB również wydaje się być w porządku. Tak więc czy lepiej dopłacić do DT czy może jednak zaoszczędzić trochę i wziąć WTB? Szacuneczek dla każdego, który przeczyta te wypociny
Dokumosa Napisano 29 Sierpnia 2021 Napisano 29 Sierpnia 2021 533d są b. wąskie wewnętrznie - zaledwie 22,5mm.
Miczer Napisano 29 Sierpnia 2021 Autor Napisano 29 Sierpnia 2021 Racja ale według informacji producenta jest dedykowana do Enduro. Zakładam więc, że pomimo tego że jest dość wąska da radę. Aktualnie jeżdżę na WTB SX19 (szer. wewn. 19mm) i póki co jest prosta
Q_u Napisano 29 Sierpnia 2021 Napisano 29 Sierpnia 2021 533 to wytrzymała i tania obręcz. U mnie dostała w kość kilka razy konkretnie i ani drgnie.
MikeSkywalker Napisano 30 Sierpnia 2021 Napisano 30 Sierpnia 2021 Nie wiem czy jest tak w przypadku wszystkich obręczy WTB ale w paru z którymi się spotkałem trzeba się było trochę pomęczyć ze zdjęciem opony - ot taki ich urok że niespecjalnie współpracują z użytkownikiem. A 533d to jak zostało wspomniane tania i solidna obręcz, sprawdza się u mnie w fullu, nie narzekam.
Gość Napisano 30 Sierpnia 2021 Napisano 30 Sierpnia 2021 Ja mam WTB i29 i ma brzydkie bicie na łączeniu. Nie da się tego zniwelować szprychami. W Gravelu mam WTB i23 i tam to dopiero są fale Dunaju, ale to raczej kwestia tego jak Kross zaplata koła. No ale ponownie, na łączeniu jest bicie. Ja bym samemu WTB nie kupił.
Dokumosa Napisano 30 Sierpnia 2021 Napisano 30 Sierpnia 2021 Co do trwałości 533d nie mam żadnych zastrzeżeń (mam na takich 29 złożone koła na 28 szprychach race competition (cieniowane do 1,6mm) i przy mojej masie ~100kg tłukę to w całkiem sztywnym rowerze w różnym terenie gdzie tylko da się tym wjechać i koła proste). Pytanie jest tylko jak szerokie gumy chcesz do tego założyć. W moim przypadku gumy 2,2" na tych obręczach słabo się rozkładają (żarówa) i próby jazdy z obniżonym ciśnieniem powodowały pływanie kół na boki w zakrętach.
Gość Napisano 30 Sierpnia 2021 Napisano 30 Sierpnia 2021 22,5 mm do MTB to za mało. Tyle to się wsadza teraz do Graveli. Ja mam 29 mm i wydaje to się dobra wartością do Traila.
m0d Napisano 30 Sierpnia 2021 Napisano 30 Sierpnia 2021 9 godzin temu, Miczer napisał: według informacji producenta jest dedykowana do Enduro. Zakładam więc, że pomimo tego że jest dość wąska da radę. Aktualnie jeżdżę na WTB SX19 (szer. wewn. 19mm) i póki co jest prosta Ale to nie kwestia "nie da rady bo jest wąska" tylko "jak szeroką oponę zamierzam założyć" Po prostu szersze opony potrzebują szerszych obręczy żeby się dobrze ułożyć i nie ma znaczenia, że "kiedyś to się jeździło na 17mm" albo "teraz mam wąskie i nic się nie dzieje". 19mm to ja mam w gravelu, do mtb nie wziął bym obecnie nic poniżej 25-27mm, bo nawet niezbyt szeroka guma pokroju 2,1" po prostu lepiej na tym leży.
Gość Napisano 30 Sierpnia 2021 Napisano 30 Sierpnia 2021 Potwierdzam. Opona się inaczej układa. W 26' miałem 18mm i na asfalcie, opona 2.2 się podwijała. W 29' mam 29mm z oponą 2.25. Jeżdżę na niższym ciśnieniu, a takiego efektu nie ma.
Miczer Napisano 30 Sierpnia 2021 Autor Napisano 30 Sierpnia 2021 Dzięki za wszystkie odpowiedzi, co do szerokości opony to fabryczne mam 2,25 i nie narzekam ale chciałbym poeksperymentować z 2,35-2,4. Według tabeli znalezionych w internecie bez problemu DT coś takiego przyjmie, aczkolwiek liczę się z tym do napisał @Dokumosa że mogą być z tego żarówy. Z innej beczki, trafiłem na używane koło na enigmatycznej obręczy ET z małym szwjcarskim krzyżykiem (ET SWISS XD?) Ale koło ma piastę SLX HB-M678 w razie czego da się do tego części dostać. Szerokość wewnętrzna tej obręczy to 23 mm, czyli konkurent dla DT (pytanie czy jakościowy również). Słyszał ktoś coś o tym wynalazku?
m0d Napisano 30 Sierpnia 2021 Napisano 30 Sierpnia 2021 9 godzin temu, Miczer napisał: Waga koła nie ma dla mnie żadnego znaczenia, liczy się wytrzymałość IMHO zamiast tych dziwolągów co podałeś złóż sobie koło np. na obręczy Dartmoor Tomcat i piaście Novatec d711, szprychy wedle uznania.
Miczer Napisano 30 Sierpnia 2021 Autor Napisano 30 Sierpnia 2021 @m0d ile taka przyjemność wraz z kosztem zaplecenia wyjdzie?
m0d Napisano 30 Sierpnia 2021 Napisano 30 Sierpnia 2021 Myślę, że między 400 a 500zł się zmieścisz. Możesz ewentualnie wybrać tańszą (i bardziej siermiężną przy tym) piastę żeby zejść nieco z ceny. Na Alledrogo masz gotowe takie koła, może nie jest to jakość jak od któregoś bardziej znanego "kołodzieja", ale powinno być przyzwoicie - najwyżej pójdzie do lekkiej poprawki jak trochę pojeździsz.
Dokumosa Napisano 30 Sierpnia 2021 Napisano 30 Sierpnia 2021 No i nie ma co patrzeć na tabele kompatybilności opon z obręczami. Dzisiaj jeździ się nieco inaczej niż lata temu właśnie przez pojawienie się dużo szerszych obręczy i możliwość zejścia z ciśnieniem w gumach do poziomu niedostępnego w starszych konstrukcjach (bez utraty podparcia stopki opony).
Miczer Napisano 30 Sierpnia 2021 Autor Napisano 30 Sierpnia 2021 7 minut temu, m0d napisał: Na Alledrogo masz gotowe takie koła. No właśnie na Alleprowizji niestety posucha w przedziale do 400 zł :/. Jedynie Shimano WH-MT500 albo Dartmoor Rider... Obydwie o szerokości 24 mm.
Tyfon79 Napisano 30 Sierpnia 2021 Napisano 30 Sierpnia 2021 Nie daj sobie wmówić marketingowego bełkotu na temat współczesnej mody dotyczącej szerokich obręczy wew. Tym bardziej do takiego roweru jak masz. Parametry jakie wymieniasz czyli 22-23 mm wew i chcesz kupić są wręcz idealne. Szerokie obręcze z takimi samymi oponami mają też pewne wady. Chcesz szerzej to ok ale na mniejszych parametrach nic złego się dziać nie będzie. Co do WTB nie mam dobrego zdania o ich wyrobach. Zawsze coś nie pasuje. Od opon, obręczy po siodełka, które się prują po jednym sezonie. Jednak jak masz opcję to bierz DT. Piasty przednie są mało istotnym elementem i tutaj nawet Formula ci się spokojnie nada i będzie długo pracować. A wytrzymałość to przede wszystkim zaplot więc tego już nie sprawdzisz.
Dokumosa Napisano 30 Sierpnia 2021 Napisano 30 Sierpnia 2021 Mi tam na wąskich obręczach dotkliwie doskwierał efekt jak poniżej... Rozumiem jednak, że niektórzy lubią jeździć na twardych jak kamień gumach a poruszają się w terenie gdzie przyczepność nie ma większego znaczenia.
m0d Napisano 30 Sierpnia 2021 Napisano 30 Sierpnia 2021 25 minut temu, Tyfon79 napisał: Nie daj sobie wmówić marketingowego bełkotu na temat współczesnej mody dotyczącej szerokich obręczy wew. No nie przesadzajmy, różne bywają bzdury typu jak najszersze kierownice bez patrzenia na rozpiętość ramion jeźdźca, itp. ale z szerszych niż "kiedyś" obręczy jest akurat realny pożytek. Zwłaszcza jeśli pytający zamarzył sobie gumy nawet 2,4" o czym wyżej pisał (czy jest sens to sprawa na osobną dyskusję). Jeszcze rozumiem jakby szersze obręcze były wybitnie drogie czy cuś. Godzinę temu, Miczer napisał: No właśnie na Alleprowizji niestety posucha w przedziale do 400 zł Ja tam widzę aukcje z tymi kołami, tylko nieco drożej niż 400zł i na piastach boost - myślę, że bez problemu zrobią na innych. Chyba, że wideł kupiłeś boost
Gość Napisano 30 Sierpnia 2021 Napisano 30 Sierpnia 2021 Te obrazek dobrze obrazuje to, co ja nazwałem podwijaniem.
Dokumosa Napisano 30 Sierpnia 2021 Napisano 30 Sierpnia 2021 W skrajnych przypadkach (ciśnienie, kształt rantu obręczy) gumy potrafiły wręcz spadać z obręczy (jest trochę filmów z zawodów w czasach jak nie znali szerszych obręczy na YT).
Miczer Napisano 30 Sierpnia 2021 Autor Napisano 30 Sierpnia 2021 2 minuty temu, m0d napisał: Chyba, że wideł kupiłeś boost Tak jest mam wideł boost ale dla mnie to nie problem żeby kupić adapter do boost, mam już takie upatrzone na AliExpress 5 minut temu, m0d napisał: Zwłaszcza jeśli pytający zamarzył sobie gumy nawet 2,4" o czym wyżej pisał (czy jest sens to sprawa na osobną dyskusję) A nie mają sensu? Jeśli jest jakiś dobry temat na forum, prosiłbym o podlinkowanie, chętnie poczytam.
Dokumosa Napisano 30 Sierpnia 2021 Napisano 30 Sierpnia 2021 W ścieżkowcu sens miewają nawet 2,8. Zależy po czym się będziesz poruszał.
m0d Napisano 30 Sierpnia 2021 Napisano 30 Sierpnia 2021 Daruj sobie adaptery, jak kupujesz nowe koło to z odpowiednią piastą i tyle. A co do sensu opon ~2,4" - do agresywnej jazdy w grubym terenie jak najbardziej, w innych sytuacjach co najmniej dyskusyjnie. Oczywiście można spróbować z czym to się je i samemu wysnuć wnioski. Też kiedyś miałem zajawkę na takie gumy i przeszło wraz ze wzrostem umiejętności i uświadomieniem sobie, że w górach to bywam ze 2 razy w roku jak dobrze pójdzie
Tyfon79 Napisano 30 Sierpnia 2021 Napisano 30 Sierpnia 2021 Godzinę temu, m0d napisał: No nie przesadzajmy, różne bywają bzdury typu jak najszersze kierownice bez patrzenia na rozpiętość ramion jeźdźca, itp. ale z szerszych niż "kiedyś" obręczy jest akurat realny pożytek. Zwłaszcza jeśli pytający zamarzył sobie gumy nawet 2,4" o czym wyżej pisał (czy jest sens to sprawa na osobną dyskusję). Jeszcze rozumiem jakby szersze obręcze były wybitnie drogie czy cuś. No właśnie chodzi o to by nie przeginać w drugą stronę. Serio na 22-23 wew z kapciami typu 2.3/2.4 podwijały Wam się opony czy tylko "było" takie coś w internetach? No, rozumiem gość się pyta o coś typu 19 wew to jednak nieco za mało. Natomiast moja uwaga dotyczyła raczej gotowego setu z demontażu a nie składania pod siebie od A do Z. Jest dostępne jakieś dobre koło z tymi parametrami to by nie skreślać bo ktoś napisze, że opona będzie spadać z obręczy. Tak może i być z "modnym" setem jak się przegnie znowu z za niskim ciśnieniem. Nawet nie wiemy na jakim jeżdzi pytający czy dętka czy mleko. Laczki typu 2.4" to już kawał opony jest jak na tego typu rower i przód a im szerzej to jeszcze więcej. Zresztą wszystko zależy od marki czy rozmiar jest trzymany czy zawyżony lub w drugą stronę.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.