Skocz do zawartości

[Łańcuch] w trekkingu zajechany w ciągu niecałych 1500 km


2wheels4ever

Rekomendowane odpowiedzi

Ku własnemu zdumieniu zajechałem nowy łańcuch (SunRace) w zastraszająco szybkim tempie, tj. w ciągu jakichś 1300-1400 km. Miernik wpada już na 1.0. Łańcuch założony był do nowej kasety i od początku bardzo dobrze z nią współpracował; teraz potrafi nie od razu wskoczyć bieg. Do tej pory w tym rowerze na jednym łańcuchu robiłem co najmniej 2000 km. Nie jeżdżę jakoś szczególnie agresywnie, ale mam dość ciężkie kopyto. Moja waga to ok. 100 kg. Jazda w 2/3 po mieście i w 1/3 po lasach itp. Staram się nie ruszać z najwyższych przełożeń, ale raczej nie redukuję do pierwszego. Przy każdym smarowaniu albo przy co drugim czyszczę łańcuch uprzednio degreaserem. Po ostatnim myciu i smarowaniu był dość silny efekt piasku pod pedałami, ale szybko ustąpił. Tak sobie myślę, że chyba za bardzo się tym wszystkim przejmuję i może lepiej po prostu jeździć dopóty, dopóki da się w miarę komfortowo. Dawniej jeździło się latami na jednym napędzie/łańcuchu, a nie że co najmniej jedna kaseta i trzy łańcuchy na sezon.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może zacznij korzystać z ogólnie polecanych KMC serii X. Łańcuchów typu Sunrace w ogóle nie opłaca się kupować. Cena nie odbiega od lepszych produktów znacząco ale jakość już tak. Jak będziesz pilnował wyciągnięcia to na kasecie powinieneś przejechać więcej niż 3 łańcuchy. Chyba że znów będzie to kaseta Sunrace. Moja kaseta XT 771 właśnie przyjęła 7-my łańcuch. A dbanie o napęd oprócz smarowania ograniczam do przejechania po nim twardą szczotką przed każdym smarowaniem. Myję tylko wtedy kiedy wymieniam łańcuch. Ale wyciągnięcia pilnuję - 0.75 i kosz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie to u Ciebie łańcuch wyciągnął się w miarę normalnie. Ważę 64kg i mi łańcuch starcza na 2000km.
Wszystko powyżej to już przegapienie momentu wymiany (rozciągniecie ponad 1%).
Jeżdżę na podstawowych KMC Z7, ale teraz kupiłem na podmiankę KMC X8.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tym roku w 3 nowych rowerach po ok. 1500km. miernik zaczął wpadać do końca. Kupiłem nowe łańcuchy, takie same, jak były (KMC X). W nowe miernik nie wpadał wcale. Zdjąłem stare łańcuchy. Porównałem długość wieszając obok siebie na gwoździu - różnica była mniejsza niż 1mm na całą długość (a 1% to by było ponad 10 razy więcej ). Ostatecznie założyłem nowe łańcuchy, ale te zdjęte jeszcze po serwisie wrócą i będę rotował. Wniosek - przyrząd pokazuje łącznie wyciągnięcie i luzy na rolkach. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze zależy który to jest łańcuch Sunrace, bo te najtańsze to crap. KMC dużo jest podróbek, więc ja bym ich tak nie chwalił. Po drugie te 2kkm bez rotacji na jednym łąncuchu się zrobi. Po trzecie jedyny znany mi przymiar który to robi dobrze to Park Tool cc-4 choć nabyłem go w rozsądnej jeszcze cenie, łańcuch; najlepiej wymienić przy 0.5 (reszta to raczej zabawki). W Twoim przypadku najlepiej rotować łańcuchami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Wojcio napisał:

Porównałem długość wieszając obok siebie na gwoździu - różnica była mniejsza niż 1mm na całą długość (a 1% to by było ponad 10 razy więcej ).

I mniej więcej tak jest. Nowy łańcuch ultegry vs łańcuch ultegry gdzie wpada 0,75 ale 1 już nie to różnica ok. 1/4 długości ogniwa na długości 114

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ludzie, wszystko zależy od mocy! Koronki się rozklepują na końcu ząbków i ja od lat nie miałem łańcucha, który by 0,7 osiągnął. Różnice mam na całej długości max pół ogniwa, czyli przy łańcuchach 110 ogniw to mniej niż 0,5%. A napędy przeskakują, nowe łańcuchy się nie przyjmują itp, końcówki koronek widać jak są rozwalcowane. Nie ma zmiłuj, napędy się zużywają.

 

Któregoś pięknego dnia szarpnę się na dobry łańcuch, taki z półki 3 czy 4 stówy, na nowej kasecie XT i przekonam się, że nie przejadę na takim zestawie ani km więcej do pierwszych przeskoków niż na zestawie takim samym, ale na łańcuchu z półki XT / KMC X11.93. Te cienkie małe ząbki są ładne, działają przepięknie, ale nie ma zmiłuj, tam jest za mało materiału, aby mocne kopytko nie było w stanie ich rozwalcować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.08.2021 o 09:42, Mihau_ napisał:

A mierzyłeś jakie miał wyciągnięcie kiedy był nowy?

Przyznaję, że nie.

W dniu 29.08.2021 o 05:40, chrismel napisał:

Może zacznij korzystać z ogólnie polecanych KMC serii X. Łańcuchów typu Sunrace w ogóle nie opłaca się kupować. Cena nie odbiega od lepszych produktów znacząco ale jakość już tak. Jak będziesz pilnował wyciągnięcia to na kasecie powinieneś przejechać więcej niż 3 łańcuchy. Chyba że znów będzie to kaseta Sunrace.

To aż taki chłam jest? Bo dają fabrycznie w moim modelu Meridy i drugą kasetę też SR założyłem.

Nic, zmienię łańcuch w najbliższym czasie, jako że kaseta jest w miarę świeża, ale w przyszłości postaram się podchodzić do tematu mniej pedantyczniedla higieny psychicznej. 😉 Tzn. będę mierzył, może nawet częściej niż do tej pory, ale będę się starał robić przynajmniej te 2 tys. km na jednym łańcuchu, coby nie zaburzać harmonogramu przeglądów. Szczególnie że moja jazda ma charakter rekreacyjno-użytkowy.

W dniu 29.08.2021 o 10:25, iks napisał:

Po trzecie jedyny znany mi przymiar który to robi dobrze to Park Tool cc-4 choć nabyłem go w rozsądnej jeszcze cenie, łańcuch; najlepiej wymienić przy 0.5 (reszta to raczej zabawki).

Używam takiego marki Bike Hand.

W dniu 29.08.2021 o 10:25, iks napisał:

W Twoim przypadku najlepiej rotować łańcuchami.

Nigdy tego nie robiłem, ale wezmę to pod uwagę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.08.2021 o 15:44, cervandes napisał:

nowe łańcuchy się nie przyjmują itp,

U mnie przy pierwszej kasecie drugi i trzeci łańcuch się od razu nie przyjęły, na niektórych zębatkach potrafiły przeskakiwać, ale z czasem (w ciągu kilkuset km) się dotarły. Jak będzie z obecną kasetą, to się okaże, jak za chwilę dostanie nowy łańcuch.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, 2wheels4ever napisał:

To aż taki chłam jest? Bo dają fabrycznie w moim modelu Meridy i drugą kasetę też SR założyłem.

Osobiście nie testowałem, opieram się tylko na opiniach innych. Ale na przykład w przypadku łańcucha Taya sprawdziły się. Pomimo że recenzje w necie nie były zbyt pochlebne zaryzykowałem i zawierzyłem producentowi który na opakowaniu napisał - przebieg do 7000 km. Był to najgorszy łańcuch jaki miałem w życiu. Po 2000 km miał już wyciągnięcie ponad 1%. Dlatego więcej już nie eksperymentuję i zakładam to co inni polecają.

Długość łańcucha zaczynam mierzyć po przebiegu około 1500. Robię to co 300-500 km żeby w miarę dokładnie trafić w 0.75%. W przypadku łańcuchów 8-10s jest to wartość akceptowalna. Dopiero 11-12s wymaga wymiany wcześniej czyli przy 0.5%.

Nie mam skuwacza więc jak kupuję łańcuch (czy raczej łańcuchy) jadę z nimi do serwisu żeby mi skrócili na wymiar. Potem kiedy nadchodzi moment wymiany mam już gotowca do zdjęcia z półki i założenia. Ze spinką jest to banalnie proste. Gdybyś zrobił tak samo uzależniłbyś wymianę łańcucha od realnego zużycia a nie od terminu przeglądu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czym mierzysz? To ma znaczenie - bo pomiar miarką/suwmiarką albo względem nowego łańcucha mierzą realne zużycie (ewentualnie parktool cc-4) a przymiary wciskane dodają do pomiaru luz rolki, który nie ma wpływu na pracę łańcucha (w dużym stopniu) i zakłamuje wskazania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czymś za 8 zł (Prox chyba). Porównywałem pomiary w serwisie gdzie mają Parktool-a oraz Rohloff-a i wyniki są zbliżone. Dla mnie dokładność jest wystarczająca. Z resztą jak jeździłem na HG-54 to mi się nawet mierzyć nie chciało. Zawsze wychodziło około 2500 km więc jak dochodziłem do tej wartości to kosz i nowy łańcuch. Ze dwa lata temu zacząłem eksperymenty z różnymi łańcuchami i jak już znajdę ten "swój" czyli o najlepszym stosunku cena/jakość to pewnie będę robił tak samo. Na chwilę obecną wszystko wskazuje na to że będzie to KMC X EL.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mierzyłem najtańszym jak też tym konkretnym park toolem i różnica w odczytach jest. A na tyle znaczna, że przy 0.75% dla łańcucha 8s było za późno - tak zaufałem najtańszemu przymiarowi. Natomiast większość przymiarów nawet drogich ma wadę o której wyżej. 

Natomiast autorowi najłatwiej będzie rotować i porównywać łąńcuchy metodą na gwoździu. Owszem najtańśzy przymiar to jakiś punkt odniesienia, ale to moja opinia, wyniki są przeciętnie dokładne. Niektórzy po stanie rolek stwierdzają zużycie, ale zwykle jest wtedy za późno. . 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Założony został łańcuch Connex (ponoć ciut mocniejszy niż te [naj]tańsze) i mam nadzieję, że na trochę dłużej starczy. Na razie musi się dograć z kasetą (poprzednie SR też musiały, jeśli kaseta nie była nowa), bo na razie potrafi przeskoczyć na niektórych przełożeniach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Czytam sobie te rzokminy ale nie mogę znaleźć jakiejś naprowadzającej odpowiedzi....
Właśnie czeka mnie wymiana napędu, wszystko stare do kosza.
Będzie 3x10
Z przodu FC T6010, z tyłu HG 50 11-36.
Pytanie,  jaki do tego łańcuch wiadomo, że 10s, ale czy Shimano, czy KMC,
Shimano, czy KMC?
KMC? Jaki konkretny model, bo widzę np KMC X10x97, albo KMC X10x73, KMC X10EL W ogóle mam wątpliwości, czy to wszystkie "KMC", to ta sama firma, bo logo na opakowaniach wyglądają odmiennie.
 Shimano?  Też widzę różne  wersje 10s. Np. CN HG54, CN HG95. Te szosowe pomijam, bo zakładam, że to całkiem inna "bajka"
 Które z doświadczenia są trwalsze, co za tym idzie wolniej/później żrą napęd?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...